Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 16:26:47

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 16:52:57 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
De afgelopen maanden ben ik in een stroomversnelling gekomen. Dit heeft me nieuwe inzichten en een (nieuwe) diepere ervaring van het leven gegeven.

Het belangrijkste inzicht/ervaring die tot mij is gekomen zal ik hier trachten om uit te leggen. Dit gaat niet makkelijk worden omdat dit inzicht niet mentaal te begrijpen valt. Het is iets dat je moet zien en moet voelen om te begrijpen.

Dit inzicht is het snelste te begrijpen als het met open hart gelezen wordt. Ik deel dit inzicht niet om iemand ervan te overtuigen dat het wel of niet waar is. Ik deel het zodat de mensen die er voor open staan en er klaar voor zijn het kunnen lezen, zodat het hen verder kan helpen dit te gaan ervaren.

Het inzicht dat ik de laatste maanden (eigenlijk de laatste weken) steeds dieper ben gaan ervaren is het volgende.


Niets is waarheid.


Dit inzicht kan je op 2 manieren lezen. de eerste manier is zoals ik hem niet bedoel, en de tweede manier is zoals ik hem wel bedoel.

De eerste manier is de manier zoals ik denk dat de meeste mensen hem zullen lezen. Namelijk, Niets is waar, en daarvoor is alles onwaar.

De manier zoals ik dit inzicht bedoel is dat de nietsheid de waarheid is..
Hieronder een aantal woorden om dit wat beter uit te leggen.


In onze kern zijn wij onvoorwaardelijke liefde, eenheid, god, of hoe je het ook wil noemen. Ik heb gevonden dat de hoofdreden waarom we dit het grootste deel van de tijd niet ervaren te verklaren is door de identificatie met gedachtes en emoties.

Wat zijn gedachtes en emoties?

Gedachtes komen voort uit het brein. deze gedachtes hebben niets te maken met wie we zijn. De natuur van gedachtes is dat het altijd over iets gaat en dat het altijd een oordeel heeft over iets, dat je ziet, iets dat gebeurt en over andere gedachtes. De inhoud van deze gedachtes zijn gebaseerd op de ervaringen en kennis die is opgedaan in ons verleden.

Emoties zijn een fysieke reactie op wat we denken en geloven. Om deze reden worden emoties versterkt door wat we denken en geloven.

Emoties en gedachtes samen wordt ook wel het ego genoemd.

Nu duidelijk is wat ik onder emoties en gedachtes versta kan ik uitleggen wat de nietsheid hiermee te maken heeft.

Wij zijn de nietsheid. Als men diep naar binnen gaat. Naar zijn hart. en steeds dieper blijft gaan zonder zich te identificeren met de gedachtes en gevoelens die er in hem opkomen. Maar het gewoon waar te nemen. Dan komen we na een tijd uit bij een gevoel van liefde, acceptatie, eenheid, stilte en nietsheid. Die nietsheid kan ook wel bewust-zijn genoemd worden. Het is de ware natuur van wie je bent. Het is puur is-heid. Als je deze ware natuur van wie je bent ervaard dan zie je erg helder dat gedachtes en emoties interpretaties zijn van wat zich afspeelt. Je ziet dan ook dat wat zich afspeelt een heel ander ding is dan dat gedachtes je vertellen. wat gebeurt is dan. en het zien vanuit je natuur dat is niets anders is dan dat, dat is laat je ook zien dat het niets alles bevat wat is. ben ik nog te volgen?

Er zijn twee soorten van bewustzijn die ik waarneem vanuit dit niets.
De ene is een soort mentaal bewustzijn. Het is dat gene dat zich bewust is van wat je denkt, voelt en ervaard. in dit bewustzijn kan je ook een gevoel van aanwezigheid/zijn ervaren. dit bewustzijn zal ik voor het gemak met een Engelse term consciousness noemen.
Consciousness word gecreëerd door het tweede soort van bewustzijn dat ik voor het gemak awareness noem.

Awareness is lastiger uit te leggen omdat het is wie je bent, het is de eenheid zelf. Waar consciousness nog oordeelt en ziet dat het oordeeld bestaat er voor awareness alleen maar acceptatie en onvoorwaardelijke liefde. Awareness kent ook geen concepten of overtuigingen. het is niet gebonden aan je verleden omdat het tijdloos is. Het is het enige in jezelf dat niet veranderd. Het is wie je bent, het is alles wat is en tegelijkertijd ook helemaal niets. Het is dat in jou dat de is-heid van alles ziet en ervaart.

Om de waarheid van awareness te ervaren hoe je alleen maar te zien wat is.
Hieronder staat een voorbeeld om het verschil te laten zien van wat is en van wat men denkt dat is.

Twee vrienden lopen over straat. De ene heet Ans en de andere heet Pieter. Ans is ontwaakt is ervaart de wereld vanuit awereness. Pieter is niet ontwaakt en ervaart de wereld vanuit conciousness.
Terwijl Ans en Pieter over straat lopen komt er een ijskar de hoek om die veel en harde geluiden maakt om de kinderen in de buurt erop attent te maken dat ze zin hebben in ijs en dat ze het bij de ijskar kunnen kopen.

Hieronder de ervaring van Ans over het bovenstaande.
Ans ziet de ijskar en hoort het geluid ervan. ze is zich bewust van wat ze denkt en van welke emoties er door haar heen gaat, Ze ziet dat haar gedachtes zeggen dat het geluid van de ijskar erg hard is. en ze voed even een korte irritatie. Ze laat haar gedachtes en emoties zijn terwijl ze vanuit haar awareness een constand gevoel van onvoorwaardelijke liefde en acceptatie heeft. Daarnaast ziet Ans ook hoe mooi twee vogels door de lucht vliegen en ze ziet lachende kindergezichten die naar de ijskar kijken. Toen ans en Pieter de hoek om liepen was Ans al niet meer met de ijskar bezig omdat Ans in het nu leeft.

Hieronder de ervaring van Pieter over het bovenstaande.
Pieter ziet de ijskar en hoort het geluid ervan. Hij is zich bewust van wat ze denkt en van welke emoties er door hem heen gaat, Hij denkt dat het geluid van de ijskar erg hard staat en ervaard een gevoel van irritatie. Pieter kan dit gevoel niet los laten. Maar wil niet aan ans laten zien dat hij zich er aan stoord. Hij wil immers de goede sfeer niet verpesten. Hij ziet ook lachende en gillende kinderen op de ijskar af gaan en hij stoord zich aan het geluid dat die kinderen maken. De vogels ziet Pieter niet en hij vind het moeilijk om er de kinderen niet te wijzen op hun schreeuwende gedrag waar hij zich aan stoort. Toen Ans en Pieter de hoek om liepen was Pieter nog vol in gedachte over de ijskar en de kinderen. Zijn gevoel van irritaie was over gegaan in een gevoel van pijn en boosheid. Hij is het uur erna bezig geweest met het zich verzetten tegen die emoties van pijn en boosheid.


Als je de ervaring van Pieter leest kan het je opvallen dat Pieter zichzelf niet toelaat om zo te denken en om zich zo te voelen zoals het zich voor deed. Dit kwam omdat Pieter had geleerd dat hij het anderen naar zijn zin moest maken, en de sfeer niet mocht bederven. Ook had hij als kind geleerd dat hij niet mocht schreeuwen. En dit idee plakte hij ook vast aan het gevoel van irritatie dat hij al had voor het geluid van de ijskar.

Ans daar in tegen liet het gevoel van irritatie over aan haar awareness en die transformeerde het gevoel in een gevoel van acceptatie en onvoorwaardelijke liefde.

Dit is was een voorbeeld om het verschil te laten zien van hoe mensen leven die de dingen zien vanuit het niets/awareness. en van hoe mensen de dingen zien vanuit ego/conciousness.

Alles wat ik hier boven gezegd heb zijn maar woorden die in de richting wijzen van wat ik bedoel. Ik hoop dat je dit gelezen hebt met een open hart want mentaal is de diepere betekenis hiervan niet te begrijpen.

Er kan nog veel meer gezegd worden hierover. Maar ik voel dat dit voor nu voldoende is.

Liefs, Erik

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Laatst gewijzigd door Libertas in amore op 21-08-2012, 17:45:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 17:10:39 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-08-2012, 15:27:41
Berichten: 64
Wauw, dit is echt zo'n forum waar ik nog wat langer over na moet denken.
Maar ik denk dat ik je snap. Maar dat weet ik nu nog niet.
Ik vind het in ieder geval een erg mooie theorie.

ja dit klinkt heel vaag. :oops:

_________________
Ik kan alles, jij ook?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 17:15:35 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Zoals ik in de chat al zei komt die verhaal grotendeels, bijna helemaal zelfs, overeen met mijn boeddhistische denkwijze :)

Als iemand de wereld ervaart zoals Ans dat doet, is die persoon een boeddha. Een boeddha is een verlicht persoon, verlicht van de pijn zoals die (ietwat overdreven beschreven) ervaart.

Ben je er ook van overtuigd dat men dit bereikt met meditatie 'beoefening van het niets', om het maar even zo te noemen?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 18:18:18 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
Hoi Tom,

Mijn bevinding is dat je dit kan ervaren door de training van meditatie. Maar dat is niet de enige manier. er zijn ook mensen die door veel lijden waarin ze niet meer met zichzelf kunnen leven, ontwaken in deze realiteit. Puur door het besef (het inzicht) dat ze niet hun lijden zijn. En dat hun identificatie met hun gedachtes en emoties hun in dat lijden houden.
Er zijn ook mensen die er niets voor doen en het gewoon ineens zien.
En er zijn mensen die het door bewuste (zelf)heling gaan ervaren.

Dus het kan door meditatie ervaren worden. (ik zeg bewust niet bereikt want dat zou erop kunnen wijzen dat het iets is dat nog niet in je zit.) Maar het is niet zo dat je meditatie perse nodig hebt. hiervoor. Een heldere kijk naar binnen kan al voldoende zijn.

Liefs,
Erik

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 20:09:13 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ah oke. Dus je hebt het meer over een soort van mindfullness ( :?: ).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 20:15:42 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
Ik ben niet heel erg bekent met hoe mindfullness werkt.
Zou je dit uit kunnen leggen?

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 20:59:10 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Uh samengevat is het een soort van meditatie in handelingen. Je gaat er niet voor zitten maar je gaat gewoon verder met je leven. Je doet alles wat je anders ook zou doen, maar op een mediterende manier, dus je concentreren op je voetstappen als je loopt, op je hand als je een deurknop vastpakt, enz. Dan ben je je ook beter bewust (aware) van de dingen om je heen, i.p.v. dat je hoofd vol zit met gedachtes :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 21:17:56 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
Ik geloof dat die oefeningen je kunnen helpen om dat gene te ervaren wat ik bedoel.
Het gaat namelijk dieper dan heel bewust dingen doen.

Het is het voelen en helder zien dat jij awarenes (wat gelijk staat aan onvoorwaardelijke liefde en overgave) bent.

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 21-08-2012, 23:13:25 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Maar wat houdt onvoorwaardelijke liefde en overgave in?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 22-08-2012, 08:42:07 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
Overgave gaat samen met onvoorwaardelijke liefde. het vloeit er uit voort.

Onvoorwaardelijke liefde is zien en voelen dat er geen verschil is tussen jou en een ander. Het zien en voelen dat je werkelijk een bent.

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 22-08-2012, 09:09:42 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Oh. Dan heb ik ook onvoorwaardelijke liefde :D

Meestal.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 22-08-2012, 12:03:07 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
:D

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 22-08-2012, 12:06:00 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-08-2012, 15:27:41
Berichten: 64
ik zit vol met liefde.

_________________
Ik kan alles, jij ook?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 07-09-2012, 13:27:16 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 20-08-2012, 15:31:09
Berichten: 35
Heel mooi topic.
Food for thought o:)

Het ego kan een behoorlijk vervelende knaker zijn :lol: Maar het ego heeft ook de functie om ons levende te houden. Het ego zorgt ervoor dat wij bijvoorbeeld uitkijken wanneer we de straat oversteken. Wij hebben de ervaring geleerd. wanneer we dat niet doen dreigt er gevaar. - dit komt overigens rechtstreeks uit een boek wat ik las over engelen :)
Wat ik vooral heb ervaren is het ego versus vergeven de laatste tijd. Een soort van chatter tussen het ego en de hogere ziel, dit wat Erik beschrijf als awareness. De hogere ziel geeft mij de boodschap om te vergeven, terwijl mijn ego doortwettert: deze persoon heeft je heel veel pijn gedaan, wees boos! wees boos! plan wraak! waarop mijn hogere ziel weer antwoord: wraak heeft geen zin, bekijk deze persoon en zie de onschuld van deze persoon. Vergeef vanuit je hart. Waarop mijn ego weer zegt: ja dag! Deze persoon zal boeten! etc etc. :lol:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De waarheid van niets
BerichtGeplaatst: 19-09-2012, 20:10:15 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Interessant, interessant :)

Ik ben sinds 1,5 jaar lichamelijk niet in orde, pijn in mijn benen enz.
Hierdoor heb ik ook wel een aantal dingen ervaren die jij zegt.
Ik weet ook wel hoe het is om vanuit "awareness" te ervaren en dat heeft alles heel veel beter gemaakt. Er is nog steeds pijn, maar dat kan ik loskoppelen van mezelf en het is veel gemakkelijker om van alles te genieten.

Het enige is dat ik dit niet echt onder controle heb. De ene keer ben ik als Ans en uit jou voorbeeld en de andere keer als Pieter. En als ik zo'n verhaal als dat van jou lees lukt het me weer helemaal om vanuit 'awareness' te ervaren. Maar op de één of andere manier heeft het de neiging om weg te glippen. En hoe dat precies zit weet ik nog niet :)

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl