Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 09:15:39

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 04-03-2011, 19:40:37 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 16:18:52
Berichten: 95
Locatie: Den Haag
Hoi allemaal,

Wij zien overal 'ikjes'
dit is de grootste gedeelde illusie.

Wat vinden jullie hiervan?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 05-03-2011, 11:36:02 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
hoe bedoel je?

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 05-03-2011, 12:06:57 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 16:18:52
Berichten: 95
Locatie: Den Haag
Hoi Matthijs,

Ik ben gewoon nieuwsgierig over hoe anderen hierover denken. Vandaar!

Groetjes,
Purusha :wave:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 05-03-2011, 12:30:19 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Dan nog begrijp ik niet helemaal wat je vraag nu inhoud?

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 08-03-2011, 20:45:18 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 16:18:52
Berichten: 95
Locatie: Den Haag
De titel is inderdaad ik, ikke en IK. Alleen die ene 'ik' daar bedoel ik totaal iets anders mee dan die IK met hoofdletters.

Men ziet overal 'ikjes' maar dit is de grootste gedeelde illusie

Waar bestaat je 'ik' uit?
Bestaat er leven zonder 'ik'?
Wat wordt er bedoeld met een 'IK' en 'ik'?
Is dit een gedachtespinsel of zijn dit werkelijkheden in onszelf?


En Heaven Boy schreef: Ik denk dat je bedoeld dat ( de meeste) alleen maar aan hun zelf denken. Helaas is dit een feit. Egoïsme viert hoogtij. Voor mij is dit de mens die het erg koud heeft. Als de innerlijke zon schijnt doe je als vanzelf je jas uit, en verdwijnt het egoïsme als sneeuw voor de zon. Alleen dit is niet wat ik bedoel met: Men ziet overal 'ikjes' en dit is de grootste gedeelde illusie. De vragen hierboven wijzen wel de weg.

Groetjes en ik ben heel nieuwsgierig naar de antwoorden.

Purusha :wave:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 08-03-2011, 21:02:33 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-03-2011, 15:21:15
Berichten: 68
Locatie: Hulst, Zeeland
Purusha,

Ik denk niet dat iedereen met opzet egoïstisch is.
Een kind/baby wil bijv. ook graag aandacht van de ouders en zal er ook veel voor doen om dit te krijgen. Uiteindelijk wordt het doel "aandacht" wel bereikt, en zouden wij dit kind als "Egoïstisch" zien, wat hij/zij moet en zal aandacht krijgen in zijn/haar eigen belang.. maar omdat het nog een kind/baby is (en dit niet op zo'n manier ziet) wordt dat egocentrisch genoemd.

Een punt is volgens mij:
Volgens 'de maatschappij', moeten we alleen maar presteren.
'Tuurlijk willen we hogerop komen, 'tuurlijk willen we meer verdienen! (Algemeen gehouden)
En omdat we 'moeten' presteren, MOETEN we aan onszelf denken (niet aan onze gezondheid, maar aan onze status, wat we kunnen, etc.)En door al dat moeten vergeten we onze medemens geregeld. En soms zelfs onze geliefde.
Want die zal misschien 's avonds alleen op de bank zitten als meneer/mevrouw nog moet overwerken, of chagrijnig is als er (meerdere) conflict(en) zijn geweest op het werk. We zijn constant aan het concurreren met elkaar.
Maar wat je vooral constant tegen komt is; Moeten, moeten en nog eens moeten.

Mijn "ik" bestaat uit de eigenschappen die ik heb, mijn manier van communiceren naar anderen.
Of er een leven zonder "ik" bestaat/zou kunnen bestaan: Nee. We zijn allemaal individuen en daar valt weinig aan te veranderen. Wel kunnen we het eens geraken met elkaar over (al dan niet belangrijke) onderwerpen.
Het lijkt me ook niet fijn om constant over "ons" te denken, ipv over "ik". Ik denk graag over "ik", over wat ik wil en hoe ik dit kan verbeteren of niet. Soms haal ik er zelfs mijn kracht er uit, want "ik" ben open richting mijn medemens.

Ik zou het verschil tussen "ik" en "IK" niet kunnen noemen.. Al lijkt het me vanzelf sprekend dat "IK" (wat waarschijnlijk door de hoofdletters zal zijn) iemand zou zijn die heel duidelijk voor zich heeft wat hij/zij wel of juist niet wil met hier en daar wat dominantie. Wanneer ik "IK" lees denk ik aan: "IK vind dat en wat jij vind doet MIJ niks".
Bij "ik" denk ik meer aan iemand die eerder water bij de wijn zou doen. Dus meer het "ik vind dat, maar jouw mening is ook belangrijk".
(Afijn..dat is mijn interpretatie)

_________________
Karma is mijn beste vriend.
You only get what you give.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 08-03-2011, 22:38:00 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 16:18:52
Berichten: 95
Locatie: Den Haag
Beste Blue eyes,
Je schreef: "Ik denk niet dat iedereen met opzet egoïstisch is.
Een kind/baby wil bijv. ook graag aandacht van de ouders en zal er ook veel voor doen om dit te krijgen. Uiteindelijk wordt het doel "aandacht" wel bereikt, en zouden wij dit kind als "Egoïstisch" zien, wat hij/zij moet en zal aandacht krijgen in zijn/haar eigen belang.. maar omdat het nog een kind/baby is (en dit niet op zo'n manier ziet) wordt dat egocentrisch genoemd."

Heeft egoïsme dan met aandacht te maken? Kan een baby/kind egoïstisch zijn?
Hoe word een 'ik' gevormd?

Het andere stuk dat je schreef:" Moeten, moeten en nog eens moeten."
Van wie? Van wat? Waarom gehoorzamen wij? Waar zijn wij dan bang voor?

Je schreef: "Mijn "ik" bestaat uit de eigenschappen die ik heb, mijn manier van communiceren naar anderen."
Waar worden eigenschappen uit gevormd? Of heb je die al voor de geboorte? Hoe ontstaan eigenschappen dan?

Je schreef: "Of er een leven zonder "ik" bestaat/zou kunnen bestaan: Nee."
Helemaal mee eens. Anders zou je niet eens je thuis kunnen herkennen. Wel zo handig om de praktische zaken van jezelf te kennen. Je naam, adres enz.
Maar bestaat een 'ik'als je slaapt? Als je totaal danst, dus één bent met de dans of de muziek, of één met schoonheid, ben je dan bewust van een 'ik'?

Je schreef: "We zijn allemaal individuen en daar valt weinig aan te veranderen."
Is dit zo? Of is dit een denkbeeld? En dan verder te gaan: Is 'ons' een denkbeeld of een realiteit? Ik snap dat jij het hebt over een individuele mening. Natuurlijk is dit heel belangrijk. Alleen wat in jou leeft is belangrijk en daar speelt het leven zich in af. Je zelf is het allerbelangrijkste. Daar ligt inderdaad de kracht. Zoals ik al een keer geschreven heb: God was op zoek naar een plek waar hij de grote schat van het mens zijn kon begraven. Hij zocht het overal maar hij wilde niet de ene mens voortrekken en daarom kwam hij maar niet op de goede plaats om de schat te begraven. Hij liet het bezinken en drie dagen later wist hij het. Ik begraaf de schat van het mens zijn in de mens zelf.

Leuk wat je schreef over het ' ik' en 'IK". Dit kan inderdaad ook. Hier had ik helemaal niet aan gedacht. :o
Wat ik bedoel met het verschil tussen 'ik' en 'IK' is het verschil tussen het tijdelijke 'ik' en het onsterfelijke 'IK'. Het 'IK' dat nooit geboren wordt en nooit sterft. Dit 'IK' voelt aan als leeftijdloos. Als totaal jezelf. Dit 'IK' heeft niets te maken met het tijdelijke maar met het tijdloze. Daarom heb ik het met hoofdletters neer gezet. :wave:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 09-03-2011, 16:07:00 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-03-2011, 15:21:15
Berichten: 68
Locatie: Hulst, Zeeland
Hoi Purusha,

Allereerst: Mein Gott! Ik heb nog nooit iemand zoveel vragen zien stellen :-# Maar ik zal ze (later op de dag) zo goed mogelijk beantwoorden. Het zijn er wel ontzettend veel (Is opzich niks mis mee), maar wat ik me afvraag:

Waarom vraag jij je zoveel af?
Is dit een "levensdoel" wat je wil bereiken, zodat je weet hoe "ik" in elkaar zit?

Groetjes!

_________________
Karma is mijn beste vriend.
You only get what you give.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 13-03-2011, 15:30:39 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 16:18:52
Berichten: 95
Locatie: Den Haag
Beste Blue eyes en alle andere lezers natuurlijk,

De vragen waren ook helemaal niet specifiek voor jou bedoelt, sorry dat ik je onbedoeld verantwoordelijk heb gemaakt. Er sprak een zorg uit vanuit je e-mail.

De vragen stelde ik in zijn algemeenheid. Deze vragen stelde ik mijzelf altijd. Door op deze vragen een antwoord te vinden in mijzelf kwam ik dichter bij mijzelf te staan. Daarom stel ik deze vragen. In de hoop dat er jongeren zijn die ook helemaal gelukkig worden door een antwoord voor hun zelf te vinden op deze vragen. Vandaar.

Doordat ik de plek van het kleine 'ikje' de persona heb leren kennen en de IK die nooit geboren wordt en nooit sterft is mijn leven getransformeerd. Je voelt je gedragen in het leven en in verbinding staan. Dit gun ik een ieder.

De werkelijkheid die zich aan ons voordoet heeft alles met ons zelf te maken. Met specifieke lessen die geleerd moeten worden. Het leven is een grote ontdekkingstocht naar en in de allesdoorstralende Bron. In ieder geval zo ervaar ik het. Door je vragen te stellen over je zelf over het denken, voelen, lichaam, ziel, geest, onderscheidingsvermogen, wat is bewustzijn, wie of wat wordt wakker als het ochtend wordt,worden innerlijke gebieden in jezelf helderder. Vandaar al deze vragen. Voor mij was deze ontdekkingstocht het allermooiste dat er was. Nu gaat de ontdekkingstocht natuurlijk op een andere manier gewoon door.

Heel veel ontdekkingsplezier op je ontdekkigstocht voor diegene die het ontdekken willen.

Liefs,
Purusha


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 13-03-2011, 20:07:53 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Wij zien overal 'ikjes'
dit is de grootste gedeelde illusie.
Deels vind ik dit een waarheid als een koe.

De mens is nu eenmaal een projecterend wezen, dat wil zeggen dat het zijn eigen ideeën projecteert op zijn omgeving. Dit is een simpel gevolg van het feit dat een mens 'gevangen' zit in zijn eigen geest en niet anders kan dan vanuit zichzelf denken. Een effect daarvan is inderdaad dat we vanuit ons identiteitsbesef ook elders identiteiten en personen gaan zien. Wanneer men bijvoorbeeld natuurdocumentaires bekijkt, dan spreekt men over de geobserveerde dieren veelal als individuen met een karakter enzovoort. Ikjes dus. Deze manier van denken kan men terecht illusoir noemen, omdat we niet zondermeer bijvoorbeeld een goudvis toe kunnen dichten dat 'hij/zij' denkt en zich o.a. afvraagt waar zijn eten blijft.

Maar ik vermoed dat dit niet helemaal is waar je op doelt. Ik heb in elk geval bewust zo letterlijk mogelijk gereageerd op je formulering.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 14-03-2011, 23:07:59 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 16:18:52
Berichten: 95
Locatie: Den Haag
Dank je voor je overdenkingen! En word je zelf gelukkig om hier over na te denken. Wij zeggen altijd: Komen de sterretjes in je ogen?
Je schreef:
"De mens is nu eenmaal een projecterend wezen, dat wil zeggen dat het zijn eigen ideeën projecteert op zijn omgeving. Dit is een simpel gevolg van het feit dat een mens 'gevangen' zit in zijn eigen geest en niet anders kan dan vanuit zichzelf denken. Een effect daarvan is inderdaad dat we vanuit ons identiteitsbesef ook elders identiteiten en personen gaan zien."

Helemaal mee eens. Alleen kan je weten wanneer er sprake is van projectie en wanneer je de realiteit ziet zoals het is?
Inderdaad ziet men 'ikjes' omdat men zichzelf als 'ik' ervaart. Betekent dit dan dan je niet je eigen wezen moet volgen?
Het voorbeeld dat je geeft van de goudvis; misschien wacht de vis inderdaad op zijn eten of is dit projectie van ons. De mens is het enige wezen dat bewust kan zijn van het bewust zijn. Door dit pad te gaan word je hoogst individueel en ontstaat er bewustzijn van de verbinding tussen allen mensen. Eerst via communicatie daarna weet je je één met deze verbinding. Reflecteren op je handelingen kunnen ook dieren is mijn ervaring. Alleen bewustzijn van Bewustzijn dat is een vermogen dat de mens tot mens maakt.
Maar kan je zonder 'ik'gevoel leven?
Waar bestaat het 'ik'gevoel uit?
Durft de mens met een 'ik'gevoel totaal zichzelf te zijn? Of juist niet? o:)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 15-03-2011, 19:37:33 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
En word je zelf gelukkig om hier over na te denken. Wij zeggen altijd: Komen de sterretjes in je ogen?
Gelukkig? Lol. Dit soort gedachtengangen zijn voor mij eerlijk gezegd niet iets nieuws, dus het 'nirvana-karakter' is er wel af. :P

Citeer:
Alleen kan je weten wanneer er sprake is van projectie en wanneer je de realiteit ziet zoals het is?
In principe zou dit wel mogelijk moeten zijn, maar dat vergt veel aandacht. En laten we eerlijk zijn: zoveel aandacht hebben we doorgaans niet voor dit soort zaken. Voor je het weet verval je weer in menselijke projecties, iets waar ik destijds ook op doelde bij een topic over buitenaards leven: we stellen ons die wezens altijd voor op menselijke grondslag. Etc. etc.
Overigens moet je het werkelijkheidsgehalte van projecties an sich niet onderschatten. Vervolgens denk ik dat De Realiteit, dus wat Kant de noumenale werkelijkheid zou noemen, niet kenbaar is.

Citeer:
misschien wacht de vis inderdaad op zijn eten of is dit projectie van ons
Ieder dier wacht op eten. Waar het echter om gaat is de bijgaande gedachtengang.

Citeer:
Alleen bewustzijn van Bewustzijn dat is een vermogen dat de mens tot mens maakt.
Juist. Zelfbewustzijn. Een onderscheid dat teveel mensen volgens mij niet maken.

Citeer:
Maar kan je zonder 'ik'gevoel leven?
Tuurlijk. Alle dieren doen dat. Alleen is er dan geen besef meer van identiteit, eigenheid enzovoort.

Citeer:
Waar bestaat het 'ik'gevoel uit?
Om het 'down to earth' te houden: identiteit komt voor een groot gedeelte primair en secundair tot stand binnen het talige universum, in wat ik wel eens De Dialoog noem. De theorie van de conversatieanalyse , maar ook wel de sociolinguïstiek in ruime zin, sluit hier ook mooi op aan. Eigenschappen worden door de persoon zelf of door anderen toegedicht, en dat zijn karaktereigenschappen zoals handig, knap, intelligent en gevoelig, maar ook disposities zoals schaatser, schoolmeester, puber, vrouw en student. Ik zal hier verder niet over uitwijden. Waar het in het kort op neer komt is zoiets: dat identiteit een netwerk van eigenschappen is, en die alle tezamen projecteren dat eigenheidsbesef, if you catch my drift.

Citeer:
Durft de mens met een 'ik'gevoel totaal zichzelf te zijn? Of juist niet?
Jezelf zijn is een idee dat moeilijk te bespreken is. Wat is een zelf, wanneer kun je terecht stellen dat je dat bént, enzovoort. Het beste en handigste is volgens mij om simpelweg te proberen gewoon aan jezelf/je zelf te beantwoorden, d.i. je behoeftes volgen. In die zin zijn ook dieren 'zichzelf', want ze doen wat ze willen doen. Jezelf zijn in de volste zin is voor de sociale mens m.i. totaal niet mogelijk, juist om wat ik hierboven stelde: identiteitsbesef is een sociaal fenomeen en wordt gegenereert door zoiets als de discours of Dialoog (wederom in ruime zin). 'Sociaal' houdt altijd in dat er een afhankelijkheids- en wederkerigheidsrelatie is tussen subject en een grote schare van objecten.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 16-03-2011, 13:33:37 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-12-2010, 20:27:08
Berichten: 200
Locatie: Gemert, Noord-Brabant
Citeer:
Alleen kan je weten wanneer er sprake is van projectie en wanneer je de realiteit ziet zoals het is?


Ik aarzelde bij deze zin.
Ik denk namelijk niet dat er een verschil bestaat tussen projectie en de realiteit zoals het is.
Omdat ik er van overtuigd ben dat wij de realiteit creeëren met onze geest.

Een onderzoeker (ben even zijn naam kwijt) zei in een van mijn favoriete documantaires:
"When we are not looking, there are waves of possibilities. When we are looking, there are particles."

Hij doelde daarmee op moleculen etc.
"Dingen" kunnen volgens hem op alle plekken tegelijk zijn, alle kleuren hebben, enz.
Maar zodra een mens het waarneemt, schiet het "ding" in een bepaalde verschijningsvorm en een bepaalde plaats.
Bepaald door de waarnemer.
Zoals bijvoorbeeld een beige stoel recht achter je nadat je omkijkt. Om een heel letterlijk voorbeeld te geven, maar waarnemen doet men zeker niet alleen met de ogen. ;)

Ik vind dit een heel erg fascinerende theorie en voel me er persoonlijk fijn bij.

Mja, zo kwam ik er even tussendoor, ik hoop dat het een duidelijk tekstje is. :P

Over egoïsme, wat ook een paar keer in dit topic is aangekaart:
Ik denk niet dat egoïsme iets slechts/negatiefs hoeft te zijn.
Een gekke gedachtensprong van me, misschien, maar als bijvoorbeeld iemand een ander helpt omdat het anders "verkeerd voelt", dan is die actie eigenlijk uit egoïsme ontstaan, maar wel een hele goede actie en beide partijen ervaren het als positief. De helper voelt zich goed omdat hij geholpen heeft en de geholpene (stom woord, hihi) voelt zich goed omdat hij geholpen is.
Ik denk dat veel gedrag dat "egoïstisch" word genoemd - in de zin van het woord "egoïstisch" met een negatieve bijklank/lading - ontspruit uit ons overlevingsinstinct.
Ons instinct laat ons dingen ontwijken die slecht voor ons voelen of zijn. En dat we daardoor soms iemand in de weg zitten of kwetsen/pijn doen... Dat gebeurd met "on-egoïstische" beslissingen en acties ook wel eens.

Ik denk dat egoïsme er is om je "Ik" te beschermen. :)

_________________
In het Begin was er niets... En toen ontplofte het ook nog...
Has the grass been greener on the other side at all?
Seize the time. Live now, make now. The most precious time. Now will never come again.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 16-03-2011, 16:50:29 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 16:18:52
Berichten: 95
Locatie: Den Haag
Mooi wat je zegt Niamaris:"Ik aarzelde bij deze zin.
Ik denk namelijk niet dat er een verschil bestaat tussen projectie en de realiteit zoals het is. Omdat ik er van overtuigd ben dat wij de realiteit creeëren met onze geest."

De wereld dat ben je zelf. Daarom doet de wereld aan je voor precies op die manier die deze aan jou voordoet. Daar zitten je individuele lessen in. Dat van de quantum mechanica, prachtig! Fascineert het je ook zo dat je daarom niet kan weten wat de werkelijkheid is. Je kunt je alleen verwonderen en ervaren. En zelfs dat is te veel gezegd: Want wie is 'je' dat ervaart?

En wat je schreef over egoïsme zoals je het beschrijft helemaal mee eens. De term egoïsme zoals ik deze gebruik is egoïsme dat eigen belang voorop stelt ten koste van de ander.
EEn 'ik' bescherm je alleen als je denkt dat je een 'ik' bent los van de ander. Toch is het wel handig als je jezelf beschermd als je aangevallen wordt. Het lichaam is het enige contact dat je hebt met dit leven hier op moeder Aarde.

Gisteravond besprak ik met een groep mensen wat voor gevoelens Japan op roepen bij ons zelf. Iemand was geschrokken dat de mensen dit gewoon zien als noodlot en het lijden niet als persoonlijk zien. De gelatenheid en de groep boven het individu zetten. Iemand anders zei: Het individu zo vooraan zetten hier in onze samenleving, daar word ik behoorlijk beroerd van.
Waarop ik reageerde: Wij denken individueel helaas zijn wij niet individueel!

Echte individuele mensen leven authentiek vanuit hun Zijn en Weten zich verbonden met de ander. Volgens mij zou het wenselijk zijn dat zowel de Japanners als de Westerse mensen hetzelfde pad naar binnen gaan. Alleen het vertrekpunt staat lijnrecht tegenover elkaar. Ze zullen elkaar dan ontmoeten in het midden.
:wave:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik, ikke, IK
BerichtGeplaatst: 16-03-2011, 18:03:33 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-12-2010, 20:27:08
Berichten: 200
Locatie: Gemert, Noord-Brabant
Je noemt hierboven wel twee uitersten, zoals ik het lees. ;)

Misschien is het gezond om een balans te vinden tussen "ik" en ons Een-Zijn.
Want we hebben immers een lichaam gekregen die niet vast zit gegroeid aan alle anderen.
En een scala aan mogelijkheden om persoonlijke ervaringen op te doen.

Een individu zijn die deel uit maakt van het geheel.

Lastig, lijkt me, maar ik geloof dat het mogelijk is. :D

En jep, kwantum fysica en alles daaromheen fascineerd me mateloos. ;)
Ik stel vaak en graag vragen die weer ontstaan uit nieuwe ontdekkingen en probeer ze eigenlijk als hobby zelf te vinden of bedenken.
Niet dat ik ze van de daken schreeuw, en het lukt me meestal ook niet, eigenlijk, hihi. Maar het is een privé vermaak, om het maar iets te noemen. :roll:

Maar als er mensen zijn die hun inzichten en ideeën erover willen delen, dan ben ik helemaal gelukkig.
Daarom vind ik dit ook een super topic. ;)
Ik wil alles altijd van zoveel mogelijk kanten bekijken.

_________________
In het Begin was er niets... En toen ontplofte het ook nog...
Has the grass been greener on the other side at all?
Seize the time. Live now, make now. The most precious time. Now will never come again.


Laatst gewijzigd door Niamaris op 16-03-2011, 20:22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl