Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:51:22

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 06-08-2010, 12:27:30 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
-.-

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 06-08-2010, 14:59:01 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Het was een serieuze vraag, geen belediging ofzo.
Ik heb geen problemen met mensen met autisme, het is vaak zelfs makkelijker om het wel te weten. Maar ik weet natuurlijk niet hoe jij in real life bent en overkomt.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 13-02-2011, 00:39:20 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-02-2011, 00:25:17
Berichten: 6
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier. :)
Ik herken me enorm in de omschrijving van empathie.
Ik denk heel veel aan anderen, meer dan aan mezelf. :oops:
Ik voel anderen aan, voel wanneer iemand troost nodig heeft, sta altijd bereid om iemand te helpen.
Voel aan wanneer iemand niet te vertrouwen is, ben heel erg meelevend in een ander zijn belevenissen.
Ik denk dat dit vooral gebonden is aan het feit dat ik Hoog Sensitief ben.
Ik ben enorm gevoelig, je kunt zeggen dat ik ''meevoel'' met andere mensen.
Nieuw woordje :P

Dit is denk ik een van mijn gave's die ik heb, maar het is niet altijd even makkelijk,
heb hierdoor veel dingen moeten doorstaan in mijn leven,
maar toch, begin het nu stap voor stap meer als kracht te zien :roll:

Liefs :hart:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 14-02-2011, 16:34:15 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-02-2011, 17:08:08
Berichten: 40
ja heb ik ook, ik voel ook de pijn van andere mensen en als iemand anders verdrietig is word ik dat ook, ook heb ik vaak dat ik op het zelfde moment als iemand anders het zelfde woord zeg, en het zelfde denk, want laatst had ik een liedje in mijn hoofd en toen ging de gene voor mij in de klas dat keihard nuriën. kan iemand mij uitleggen wat ik hiermee moet doen? En toen ik laatst problemen had op school durfde ik eerst niet naar de leerlingbegeleider tegaan, maar toen hoorde ik iemand in mijn gedachten dat ik het gewoon moest doen en dat alles goed komt en dat was ook. is dat dan mijn gids?

_________________
Forgive and forget, don't wast your time with hate and regret


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 14-02-2011, 23:19:09 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
oOoBrittoOo schreef:
ja heb ik ook, ik voel ook de pijn van andere mensen en als iemand anders verdrietig is word ik dat ook, ook heb ik vaak dat ik op het zelfde moment als iemand anders het zelfde woord zeg, en het zelfde denk, want laatst had ik een liedje in mijn hoofd en toen ging de gene voor mij in de klas dat keihard nuriën. kan iemand mij uitleggen wat ik hiermee moet doen? En toen ik laatst problemen had op school durfde ik eerst niet naar de leerlingbegeleider tegaan, maar toen hoorde ik iemand in mijn gedachten dat ik het gewoon moest doen en dat alles goed komt en dat was ook. is dat dan mijn gids?


Zou kunnen, het zou ook je onderbewuste ''ik'' kunnen zijn wellicht.
Je gids is er in principe om je te ''begeleiden'' in het leven. Hij of zij zal geen beslissingen voor je gaan nemen, die moet je uiteindelijk echt zelf nemen. Vaak laat je gids zich zien d.m.v. contact als jij het echt nodig hebt.
Het is uiteindelijk aan jou zelf om te bepalen of het je gids was of niet. Wat zegt je gevoel?

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 04-11-2011, 18:10:55 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-10-2011, 20:30:23
Berichten: 135
Locatie: Gelderland
Ik herken mezelf hier best wel heel erg in. Als er iets is met iemand weet ik meestal precies hoe diegene zich voelt. Als een ander niet vrolijk is ben ik dat ook niet. Ik lijk soms de sfeer aan te kunnen voelen en heb vaak voorgevoelens die kloppen. En laatst hadden we een schoolfeest en ik voelde dat iemand niet lekker was en toen ik haar even in de ogen keek werd ik ineens heel benauwd. Heeft dat hiermee te maken?

_________________
You have to know, I'll always be there for you.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 21-11-2011, 09:59:54 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2009, 14:11:24
Berichten: 202
Locatie: Heist op den berg-België
Mandy, hetgeen jij ervaart ervaar ik ook en valt voor mij onder heldervoelendheid.
We voelen dingen scherper aan als de meeste andere mensen denk ik.
Empathie is , zoals hier eerder gezegd, het zich kunnen inleven in de emoties voor anderen, kunnen begrijpen waarvan het komt ( betekent niet goedpraten of zo) etc.
Ik denk dat mensen best empathisch kunnen zijn zonder dat ze heldervoelend zijn, een maatschappelijk werker beschikt bijvoorbeeld over een dosis empathie, maar dat maakt hem nog niet heldervoelend als wij.
Maar als je heldervoelend bent is empathisch zijn zowat je tweede natuur denk ik.
We pikken dingen, emoties op en dan wordt het makkelijker om dingen te kunnen plaatsen.
Al wil ik toch even waarschuwen om datgene wat je oppikt niet te verwisselen met dingen die in je gedachten spelen.

groetjes

Babe

_________________
United we stand,devided we fall.Let's stand together for once and for all


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 21-11-2011, 16:45:55 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-10-2011, 20:30:23
Berichten: 135
Locatie: Gelderland
Babe schreef:
Mandy, hetgeen jij ervaart ervaar ik ook en valt voor mij onder heldervoelendheid.
We voelen dingen scherper aan als de meeste andere mensen denk ik.
Empathie is , zoals hier eerder gezegd, het zich kunnen inleven in de emoties voor anderen, kunnen begrijpen waarvan het komt ( betekent niet goedpraten of zo) etc.
Ik denk dat mensen best empathisch kunnen zijn zonder dat ze heldervoelend zijn, een maatschappelijk werker beschikt bijvoorbeeld over een dosis empathie, maar dat maakt hem nog niet heldervoelend als wij.
Maar als je heldervoelend bent is empathisch zijn zowat je tweede natuur denk ik.
We pikken dingen, emoties op en dan wordt het makkelijker om dingen te kunnen plaatsen.
Al wil ik toch even waarschuwen om datgene wat je oppikt niet te verwisselen met dingen die in je gedachten spelen.

groetjes

Babe


Waajow wat een woorden :lol: Bedankt voor je antwoord :D

_________________
You have to know, I'll always be there for you.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 22-11-2011, 12:16:26 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2009, 14:11:24
Berichten: 202
Locatie: Heist op den berg-België
graag gedaan. Moest je nog vragen hebben stuur gerust een pbtje. Ik kom niet zo vaak meer op het forum of op de chat, maar ik lees de berichten wel :-)

groetjes

Babe

_________________
United we stand,devided we fall.Let's stand together for once and for all


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 23-12-2011, 12:50:52 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-09-2011, 12:08:34
Berichten: 615
Een sterk ontwikkeld Empatisch vermogen vind ik lekker. Ik doe er vaak mn voordeel mee. Soms is het weleens vermoeiend, maar ik kan er gelukkig steeds beter mee omgaan en me ook afsluiten.

Ik zie nu ook vaak dat mensen met een wat groter empatisch vermogen het Hoog sensitief gaan noemen en het als negatief ervaren..zonde van die mooie eigenschappen!!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 24-12-2011, 15:45:03 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2009, 14:11:24
Berichten: 202
Locatie: Heist op den berg-België
Volledig mee akkoord. Soms lijkt het alsof gevoeliger zijn wordt afgedaan als iets hinderlijks. Ik kan me inbeelden dat het vervelend is als je alle emoties oppikt, maar het lijkt me een kwestie van jezelf te kunnen afschermen...
Ik doe er ook vaak mijn voordeel mee, en zeker in mijn job is het een meerwaarde

Babe

_________________
United we stand,devided we fall.Let's stand together for once and for all


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 08-01-2012, 00:37:09 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 02-01-2012, 19:25:24
Berichten: 13
Nemesis schreef:
Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen.

Empathie is een vaardigheid of persoonlijkheidseigenschap die belangrijk is in de omgang met mensen. Het empathisch vermogen speelt een hoofdrol bij emotionele intelligentie. Je kunnen inleven in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen.

De basis van een goed inlevingsvermogen ligt in de veilige hechting die een kind opbouwt in zijn levensloop maar waarvan de basis gelegd wordt in het eerste levensjaar wanneer de baby zich al dan niet goed hecht aan de belangrijkste verzorgingsfiguur in zijn jonge leven. Meestal is dat de moeder.

Empathie steunt op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.

Mensen die een sterk ontwikkeld empathisch vermogen hebben kunnen zich dus heel goed inleven in andere personen, kunnen ook heel snel zeggen hoe een persoon zich voelt.

Heldervoelen en helderweten zijn de meest voorkomende gaves bij emphatisten.

begrijpme niet verkeerd ,je zegt veel maar ook eigenlijk niks ,velen mensen hier hebben een gaven,en weten dit al lang,dus uitleg hierover ,is een beetje tijdverspiling ,lijkt mij maar ik kan het mis hebbengr torro


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 08-01-2012, 22:39:36 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 02-01-2012, 19:25:24
Berichten: 13
torro schreef:
Nemesis schreef:
Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen.

Empathie is een vaardigheid of persoonlijkheidseigenschap die belangrijk is in de omgang met mensen. Het empathisch vermogen speelt een hoofdrol bij emotionele intelligentie. Je kunnen inleven in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen.

De basis van een goed inlevingsvermogen ligt in de veilige hechting die een kind opbouwt in zijn levensloop maar waarvan de basis gelegd wordt in het eerste levensjaar wanneer de baby zich al dan niet goed hecht aan de belangrijkste verzorgingsfiguur in zijn jonge leven. Meestal is dat de moeder.

Empathie steunt op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.

Mensen die een sterk ontwikkeld empathisch vermogen hebben kunnen zich dus heel goed inleven in andere personen, kunnen ook heel snel zeggen hoe een persoon zich voelt.

Heldervoelen en helderweten zijn de meest voorkomende gaves bij emphatisten.

begrijpme niet verkeerd ,je zegt veel maar ook eigenlijk niks ,velen mensen hier hebben een gaven,en weten dit al lang,dus uitleg hierover ,is een beetje tijdverspiling ,lijkt mij maar ik kan het mis hebbengr torro

wil hier graag even mijn verontschuldiging aan bieden aan de auteur ,ik heb hier iets neer gezet wat nergens op slaat,sorry was er met mijn hoofd niet helemaal bij toen ik dit aan het lezen was.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 09-01-2012, 06:44:06 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2009, 14:11:24
Berichten: 202
Locatie: Heist op den berg-België
@ Torro
Het was misschien een beetje cru gesteld, je eerste opmerking, maar ik geloof dat ik de boodschap wel vat.
De uitleg is inderdaad een beetje vaag, met alle respect voor Nemesis.
Naar mijn gevoel is het een soort wetenschappelijke uitleg op het gegeven empathie, en dat is goed, maar ik denk dat het voor heel wat bezoekers van dit forum veel te moeilijk geschreven is. Ik vermoed dat het een poging is om een eenduidige uitleg te geven rond het thema, maar Nemesis, ik denk dat je boodschap zo een aantal lezers niet bereikt.

Debby

_________________
United we stand,devided we fall.Let's stand together for once and for all


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 30-05-2012, 08:21:07 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-02-2011, 17:08:08
Berichten: 40
Citeer:
Zou kunnen, het zou ook je onderbewuste ''ik'' kunnen zijn wellicht.
Je gids is er in principe om je te ''begeleiden'' in het leven. Hij of zij zal geen beslissingen voor je gaan nemen, die moet je uiteindelijk echt zelf nemen. Vaak laat je gids zich zien d.m.v. contact als jij het echt nodig hebt.
Het is uiteindelijk aan jou zelf om te bepalen of het je gids was of niet. Wat zegt je gevoel?


Mijn gevoel zegt dat het mijn opa is omdat ik altijd een heel sterke band met hem heb gehad want het was net alsof hij alles begreep van mij maar hij ging dood toen ik 2 was, maar altijd als ik hulp nodig heb is hij er nog steeds om me te helpen en hij verteld ook dingen die nog moeten gaan gebeuren en waarschuwt me daarvoor. Want soms leek het alsof hij me al kende voordat ik een klein kind was dus uit mijn vorige leven?

_________________
Forgive and forget, don't wast your time with hate and regret


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl