Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:12:05

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 58 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Empathie
BerichtGeplaatst: 27-10-2004, 20:21:08 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen.

Empathie is een vaardigheid of persoonlijkheidseigenschap die belangrijk is in de omgang met mensen. Het empathisch vermogen speelt een hoofdrol bij emotionele intelligentie. Je kunnen inleven in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen.

De basis van een goed inlevingsvermogen ligt in de veilige hechting die een kind opbouwt in zijn levensloop maar waarvan de basis gelegd wordt in het eerste levensjaar wanneer de baby zich al dan niet goed hecht aan de belangrijkste verzorgingsfiguur in zijn jonge leven. Meestal is dat de moeder.

Empathie steunt op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.

Mensen die een sterk ontwikkeld empathisch vermogen hebben kunnen zich dus heel goed inleven in andere personen, kunnen ook heel snel zeggen hoe een persoon zich voelt.

Heldervoelen en helderweten zijn de meest voorkomende gaves bij emphatisten.

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Laatst gewijzigd door Nemesis op 24-01-2005, 18:00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 27-10-2004, 20:33:41 
Oh oke, dan heb ik dat ook! Thanx Paul :D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 27-10-2004, 20:40:29 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
You're welcome

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 01-11-2004, 21:20:59 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2004, 16:15:55
Berichten: 2718
Locatie: krommenie
hmm ik heb wel eens dat ik voel als een ander ziek is... zoals ik ooit eens had met een vrouw die chemo gehad had... werd er echt ziek en misselijk van honds beroerd was ik... :?
Maar heb ook vaak dat asl mijn vriend/moeder of iemand anders zich niet lekker voelt of ergens mee zit dat ik dat aanvoel... is dat ook empathie of is dat weer iets anders??

greetzzz veronique :wink:

_________________
Begin de dag met een liedje, begin de dag met een lach, wie vrolijk is in de morgen die is het de hele dag.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 01-11-2004, 21:45:09 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Denk dat dat ook n vorm is van Empathie, alleen dan meer richting specifiek heldervoelen en er heel erg voor openstaan. Voor je dierbaren dan.
Pas dan wel op, als je er zelf echt last van krijgt moet je je ervoor afsluiten, anders ga je er zelf aan kapot en dat was niet de bedoeling neem ik aan.


Greetz!

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 01-11-2004, 21:53:09 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2004, 16:15:55
Berichten: 2718
Locatie: krommenie
nee niet bepaald nee...

Ik ga dat dan ook wel proberen.. want heb wel eens moeten verzuimen van werk omdat ik zoeits had... en dat is geen pretje....

greetzz veronique

_________________
Begin de dag met een liedje, begin de dag met een lach, wie vrolijk is in de morgen die is het de hele dag.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 30-01-2005, 14:10:15 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-01-2005, 08:55:39
Berichten: 121
Locatie: rotterdam
zelf kan ik heel goed me inleven en mekren hoe mensen zich voelen dus empatische vermogen zijn bij mij goed ontwikkeld maat die gaves helder weten en voelen geloof ik da het was die heb ik weer niet terwijl ik toch die empatische vermogen heb hoe kan dat dan?
mariella

_________________
geniet van al het mooie om je heen er zijn zoveel wonderen die gebeuren. kijk om je heen en luister naar je hart en je zal prachtige dingen beschouwen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 05-02-2005, 00:04:04 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-12-2004, 17:31:39
Berichten: 440
Locatie: Groningen
ik wist niet dat dat met elkaar te maken had is wel leuk om te weten , want ik kan me(volgens mij) best goed inleven in anderen enzo. En dat is soms best handig(als ik me er wat van aantrek natuurlijk :P :wink: )

_________________
Try to make a differents for the persons around you


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 05-02-2005, 10:27:36 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
@Martietjuh: Allereerst over helderweten. Helderweten is een gave die zo goed als iedereen heeft, alleen niet iedereen is zich er sterk bewust van. Dus de kans dat je deze gave hebt is vrij groot. Dan heldervoelen, heldervoelen is heel erg uitgebreid, dit gaat van het voelen van een ander's emoties/gevoel tot het fysiek voelen van bepaalde emotionele klachten.
Wederom kan het zijn dat je je nog niet bewust bent van bepaalde gaves. Probeer ze eens te achterhalen, dan kun je misschien nog leuke dingen ontdekken.

@I feel: Het ligt allemaal heel dicht bij elkaar idd. en soms is het dan ook lastig om onderscheid te kunnen maken. Het is idd. soms handig om je in te kunnen leven in anderen, zolang je er ook maar weer afstand van kan nemen en het af kan sluiten als het moet.


Groeten Paul!

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 05-02-2005, 11:46:18 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-01-2005, 08:55:39
Berichten: 121
Locatie: rotterdam
thnx voor de uitleg

_________________
geniet van al het mooie om je heen er zijn zoveel wonderen die gebeuren. kijk om je heen en luister naar je hart en je zal prachtige dingen beschouwen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 14-02-2005, 14:57:04 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-12-2004, 17:31:39
Berichten: 440
Locatie: Groningen
Beautiful Disaster schreef:
@I feel: Het ligt allemaal heel dicht bij elkaar idd. en soms is het dan ook lastig om onderscheid te kunnen maken. Het is idd. soms handig om je in te kunnen leven in anderen, zolang je er ook maar weer afstand van kan nemen en het af kan sluiten als het moet.


Groeten Paul!


nog nooit problemen gehad met het weer afstand doen en het afsluiten. Doe het altijd automatisch. Thnx voor de info iedergeval

Liefs I Feel

_________________
Try to make a differents for the persons around you


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 09-03-2005, 20:36:11 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-03-2005, 17:47:49
Berichten: 6
Locatie: emmen
he, wist nooit dat dat zo heette, ik kan me altijd heel goed inleven in andere mensen voel ook alyijd met mensen mee.ik merk ook altijd gelijk of iemand goed in zijn fel zit of niet, vind het wel pettig om dit te hebben. ben ook altijd erg geintreseerd in mensen. goh je leert hier toch echt wel wat he. leuk hoor


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 09-03-2005, 20:37:19 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Daar zijn we voor ;)


Groeten Paul!

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 14-03-2005, 18:50:59 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-02-2005, 11:28:18
Berichten: 98
Locatie: Spijkenisse
Empathie...ik weet er alles van. Ik doe namelijk de opleiding voor maatschappelijk werker en tijdens de opleiding wordt je er bijna mee 'dood gegooid'. Empathie is één van de belangrijkste dingen om op een goede manier hulp te verlenen. Ik ben over ongeveer 2,5 maand klaar en ga dan aant werk als maatschappelijk werker.

Feit is dat mijn empathie iets verder gaat dan de 'normale' empathie. Ik ben namelijk heel gevoelig en helderwetend dus ik weet van mensen als zij voor mij zitten al hoe zij zich voelen. Aan de ene kant heel makkelijk zou je denken, maar het maakt het des te moeilijker om afstand te houden. Iets wat ook bij het werk hoort. Tijdens mijn stage ben ik daar zeker achter gekomen. Gevoelens van clienten komen bij mij veel indringender binnen.
Dit wordt voor mij dus echt een leerproces om mij tijdens de gesprekken met clienten niet te laten overspoelen door emoties van de ander.

Love Meilani

_________________
Yigaquu o saniyu adanvto adadoligi nigo hilvi nasquv utloyasdi nihi.
(May The Great Spirit's Blessings Always Be With You)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 07-04-2005, 21:59:18 
Ik voel ook heel goed aan hoe een ander zich voelt.
En het rare is het is net of de mensen dat weten die beginnen altijd spontaan over hun gevoelens te vertellen of te huilen en ja dan sta ik dikwijls mee te huilen.

Ja en wanneer ik iemand niet moet dan is dat ook altijd heel terecht maar dat weet je maar een tijdje later hé.

Groetjes vanessa :wink:


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 58 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl