Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 15:31:06

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Het onstaan van religie
BerichtGeplaatst: 09-12-2010, 11:18:12 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-12-2010, 20:44:38
Berichten: 96
Locatie: Steenwijk
De bijbel of toch astrologie??

Hoe meer je onderzoekt wat we denken te begrijpen, waar we vandaan komen en wat we denken wat we doen, hoe meer je inziet dat er tegen ons gelogen is.

Het mooiste sprookje ooit.

Al 10.000 voor Christus getuigt de geschiedenis van reliëfs en geschriften over hun respect en adoratie van dit object. En het is makkelijk te begrijpen want de zon komt elke morgen op, ze brengt zicht, warmte, veiligheid, en ze redt de mens van de koude, blinde met roofdieren gevulde nacht. De samenlevingen begrepen dat er zonder de zon geen oogst zou zijn, en het leven op aarde onmogelijk was. Dit begrip zorgde ervoor dat de zon het meest geliefde object aller- tijden werd. Daarnaast was men erg bewust van de sterren. Door het volgen van de sterren kon men herkennen en anticiperen op gebeurtenissen in een langer tijdsbestek zoals zonsverduisteringen en de volle maan. Ze brachten hemellichamen onder in groepen die we nu kennen als sterrenbeelden.

We kennen allemaal de dierenriem wel, één van de oudste conceptuele weergaven uit de geschiedenis. Het is een weergave van de zon zoals die voorbij komt door de 12 voornaamste sterrenbeelden gedurende het jaar. Het geeft ook de 12 maanden van het jaar weer, de 4 seizoenen, de zonnewendes en dag en nachtevening. Het woord “dierenriem” verwijst naar het feit dat de constellaties antropomorf zijn, of gepersonifieerd, als figuren of beesten. In andere woorden, de vroege samenleving volgden niet alleen de zon en de sterren, ze gaven de sterren een persoonlijkheid en uitgebreide mythologie mee waarin hun bewegingen en relaties omschreven stonden. De zon, met zijn levengevende en levensreddende kwaliteiten, werd gepersonifieerd als een vertegenwoordiger van de ongeziene maker of God. Ze werd bekent als “Gods Zon”, het licht van de wereld, de redder van de mensheid. Net zo vertegenwoordigden de 12 sterrenbeelden plekken waar God Zon langs reisde en ze werden herkend door namen die gewoonlijk een weergave waren van elementen in de natuur die op dat moment in de tijd gebeurden. Bij voorbeeld, Waterman, de waterdrager die de lenteregen brengt.

Blijft de vraag: waarom deze eigenschappen, waarom die maagd op 25 december, waarom dood voor drie dagen en daarna die onvermijdelijke wederopstanding, waarom twaalf discipelen of volgers? Om dit te doorgronden onderzoeken we de meest recente van de zonnemessiassen. Jezus Christus, geboren uit de maagd Maria op 25 December in Bethlehem, zijn geboorte werd aangekondigd door een Ster in het oosten, gevolgd door 3 koningen om hun nieuwe redder te kunnen vinden en aanbidden. Een leraar op zijn twaalfde en op zijn dertigste gedoopt door Johannes de Doper, en zo begon zijn onderricht. Jezus reisde rond met twaalf discipelen terwijl hij wonderen verrichte zoals het genezen van zieken, het lopen over water en het wekken van doden. Ook was hij bekent als “koning der Koningen”, de “Zoon van God”, het “Licht der Wereld”, de “Alpha en de Omega”, het “Lam Gods” en vele andere benamingen. Nadat zijn discipel Judas hem verraadde voor dertig zilverstukken, werd hij aan het kruis genageld, in een tombe gelegd waaruit hij na drie dagen opstond en ten Hemel voer. Ten eerste is de opeenvolging van het geboorteverhaal geheel astrologisch.
Die ster in het oosten is Sirius, de helderste ster in de nachtelijke hemel, die, op 24 December, één lijn vormt met de drie helderste sterren in de riem van Orion. Die drie sterren noemen we nu nog zoals ze in de oude tijden werden genoemd: de Drie Koningen. De Drie Koningen wijzen samen met Sirius naar de plek waar 25 December de zon opkomt.. Zodoende volgen de Drie Koningen de ster in het oosten om de zonsopgang te bepalen – geboorte van de zon. De maagd Maria is het Sterrenbeeld Vigro, of Maagd. Latijns voor maagd is Vigro. Er word ook naar Vigro gewezen als: “Huis van het Brood”, en Vigro word weergegeven door een maagd die een schoof tarwe vasthoudt. Dit Huis van het Brood met zijn symbool van tarwe, vertegenwoordigt Augustus en September, de oogstmaanden. Daarnaast is “Bethlehem” een letterlijke vertaling van “Huis van het Brood”. Dus is Bethlehem een verwijzing naar het sterrenbeeld Maagd, een plek in de lucht, niet op aarde.
Er is nog een interessant fenomeen dat rond 25 December, of bij de winterwende, plaats vind. Vanaf de zonnewende tot aan de winterwende worden de dagen korter en kouder, en vanaf het noordelijk halfrond gezien, lijkt de zon naar het zuiden te bewegen, kleiner te worden en minder aanwezig te zijn. Het korter worden van de dagen en het afsterven van de oogst terwijl de winterwende dichterbij komt, symboliseert voor de ouden het proces naar de dood. Het betrof de dood van de zon. Op 22 December was de neergang van de Zon compleet, want nadat de Zon zich voor 6 maanden zuidelijk had bewogen, kwam ze bij het laagste punt dat ze in de hemel zou bereiken. Dan gebeurt er iets verrassends, ogenschijnlijk staat de Zon voor 3 dagen stil. Gedurende deze pauze van drie dagen verblijft de Zon in de buurt van het zuiderkruis, of het sterrenbeeld Crux. En dan op 25 december stijgt de Zon één graad naar het noorden, met de belofte van langere dagen, warmte en de Lente. Dus sprak men: de Zon is gestorven op het kruis, was voor drie dagen dood om vervolgens weer op te staan. Vandaar dat Jezus en vele andere Zonnegoden het concept van kruisiging, dood voor 3 dagen en de wederopstanding delen. Voor de Zon is dit de overgangsperiode voordat hij terug het
noordelijk halfrond inschuift en de Lente, en dus redding, brengt. Toch vierden de ouden de wederopstanding van de Zon pas bij het Lentepunt, of Pasen. Dat is omdat op dit Lentepunt, de Zon het vuige duister overwint, want de dag duurt vanaf dat moment langer dan de nacht, en de voorwaarden voor de Lente optimaal worden. Waarschijnlijk de meest vanzelfsprekende astrologische symboliek rond Jezus gaat over zijn twaalf discipelen. Die vertegenwoordigen gewoon de twaalf sterrenbeelden van de dierenriem waarmee Jezus, zijnde de Zon mee rond reist. Trouwens, de bijbel staat propvol met het getal twaalf.
Terug naar het kruis van de dierenriem het figuurlijke leven van de Zon, dit was geen kunstuiting, geen stuk gereedschap om de beweging van de Zon te volgen. Het was een heidens geestelijk symbool, ook wel zo weergegeven.
Dit is geen christelijk symbool. Het is een van de heidense weergave van het kruis van de dierenriem. Vandaar dat Jezus in vroege occulte kunst altijd word weergegeven met zijn hoofd op het kruis, want Jezus is de Zon, de “Zoon van God”, het “Licht der Wereld”, de Messias”, die weer zal komen zoals hij dat elke morgen doet de “Glorie Gods” die beschermt tegen de “werken des duisternis”,Omdat hij elke ochtend opnieuw word geboren, gezien kan worden terwijl hij “komt vanuit de wolken”, “vanuit de hemel” met zijn “doornenkroon” of zonnestralen.

Nu dan, van de velen astrologische metaforen gebruikt in de Bijbel, heeft een van de belangrijkste te maken met tijdperken, of era’s. Door de hele tekst zitten veelvoudige verwijzingen naar die “Era’s”. Om dit te begrijpen moeten we bekent zijn met het fenomeen “precessie van de equinoxen. De oude Egyptenaren, net als de nog oudere samenlevingen, hadden door dat gemiddeld elke 2150 jaar de zon op de morgen van het lentepunt in een ander sterrenbeeld opkomt. Dit komt door een elliptische verschuiving van de as waar de aarde om draait. “Precessie” omdat eigenlijk een verschuiving terug over de dierenriem is, in tegenstelling tot de gewone jaarcyclus. De hoeveelheid tijd die precessie nodig heeft om door de twaalf sterrenbeelden te verschuiven is ruwweg 25,765 jaar. Dit word ook “Het Grote Jaar” genoemd en de ouden waren hier erg bewust van. Zij verwezen naar elk van deze 2150 jaren gedurende perioden als naar een “tijdperk”. Tussen 4300 en 2150 voor christus was het het tijdperk van Taurus, of Stier. Tussen 2150 voor Christus en 1 na Christus was het het tijdperk Aries, of Ram. En vanaf 1 na Christus tot 2150 na Christus is het het Tijdperk Pisces, of Vissen, het huidige tijdperk. En in of rond 2150 gaan we een nieuw tijdperk binnen. Het tijdperk Aquarius. Nu beslaat de bijbel ruwweg een symbolische beweging door drie tijdperken en de aankondiging van de vierde. Als Mozes in het Oude Testament de Berg Sinai afkomt met de tien geboden is hij woedend als hij zijn mensen een gouden kalf ziet aanbidden. Hij gooide zelfs de stenen tafels stuk en beval zijn volk elkaar te vermoorden om zich zo te reinigen. De meeste Bijbelse theologen schrijven deze woede toe aan het feit dat de Israëlieten een valse God aanbaden of iets van die strekking. In werkelijkheid is dat gouden kalf Taurus, of Stier en vertegenwoordigt Mozes het nieuwe tijdperk Aries, of Ram. In die tijd was het offerlam (een rammetje) een sterk symbool in Israël. Daarom blazen de Joden vandaag nog op de hoorn van de Ram. Mozes vertegenwoordigt het nieuwe tijdperk Ram, en iedereen moet het oude tijdperk los laten. Andere Goden staan ook stil bij deze overgangen, zoals Mithra. Een voorchristelijke God die de stier vermoord, binnen dezelfde symboliek. Jezus is vervolgens de figuur die het tijdperk na Ram inluidt, het tijdperk Pisces of Vissen. Er zit een overvloed aan Vissen-symboliek in het Nieuwe Testament, zoals waneer Jezus 5000 mensen voedt met brood en “2 vissen” En toen hij zijn onderricht begon terwijl hij langs het meer van Galilea wandelde, en van twee vissers volgelingen maakt. En we hebben allemaal het Jezus-visje (Ichtus) achterop auto’s gezien. Als ze eens wisten waar het werkelijk voor stond. Het is een heidens astrologisch symbool voor het koninkrijk van de Zon gedurende het tijdperk van Vissen. Ook is de aangenomen geboortedag van Jezus in wezen het begin van dit tijdperk. In Lucas 22:10 word Jezus door zijn discipelen gevraagd waar zijn laatste avondmaal (pesachmaal) zal zijn; Jezus antwoord: “Let op, waneer jullie de stad in gegaan zijn, zal jullie een man tegemoet komen die een kruik water draagt… Volg hem naar het huis waar hij binnen gaat. Dit stuk schrift is één van de meest onthullende van alle referenties aan astrologie. De man met de kruik is Waterman, de waterdrager die altijd geportretteerd word als een man die een kan water leeggiet. Hij vertegenwoordigt het tijdperk na Vissen. Waneer de Zon (Gods Zoon) het tijdperk Vissen (Jezus) verlaat, en het huis Waterman in gaat. Want Waterman volgt Vissen op in de precessie van de equinoxen. Het enige wat Jezus daar zegt is dat na het tijdperk van Vissen het tijdperk Waterman volgt.
Ok, we hebben allemaal gehoord over het einde der tijden en het einde van de wereld. Behalve in de tekenfilmachtige verhalen in Openbaringen, is de belangrijkste bron voor dit idee Matthëus 28:20, als Jezus zegt: Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. In andere vertalingen word bijvoorbeeld “het einde der tijden” gebruikt. Het woord wat eigenlijk gebruikt werd is aeon, en dat betekent “era” of tijdperk. “Ik zal tot het eind der tijden bij jullie zijn.” En dat is waar, omdat de personificatie van Jezus-Zon-Vissen zal eindigen als de zon het tijdperk Waterman ingaat. Het hele concept van het einde der tijden en het einde der wereld is een verkeerd geïnterpreteerd astrologische vergelijking. Laten we dat maar eens vertellen aan de ongeveer 100 miljoen Amerikanen/Europeanen die geloven dat het einde der tijden nabij is.

Meer duidelijkheid?? Kijk dan het zelfde verhaal met duidelijke plaatjes op www.zon-maan-sterren.hyves.nl

Succes met bewust worden.

_________________
Wie niet kan loslaten, zal verliezen wat hij graag wil vasthouden.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onstaan van religie
BerichtGeplaatst: 09-12-2010, 22:02:42 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik vind dat je een redelijk gewaagd en niet oninteressant stuk neerzet. Tevens is je stijl nogal ambitieus en stellend, dus ik ga ervan uit dat je kritische inhoudelijke reacties wil incasseren. Voordat ik dat ga doen, wil ik eerst een algemene observatie vermelden: ik vind dat jij oude teksten en symbolen niet interpreteert; je gebrúíkt ze om een geheel eigen constructie op te bouwen.


Citeer:
We kennen allemaal de dierenriem wel, één van de oudste conceptuele weergaven uit de geschiedenis. Het is een weergave van de zon zoals die voorbij komt door de 12 voornaamste sterrenbeelden gedurende het jaar.
Hoewel mijn archeologische kennis van symbolen wereldwijd niet bijster groot is, vermoed ik dat dit simpele gegeven wel voor de meesten onder ons opgaat. Dat gezegd hebbende, wil ik toch mijn oprechte scepsis over je stelling delen. Als jij met de dierenriem bedoelt de zodiac in de culturele trand van het hellenisme, dan kan ik me er wel in vinden, maar bijv. de Chinesen organiseren hun astrologische systeem heel anders, en daarnaast is het ook maar de vraag of bijv. de Babyloniërs wel de tekens 'Ram', 'Vissen' etc. hadden.

Citeer:
Het woord “dierenriem” verwijst naar het feit dat de constellaties antropomorf zijn, of gepersonifieerd, als figuren of beesten.
Wat vind jij antropomorf aan een schorpioen of steenbok?

Citeer:
De zon, met zijn levengevende en levensreddende kwaliteiten, werd gepersonifieerd als een vertegenwoordiger van de ongeziene maker of God. Ze werd bekent als “Gods Zon”, het licht van de wereld, de redder van de mensheid.
Je maakt hier ineens een grote gedachtensprong, en ik ben benieuwd welke bron je hiervoor hebt.

Citeer:
waarom deze eigenschappen, waarom die maagd op 25 december, waarom dood voor drie dagen en daarna die onvermijdelijke wederopstanding, waarom twaalf discipelen of volgers?
Waarom wil jij het christendom überhaupt koppelen aan astrologie?

Citeer:
geboren uit de maagd Maria op 25 December in Bethlehem
Ik meende dat het precieze geboortemoment van Gods Lam nogal controversieel was. http://en.wikipedia.org/wiki/Jezus_Christ#Chronology De datum die nu gebruikt wordt komt gewoon goed uit. Dit heeft natuurlijk consequenties voor je verdere symbolische interpretaties.

Citeer:
Die ster in het oosten is Sirius, de helderste ster in de nachtelijke hemel, die, op 24 December, één lijn vormt met de drie helderste sterren in de riem van Orion. Die drie sterren noemen we nu nog zoals ze in de oude tijden werden genoemd: de Drie Koningen. De Drie Koningen wijzen samen met Sirius naar de plek waar 25 December de zon opkomt.. Zodoende volgen de Drie Koningen de ster in het oosten om de zonsopgang te bepalen – geboorte van de zon.
Hier klopt dus iets helemaal niet:
Drie wijzen uit het Oosten komen naar Bethlehem toe, en dat houdt dus in dat ze richting het Westen reisden. Maar die Sirius, indien hij de 'geboorde van de zon' aanwijst, moet dus naar het Oosten gericht zijn. In dat geval zouden die wijzen/koningen uit het oosten dus ook richting het Oosten gegaan moeten zijn, en dan waren ze in India uitgekomen. De zon komt immers op in het Oosten, en niet in het Westen. Klopt dus niet.

Citeer:
maagd Maria is het Sterrenbeeld Vigro, of Maagd. Latijns voor maagd is Vigro.
Even terzijde: het is 'virgo', niet 'vigro'.

Citeer:
Er word ook naar Vigro gewezen als: “Huis van het Brood” [1] , en Vigro word weergegeven door een maagd die een schoof tarwe vasthoudt. Dit Huis van het Brood met zijn symbool van tarwe, vertegenwoordigt Augustus en September [2] , de oogstmaanden. Daarnaast is “Bethlehem” een letterlijke vertaling van “Huis van het Brood”. Dus is Bethlehem een verwijzing naar het sterrenbeeld Maagd, een plek in de lucht, niet op aarde. [3]
Ad 1: Waar wordt dat dan precies gedaan?
Ad 2: Wat hebben de maanden augustus en september dan met 25 december te maken?
Ad 3: Die conclusie trek je veel te snel. Helaas ben ik echter niet thuis, dus ik kan niets nazoeken. In elk geval wil een overeenkomst in betekenis nog niet zeggen dat ze doelbewust zo geschapen zijn ten opzichte van elkaar. Dat ik een fakkel boven de deur hang, wil niet onmiddelijk zeggen dat ik een fan ben van de Olympische spelen, en als ik een fan ben van de Olympische spelen, dan wil dat niet onmiddelijk zeggen dat ik een liefhebber van Oudgriekse sport ben etc.

Citeer:
Gedurende deze pauze van drie dagen verblijft de Zon in de buurt van het zuiderkruis, of het sterrenbeeld Crux. En dan op 25 december stijgt de Zon één graad naar het noorden, met de belofte van langere dagen, warmte en de Lente. Dus sprak men: de Zon is gestorven op het kruis
Maar het Zuiderkruis is toch een sterrenbeeld dat alleen te zien is op het zuidelijk halfrond? Hoe kunnen mensen op het noordelijk halfrond (waar wij zitten, net als de Romeinen en Grieken) het dan gezien hebben?

Citeer:
dat Jezus en vele andere Zonnegoden het concept van kruisiging, dood voor 3 dagen en de wederopstanding delen.
Dat is wel interessant, en ik zou hier graag bronnen van hebben om na te lezen.

Citeer:
Waarschijnlijk de meest vanzelfsprekende astrologische symboliek rond Jezus gaat over zijn twaalf discipelen. Die vertegenwoordigen gewoon de twaalf sterrenbeelden van de dierenriem waarmee Jezus, zijnde de Zon mee rond reist. Trouwens, de bijbel staat propvol met het getal twaalf.
Dit is ook een voorbeeld van wat ik eerder zei: je interpreteert niet, maar je gebruikt. http://nl.wikipedia.org/wiki/12_(getal)#In_numerologie De overeenkomst van het getal 12 kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Dat ik bijv. drie vrienden heb en jij ook, wil niet zeggen dat jij en ik zielsmaatjes zijn. Voor de rest is 12 gebruikt in de Bijbel omdat het voor de Joden een heel bijzonder getal was, maar díé precieze waarde staat nog wel los van de waarde die de astrologie geeft aan het totale aantal sterrenbeelden. Die twaalf van de zodiac, dat weet ik niet waar dat op berust. Misschien is het arbitrair, misschien zijn er ook twaalf uitgekozen omdat je dan een mooi geheel krijgt met bijv. de twaalf maanden. Wie weet...

Verder is het mij nog steeds niet duidelijk waarom de Zon en Jezus voor jou gelijk staan.

Citeer:
Dit is geen christelijk symbool. Het is een van de heidense weergave van het kruis van de dierenriem. Vandaar dat Jezus in vroege occulte kunst altijd word weergegeven met zijn hoofd op het kruis, want Jezus is de Zon, de “Zoon van God”, het “Licht der Wereld”, de Messias”, die weer zal komen zoals hij dat elke morgen doet de “Glorie Gods” die beschermt tegen de “werken des duisternis”,Omdat hij elke ochtend opnieuw word geboren, gezien kan worden terwijl hij “komt vanuit de wolken”, “vanuit de hemel” met zijn “doornenkroon” of zonnestralen.
Ook weer een stukje interpretatieproblematiek. Termen als glorie, doornenkroon en licht hebben wel raakvlakken, maar ze houden niet per se verband met het goddelijke concept van de Zon. Licht in het algemeen is nu eenmaal een positief gewaardeerd iets, omdat de mens bij dag functioneert; licht laat dingen zien, terwijl blinden hulpeloos zijn. Denk echter ook aan metaal: een waardevolle grondstof. Goud bijvoorbeeld, is al helemaal een feest. Misschien verwijzen die eerdere drie termen dan wel naar het concept Goud, omdat Jezus zo mooi kon praten, waardevol, uniek en zeldzaam was... Als je doornenkroon als zonnestralen gaat interpreteren, dan is het einde zoek: het totaal aantal verzen en hoofdstukken kun je dan numerologisch gaan analyseren, zodat je overal tekens gaat zien; rozen hebben doornen, dus die zijn zonnig, en toevalligerwijs zijn fleur-ige mensen een zonnetje in huis (fleur verwijst naar flora = bloem). Etc. etc.

En hier vind ik het wel eventjes genoeg geworden. :P

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onstaan van religie
BerichtGeplaatst: 14-12-2010, 13:05:09 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-12-2010, 20:44:38
Berichten: 96
Locatie: Steenwijk
Ik vind dat je een redelijk gewaagd en niet oninteressant stuk neerzet. Tevens is je stijl nogal ambitieus en stellend, dus ik ga ervan uit dat je kritische inhoudelijke reacties wil incasseren. Voordat ik dat ga doen, wil ik eerst een algemene observatie vermelden: ik vind dat jij oude teksten en symbolen niet interpreteert; je gebrúíkt ze om een geheel eigen constructie op te bouwen.

Ja hè, gewaagd omdat de ECHTE waarheid maar eens moet worden verteld en geïnterpreteerd. ;)

En voor mijn gevoel is dat dit. De bijbel is niets meer dan een verhaal. Men kwam er vroeger achter dat mensen ANGST bezaten en hebben er met de bijbel gretig gebruik van gemaakt, en om mensen zo maar in het gareel van de kerk te houden. En dat doen ze nu nog. Door mensen angst aan te jagen met een hel. Ook dat is verkeerd geintrepeteerd denk ik. We kunnen de hemel op aarde krijgen, maar we hebben er de hel van gemaakt met al die oorlogen, macht en armoede.
Het heft geen zin om voedselpakketten te droppen, geld te doneren of wonden te helen, zolang de onderliggende problematiek niet word opgelost en dat is Macht en Geld! Het hart wil wat anders...

Hoewel mijn archeologiche kennis van symbolen wereldwijd niet bijster groot is, vermoed ik dat dit simpele gegeven wel voor de meesten onder ons opgaat. Dat gezegd hebbende, wil ik toch mijn oprechte scepsis over je stelling delen. Als jij met de dierenriem bedoelt de zodic in culturele trand van het hellenisme, dan kan ik me er wel in vinden, maar bijv. de Chinezen organiseren hun astrologisch systeem heel anders, en daarnaast is het ook maar de vraag of bijc. De Babyloniërs wel de tekens ‘Ram’, ‘Vissen’ etc. hadden.

De dierenriem daar bedoel ik mee: Ram, Stier, Tweelingen, Kreeft, Leeuw, Maagd, Weegschaal, Schorpioen, Boogschutter, Steenbok, Waterman, Vissen Inderdaad. Volgens mij word het ook in dit verhaal ook uitgelegd. ;) En ja die heet Zodiac. :)


Wat vind jij zo antropomorf aan Schorpioen of Steenbok??

Daar ben ik ook nog mee aan het worstelen. Maar denk de karakter eigenschappen of zo??...


De zon, met zijn levengevende en levensreddende kwaliteiten, werd gepersonifieerd als een vertegenwoordiger van de ongeziene maker of God. Ze werd bekent als “Gods Zon”, het licht van de wereld, de redder van de mensheid.

Je maakt hier ineens een grote gedachtesprong, en ik ben benieuwt welke bron je hiervoor hebt.

Het feit is en blijft gewoon, dat er zonder zon geen leven mogelijk is op aarde. Ze hebben Jezus met de zon ‘verdraaid’, verkeerd geïntrepeteerd.


Waarom wil jij het christendom überhaupt koppelen aan astrologie?

Ik wil het zeker niet koppelen. Maar laten inzien dat het verkeerd geïnterpreteerd word. Dat het altijd maar als waar aangenomen word zonder eerst zelf te onderzoeken. Want hoemeer je zelf op onderzoek uitgaat des te meer je erachter komt dat er tegen je gelogen word. Vandaar er nu zoveel kerken leeglopen!
De mens word nu wakker.

Ik meende dat het precieze geboortemoment van Gods lam nogal controversieel was. De datum die u gebruikt word komt gewoon goed uit. Dit heeft natuurlijk consequenties voor je verdere symbolische interpretaties.

Idd. In de bijbel staat geloof ik bij hoofdstuk Lucas dat in de 6e maand werd aangekondigd dat er een kindje zou komen. Vaak beweren ze het met kerst wat je zegt omdat het goed uit kwam. Dan zou Maria 3 maanden zijn geweest. Wat in onze beleving als “safe” word beschouwd om het te vertellen. Dan klopt mijn verhaal nog steeds. Maar als het in Maart geboren zou zijn klopt het ook nog alleen zou je het anders moeten interpreteren, want maart is de maand van Vissen. (christendom – ichtusvisje). Maar er gaan ook geluiden dat het rond eind Augustus begin September gebeurt zou zijn. Ook dan klopt het nog, want Augustus en September is de maand van de Maagd ;) (denk aan maagd Maria). Ook weer anders geïnterpreteerd.


Hier klopt dus iets niet:
Drie wijzen uit het oosten komen naar betlehem toe, en dat houdt dus in dat ze richting het westen reisden. Maar die Sirius, indien hij de geboorte van de zon aanwijst, moet dus naar het oosten gericht zijn. In dat geval zouden die wijzen/koningen uit het oosten dus ook richting het Oosten gegaan moeten zijn, en dan waren ze uit India uitgekomen. De zon komt immers op in het oosten, en niet in het westen. Klopt dus niet.


Driekoningen is een christelijke feestdag die elk jaar op 6 januari wordt gevierd en waarop men de Bijbelse gebeurtenis (Matt. 2:1-18) herdenkt van de Wijzen die een ster in het oosten zagen staan en deze volgden tot in Betlehem. Dat deze wijzen uit het oosten kwamen, gaat terug op Matteüs 2:1. Dat de wijzen de ster (van Bethlehem) "in het oosten" gezien hebben (Matteüs 2:2,9), moet in dit verband dus betekenen dat zij de ster zagen terwijl ze in het oosten waren - en niet dat de ster aan de (voor hen) oostelijke hemel verscheen.
En I know, de zon komt op in het oosten. Dus het verhaal klopt nog. Israël is toch “het oosten”. Daar waren die koningen dus al ;) Ik heb van horen zeggen dat de bijbel geschreven is aan de Middellanse zee, en Israël is dus "het oosten".


Even terzijde: het is Virgo, niet Vigro.

Sorry, spelfoutje kan iedereen overkomen.


Er word ook naar Vigro gewezen als: “Huis van het Brood” [1] , en Vigro word weergegeven door een maagd die een schoof tarwe vasthoudt. Dit Huis van het Brood met zijn symbool van tarwe, vertegenwoordigt Augustus en September [2] , de oogstmaanden. Daarnaast is “Bethlehem” een letterlijke vertaling van “Huis van het Brood”. Dus is Bethlehem een verwijzing naar het sterrenbeeld Maagd, een plek in de lucht, niet op aarde. [3]

Ad 1: Waar word dat precies gedaan?

In de Astrologie. Maagd word vaak afgebeeld als een dame met een schoof tarwe. En wat kun je maken van graan? Juist Brood ;)

Ad 2: Wat hebben de maanden augustus en september dan met 25 december te maken?

Alles in de astrologie heeft een link met elkaar en dus augustus/september/december ook.
Maagd word vaak afgebeeld als een dame met een schoof tarwe (net ook al uitgelegd bij je vorige vraag). Van tarwe kun je brood maken.

Ad 3: Die conclusie trek je veel te snel. Helaas ben ik echter niet thuis. Dus kan niks nazoeken.In elk geval wil een overeenkomst in betekenis nog niks zeggen dat ze doelbewust zo geschapen zijn ten opzichte van elkaar.

In de astrologie spreken we ook over “huizen”. Voorbeeld: Als je de dierenriem ziet op plaatjes zie je als het ware een taart in 12 stukjes. 1 zo’n puntje is een ‘huis’.
Dus als betlehem “huis van het brood”verwijst naar het sterrenbeeld maagd, een plek in de lucht en niet op aarde. Word daarmee bedoelt, dat het dus een plek in de lucht is. Het sterrenbeeld (huis van) maagd.

Maar het Zuiderkruis is toch een sterrenbeeld dat alleen te zien is op het zuidelijk halfrond?
Hoe kunnen mensen op het noordelijk halfrond (waar wij zitten, net als de Romeinen en Grieken) het dan gezien hebben?


Geen idee. De aarde zoals ie er nu uitziet en hoe ie er vroeger uitzag is nogal een verschil. Misschien hebben ze hem vroeger wel kunnen zien. Weet jij veel. Ik geloof dat dit waar is.
En misschien zijn het verschillende verhalen in de Bijbel bij verschillende streken op aarde.

Ik ben van mening dat er van alles wat uit de hemel is gepakt en dat samen is gebundelt tot boek, genaamd de Bijbel.

dat Jezus en vele andere Zonnegoden het concept van kruisiging, dood voor 3 dagen en de wederopstanding delen.

Dat is wel intressant, en ik zou hier graag bronnen van hebben om na te lezen.

Goed voorbeeld is Horus (Egypte). Ook uit een maagd geboren.

www.zon-maan-sterren.hyves.nl Daar kun je het complete verhaal lezen inclusief duidelijke plaatjes.
Moet je wel hyves hebben natuurlijk ;)

Dit is ook een voorbeeld van wat ik eerder zei: je interpreteert niet, maar je gebruikt. De overeenkomst van het getal 12 kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Dat ik bijv. drie vrienden heb en jij ook, wil niet zeggen dat jij en ik zielsmaatjes zijn. Voor de rest is 12 gebruikt in de Bijbel omdat het voor de Joden een heel bijzonder getal was, maar díé precieze waarde staat nog wel los van de waarde die de astrologie geeft aan het totale aantal sterrenbeelden. Die twaalf van de zodiac, dat weet ik niet waar dat op berust. Misschien is het arbitrair, misschien zijn er ook twaalf uitgekozen omdat je dan een mooi geheel krijgt met bijv. de twaalf maanden. Wie weet...

Verder is het mij nog steeds niet duidelijk waarom de Zon en Jezus voor jou gelijk staan

Toeval bestaat niet in het leven. Alleen “wat is”. En “wat is” is dat er toch echt 12 discipelen in de bijbel staat, en de bijbel propvol met getal 12 staat, en dat noem jij toeval??

En idd. 12 maanden dus 12 sterrenbeelden ;)

Waarom de zon en Jezus gelijk staan?? Dat mag toch wel duidelijk zijn? In de wereld heb je een tweestrijd als het gaat om waarheden. De een zegt Ja God heeft dit en dat gedaan, en de ander zegt rustig evolutie. Ik geloof daar ook in. Puur omdat het is begonnen met cellen. Ik heb zelf kanker gehad (ben 28 jaar) Vandaag precies een jaar geleden dat ik de diagnose kreeg. Maar waarom krijg je kanker? Puur omdat een verkeerde cel zich vermenigvuldigd heeft. Dus verkeerde celdeling.

Ook weer een stukje interpretatieproblematiek. Termen als glorie, doornenkroon en licht hebben wel raakvlakken, maar ze houden niet per se verband met het goddelijke concept van de Zon. Licht in het algemeen is nu eenmaal een positief gewaardeerd iets, omdat de mens bij dag functioneert; licht laat dingen zien, terwijl blinden hulpeloos zijn. Denk echter ook aan metaal: een waardevolle grondstof. Goud bijvoorbeeld, is al helemaal een feest. Misschien verwijzen die eerdere drie termen dan wel naar het concept Goud, omdat Jezus zo mooi kon praten, waardevol, uniek en zeldzaam was... Als je doornenkroon als zonnestralen gaat interpreteren, dan is het einde zoek: het totaal aantal verzen en hoofdstukken kun je dan numerologisch gaan analyseren, zodat je overal tekens gaat zien; rozen hebben doornen, dus die zijn zonnig, en toevalligerwijs zijn fleur-ige mensen een zonnetje in huis (fleur verwijst naar flora = bloem). Etc. etc.

Intrepetatie problematiek?? En dat bepaal jij voor mij?
Jezus had tijdens de kruisiging een doornekroon op zijn hoofd.
En als je die linkt aan ze zon is op het kruis gestorven met zijn doornekroon of zonnestralen... Is het dus een verzonnen iets. Maar iedere christen is zo glorieus om dat verhaal maar te geloven. Terwijl ze er ten 1e niet bij waren, en ten 2e iets klakkeloos aannemen. en ten 3e zonder zelf op onderzoek uit te gaan OF het uberhaubt waar is.

Hier een goed inzicht:

Geloof niet omdat een wijze het zou hebben gezegd.
Geloof niet omdat een meerderheid dat doet.
Geloof niet omdat het geschreven staat.
Geloof niet omdat ze zeggen dat het goddelijk is.
Geloof niet omdat iemand anders het gelooft.
Geloof alleen in wat je zelf als waar ervaart.

Boeddha.

En hier vond ik het wel eventjes genoeg worden.

Dat is mooi, want dit is mijn waarheid. Mijn waarheid hoeft niet jou waarheid te zijn en andersom. ;)

_________________
Wie niet kan loslaten, zal verliezen wat hij graag wil vasthouden.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onstaan van religie
BerichtGeplaatst: 14-12-2010, 21:12:45 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Dat is mooi, want dit is mijn waarheid. Mijn waarheid hoeft niet jou waarheid te zijn en andersom.
Daar is/was het mij niet om te doen. Ik redeneer namelijk vanuit de gegevens.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onstaan van religie
BerichtGeplaatst: 15-12-2010, 20:33:45 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
een vraagje

sterrenbeelden zijn allemaal afgeleid van de lucht, wil je eigenlijk zeggen dat jezus niet van de aarde afkomstig is

en ik ga mee met kiro :-)

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onstaan van religie
BerichtGeplaatst: 14-01-2011, 16:40:46 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-12-2010, 20:44:38
Berichten: 96
Locatie: Steenwijk
Precies en dat van alle sterrenbeelden een boek is gemaakt genaamd: De Bijbel.

Het is een boek vol angst en schuldbesef. Alles word maar vermoord of gedood. Dan denk ik: is dat nou liefde??
Bovendien is het een boek om mensen in het gareel van de kerk te krijgen. De mens op die manier te onderdrukken. Een mens heeft vrijheid nodig! Maar grijpt zich vast uit angst.

Het is maar een verhaal. En ik heb geen zin om te leven in een verhaal.
Ik geloof niet dat Jezus bestaan heeft. Waarom niet? Omdat ik er niet bij was :wink: Ze beweren het allemaal wel. Maar waar gaat het nou eigenlijk om? We geven per slot alles een naam om het maar te onthouden. ;)

_________________
Wie niet kan loslaten, zal verliezen wat hij graag wil vasthouden.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl