Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:09:03

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19-02-2014, 18:33:29 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 19-02-2014, 17:30:20
Berichten: 6
Sinds een aantal weken geleden weet ik dat ik HSP heb.
Ik heb een lijst gemaakt met alles wat met HSP en mij verbonden is, hieronder in het bericht (Als je twijfelt of je HSP hebt of je bent nieuwsgierig, het staat hieronder)
Dit alles(wat in de lijst staat) weet ik pas een aantal weken en ben nu bezig me te concentreren op het gebied van contact zoeken met geesten.
Dit doe ik echter niet voor de lol, maar wil hier zo mijn innerlijke ziel ontwikkelen en weten waartoe ik in staat ben.
Ook geloof ik in geesten en heb al een aantal keer echt geesten gezien of dingen meegemaakt op het gebied van geesten.
Ik zou graag tips willen hebben hoe ik het beste in contact met ze kom.

Bedankt voor het lezen, ik zou graag tips willen en/of informatie!
Dingen die ik nog zou moeten weten over HSP, hoor ik heel graag, dan kan ik er altijd wat van leren!

Mvg!



----------------------------------------------------------------------------------------------------------
DE LIJST:


- Ik stoor me snel als mensen niet doen wat ik in me hoofd heb.
- Ik huil snel, zonder dat ik weet waarom.
- Ik voel de pijn van anderen o.a in de polsen.
- Ben me altijd bewust van wat ik zeg of voel.
- Ik neem snel subtiele informatie op, beter dan anderen.
- Ik ben gevoelig voor prikkels uit de omgeving. Blozen, trillen, niet kunnen nadenken zijn voorbeelden van symptomen die vaak voorkomen bij me.
- Ik vind het lastig bekeken te worden, ben sneller bang voor jongeren en voel me niet op me gemak als jongens sloom fietsen en ik daar achter fiets. Dat vermijd ik liever en heb het liefst dat ik de hele weg niemand zie.
- Ik ben creatief en houd van tekenen. Hierin kan ik ook vaak mijn depressie kwijt, of dingen waarvoor ik bang ben.
- Ik denk vaak dingen zoals: Wat als het niet gebeurd zou zijn? Was het dan zo gegaan? Etc.
- Ik houd van diepgaande gesprekken en onzin gesprekken zijn liever niets voor mij.
- Voel me vaak een buitenbeentje, alleen, iemand zonder vrienden (terwijl ik er genoeg heb).
- Ik voel de sfeer aan. Als er in een huis stress is en ik bijvoorbeeld op verjaardagen kom voel ik alles aan. (Ook als ik bij anderen binnen kom weet ik de sfeer).
- Ben snel gevoelig voor de mening van anderen. Als ik een shirt in me broek heb, vind ik dat mooi staan, als ik bij mensen ben en die zeggen dat het niet mooi is, is me shirt en voor de hele dag uit. 5 seconden na het melden dat het niet leuk stond.
- Ik ben goed in motiveren en inspireren, weet ook vaak wat te zeggen.
- Als ik vanuit mijn hart werk, presteer ik optimaal. Als ik werk in een stress omgeving presteer ik niet of weinig.
- Ik ben perfectionistisch, mijn eyeliner MOET perfect zijn en hetzelfde als mijn andere oog. (Ik sta een uur van te voren op, om mijn make-up perfect te hebben).
- Ik heb faalangsten, ik weet alles voor toetsen, en als ik het lokaal binnen kom ben ik heel bang fouten te maken en slik daarom kalmerende pillen, maar toch blijf ik alles vergeten.
- Ik heb structuur en duidelijkheid nodig, en volg me altijd aan regels. Als ik van 15:32 tot 17:56 op de Wii mag, is klokslag 17:56 de Wii uit.
- Onvriendelijkheid maakt me van streek, ik word verdrietig, ga piekeren en dit kost me echter heel veel energie.
- Ik heb vaak sneller last van stressverschijnselen zoals maagpijn, onrustige darmen, hoofdpijn, kriebelende zenuwen of een algeheel onbehaaglijk gevoel.
- Ik vind het moeilijk mijn grens aan te geven en ga er vaak (ver) over terwijl ik dit zelf eigenlijk (liever) niet wil.
- Ik heb vaker last van hooikoorts en/of eczeem door (over)gevoeligheid en krab de hele dag op mijn gezicht. Als ik eraan denk krijg ik ook jeuk.
- Ik zoek graag rustgevende plekken zoals mijn bed. Ik houd van geuren en rustige kleuren, mijn kamer is daarom helemaal wit, en mijn bed perfect opgemaakt met lichtrode bloementjes en overigens een wit lakentje.
- Ik kan helemaal opgaan in muziek en heb een keyboard in me kamer. (Nieuwe liedjes oefen ik net zolang ik hem die dag helemaal perfect kan, en steeds sneller kan).
- Ik heb een prachtig aquarium met 4 axolotl's erin. Soms voelt het alsof ik met ze communiceer en hun aanvoel.
- Ik voel me vaak minderwaardig, het niet waard te leven, en soms daarna alsof ik de loterij heb gewonnen. En wissel vaak van stemming.
- Ik vermijd drukte het liefst, als er ergens drukte is moet ik er snel weg, krijg hoofdpijn en word ziek.
- Ik kan niet tegen drukke stemmen, schreeuwen, onrust of stress.
- Ik kan niet plannen hoewel structuur belangrijk is voor mij.
- Ik heb een zeer diepe verbondenheid met de natuur, de planten- en de dierenwereld. Ik heb ook Axolotl's, wezens die bijna niemand anders heeft.
- Ik heb wel eens dat ik iemands gedachten kan lezen als ik met diegene goed bevriend ben een een speciale band mee heb.
- Ben vaak vermoeid, en word snel geïrriteerd.
- Als ik iets wil dan ga ik er ook voor.
- Als er iets in mijn hoofd zit moet het gebeuren, wat dan ook, hoe dan ook.
- Ik geef graag advies.
- Ik neem veel prikkels in me op, zoals; geluiden, gesprekken, geuren, drukke straten, sferen etc. Hierdoor ben ik sneller moe.
- Wil me verkleden als ik nat ben geworden door regen.
- Oog voor detail.
- Vaste rituelen hebben.
- Ik leer meer van een vriendelijke terechtwijzing dan een straf.
- Zeer intuïtief lijken.
- Gevoelige ogen (snel last van (fel) licht, of last van me ogen na het kijken naar de lucht).
- Heb vaak dat ik de kwetsbaarheid van anderen zien en kan begrijpen.
- Ik houd niet van verrassingen.
- Ik heb veel tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen.
- Van de natuurlucht houden.
- Ik kan heel snel en goed vreemde talen leren.
- Ik hecht me snel aan de waarheid.
- Heb veel respect voor het leven van anderen.
- Ik denk vaak diep na over levensvragen ; Wat als.. Wat dan.. En als wat.. En als ik dit.. ( etc. )
- Ik bezit nog niet helemaal telepathische vermogens, maar het lukt elke keer iets beter. Vooral bij mensen waar ik een écht goede band me heb, dus eigenlijk alleen mijn beste vriendin waar ik alles mee kan delen.
- Ik kan heel erg goed gebeurtenissen voorzien, ik voel dat ik moet oppassen, en dan doe ik dat ook. Ik neem extra maatregelen, door bijvoorbeeld extra goed alert te zijn.
- Ik heb weleens dat ik weet dat ik iemand tegen ga komen, bijvoorbeeld iemand van mijn oude school. Of ik voel dat mijn hond naar me kamer toe wilt komen. (Dit gebeurt dan ook)
- Ik kan smaakverschillen goed onderscheiden.
- Als ik vraag: Wat doen we morgen, kom je me ophalen? En iemand antwoord : 'Weet ik niet'. Raak ik vaak tussen de emotie: boos & geïrriteerd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-02-2014, 18:40:05 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2010, 22:23:31
Berichten: 3743
Locatie: Grunn
Er zijn best veel topics over HSP en alles wat er mee te maken heeft. Probeer de zoekfunctie van het forum eens :wink: .

_________________
Tom schreef:
Er is geen hoop meer voor deze we dit forum.
Zonder Blackbird zijn er alleen nog maar super strenge moderators over :'(

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.


PS Haters gaan haten!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-02-2014, 18:52:43 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Van het grootste deel van de lijst begrijp ik niet waarom dat met HSP te maken heeft, want dat lijkt me opgaan voor een groot deel van de bevolking.

Bij deze moest ik wel lachen:
- Wil me verkleden als ik nat ben geworden door regen.

Hoeveel mensen ploffen er lekker op de bank in hun natte kloffie?

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-02-2014, 19:11:48 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 19-02-2014, 17:30:20
Berichten: 6
Tut schreef:
Van het grootste deel van de lijst begrijp ik niet waarom dat met HSP te maken heeft, want dat lijkt me opgaan voor een groot deel van de bevolking.

Bij deze moest ik wel lachen:
- Wil me verkleden als ik nat ben geworden door regen.

Hoeveel mensen ploffen er lekker op de bank in hun natte kloffie?


Het is elke dag zo he, als er maar een beetje water op zit.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-02-2014, 20:30:56 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Wat Blackbird zegt klopt inderdaad, er zijn een heleboel topics over HSP.
Ik wil je er nog wel één ding over vertellen, je 'hebt' geen HSP maar je 'bent' het. ;)

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-02-2014, 22:22:54 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2010, 22:23:31
Berichten: 3743
Locatie: Grunn
Tut schreef:
Van het grootste deel van de lijst begrijp ik niet waarom dat met HSP te maken heeft, want dat lijkt me opgaan voor een groot deel van de bevolking.

Hier kan ik me heel goed in vinden eigenlijk. Praktisch alles wat je noemt is doodnormaal, behalve de specifiek aan jouw persoon gebonden dingetjes. Het hele labeltje HSP is wat mij betreft onzin en interessantdoenerij.

_________________
Tom schreef:
Er is geen hoop meer voor deze we dit forum.
Zonder Blackbird zijn er alleen nog maar super strenge moderators over :'(

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.


PS Haters gaan haten!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-02-2014, 22:56:01 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Ik ben het zeker niet eens met het 'interessantdoenerij'-gedeelte. Wel met dat deze vragenlijst behoorlijk slecht is opgesteld, er zijn betere.

Ik, als HSP, heb altijd ervaren dat ik heel prikkelbaar ben. Sommige dagen kan ik geen licht verdragen, is het bestek in de besteklade oorverdovend en trek ik het liefst m'n kleren uit omdat alles zo kriebelt. Daarbij komt nog het oog hebben voor details, sensitief zijn voor andermans gemoedstoestand en (als kind) snel huilen (zonder duidelijke aanwijzing) en dergelijke. HSP is voor mij een positieve benadering van dingen die ik als zeer negatief kan ervaren. ;) Tot zover mijn betoog haha.

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20-02-2014, 00:29:09 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2010, 22:23:31
Berichten: 3743
Locatie: Grunn
Wortelbrood schreef:
Ik ben het zeker niet eens met het 'interessantdoenerij'-gedeelte.

Dat mag.

Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd om een labeltje te verzinnen (en te rechtvaardigen) voor een uiteenlopende reeks aan eigenschappen die (meestal) iets te maken hebben met gevoeligheid.

_________________
Tom schreef:
Er is geen hoop meer voor deze we dit forum.
Zonder Blackbird zijn er alleen nog maar super strenge moderators over :'(

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.


PS Haters gaan haten!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20-02-2014, 18:28:04 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Helemaal eens met Blackbird.
Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate gevoelig is voor prikkels en voor stemmingen, en daar is verder niets mis mee. Totdat dat labeltje om de hoek komt kijken.

Wat ik zelf ervaar bij mensen in mijn omgeving die HSP zijn, is dat er een hoop 'gedoe' bij komt kijken. Lange tenen, theatraal gedrag, slachtofferrol, verwachten dat de rest van hun omgeving zich aan hun grillen aanpast, manipulatief en vooral gevoelig als het hunzelf betreft maar weinig begaan met anderen. Al met al een hoop vervelende eigenschappen die dan onder het mom van 'hoogsensitief' geaccepteerd dienen te worden door de omgeving.

Overigens heb ik ook vrienden die gewoon vertellen dat ze liever door het bos wandelen dan door de stad omdat de stad energie neemt terwijl het bos energie geeft. Die gewoon mededelen dat ze een aangeboden woning niet willen omdat ze sfeer die er hangt niet fijn aanvoelt. Die gewoon vragen wat er precies aan de hand is als ze aanvoelen* dat het niet zo goed gaat met iemand. Gevoelig voor sfeer, prikkels en stemming zonder het gedoe er omheen, helemaal prima. (Misschien komt dat omdat ze uit een regio komen waar ze überhaupt nog nooit van de term HSP hebben gehoord en er dus ook niet mee kunnen koketteren)

*Wat betreft het 'voelen' van andermans emoties.. Een hoop informatie haal je natuurlijk ook uit lichaamshouding en mimiek. Spiegelneuronen doen de rest.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20-02-2014, 22:06:35 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Wat heeft oog voor detail te maken met HSP?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-02-2014, 12:56:40 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Ik weet het niet zo, ik zou ook onder HSP vallen volgens de meeste lijstjes. En ik ben ook gevoeliger dan de meeste mensen, dat kan soms fijn zijn en soms niet.
Maar verder hecht ik ook niet zoveel waarde aan een 'lijstje', ik ben gewoon wie ik ben.
Zeker het lijstje hierboven heeft wat merkwaardigheden:
Citeer:
- Ik heb een prachtig aquarium met 4 axolotl's erin. Soms voelt het alsof ik met ze communiceer en hun aanvoel.

8)


@tut, wat betreft voelen van andermans emoties, heb ik ook wel gehad dat ik iemand kon aanvoelen zonder dat ik diegene zag of goed kende.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-02-2014, 15:05:46 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Man in black schreef:

@tut, wat betreft voelen van andermans emoties, heb ik ook wel gehad dat ik iemand kon aanvoelen zonder dat ik diegene zag of goed kende.


Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, ik zeg dat een deel van de gevallen te verklaren is door het oppikken van informatie uit lichaamshouding en mimiek. Daar vind ik niets hoogsentitiefs aan, eerder behoorlijk normaal.
Dat vind ik eigenlijk ook in de gevallen dat men elkaar aanvoelt terwijl men niet bij elkaar in de buurt is. Best normaal.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-02-2014, 17:36:04 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Voor mij voelt het ook vrij normaal. Maar heb ook wel meermaals meegemaakt dat mensen vol verbazing o.i.d waren. Dus het is niet overal normaal kennelijk :)

Even gewoon nieuwsgierig, wat zou jij wel hoogsensitief vinden?

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-02-2014, 15:59:31 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Man in black schreef:

Even gewoon nieuwsgierig, wat zou jij wel hoogsensitief vinden?


Hmm. Niets, denk ik.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15-03-2014, 04:07:17 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Ach, na het doorlezen van de DSM heeft iedereen een etiketje...

En dit (of vergelijkbare lijstjes) lijstje heb ik al vele malen langs zien komen.
De helft is pubertijd, en een kwart zijn situationele problemen... Het andere kwart? ligt aan de situatie waarin TS zich bevind.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl