Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 00:00:07

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Tussen HSP en autisme
BerichtGeplaatst: 01-11-2012, 12:33:23 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Hallo allemaal!

Er zijn al heel wat onderwerpen gestart over het "HSP" zijn, highly sensitive person. Voor de mensen die dit begrip nog niet kennen, hier een korte beschrijving. Mocht dit niet voldoende zijn dan raad ik je aan eens in één van de vele topics over dit onderwerp te kijken.

Citeer:
Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals mensenmassa’s of harde muziek, kan voor HSP’s al snel te veel zijn; zij raken dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.


Nu dit topic. Ik zie mijzelf als een HSP-er (eigenlijk meer een HSS-er). Waar ik ontzettend vaak tegenaan loop is dat ik heel erg veel structuur nodig heb. Bij de kleinste verandering kan ik in paniek raken, bang worden of gaan huilen. Als ik ergens heen moet maar niet exact weet waar ik aan toe ben en wat mensen van me verwachten, ga ik liever niet. Dit soort eigenschappen komen naar mijn idee erg overeen met het meer medische label "autisme". In veel onduidelijke situaties voel ik dit vervelende paniekgevoel opkomen, maar wat kan ik tegen de mensen in mijn omgeving zeggen op dat moment? Ik ben niet autistisch, nee, ik ben een HSP-er. Als ik tegen mensen zou zeggen dat ik autistisch ben dan begrijpen ze ineens welke noden ik heb en waar mijn behoeften liggen. Als ik zou zeggen dat ik HSP-er ben zullen de meeste mensen me glazig aankijken...

Hoe geef ik hierin aan wat het met me doet? Als ik mijn eigen gedrag al belachelijk vind, hoe moeten andere mensen mij dan wel niet zien? Zijn er mensen met dezelfde gevoelens of ervaringen, en hoe ga jij hier dan mee om?

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Tussen HSP en autisme
BerichtGeplaatst: 01-11-2012, 13:16:58 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Hej Meis,

Mijn therapeute heeft aangegeven dat ik ook HSP-er ben. Opzich geen ramp maar ik kamp daardoor met veel problemen. Precies hetzelfde wat jij zegt is o.a. het structuur probleem. Ik probeer dan op mijn ademhaling te letten en in mijn hoofd te zeggen: maakt deze verandering uit? Is deze verandering echt een ramp? Wat zijn de voordelen ervan? -positief bekijken.
Soms helpt het.

Ik zit nu op het MBO waar niemand deze gevoelens begrijpt. Ik kan ook om opmerkingen totaal omslaan in gedrag en emoties. Of als een docent weer iets wijzigd in de plannen. Ik herken die glazige ogen niet, maar wel de onbegrip van de buitenwereld. Tenslotte is dit niet van de buitenkant te zien het is een gevoels kwestie. Erg lastig soms.

Probeer niet al te veel te kijken naar die glazige ogen. Ik kan begrijpen dat je je gedrag belachelijk vind. Ik zeg ook vaak tegen mijn vriend dat ik raar aan het doen ben, maar hij ziet dit anders. Als de mensen die van je houden je maar wel begrijpen en je hun uitleg geeft wat je voelt en wat dingen met je doen.

Ik hoop dat je hier iets in kunt vinden. Ik kan me niet goed verwoorden, maar begrijp je berichtje volkomen.

Liefs,
Nalina

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Tussen HSP en autisme
BerichtGeplaatst: 01-11-2012, 13:26:32 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Hallo Nalina,

bedankt voor je berichtje. Wat je zegt over ademhaling heeft voor mij op zo'n moment geen meerwaarde; ik zit dan al te diep in het gevoel. Misschien is het handig om een voorbeeldje te geven:

Afgelopen week waren we bezig met een soort van optreden voor de cliënten. Normaal gesproken staan wij als therapeuten dan met onze rug naar de ramen toe, maar ineens wilde iemand dit omdraaien zodat we aan de andere kant zouden staan. "Leuk voor de verandering". Op dat moment raakte ik helemaal in paniek en kon ik bijna wel gaan huilen. Uiteraard heb ik dit proberen te verbergen voor hen en heb ik gezegd dat het mij een beter idee leek als we zo zouden laten zoals het was. Wat me erg stoort is dat ik mezelf op dat moment echt een freak vind, ik moet me maar niet zo aanstellen. Wat is er nou eigenlijk helemaal aan de hand? Als ik dat al vind, dan vinden anderen dat al helemaal... Ik word gek aangekeken. Als ik het label van 'autist' zou hebben zouden mensen begrijpen dat dit lastig voor me is. Nu zijn zij eerder van mening dat ik me maar moet leren aanpassen, terwijl ze geen idee hebben hoe lastig zoiets voor mij is..

Ik vind dit vrij extreme reacties op hele kleine dingen... Het is naar mijn idee niet recht te praten, mensen zijn altijd van mening dat ik er maar mee moet leren omgaan.

Daar komt mijn vraag meer vandaan eigenlijk. Wat jij nu zegt is eigenlijk hetzelfde, 'leer er mee omgaan'. Terwijl dit voor mij alles behalve vanzelfsprekend is.. Met glazige ogen bedoel ik de mensen die het begrip niet kennen, terwijl het begrijp autisme daarentegen heel bekend is.

Liefs Wortel

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Tussen HSP en autisme
BerichtGeplaatst: 02-11-2012, 13:29:06 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2012, 18:00:59
Berichten: 276
Locatie: groesbeek
heej.

ik herken me heel erg in je verhaal.
ik raak ook snel in paniek, en kan niet tegen herrie of drukte.
mensen kennen het label hsper gewoon niet.
en vaak vinden ze
Ze hebben mij al veel diagnoses proberen te geven maar niks klopte.
Of het nou autisme heet of hsp dat maakt niet uit, het is belangrijk om er mee om te leren gaan.
Ik heb gelukkig wel vriendinnen die het begrijpen, mischien zou jij ook kunnen proberen het eerst mensen in je omgeving het uit te leggen.
En de mensen op school en alles, proberen links te laten liggen..... al weet ik ook dat dat heel moeilijk is.
en qua omgaan met je gevoelens, mischien hulp zoeken bij een reikitherapeute of healing.
Deze mensen zouden je mischien kunnen helpen met een beschermlaagje om je heen te bouwen, ik heb het zelf ook nog niet gedaan maar het is me aangeraden dus ga het mischien zelf ook proberen.

Xxxxxx


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Tussen HSP en autisme
BerichtGeplaatst: 04-11-2012, 12:02:16 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Hoi Worteltje,

Je zegt dat andere mensen de term HSP-er niet begrijpen (wat is trouwens een HSS-er?). Dat kan natuurlijk. Er bestaan heel veel diagnoses die onder 'de massa' niet bekend zijn. Dat is ook best logisch. Maar dan zeg je dat als je autisme zou noemen, mensen het wel zouden begrijpen. Kun je dat dan niet gebruiken in je uitleg? Zoals in het voorbeeld wat je vertelde. Je vind het moeilijk om met kleine en grote veranderingen om te gaan.

"Ik ben een hoogsensitief persoon. Een deel daarvan maakt dat ik niet goed tegen veranderingen kan. Je zou dat deel kunnen vergelijken met wat mensen met autisme ook kunnen hebben. Deze mensen hebben vaak ook behoefte aan een structuur en kunnen maar langzaam wennen aan verandering."

Dan heb je het toch uitgelegd? Of begrijp ik het verkeerd en is dit niet je vraag?

Verder denk ik, hoewel al vaak tegen je gezegd, ook dat je ermee moet leren omgaan. Maar dat wil niet zeggen dat je het weg hoeft te nemen, of hoeft te doen alsof het er niet is. Ik denk dat je het vooral eerst moet leren accepteren. Het is een deel van jou. Maar het kenmerkt niet jou als geheel persoon. Je hebt nog een heleboel andere kanten.

Sterkte, meisje!

Liefs,
Julia

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Tussen HSP en autisme
BerichtGeplaatst: 05-11-2012, 10:17:12 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Lieve reactie Julia, dankjewel daarvoor!

Dat wat je beschrijft is eigenlijk precies wat ik bedoel. Het ziet er eigenlijk heel simpel uit nu jij het zo schrijft. Het neemt lacherige sfeer een beetje af van wat ik zou zeggen (in plaats van "ja hahaha ik ben een autist hahaha", wat ik nog wel eens voor de 'grap' wilde zeggen om mezelf in te dekken). Ik ga het zeker eens proberen, wie weet staan mensen dan ook meer open voor de term HSP en zijn ze meer benieuwd naar wat het inhoud. En heb ik misschien op die manier ook meer ruimte om mezelf duidelijk te maken.

HSS-er is eigenlijk, zoals ik het zie, een HSP-er met een extra kantje. Een "highly sensitive sensationseeker". Dat zijn dus de erg gevoelige personen, maar dan heb ik nog een extra stemmetje in mijn hoofd en de behoefte om vooral juist spanning en sensatie op te zoeken, terwijl mijn HSP-kant hier eigenlijk heel slecht tegen kan. Dus de ene kant in mij -die behoefte heeft aan rust en duidelijkheid- is constant in conflict met de andere kant -de kant die behoefte heeft aan constante spanning, nieuwe dingen uitproberen, me in het diepe gooien-, wat het maken van keuzes voor mij nog meer bemoeilijkt omdat ik altijd die extra afweging maak.

Nogmaals bedankt voor je fijne bericht. Ik ga er nog eens over nadenken.

Ook violet-moon bedankt voor je tips. Ik heb vooral veel moeite met doseren, wellicht kunnen de personen die jij hebt genoemd mij hier bij helpen. Ik ga er eens naar kijken!

Liefs,
Wortel

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl