Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 02:30:47

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 07:09:18 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
he zouden wat mensen mij een beetje kunnen uitleggen wat het precies inhoud, stemmen horen
en hoe kun je je ervoor kunt afsluiten, en wat ik voor iemand anders zou kunnen doen, zodat zij daar minder last van heeft

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 09:20:09 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Hallo Dr. Ska,

Ik begrijp dat deze dokter Ska geen psychiater is?? ;-) Ik ga mijn best voor je doen. Hier komt het eerste deel…
Vanuit mijn werk als therapeut heb ik er bijna dagelijks mee te maken: mensen die stemmen horen (auditieve hallucinaties). Ongeveer 2% van de NL-se bevolking hoort stemmen en slechts de helft hiervan heeft er last van en zoekt hulp.
De volgende factoren maken dat mensen zijn die veel last hebben en daarom hulp zoeken bij het leren omgaan met stemmen:
• De mate van angst: wanneer mensen veel angst ervaren dan gaat men hulp zoeken
• De mate van controle over de stemmen; hoe minder controle des te groter de kans dat men hulp gaat zoeken
• De mate van verstoring van het leven; hoe groter de verstoring van je leven, des te groter de kans dat er hulp gezocht wordt.
• De aard van de stemmen. Zijn de stemmen kwaadaardig of goedaardig? Mensen die goedaardige stemmen horen, zoeken oha geen hulp.


Als ik mensen spreek die zeggen stemmen te horen, probeer ik er als eerste achter te komen of het daadwerkelijk stemmen zijn of iets anders. Immers: soms kan blijken dat iemand geen stemmen hoort maar feitelijk last heeft van “Gedanken lautwerden”; dat zijn de eigen gedachten van iemand die volume/geluid krijgen. Dus het is van belang of iemand onderscheid kan maken tussen stemmen en diens eigen gedachten!
Vaak zijn de termen egosyntoon en egodystoon dan termen die hierin uitkomst bieden.
Egosyntoon dwz; als bij je zelf horend. Iets van jezelf en bij jou passend, zoals je eigen gedachten, terwijl stemmen als egodystoon aangemerkt worden: dat is niet iets van jezelf, en is niet iets wat bij je hoort/past.
Als dit allemaal duidelijk is: dat iemand onderscheid kan maken tussen stemmen en gedachten en wanneer iemand zijn stemmen als egodystoon ziet, dan ga ik pas met deze mensen aan de slag.
Ik start dan de CGT: dat staat voor cognitieve gedragstherpie en die neemt ongeveer 20 sessies van anderhalfuur in beslag.

Stel je zelf de vragen:
Heeft die persoon die jij kent stemmen of zijn het gedachten? Kan ze ondrscheid maken hiertussen? Ervaart ze de stemmen als egodystoon of egosyntoon?
Zijn het kwaadaardige stemmen of ervaart zij de stemmen als van haar Gids? (deze kunnen niet kwaadaardig zijn)
En in hoeverre speelt angst een rol? heeft ze controle over de stemmen?

Wordt vervolgd.



Liefdevolle groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 09:35:06 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
nou za had toen ze al jonger had ook stemmen, kwaadaardig, en niet van haar zelf, en ze kan wel goed onderscheid maken hiertussen
ze is daarna ook naar een paranormaal begaafd iemand gegaan en die heeft haar geholpen, ook heeft ze daarna 2 cursusen gevolgt, voor haar eigen intuitieve ontwikkeling en dergelijke
laatst vertelde ze mij dat ze dacht dat ze weer terug waren
ze zegt dat ze dit keer niet naar die man gaat maar gaat proberen om het zelf op te lossen

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 09:39:59 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
ik heb ook een keer gehad dat ik haar ogen keek, en plotseling veranderde haar uitstraling, ik voelde me op dat moment erg bedreigt en het was erg beangstigend
ik ken haar goed genoeg om te zeggen dat zij dit echt niet was
het was een totaal andere energie, ook niet eens een klein beetje energie van haar zelf

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 09:41:09 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Deel twee: Achtergrond van stemmen.

Stemmen kunnen een verschillende achtergrond hebben; een spirituele en een psychiatrische achtergrond. Dus zijn er stemmen in 2 varianten.
Bij de psychiatrische achtergrond (de eerste variant) is er altijd een verband met een te hoge dopaminespiegel die feitelijk voor psychotische klachten zorgt. Een te hoge dopaminespiegel kan veroorzaakt worden door o.a. langdurige stress en spanning, slechte zelfzorg (slecht/ongezond eten, nauwelijks rusten, nauwelijks ontspannen) en niet in de laatste plaats door alcohol en drugsgebruik!! (zie ook mijn topic over “waarom je depressief wordt van alcohol en drugs” bij de forum: klachten en betekenis). En dit laatste wordt nogal eens genuttigd door jongeren.
Die hoge dopaminespiegel zorgt voor overprikkeling van het taalcentrum, het gehoorcentrum en het centrum van Wernicke en Broca; dit zijn allemaal hersengebieden die een belangrijke rol spelen bij de taal, het uitspreken en begrijpen van taal. Doordat het gehoorscentrum geprikkeld wordt krijg je het verschijnsel dat stemmen “intern gegenereerd” worden, waardoor je stemmen gaat horen in je hoofd. Vaak gaat het dan veelal om kwaadaardige stemmen die als egodystoon aangemerkt worden, die voor overlast zorgen en het leven van de persoon verstoren, omdat men nauwelijks of geen controle heeft over de stemmen.

Bij de spirituele achtergrond is er geen aanwijzing van een te hoge dopaminespiegel, maar is er eerder sprake van een verhoogde gevoeligheid van de persoon. Veelal worden de stemmen dan niet als kwaadaardig ervaren en is er vaak ook geen hoog angstniveau, soms kan er wel een verstoring van het leven optreden wanneer blijkt dat men het moeilijk vindt om hiermee om te gaan. Zijn er naast stemmen horen ook nog andere kwaliteiten aanwezig; zoals aura’s zien of helderziendheid? Dan neigt het al veel meer naar deze variant.

Stel jezelf de volgende vragen dr Ska:
• zijn er negatieve factoren in het spel (geweest) zoals bijvoorbeeld stress en drugsgebruik bij de persoon die jij kent? Dan zal de eerste variant aanwezig zijn.
• Of kan de persoon zich herkennen in de 2e variant?

Je zult begrijpen dat elke variant om andere acties zal vragen.

Liefdevolle groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 09:46:41 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
o ik herriner mij nou ook dat ik ook een keer een stem van haar doorkreeg, hij kwam naar mij toe toen ik alleen op bed lag, ik zal niet zeggen wat hij zei, maa rik had hem wel onder controle en hij ging ook snel weer weg
ik voelde dat hij zich voordeed als dat meisje, maar aan zijn energie te voelen en door wat hij zei werd mij zonder twijfel duidelijk dat het hier niet om dat meisje ging

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 09:50:59 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
nou ze drinkt af en toe een wijntje, gebruikt eigenlijk geen drugs meer (wel gedaan) maar ze is ook zeer gevoelig en spiritueel, zelf denk ik dat het niet om de 1e variant gaat
maar ze is wel gevoelig voor stress en volgens mij komen de stemmen vooral in situaties waarin ze stress heeft, het is niet zo dat ze langdurig stress heeft
maar aangezien ik die stem ook heb gehoort vraag ik me af of het om de 1e variant gaat

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 16:12:47 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Hey ska,

Ben ik weer.
Oww, het klinkt niet goed wat je schrijft, Ska.
Als het niet niet de eerste of tweede variant is, dan zou het ook nog zijn (geweest) dat ze zogezegd “gekoppeld” is geweest door een of andere entiteit. Dat zie je bijvoorbeeld bij overleden zielen die niet naar het licht kunnen/durven.
Wellicht heeft die paranormaal begaafde persoon haar tijdelijk geholpen door het beschermen van haar aura of iets dergelijks. Als er een negatieve entiteit is die zich aan haar “gehecht” heeft, dan zou het een optie zijn om haar zogezegd te “ontkoppelen”. Ik weet dat een persoon in Breda is die dat doet.
Wat een bizondere ervaring heb je gehad: je hebt een stem van haar doorgekregen?? Klinkt wel heel vreemd dat die stem zich voordeed als zij. Goed dat je die stem meteen onder controle had, want het voelt niet goed, merk ik. Bescherm jezelf ook dr Ska, want ik wil niet dat dit ten koste van jou gaat!! Let zelf ook goed op de al eerder genoemde factoren die het horen van stemmen kunnen initieren. Gebruik zelf ook geen drug en matig het alcohol gebruik en zorg voor een balans tussen inspanning en ontspanning.
Formuleer bijvoorbeeld een affirmatie: ik ben het goddelijke licht dat mij opvult, me omringt, me geneest en beschermt of een andere affirmatie. Visualiseer een cocon van beschermend witlicht om je heen.

Wat kan ze zelf o.a.doen? Wat kan helpen de stemmen te verminderen of daar controle over te krijgen?

Medicatie
Ontspanning
Afleiding
Niet in discussie gaan met de stemmen
Stemmen negeren
Je aandacht BUITEN je zelf leggen; concentreer je op iets buiten je zelf
Zelfzorg verbeteren: zorg voor rust, en regelmatige gezonde voeding
Buitenlucht en voldoende beweging
Onmiddellijk stoppen met alcohol en drugs (roken)
De stem wegsturen naar het lichten jezelf beschermen met licht.
CGT therapie volgen
Lotgenotencontactgroepen ettc

Is dit een beetje antwoord op je vraag, Ska?
Als er nog meer vragen zijn, let me maar know.
Sterkte.

Liefdevolle groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 06:20:24 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
nee ik heb voor nu even geen vragen meer
heel erg bedankt voor alle duidelijke uitleg!
groetjes maarten

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 10:30:17 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Hey Maarten,

Het schoot me gisteren nog te binnen dat ik nog iets vergeten ben.
Wat ook vaak helpt om de stemmen te stoppen is het volgende:
- neurien
- gorgelen
- zingen
- praten
- hardop lezen.
Waarom nu juist deze dingen zul je je afvragen?
Wel nu: uit onderzoeken is gebleken dat mensen die stemmen horen ook een activiteit vertonen in de stembanden! Dat merk je zelf niet, maar op het moment dat je stemmen hoort, trillen je stembanden.
Je kunt dit doorbreken door zelf actief je stembanden te gebruiken, waardoor de stem verdwijnt. (immers de stembanden kunnen slechts voor 1 doel NA elkaar per keer trillen).

sterkte.

liefdevolle groeten nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 13:13:53 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
nico schreef:
Wat kan ze zelf o.a.doen? Wat kan helpen de stemmen te verminderen of daar controle over te krijgen?

Medicatie

bedoel je nou eigenlijk medicatie of meditatie? :P

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 16:10:16 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
hey maarten,

ik bedoelde medicatie, een anti-psychoticum! pillen!
Zeker geen meditatie; dat is niet goed!
Dan ga je met je aandacht naar binnen en je aandacht moet juist naar buiten! Anders nemen de stemmen alleen maar toe.
ps hoe zit het met jou; hoor jij momenteel stemmen of niet ?

liefdevolle groeten nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 16:40:10 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
nou nee ik heb er eigenlijk helemaal geen last van, heel soms als ik op het punt sta om in slaap te vallen dan wil ik nog welleens wat horen, maar meestal zijn dit geen negatieve dingen (ook niet echt positief, beetje neutraal) ik heb wel een keer gehad dat ik er echt een stuk of 50 verschillende hoorde, maar wat ze zeggen gaat dan door me heen en neemt mijn bewustzijn dat niet op

nico schreef:
Dan ga je met je aandacht naar binnen en je aandacht moet juist naar buiten! Anders nemen de stemmen alleen maar toe.


maar is het niet zo dat je toch naar binnen moet om jezelf te kunnen "ontkoppelen"

de dingen die je zegt klinken mij meer als een soort hulpmiddel om de last kleiner te maken, maar niet echt als een oplossing

ik snap wel dat er geen kant en klare oplossing is, maar het "negeren" (of proberen om er geen aandacht aan te geven) lost het niet op

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 25-08-2006, 13:30:30 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Hey Maarten,

Goed nieuws dat jij er geen last van hebt, want die indruk kreeg ik een klein beetje. Ontkoppelen lijkt me moeilijk om dat zelf te doen. Ik ken iemand uit Breda die dat voor anderen die stemmen horen doet. Dat krijg je volgens mij zelf niet gedaan (het ontkoppelen; wat zou jij doen dan?) door bij jezelf naar binnen te gaan. Want dan ga je m.i. aandacht geven aan iets wat je geen aandacht wil geven en dan neemt het alleen maar toe en dat wil je juist niet.
Maarten:
de dingen die je zegt klinken mij meer als een soort hulpmiddel om de last kleiner te maken, maar niet echt als een oplossing
Nico: dat klopt feitelijk ook wel. Medicatie helpt soms heel goed, maar ook niet altijd afdoende, waardoor je eigenlijk niet verder komt dan hulpmiddelen te gebruiken om de last kleiner/draaglijker te maken inderdaad. Een kant en klare oplossing is er (nog) niet. Er zijn wel onderzoeken naar het effect van magneet/electro-stimulatie op stemmen, maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Liefdevolle groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: stemmen horen
BerichtGeplaatst: 25-08-2006, 17:47:16 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
die man uit Breda; bedoel je soms toevallig Richard Krebber?

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl