Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:17:12

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 58 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 23-03-2007, 10:20:37 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Het is welliswaar even geleden dat ik op dit forum geweest ben, maar desalniettemin zijn er punten waar ik wel mijn visie op kan en wil geven.


@ Marisje:

Empathie is een mooie eigenschap, hiermee kun je anderen en jezelf inzicht geven in situaties.
Als jij je inleeft, schrijf je, houdt je de energie bij je.
Je slaat de emoties op in je schouderstreek, wat hierbij gebeurd is dat je met je eigen gevoel naar die persoon gaat.
Je leeft je dus letterlijk in in die persoon en daarbij sta je zijn, een voor jouw lichaam onnatuurlijke, energie op en manifesteren deze zich in klachten varieërend van nek, schouder en rug klachten tot mentale stress waarvan de oorzaak je niet bekend is.

Nu kun je dit voorkomen.
Zo vaak wordt er gezegd "iemand een hand geven", nu is dit meestal fysiek, maar ook spiritueel gezien kun je iemand een hand geven.
Jij geeft je gevoel en staat daarin zijn/haar energie toe, terwijl wanneer je iemand een hand geeft om die persoon te helpen ergens op te gaan staan je ook daadwerkelijk alleen je hand geeft. Je tilt die persoon niet fysiek op je schouders om hem/haar erop te kunnen helpen, dit zou nl. tenkoste gaan van jouw fysieke gestel.
Je geeft iemand een hand, met die hand geef je die persoon de hulp om ergens op te komen.

Zo ook empathisch, je hoeft jezelf niet "in" die persoon te begeven, je hoeft zijn/haar energie niet in je op te nemen.
De kunst is kijken, je ziet die persoon en je weet dat er iets mis is, maar je hoeft die persoon niet alle antwoorden op een dienblaadje aan te geven.
Die persoon laten praten, vragen stellen en weten wat hij voelt door observatie zal hem/haar sterker maken in zijn/haar eigen ontwikkeling en jou in je energie behouden.

Hoe graag je ook iemand met heel je hart wilt helpen, vaak is een hand al ruim voldoende.


Groeten,


Paul

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 23-03-2007, 19:32:00 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-02-2007, 19:39:26
Berichten: 98
Locatie: Brabant
Mmmm ik denk dat je dat in meerdere vormen kan hebben en dat het niet altijd dit is idd ik stap meer in de energie van een persoon en kan mezo in iemand inleven dat kan ook ver gaan en weet de benaming er nog steed niet voor :D

_________________
Al gaat het leven niet over rozen.
en kom je weer alleen te staan,
er komt atijd weer een engel,
die zegt waar je heen moet gaan !!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 19-04-2007, 17:40:34 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2007, 17:01:08
Berichten: 372
Locatie: Deventer
Ik heb het ook,empathie!
Het is idd soms wel leuk,maar ik voel de emoties van andere en dat is niet altijd leuk!

_________________
Niemand is gelijk , maar iedereen is gelijkwaardig.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 15-07-2007, 08:13:19 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Na het lezen van al wat reacties, topics ende vermaak stormde ik langs dit topic en kwam daar je reactie tegen:

Lowbass schreef:
Ik ben er sinds kort pas achter wat het is. en om eerlijk te zijn kan ik dat. Ik kan me goed inleven bij situaties. Soms zelfs iets te goed waardoor ik vaak voor teleurstelling kom te staan. Ik wil graag mijn krachten daarin kunnen beheersen maar weet niet of dat kan.


Nu is je reactie al even geleden, maar het is misschien handig om een andere visie erop te leveren.

Empathie is een gegeven waar veel mensen mee leven.
Sommigen weten niet van het bestaan van de term en hebben in hun bewustzijn geen invloeden op de empathie, vragen zich dan wel vaak af "waarom voel ik me toch zo?" of "waar komt die hoofdpijn ineens vandaan?".
Anderen noemen het sociaal voelend, en zijn meestal in de beroepskringen als sociaal medewerker bij buurthuizen met probleem jongeren ed. te vinden.
Weer anderen weten het, maar weten niet hoe ze het in balans kunnen houden. Ze kunnen het soms zelfs ervaren als last.
De laatsten weten er van, leven er bewust mee en sturen de empathie dan ook bewust. Ze gebruiken het als een middel, zien het als gegeven.

Nu zie ik jou passen bij de mensen die het weten, maar het niet in balans kunnen houden.
Het probleem hierin is natuurlijk dat klachten van anderen vaak bij jou blijven hangen, jij lijkt wel degene die hun klachten moet dragen.
Je ontwikkelt een angst om empathie te gebruiken, hoewel je weet dat je het niet kunt beheersen en je weet wat de gevolgen kunnen zijn ben je er bang voor.
Het is niet erg om die angst nog te hebben, maar bedenk wel dat je er wel iets mee kunt. Je kán omgaan met je empathisch gegeven, je kán het beheersen en je kán het uitzetten als dat jou op dat moment beter uit komt.
Sterker nog, mensen die het kunnen beheren hebben het standaard uit staan, om zo te zeggen. Ze gebruiken de empathie alleen wanneer ze dit zelf nodig vinden, of wanneer hoger beslist dat het nodig is.

Om te beginnen met het beheersen en onder controle krijgen van empathie moeten we een paar stapjes achteruit.
Nu is het een soort angst, veelal komt die angst voor uit onzekerheid welke op zijn beurt vaak voortkomt uit een negatieve ervaring of ervaringen op sociaal gebied. Dit kan zijn een minder fijne jeugd met constante aanvaringen, een thuissituatie waarin onbegrip voor jou een grote rol speelt, maar zelfs een harde, onverwerkte ruzie kan de oorzaak zijn van de onzekerheid, nu hoeft de onzekerheid niet direct van een bewuste levenservaring te komen, een goede mogelijkheid is het reïncarnatie proces, welke tevens bepaalt met welke astrologische kernwaarden we moeten omgaan in ons leven, om hier uiteraard lering uit te trekken.

Wanneer we onzeker zijn hebben we veel twijfel, heel veel emotionele waarde aan zowel materialistische dingen als personen. Als we ons daar aan kunnen hechten en ons in onze emotionele band daarin veilig kunnen voelen, creëren we een stukje emotionele zekerheid en dat is zeer belangrijk.

Die aangeboren of aangeleerde twijfel speelt een hele belangrijke rol als we kijken naar dingen als bijvoorbeeld presteren, maar ook op empatisch gebied.
Zodra de basis van ons leven wordt beïnvloed door een twijfelende onzekerheid gaan we voordat we ergens mee beginnen alle mogelijkheden af, en daarmee ook de negatieve effecten benadrukken. Nu doen we dit niet allemaal bewust, maar het gebeurt.

Bij een onzekerheid in empathie staan we al open voor de mogelijkheid dat we het niet kunnen beheersen en daarmee trekken we die energie naar ons toe.
Daar waar we open voor staan, trekken we naar ons toe. Staan we open voor onzekerheid, zien we onzekerheid.
Nu is openstaan ergens voor niet alleen de oplossing, als we openstaan voor geluk bijvoorbeeld hoeft niet niet per direct op de door ons gewilde manier op ons pad te komen.
Het is belangrijk uit te stralen, stralen we openheid en zekerheid uit, ontvangen we ook openheid en zekerheid.
We moeten niet kijken naar op welke manier we verwachten iets te ontvangen, zoals nu de beheersing van empathie, maar naar de manier waarop het ons tegemoed komt.

Wat ik probeer te zeggen is in feite dat we moeten kijken naar de dingen die we ervaren en daaruit alle goede dingen halen.
We moeten zonder vooroordeel als "die energie zal me nog wel even tot last zijn". Als we objectief het strijdtoneel(het leven, de constante zelfstrijd naar zelfwording en zelfverheffing) betreden zullen we kunnen oordelen welke aspecten voor ons opgaan en die te gebruiken.

De truuk van de beheersing van empathie ligt dus in wezen in het beheersen van de onzekerheid. Het vertrouwen op je eigen energie.
Open staan voor de wetenschap van het gevoel van de ander, maar niet openstaan voor de energie van het gevoel.
Je moet een cirkel trekken om je eigen energie, jij bepaalt wie welke energie krijgt en óf je überhaupt energie afstaat.
Het is een spel van de balans in geven en nemen, voor sommigen een kat en muisspel omdat ze zich vaak energetisch leeggezogen voelen en er een onzekerheid is over het beheersen van je eigen energie.

De eerste stap dit jij nu moet zetten is te kijken naar jezelf, welke hinderpaal staat in jouw pad naar empatische beheersing. Welke hinderpaal staat in jouw pad in het leven?
Die vraag moet je jezelf beantwoorden en met die informatie kun je niet alleen je empathie veranderen, maar ook je hele wezen.
Empathie is een groot deel van je leven, daarom zul je ook meer stappen terug moeten kijken naar de oorzaak.

Een goed advies voor je pad naar wording, zowel in het leven als in de empathie, is om iedere keer bewust je energie te beheersen, jij bepaalt of je wel of geen energie toestaat en afgeeft. Jij bepaalt waar jij je waarden zet, zodat jij geen hinder hoeft te ontvangen van een andere energie.

Nu hoef je je niet af te sluiten voor anderen, anderen geven je niet bewust hun energie, dit is een natuurlijk proces voor de algemene balans, iedereen geeft en neemt, alleen wij moeten wel zelf paal en perk stellen aan de mate waarin dit gebeurt in ons eigen fysiek wezen.

Het kan zijn dat je bij de volgende empatische ervaring zeer weinig ervaart, weinig door krijgt omdat je je afsluit hiervoor. Maar dat is slechts de eerste stap, maar mate je meer en meer bewustwording ontwikkelt zul je zien dat je uiteindelijk de wetenschap van de gevoelens van een ander hebt en niet meer de energie van die gevoelens.


Ik hoop je hiermee een stukje opweg te kunnen helpen, vertrouw op jezelf, dan gaat er een wereld voor je open.


Groeten, Paul

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 22-08-2007, 14:38:18 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-08-2007, 14:31:47
Berichten: 106
Locatie: Jaa...
Dat heb ik ook.. lastig maar ook handig!

_________________
Soulmates!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 26-10-2007, 20:41:25 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2007, 19:48:50
Berichten: 75
Locatie: Groningen
Nu weet ik waarom ik me steeds onzekerder voel!! Hé, eindelijk een verklaring, ik wist het eigenlijk wel, maar door de twijfel ook weer niet.
Ik verbaas me telkens weer hoe veel dingen ik herken. :o Fijn trouwens dat hier mensen zijn die je wel begrijpen. :lol:

_________________
Have faith, and you will be okey


greetz, Gogem


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 27-10-2007, 17:53:54 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Voor empatische mensen is het belangrijk om te leren loslaten :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 05-11-2007, 22:16:30 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
Hebben jullie ook wel eens dat je enorm gaat trillen?

Als iemand heel boos is of bijv verdrietig of bijv veel gevoel ergens over praat dan voel ik hetzelfde en ga ik enorm trillen.

Soms krijg ik dan ook de vraag of ik het koud heb, dan zeg ik maar gewoon ja 8) .

Tevens weet ik ook wanneer ik tril dat ik dan waarsch dus wat voel van anderen op het punt dat ik ga denken waarom voel ik mij ineens zo onzettend .....

( het is geen bibberen van kou, echt trillen en tegelijkertijd echt de energie/gevoelens/emotie voelen, wie weet wel trillen van de energie. )

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 18-11-2007, 00:54:53 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-11-2007, 23:16:19
Berichten: 50
Locatie: middle of nowhere
Empathie
Wat grappig dat dat 'n 'common' begrip is voor een bepaalde groep mensen.. :D
Ik gebruikte het al een tijdje voor mezelf t.o. de mensen in mijn omgeving, om mezelf beter te beschrijven..
Want in het Engels klinkt empathie (oftewel inlevingsvermogen..) gewoon beter..

Ben zeer gevoelig (of volgens de tests een Hsp. Ik scoorde nogal hoog.)..
Maar in mn pubertijd beschreef een vriendin van mn vader me al als een nieuwetijdskind.
Maar had daar héél lang niets over gehoord,
en was het vergeten ,eigenlijk.. tot ik hier kwam..
En die link met hsp ( nu is het wel duidelijker)

En tja, wat doe je eraan.. :wink:

Het kan wel n beetje vervelend zijn soms gevoelens van anderen
op te pikken, zeker als je er verder niks mee kan..
Heb het ook met dieren.. met mn eigen kat is het wel leuk/handig..
Mr heb ook n minder leuk vb.tje.

Beetje genant misschien.. :oops:
Ik heb een keer staan huilen in de dierentuin, en ik was geen baby meer..! :roll:

Er was een dier zó depri en zielig, en ik voelde het heel diep..
Hij voelde toen, dat ik dat voelde,
en het leek asof hij wist dat ik hem eruit zou willen helpen,
maar het niet kon..
Hij kwam naar me toe en sprong tegen het glas, keek me aan
(klinkt mss ongeloofwaardig) en gaf n lik..
Alsof het goed was.. srt geruststelling ofzo..?
Toen moest ik echt te huilen (...) :cry:
En toen was het over, en ging hij weer verder
met het dwangmatige heen en weer lopen. :(

Had vroeger ook heel vaak dat vreemden (op straat, of waar dan ook) ineens hun hele levensverhaal gingen vertellen..
en al hun problemen..
Ben zelf ook een open boek,(maar niet op straat) mss is dat het..?

Alsof er op mn hoofd geschreven stond dat ze bij mij moesten zijn.
Ik kon niet rustig op de tram wachten, of het begon..
Eerst altijd (lekker weertje..)casual, mr snel ging het al de problematische kant op. En ik vond het niet erg,
maar ik was doodmoe na zo'n gesprekje.

En idd (wat ik net pas lees) is dat denk ik omdat ik niet kon loslaten,
het at mn energie leek wel..

Ik heb me er toen voor afgesloten, want het werd echt teveel..
Had toen zelf ook al veel aan mn hoofd.
Maar ik voelde me wel slecht daardoor..

Iemand ook zoiets meegemaakt..?

Grtz Chi*

_________________
Let love be your guide..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 18-11-2007, 12:28:43 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Beste Chi,

Ik denk dat de meeste mensen wel soortgelijke ervaringen hier hebben. Met name dat stuk wat je schrijft over dieren kan ik beamen. Zij kunnen voelen dat jij hen aanvoelt en willen dan via jou een uitweg uit hun problemen zoeken.
Bij een dier in de dierentuin lijkt me dit erg lastig, omdat het een zeer kunstmatige omgeving is.

Als je wilt leren loslaten kan ik je mediteren aanraden. Succes met alles,

Groetjes,

Lucas


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 18-11-2007, 23:28:00 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-11-2007, 23:16:19
Berichten: 50
Locatie: middle of nowhere
Hey Lucas,

Bedankt voor de tip..! :D
ik zal het proberen, het mediteren.. Vind dat wel moeilijk, want kan me soms niet zo goed concentreren..

Maar wat ik geschreven had over dat dier kwam niet zo goed over..

Het is idd waar dat het een kunstmatige omgeving is..
Maar wat ik bedoelde was, dit dier, een jaguar volgens mij, zag er zo ongelukkig uit..
Ik voelde zijn pijn. Hij was gewoon zwaar depri..! :(
Ijsberen heen en weer..
Het was in blijdorp en zat buiten in een "open" gebied.
En dan heb je zo'n groot raam waar allemaal mensen stonden, maar al weg gingen omdat hij toch niet kwam, logisch ook!
Maar aan de zijkant is het half open, alleen een hek van dat dikke gaas, met een mtr ervoor een ballustrade om niet te dichtbij te staan..
Je kent het wel.
En daar liep hij, heen en weer.. autistisch bijna.
Ik trok toen zijn aandacht.. en hij kwam.
En toen gebeurde dat..
Daarna ging hij wel weer verder met het ijsberen, maar toch..
Voor mij was dit wel speciaal..
Hij voelde dat ik hem begreep..

Moest het toch nog even kwijt, sorrie.

Groetjes Chi*

_________________
Let love be your guide..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 19-11-2007, 11:27:13 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
Dat mediteren kan ik ook niet hoor chi.
Hopelijk ooit... denk dat het een hoop verlichting geeft.
Van mediteren wordt ik altijd zo down, echt een rotgevoel.

Mooie ervaring met dat dier in de dierentuin, ik herken dat zeker.

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 19-11-2007, 15:46:22 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2007, 19:48:50
Berichten: 75
Locatie: Groningen
heej Chi :)
Is idd een mooie ervaring en je hoeft er echt geen sorrie om te zeggen hoor. Is juist om torts om te zijn.
Trouwens een tip voor het mediteren, steek een kaars aan en concentreer je daar zo goed mogelijk op, gwn een tijd blijven staren. En als er een gedachte op komt , vraag je af of je die gedachte positief vind en of je hem wilt houden. Zo niet, zet het dan aan de kant.
Mij lukt het ook nog niet hoor, maar gwn blijven oefenen ;)

_________________
Have faith, and you will be okey





greetz, Gogem


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 19-11-2007, 20:43:51 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Indira schreef:
Dat mediteren kan ik ook niet hoor chi.
Hopelijk ooit... denk dat het een hoop verlichting geeft.
Van mediteren wordt ik altijd zo down, echt een rotgevoel.

Mooie ervaring met dat dier in de dierentuin, ik herken dat zeker.



Hey indira,

Mooi zoals je het beschrijft.....
Dus je kunt wel mediteren :)
Veel mensen denken dat mediteren "meteen"verlichting geeft.
Sommige ervaren dat ook zo.

Maar doordat je op onderzoek uitgaat om je gedachten te benoemen en de ruimte maakt voor ze, komen natuurlijk al die emoties en gedachten waar je al die tijd niet bewust van was naar boven.......dat kan dus chaos in jezelf veroorzaken.
Tijdens meditatie leer je afstand te nemen van emoties, gedachtes en gevoelens. Het zijn net kinderen...
Dus dat Down gevoel in jou wil de aandacht :)


Sommige ervaren pas ook het "zijn" wanneer zij jaren bezig zijn met meditatie. En sommige wat eerder.

Liefs Brenda


_________________
Liefde is.


Laatst gewijzigd door Brenda op 19-11-2007, 20:46:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 19-11-2007, 20:44:56 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-11-2007, 23:16:19
Berichten: 50
Locatie: middle of nowhere
Dankewel..
Lieve reacties :D
Ik zal die tip zeker uitproberen gogem..! thnx!

En indira, bij mij ook, als ik ga (proberen te) mediteren word ik er meestal niet blij van omdat ik zo snel afgeleid word..

misschien is er ook n manier om zeg maar jezelf "blij te mediteren"..?

Er is vast wel ergens iemand op dit forum die dit weet..

Groetjes! :D

_________________
Let love be your guide..


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 58 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl