Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 12:03:52

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 02-08-2009, 00:11:09 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 29-07-2009, 23:55:25
Berichten: 1
Hallo,

Eerst even over mezelf:

Ik ben niet christelijk opgevoed, maar ben er d.m.v mijn vriendin (wel christelijk opgevoed) mee in aanraking gekomen. Ik ben me er steeds meer voor gaan interesseren en begin er steeds meer voor te voelen.

2 maanden geleden is mijn moeder overleden (op jonge leeftijd: 47) en hierdoor is het voor mij moeilijk om de waarheid te vinden over geloof, hemel en hel. Vandaar dat ik me voor dit forum heb aangemeld.

Mijn discussiepunt:

God is rechtvaardig, hij straft dus diegene die straf verdienen. Op vele internet sites wordt vaak beschreven: God straft de mensen die zondigen... Mijn vraag is echter: zijn alle zonden gelijk?

Ter illustratie: Als het antwoord ja luidt, dan zou Hitler even hard gestraft worden als 'jan modaal' die zich simpel niet heeft verdiept in het geloof... En om het nog dichterbij en moeilijker te maken: dan zou mijn moeder dus ook gelijk aan Hitler behandeld worden...

Kunnen jullie me hiermee helpen?

Mvg Murf


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 02-08-2009, 10:45:17 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2007, 19:16:51
Berichten: 452
Locatie: Rozenburg
"The man who has known pure joy, if only for a moment...is the only man for whom affliction is something devastating. At the same time he is the only man who has not deserved the punishment. But, after all, for him it is no punishment; it is God holding his hand and pressing rather hard. For, if he remains constant, what he will discover buried deep under the sound of his own lamentations is the pearl of the silence of God."

— Simone Weil , Gravity and Grace

Citeer:
God is rechtvaardig[A], hij straft dus diegene die straf verdienen.[B]


Hier maak je een denkfout, want B volgt niet uit A.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 02-08-2009, 13:27:10 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-03-2007, 19:08:40
Berichten: 2998
Locatie: Noord Holland
Beste Murf, welkom op het forum :wave: .

De kosmos kent geen straf.
Tenminste, ik geloof er niet in.
Er bestaat zowieso geen goed of fout.
Om een voorbeeld te geven: De meeste mensen zeggen dat de aanslagen van 11 sept. fout zijn, dit laat het nieuws ons zien en zegt de maatschapij.
Maar maakt dat deze aanslagen ook fout? Nee. Er zijn ook mensen die dit soort dingen aanmoedigen, het goed vinden.
Er is dus niks dat goed of fout is, wel kan iets goed of fout worden gevonden.
Maar nogmaals, dat houd dus niet in dat het zo is.

Overgens ken ik uit jouw tekst opmaken dat god mensen straft als ze niet in hem geloven?
Doet denken aan de situatie in landen met een dictatuur.
God, het licht (of wat voor naam je het ook wil geven) is liefde. en zal je nooit en te nimmer straffen.

Ik hoop dat je hier wat een hebt.

Groetjes Jelle

_________________
De weg naar het licht, is de weg naar jezelf.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 02-08-2009, 20:38:03 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-06-2006, 11:48:56
Berichten: 1182
Locatie: Heerenveen
Welkom op het forum ;) Dat allereerst natuurlijk. En gecondoleerd met je moeder.

Wij willen je niet ontmoedigen, wij willen niet dat je je bekeert naar iets anders dan het Christendom. Jij voelt je daar prettig bij, dan is er niets aan de hand.
Voel je dus niet beledigd als wij dingen anders interpreteren dan (over het algemeen genomen) de Christenen dat doen.

Persoonlijk kan ik je standpunt begrijpen.. Ben zelf geen Christen meer, maar Wiccan.
Is jouw moeder wel "gestraft" door middel van haar overlijden? Is het niet gewoon zo dat God haar tot zich geroepen heeft? Omdat haar tijd erop zat? Omdat ze misschien voldoende heeft meegemaakt om nu in het paradijs te mogen blijven?
Bekijk het eens van die kant. God heeft het beste voor met Zijn kinderen. God straft niet. Mensen straffen.

Zelf geloof ik niet meer in de Christelijke God, maar ik geloof nog wel dat er wel degelijk meer is tussen hemel en aarde.
Voor mij is God een benaming voor het gene waar wij naar toe terugkeren als onze tijd erop zit. Dat is geen straf, dat is juist een zegen. Je mag weer terug naar de plek waar het goed is, waar het fijn is, waar ontzettend veel liefde is. Dat is ook de hemel uit het Christelijk oogpunt.

Zelf denk ik dat jouw moeder niet gestraft is. Dat zou nogal absurd wezen. Zoals ik al zei, het Goddelijke straft niet, mensen wel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, mocht je vragen hebben zijn die altijd welkom natuurlijk ;)

_________________
Past the point of no return, no going back now
Our passion play has now, at last, begun
Past all thought of right or wrong, one final question.
How long should we two wait, before we're one?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 18-08-2009, 13:09:43 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
God is rechtvaardig, hij straft dus diegene die straf verdienen. Op vele internet sites wordt vaak beschreven: God straft de mensen die zondigen... Mijn vraag is echter: zijn alle zonden gelijk?
Je zit natuurlijk met kwaliteit en kwantiteit.
Los daarvan is het rechtvaardigheidspunt eentje om over te twisten. Het is immers de beschouwende mens die het object God als 'rechtvaardig' aanwijst, en altijd in een dusdanige relatie dat de contextuele normen en waarden overeenstemmen met dat waarin het object God representatief is (in dit geval de Bijbel). Dit op zich geeft al te denken over het fenomeen 'zonde', want het volgen van een dwaalleer is b.v. ook een zonde. Hoe kan de gelovige ooit zeker weten dat zijn religie niet juist een truukje is van de Duivel zelve? Is het oprecht doen geloven niet de grootste misleiding die mogelijk is? Waar blijft dan de rechtvaardigheid en de bestrafte zonde? Want de mens is oprecht in zijn overtuiging en bestudeert de Bijbel (in dit geval) en probeert zich daarnaar te gedragen. Onwetendheid is ook een zonde, maar geen mens weet alles, dus ieder mens is onontkoombaar een zondaar. Echter, ook degene die denkt de weten wat de Waarheid is, en die zich ten volste inzet om die weg te volgen, kan ten prooi vallen aan een klassieke zonde, namelijk de hoogmoed, want wat is universalisme anders?
Et cetera.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 18-08-2009, 22:21:29 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-06-2009, 20:39:59
Berichten: 91
Citeer:
Er bestaat zowieso geen goed of fout.
Om een voorbeeld te geven: De meeste mensen zeggen dat de aanslagen van 11 sept. fout zijn, dit laat het nieuws ons zien en zegt de maatschapij.
Maar maakt dat deze aanslagen ook fout? Nee. Er zijn ook mensen die dit soort dingen aanmoedigen, het goed vinden.
Er is dus niks dat goed of fout is, wel kan iets goed of fout worden gevonden.


Er staat bestaat wel goed en fout.
Je hebt zwart en wit
Je hebt god en duivel
Je hebt jing en jang

Bijvoorbeeld de zee :Al het water op aarde is prachtig, maar ook kwaad.
Het weer is soms practig , maar onweer kan je doden, ook kwaad.
gaa zo maar door.....

Als fout niet bestond bestond bestond de wereld ook niet .

ga zo maar door

Aanslagen en alles wat met terreur en kwaad en de hele mikmak te maken heeft.
Er is geen enkel mens die dit goed vind !!!Diep in onze harten weten wij dit.
Vaak is dit wraak / haat of gewoon iets om ze geen keus hebben.

Wij mensen laten ons te makkelijk verleiden door het kwaad


Je citaat klopt van geen kant.

_________________
Laat je door niemand wijsmaken dat je iets niet kan !!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 19-08-2009, 08:56:51 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Je citaat klopt van geen kant
De jouwe ook niet.

Citeer:
Bijvoorbeeld de zee :Al het water op aarde is prachtig, maar ook kwaad.
Het weer is soms practig , maar onweer kan je doden, ook kwaad.
gaa zo maar door.....
Ten eerste zal het de zee werkelijk worst wezen dat er mensen op een bootje ronddobberen en vervolgens verdrinken bij de eerste de beste storm.
Ten tweede berust jouw argument op de aanname dat de dood iets kwaads is. Dat is dan wel jouw veronderstelling.

Citeer:
Als fout niet bestond bestond bestond de wereld ook niet .
Kennelijk toch wel, in ogenschouw genomen dat de homo sapiens pas in de laatste miljoen jaar tot ontwikkeling is gekomen.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 04-09-2009, 00:39:50 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
God straft niet god vergeeft :hart:

en als je weis bent volg jij het voorbeeld van god op. sterker nog je bent het evenbeeld van god... god is liefde, god is weis(veel levens ervaring ;) wat jij ook opdoet in het leven) .. de ene persoon brengt meer liefde in de praktijk dan een ander... het is maar wat je kiest en wat je wild...

vergeef je eigen zonden, wat het ook was, het was oke voor dat moment... het is gebeurd accepteer het vergeef jezelf, leer ervan.. desnoods doe je het nog 6 keer... net zolang tot je die fout niet meer wil maken...
je bent zelf goddelijk en schept je eigen ervaringen... als je iemand vermoord... en je voeld je schuldig omdat je dacht dat het FOUT was... voel je je kut of schuldig en dan wil je graag vergeving van iemand.... maar waarom zou je je afhankelijk maken van een ander.. en waarom heb je vergeving van een ander nodig als je jezelf kan vergeven?

als je er van bewust ben dat het niet oke was... maar je er niets meer aan kunt doen.. vergeef jezelf... laat het los aanvaard het...en doe het gewoon niet nog een keer.....

das mijn boodschap...

vergeving....

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 19-09-2009, 14:42:41 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 15-06-2009, 20:43:52
Berichten: 4
Ter illustratie: Als het antwoord ja luidt, dan zou Hitler even hard gestraft worden als 'jan modaal' die zich simpel niet heeft verdiept in het geloof... En om het nog dichterbij en moeilijker te maken: dan zou mijn moeder dus ook gelijk aan Hitler behandeld worden...

Ik geloof in de islam waar ook grote delen dus van het Christendom in zit. En ik heb altijd geleerd dat zodra je niet weet dat iets fout is of als zonde staat beschreven in de bijbel/ koran dan kan je daar sowieso niet voor gestraft worden. Je wordt pas gestraft als je WEET dat je iets fout doet en er OPZETTELIJK mee door gaat. Er zijn altijd uitzonderingen.

Sommige zeggen dat Hitler geestelijk niet goed was, Dat zou ook een reden kunnen zijn om hem niet te straffen. Maar als ie wel gewoon goed in zijn hoofd was. Dan zou die natuurlijk streng gestraft worden en zwaarder dan iemand die 1 iemand vermoord heeft.

Zo denk ik


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 20-09-2009, 15:40:22 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-06-2009, 20:39:59
Berichten: 91
Eigenlijk moet je daar niet eens over nadenken.

Hitler krijgt een enkeltje Hell :twisted: , hij had geen goed hart.
Mensen met een goed hart :hart: die kwaad hebben gedaan worden waarschijnlijk vergeven. :wink:

_________________
Laat je door niemand wijsmaken dat je iets niet kan !!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 20-09-2009, 16:00:48 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-02-2008, 15:32:45
Berichten: 164
Locatie: Hulst,Zeeland
+ 1 @ Kiara.

En of Hitler 'niet goed snik was'.. Ik weet het niet. Het scheen een tamelijk slimme man te zijn.
Nu is uiteraard een smoes als 'Ik werd vroeger gepest dus nu moeten alle joden dood" uiteraard geen goed excuus.

Volgens onze coordinator zat het dan weer anders. Dat ze eigenlijk de joden hun eigen stukje land wouden geven (bijv. Israël) maar daar zaten er al , en na een hoop gedoe hadden ze er evengoed geen plek voor dus moesten ze maar dood.
*juist ja.. :S *

Anyways, ik denk dat menigeen het met Kiara eens is :) Als je niet weet wat je fout doet , hoe kan je er in vredesnaam voor gestraft worden?

En het overlijden van je moeder heeft écht niks met zonden te maken hoor :) ze zeggen dat God een allemans vriend is (doet me denken aan Sinterklaas , maar toch) ..Dus waarom zou hij dan iemand straffen met de dood ? =/ als hij überhaupt straft.

_________________
De liefde is niet ingetogen. De liefde is uitbundig en schaamteloos.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 25-09-2009, 07:58:14 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-09-2009, 10:22:48
Berichten: 16
Locatie: Eindhoven
God overstijgt het oordelen.

Mensen spreken vaak over oordelen c.q. straffen wanneer zij dingen niet begrijpen. Hitler's tirannie en terreur begrijpen we niet. Ik denk dat wanneer wij dingen niet begrijpen, wij beter niet kunnen oordelen.

We kunnen ons beter bezighouden met liefde, liefde voor jezelf en liefde voor anderen.

Murf, ik denk niet dat je moeder bestraft zal worden. Straffen is te menselijk.

Wat betreft het christelijke geloof: iedereen geeft er zijn eigen draai aan. Het is belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft en je afvraagt: "wat geloof ik?".

Groetjes Kleurenregen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 03-10-2009, 16:35:41 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-10-2009, 15:54:11
Berichten: 20
Locatie: Roermond
Ik, denk eerder dat het straffen door jezelf beïnvloed word.

Hoeveel zwarte magiërs zijn er wel niet, die overal mee wegkomen.

En hoe sterk zijn je gedachten wel niet?

Ik neem aan dat de meesten hier mono- of polytheïst zijn, laat ik mezelf als voorbeeld geven, ik ben een monotheïst. Definitie: Ik geloof in één Hogere macht in het alles.
Als ik wat fout doe, voor mijn gevoel fout, dan spelen er bepaalde factoren op. Aan de hand van de zonde, de sterkte van deze factoren.
Voorbeelden: geweten, schuldgevoel.

Nu komt het moeilijke gedeelte. Iedereen hier kent waarschijnlijk de kracht genaamd Wilskracht. Power of words. Power of thoughts. Old-Age Spiritualiteit is zonder hulpmiddelen, alles vanuit jezelf.
Dus, als jij gelooft gestraft te gaan worden tot een bepaald niveau, dan zal jij ook gestraft gaan worden!
Maar nu de adder onder het gras, heb jij geen enkel geloof in het gestraft worden voor je daden, dan zal je niet gestraft worden.


(Graag reacties.)

_________________
Insecurities are about as useful as trying to put the pin back in the grenade.
-- Incubus.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 04-10-2009, 13:19:08 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Um ja ik ben boeddhist, ik geloof dus niet in het straffen maar in het vergeven.
Maar ik vind wel dat iemand neerschieten erger is dan hem een knal verkopen :p Om het maar even zo te zeggen.
En wat God betreft, hij liet Mozes iets van honderd jaar zijn klusjes uitvoeren, en vermoordde hem toen hij zich versprak? Over rechtvaardigheid gesproken.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Zijn alle zonden gelijk?
BerichtGeplaatst: 09-10-2009, 15:29:29 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2006, 20:49:43
Berichten: 4321
Locatie: Oldenzaal
Tom schreef:
Um ja ik ben boeddhist, ik geloof dus niet in het straffen maar in het vergeven.
Maar ik vind wel dat iemand neerschieten erger is dan hem een knal verkopen :p Om het maar even zo te zeggen.
En wat God betreft, hij liet Mozes iets van honderd jaar zijn klusjes uitvoeren, en vermoordde hem toen hij zich versprak? Over rechtvaardigheid gesproken.


Ga jij de Bijbel eens even lezen voordat je dit soort uitspraken doet, mijnheer Tom. ;)

_________________
Heb uw naaste lief, want dat ben ik!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl