Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 02:53:04

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14-09-2010, 23:05:29 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 13-09-2010, 19:54:24
Berichten: 13
Dreamwalker schreef:
De drieledigheid van de mens

1)
De menselijke gestalte zoals hij in de ruimte verschijnt is het beste te beschrijven door van de drieledigheid uit te gaan. De drie delen van de mens zijn: bovenpool, middengebied en onderpool.
In de bovenpool hebben de zintuigen en de hersenen een dominantie plaats. De bovenpool wordt ook zenuw-zintuiggebied genoemd.
In het middengebied zijn de ritmisch werkende organen geplaatst, het hart en de longen. Het middengebied wordt ook wel het ritmische gebied genoemd.
In de onderpool zijn de organen te vinden die met de energiehuishouding en de beweging samenhangen, zoals de lever, de darmen en de spieren. De onderpool heet ook wel stofwisselings-ledematengebied.

2)
Niet alleen de fysieke gestalte van de mens is drieledig. Ook de zielefuncties zijn dat.
In wezen heeft de menselijke ziel drie mogelijkheden: denken/voorstellen, voelen/emotioneel uiten en willen/handelen.
Het blijkt niet moeilijk te zijn om deze drie hoofdfuncties van de ziel toe delen aan de drie gebieden van het drieledig organisme.
Bij de bovenpool past het denken en het voorstellen. Bij het middengebied passen het gemoed, de emotie en het voelen. Bij de onderpool passen het handelen en het willen.
De drie gebieden en de drie bijbehorende zielefuncties zijn te onderscheiden, maar niet te scheiden. Waarnemingsfuncties zijn werkzaam in alle delen van het lichaam, gevoels-en wilsfuncties eveneens. Het gaat er bij dit gezichtspunt om, waar de betreffende zielefunctie en het betreffende gebied zijn hoofdkwartier heeft. Anders gezegd, alles wat met waarnemen te maken heeft, ook in de grote teen, is ‘bovenpool’. Alles wat met gevoel te maken heeft, ook in het hoofd, is ‘midden’. Alles wat met wil te maken heeft, is ‘onderpool’.

Dat dit drieledige bouwplan het lichaam doortrekt, is te merken als een onderdeel afzonderlijk daarop onderzocht wordt. Van de arm is de bovenarm vooral op krachten ingesteld, de onderarm op voelen, de hand op tastend waarnemen. Van de hand is de pols vooral met de wil, de handpalm met voelen en de vingers met het waarnemen verbonden. Van een vinger is het grondkootje, het middenkootje en het eindkootje ook net zo in te delen. De nagel heeft een groeizone, een gevoelig middengebied en een vrij deel waarmee nauwkeurig kan worden getast. Op soortgelijke wijze kan ieder orgaan worden onderzocht op zijn drieledigheid.

3)
De relatie tot de buitenwereld en de binnenwereld (het externe milieu en het interne milieu) is voor de drie gebieden heel verschillend.
De bovenpool en de onderpool zijn wat dat betreft polair aan elkaar, het middengebied neemt een middenpositie in.
De bovenpool is erop ingericht om de buitenwereld waarnemend en denken op te nemen, te verinnerlijken. (opname – van buiten naar binnen).
De onderpool daarentegen is erop gericht om de buitenwereld (bijvoorbeeld voedsel) af te breken en daarna te gebruiken voor de opbouw van het eigen lichaam. De ledematen zijn er om in de wereld in te grijpen, om deze te veranderen.
Bovenpool: de wereld dringt binnen. Onderpool: de wereld word verandert.
De tussenpositie van het middengebied wordt het duidelijkst gerepresenteerd door de ademhaling. Afwisselend wordt een portie buitenwereld naar binnen genomen bij de inademing en wordt een deel van de lucht die bij de binnenwereld hoort, uitgeademd.

Dit was in het kort de drieledigheid van de mens.

Bron: ‘Antroposofische muziektherapie – een karakteristiek’ door Odulf Damen.


bedankt,
Tijdens het lezen van deze tekst voel ik de lagen in mijn ziel. De wil, wil aarde, het gevoel voelt als een cilinder met een kracht in mijn voeten, maar nieuw zoals alsof je op je bed ligt en je het gevoel hebt dat je verder naar achteren kan gaan. zoals een druppel vallend in een meer. Waarin de eerste rimpels op het water de wil representeert . en op na volgende rimpels gaan terug naar de manier hoe ik tik op mijn toetsenbord. het leven te leven vanuit binnen naar buiten, door het leven van buiten naar binnen te ervaren.
het beste is om het te vergelijken met een piramide. Waarin de piramide (jij spreekt over de ziel) het gehele proces reprensenteert. Ik lig dan voor het gevoel op de piramide, met de punt in mijn rug. Een klein punt waarin ik steeds breder wordt. alleen de grootste inhoud bevindt zich op de bodem. alleen het is lastig om dit te ervaren. want alle 3 de ervaringen worden tegelijkertijd ervaren. hier bewust een geheel van te maken om vanuit de splitsing te leven, is tricky ervaring.
zo ga nu eerst ff peukie doen.

yin yang altijd lastig om niet te kiezen

Ben nu terug van sigaretje. Toen kreeg ik de gedachte binnen dat ik de wereld eigenlijk zie als volgt; Als 2 piramides op elkaar met de 2 punten op elkaar.
1 piramide omgedraaid op de aarde. Dit representeert mijn leven zoals ik hem nu ervaar. De ander piramide met de punt tegen de ander punt in de aarde. Dit representeert iets nieuws. Dit komt nu langzaam steeds meer in contact met elkaar. Leuke ervaring. hou ik wel van

misschien begrijp je er echt niks van. In ieder geval probeerde ik mijn gevoel te omschrijven mbv van een piramide. Ja het is altijd lastig om gevoelens te uiten. :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15-09-2010, 00:13:44 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Whahahaaa, Dreamwalker...

Herkenbaar...

Wacht maar tot je de twee- drie- vier- zeven- en twaalfledigheid allen uit je kop moet kunnen uitleggen en onderscheiden ;)
En dan komen er natuurlijk nog de temperamenten bij :D en de constituties.

Herinneringen

Ik heb er, ondanks mijn kritiek, nog steeds wat aan in mijn dagelijks werk.

Bevalt het een beetje?
en sluit het een beetje an bij je verwachtingen/eigen denkwijze?

p.s.
twee-ledigheid: Dag- nachtmens
Drie-ledigheid: denken, voelen, willen
vier-ledigheid: Fysiek, ether, astraal, ik
Zeven-ledigheid: planeet-typen
Twaalf-ledigheid: de zinnen

Check dit eens BTW http://www.tigweb.nl/TIG20_4_01_Verbrugh.pdf
Erg informatief voor de leken onder ons

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl