Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 14:10:09

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Afkeer van het banale
BerichtGeplaatst: 07-06-2011, 13:10:51 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Afkeer van het banale

Afkeer van het banale is geen mens vreemd. We treffen het aan in de wereldliteratuur sinds mensenheugenis, d.i. we komen het op het spoor juist door het ontbreken eraan.

Niet voor niets verhaalden de Sumeriërs over een halfgoddelijke Gilgamesh die grootse daden verrichtte, niet voor niets ontbreekt vermelding van de stoelgang in de Ilias. Slapen, het uitgschakelen van het dagelijkse actieve bewustzijn, treffen we wel aan, maar dit is vaak nodig voor de chronologie van het verhaal, ofwel om visoenen te kunnen laten opdraven. Hoevaak niet worden klassieke heroën immers in hun somnatische ogenblikken aangedaan door divine entiteiten? Banaliteit in de vorm van voedsel treft men ook wel aan, maar waar dit in het Gilgamesj-epos slechts dient om Enkidu af te zetten tegen de beschaving, daar leidt het nuttigen van een stuk fruit in Genisis al spoedig tot moralisering, overgeneralisering en schaamteloze wreedheden, en ook Plato laat het symposion niet links liggen voor een ferme uitwijding over de pijnlijk onbanale abstractheden des levens. Kortom, als we in de Aeneïs een groots maal te lezen krijgen, dan dient men zich ervan bewust te zijn dat er rijkdom, heldendaad, zwanenzang en vertier is, het epicurische des levens wat diezelfde auteurs in hun zedenlessen feitelijk vaak af trachten te zweren. Het wekt het gedroom en de afgunst van de gewone man (hoorder dan wel lezer). Dat de onevenredige schranspartijen na het zware tafelen overigens allerhande gastro-entrische ongemakken optreden blijft verzwegen, net als de venerische problemen na de orgiën. Slechts een enkele maal wordt voedselbejag afgestraft, zoals bij Aeneas, als hij het vee van de Hesperiden aan een spit wil steken, of bij Odysseus, op het eiland met de überschranzende cycloop, met een mond en maag te monsterlijk dat deze geen verdere gastronomische descripties toegedicht krijgt. Nee, men houdt het menselijk, doch onalledaags. Vermelding van consumptie der spijzen is slechts een míddel tot, nooit een doel op zich. Idem voor de slaap.

De Bijbel bevat alles wat de moderne lezer zich maar wensen kan: moord, liefde en doodslag, en om die reden bevat het boek der boeken deze informatie ook. Veel exalterender kan het immers niet worden, wanneer een zee ruim baan maakt voor een groep recalcitrante haveloze mensen, waarna de snoodaards van het stuk wel onvrijwillig gedoopt worden. Was het een sommering van het driftleven en de excrementies ervan, dan zou het nooit de universele bestseller geworden zijn. Niet voor niets lezen wij over een wonderverrichtende Jezus, in plaats van over een krabbende en scheten latende Jezus. God manifesteert zich slechts in troonredes waar een leger elitaire taalbeoefenaars zich een week op gestort hebben, maar nergens overvalt hem een humeur of ontvalt hem een chagrijnige sneer. Zo geldt het voor de meeste personages wel, aangezien dialogen tot in de moderne tijd zelden natuurlijke dialogen waren, maar veelal zelfs eerder afwisselende monologen genoemd mogen worden. Snibbigheden, vuige verwensingen, klare taal, het komt wel voor, maar liever niet, en als het voorkomt, dan heeft het ogenblikkelijk ook een dóél. Coornhert zou ik zijn dialogen in elk geval niet durven schrijven dat iemand zo’n last had van een enorme pukkel die hedenmorgen bij het wakkerworden op de neus triomfeerde, noch zou Goethe zijn Faust plannen laten uitkoken bij het doen van de afwas. Grootse daden en gedachtes zijn nu eenmaal niet ontsproten binnen de wanden van het kleinste kamertje des huizes. Kennelijk heeft het publiek gedurende millennia niet de behoefte gehad descripties te lezen over hetgeen iedere doodnormale sterveling dagelijks praktiseert. Neen, millennia lang dondert goddelijke genade en ongenade door de tekst, zoeken niet dood te krijgen stervelingen verschansing in ivoren torens en leggen ganzen gouden eieren. Heeft men in de achttiende eeuw de mythische creaturen en het Hoge Woord eindelijk bedwongen en afgevoerd, dan krijgt men onmiddellijk steriele upperclassperikelen voor de kiezen tot en met Austen aan toe.

Moraal slaat het menselijke uit de karakters, gevoelens bewerken slechts de gemoedstoestand van de lezer, zedenmeesters laten honderdmaal nymfen opdraven met wellustige saters, maar ejaculaties blijven nochtans uit. Zeus is de kwaal der aambeien vreemd, Augustinus beschrijft zijn maandagochtendgevoel niet, Thomas van Aquino vond het niet noemenswaardig theekransjes te beschrijven, en ook de middeleeuwse en vroegmoderne personificaties van gevoelens, deugden, ondeugden en objecten (bijv. Wil, Hoogmoed en Wereld) zullen we niet in teksten aantreffen als zijnde bij elkaar op de koffie om de saaie zondagmiddag door te komen. Naturalisme en realisme bleef tot in de negentiende-eeuw dan ook een luxe, en slechts in de twintigste eeuw durven literatoren groots uit te pakken met de kleinste dagelijkse banaliteiten. Pas toen mocht de mens gewoon mens zijn, in een onttoverde wereld, waar de Heilige Geest zit opgeborgen in een olielamp, en slechts het tikken van de klok klinkt zoals hij thuis klinkt.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl