Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 19-04-2024, 06:32:04

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Discussie jehova getuigen
BerichtGeplaatst: 18-11-2011, 21:13:27 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Even een correctie voor sommigen: Jehova is een naam voor God, en de mensen van een bepaalde religieuze stroming noem je Jehova's getuigen.
Terzijde moet gezegd dat van deze mensen best dingen geleerd kunnen worden over het christendom. Zoals Bladluis zich verzet tegen een oordeel die hier gegeven worden (terecht of niet, of gewoon ironische humor, wat ik ook heb), zo presenteert hij kennelijk ook een tamelijk duidelijk oordeel over deze stroming. Wel jammer.

Voor de rest zou ik zeggen, doe je ding hier, dan zie ik het wel.

O ja, en de vrede zij ook met u.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Even voorstellen: Bladluis
BerichtGeplaatst: 22-11-2011, 04:56:00 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 24-10-2011, 14:44:20
Berichten: 11
Locatie: Zoek maar op Google!
Kiro schreef:
Even een correctie voor sommigen: Jehova is een naam voor God, en de mensen van een bepaalde religieuze stroming noem je Jehova's getuigen.
Terzijde moet gezegd dat van deze mensen best dingen geleerd kunnen worden over het christendom. Zoals Bladluis zich verzet tegen een oordeel die hier gegeven worden (terecht of niet, of gewoon ironische humor, wat ik ook heb), zo presenteert hij kennelijk ook een tamelijk duidelijk oordeel over deze stroming. Wel jammer.

Voor de rest zou ik zeggen, doe je ding hier, dan zie ik het wel.

O ja, en de vrede zij ook met u.


Dat Jehova een benaming voor God is klopt inderdaad, zo heb bijvoorbeeld: Jehova Jireh, wat betekent: De Heere God zal voorzien... Daar wordt niet mee bedoelt dat God zal voorzien in een nieuwe Mercedes Benz ofzo, maar dat God zal voor in een Lam, een vlekkeloos Lam...

Hier een >>> liedje <<< op Youtube wat daarover gaat...

Toen Abram zijn zoon moest offeren, toen kwam God tussen beiden, omdat God het geloof zag van Abram en vanaf dat moment heette Abram dus ook Abraham, wat vriend van God betekent. God heeft in die symboliek, de zoon van Abraham gespaard en Hij heeft zelf een offer gegeven dat daarvoor in de plaats zou staan, namelijk de ram die in de struiken verstrikt was geraakt, wat weer symbool staat voor het feit dat God zijn eniggeboren Zoon, namelijk Jezus Christus, zou overgeven.., om ons heil... Jezus is het vlekkeloze Lam van God dat geslacht is in onze plaats, en om onze ongerechtigheden... Ons op die manier verzoenende met God de Vader...

Zo is er bijv; ook de naam Jehova Shammah, en Jehova Nissi en meer van zulks...

Wat iig niet correct is, is dat de Jehova's Getuigen, ook wel het Wachttoren Genootschap een Christelijke stroming is, noch op een of andere manier binnen het Christendom een plaats heeft.., daarvoor zijn hun geloofsovertuigingen en geloofsleer te afwijkend. Dus jou bevinding dat; "dat van deze mensen best dingen geleerd kunnen worden over het christendom." is absoluut niet waar..!

Jehova Getuige zeggen vaak zelf dat hun groep hetzelfde is als die van het Christendom, maar als je hun leer en geloofsovertuigingen erop na leest zijn ze iets totaal verschillends... En ook de werkwijze van bekeerlingen maken en het evangeliseren is iets wat totaal verschilt tegenover iedere stroming die wel uit het Christendom is.

Een Getuige van het Wachttoren Genootschap geloofd niet dat Jezus Christus de enige middelaar is tussen God en mensen, maar de Jehova's Getuigen geloven dat er een groep mensen door God is aangesteld om te bemiddelen tussen Jezus Christus, God de Vader en mensen. En staat haaks tegenover het Woord van God, zoals dat staat geschreven in de Bijbel. Feit is ook dat de Jehova's Getuigen als enige groep (buiten het Christendom) gebruik maken van een andere en aangepaste Bijbel, namelijk de Nieuwe Wereld Vertaling, waarin er teksten zijn verandert, weggelaten en toegevoegd door dié menselijke groep die voor de Getuigen bemiddelt tussen mensen Jezus Christus en God de Vader.., namelijk het besturend orgaan van de Jehova's Getuigen, genaamd het Gezalfde Genootschap, deze groep vormt het hoofd van het Wachttoren Genootschap.

Alle lectuur en andere bronnen die binnen het genootschap gelezen en genomen worden zijn geredacteerd door dit (zogenaamd) Gezalfde Genootschap, van radio, tot tv-zenders, tot tijdschriften en meer van zulks, alles is wat een Getuige mag lezen moet afkomstig zijn en geredacteerd zijn door dit besturend orgaan. Dat is ook de reden waarom een Jehova Getuige zo extreem geïsoleerd is, en waarom het zo ontzettend moeilijk is voor een Getuige om te ontsnappen aan de leugens van de sekte en om het ware geloof dat werkelijk bevrijdend is te ontdekken en binnen te gaan... De meeste leden van de Getuigen zijn geboren en getogen in het geloof en de leer van het Wachttoren genootschap van jongs af aan...

Ik verzet me bewust tegen deze sektarische groep gelovige niet-christenen, omdat ze meerdere malen aan mijn deur zijn geweest en aan de deur van leden van mijn familie. Ze hebben een hoop ellende veroorzaak en ik ben daardoor in een positie terecht gekomen dat ik me moest gaan verdiepen in de leer en handel en wandel van het Genootschap. En zodoende ben ik erachter gekomen dat om iets heel anders gaat dan waarvoor ze door de wereldse mens wordt aangezien. In het begin was ik degene die na een gesprek aan de deur door hun indoctrinerende gesprekstechnieken verward achterbleef. Maar na mate ik meer informatie en ook leugens (valse waarheden) in hun leer heb kunnen vinden, waardoor ik de Getuigen ging zien voor de wolven in schaapskleren die ze werkelijk zijn, en ze dus ook ging zien als de sekte die ze zijn, naar mate dat besef en die kennis groeide in mij veranderde de situatie op zo'n manier dat de Getuigen die aan mijn deur kwamen zelf wegliepen van het gesprek en over hun eigen geloof na gingen denken, en uiteindelijk stopte gewoon met de huis aan huis bezoeken bij mij en mijn familieleden...

Dus het feit dat ik een duidelijk oordeel heb gevormd tegenover deze groep is misschien spijtig voor jou, maar ik weet waarom en hoe ik tot deze conclusie ben gekomen... Ik zie ze dus ook niet als een stroming, maar een geïsoleerde sekte. Naar mate ik meer in het Woord ben gaan lezen en ben ik ook steeds meer aan het Woord gaan toetsen, en dan komt vanzelf de leugen aan het licht. Er is geen andere middelaar tussen God en mensen dan de Zoon van God, genaamd met de enige naam waardoor een mens werkelijk gered kan worden, namelijk Jezus Christus. Dat is wat ik geloof, en als je de schrift er op na zou lezen, dan zou je er zelf ook achter komen dat de enige manier en reden waardoor een mens verlost kan worden, is omdat er een ander in zijn plaats de zonde en het oordeel gedragen heeft, namelijk Jezus.

Op deze >>> website <<< kan je meer lezen over sekten en dwalingen, die afwijkend zijn ten opzichte van- en dus ook zijn getoetst aan het geschreven Woord van God, namelijk de Bijbel...

Groet.

_________________
שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Even voorstellen: Bladluis
BerichtGeplaatst: 22-11-2011, 07:04:47 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Toen Abram zijn zoon moest offeren, toen kwam God tussen beiden, omdat God het geloof zag van Abram en vanaf dat moment heette Abram dus ook Abraham, wat vriend van God betekent. God heeft in die symboliek, de zoon van Abraham gespaard en Hij heeft zelf een offer gegeven dat daarvoor in de plaats zou staan, namelijk de ram die in de struiken verstrikt was geraakt, wat weer symbool staat voor het feit dat God zijn eniggeboren Zoon, namelijk Jezus Christus, zou overgeven
Dat is inderdaad een gangbare wijze van lezen die al sinds Augustinus van Hippo ingang vindt: een letterlijke, allegorische en symbolische lezing (met Alexandrië als centrum van deze 'school'). Al in het vroegere christendom vind je de tendens om ofwel het Oude Testament (OT) helemaal niet te lezen, ofwel om het zodanig te lezen, dat je er 'vooruitverwijzingen' in ziet naar het Nieuwe Testament (NT). Het is een interessante wijze van interpretatie, maar soms ook wat marginaal.

Citeer:
Wat iig niet correct is, is dat de Jehova's Getuigen, ook wel het Wachttoren Genootschap een Christelijke stroming is, noch op een of andere manier binnen het Christendom een plaats heeft.., daarvoor zijn hun geloofsovertuigingen en geloofsleer te afwijkend. Dus jou bevinding dat; "dat van deze mensen best dingen geleerd kunnen worden over het christendom." is absoluut niet waar..!
Dat staan ze wel, en wat ik beweer is ook waar. Bij het eerste: omdat ze nu eenmaal christenen zijn met een bijbel in de hand. Het tweede: het is zottenwerk om te stellen dat je van iemand absoluut níéts kunt leren. Je uitlating zegt enkel iets over je eigen christelijke positie binnen het geheel (waarbij de stroming waar jij deel van uitmaakt uiteraard verreweg het meest geprefereerd wordt).

Citeer:
Feit is ook dat de Jehova's Getuigen als enige groep (buiten het Christendom) gebruik maken van een andere en aangepaste Bijbel, namelijk de Nieuwe Wereld Vertaling, waarin er teksten zijn verandert, weggelaten en toegevoegd door dié menselijke groep die voor de Getuigen bemiddelt tussen mensen Jezus Christus en God de Vader.., namelijk het besturend orgaan van de Jehova's Getuigen, genaamd het Gezalfde Genootschap, deze groep vormt het hoofd van het Wachttoren Genootschap.
Ik studeer letterkunde, en bij deze garandeer ik je dat er al sinds de tijd van de blijde boodschap onophoudelijk gesleuteld is aan de 'heilige teksten'. Al sinds Hiëronymus de kerkvader is al naar een canonieke tekst gestreeft, en wat de Nederlanden betreft hebben wij als protestanten die ook met de Statenvertaling. Dat neemt niet weg dat het altijd om vertálingen gaat. Ik veronderstel dat jij geen Hebreeuws, Aramees en Klassiek Grieks beheerst, althans.
Dat de Getuigen een eigen vertaling hebben is interessant. Van mekaars interpretatie zou je juist kunnen leren. Hoe dan ook, ik heb hier zo'n bijbel op de plank staan, en ik vind hem goed bruikbaar door de legers aan voetnoten en kruisverwijzingen.

Citeer:
Alle lectuur en andere bronnen die binnen het genootschap gelezen en genomen worden zijn geredacteerd door dit (zogenaamd) Gezalfde Genootschap, van radio, tot tv-zenders, tot tijdschriften en meer van zulks, alles is wat een Getuige mag lezen moet afkomstig zijn en geredacteerd zijn door dit besturend orgaan. Dat is ook de reden waarom een Jehova Getuige zo extreem geïsoleerd is, en waarom het zo ontzettend moeilijk is voor een Getuige om te ontsnappen aan de leugens van de sekte en om het ware geloof dat werkelijk bevrijdend is te ontdekken en binnen te gaan... De meeste leden van de Getuigen zijn geboren en getogen in het geloof en de leer van het Wachttoren genootschap van jongs af aan...
Ik neem aan dat élke religieuze stroming een bundel lectuur op de plank verschaft die de voorkeur geniet boven alle andere paperassen... Om maar te zwijgen over jouw geloof in absoluutheden, wil ik toch nog wel gezegd hebben dat je met de aanhang van een specifieke leer(stelling) per definitie altijd in een bepaald isolement terecht komt, al was het alleen maar geestelijk. Voor de rest: hier in de straat wonen er Getuigen, en dat zijn gezellige mensen met een groot sociaal leven!

Citeer:
Ik verzet me bewust tegen deze sektarische groep gelovige niet-christenen, omdat ze meerdere malen aan mijn deur zijn geweest en aan de deur van leden van mijn familie. Ze hebben een hoop ellende veroorzaak
Wellicht ontstond het leed omdat ze met hun redeneringen sommigen van jullie aan het twijfelen bracht m.b.t. geloof?

Citeer:
Naar mate ik meer in het Woord ben gaan lezen,
Of een vertaling van dat Woord...

Hier moet ik het even bij laten, want de bus vertrekt dadelijk. College wacht niet!

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Discussie jehova getuigen
BerichtGeplaatst: 22-01-2012, 17:47:44 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-05-2011, 12:19:42
Berichten: 78
Eerst dit: Ik geloof niet in het christelijk geloof, dus ook niet in het geloof van jehova getuigen.. Ik heb wel veel onderzoek gedaan naar het christelijk geloof. Gewoon om inzicht te hebben in de verschillende geloofsovertuigingen.

Wat al eerder is gezegd: Jehova getuigen behoren wel degelijk tot het christelijk geloof. zij hebben een bijbel en hebben daar een visie op, anders dan andere christelijke gelofen, maar dat is bij veel verschillende richtingen in het geloof.. dat het anders is! Want daarom is er een ander geloof ontstaan, omdat ze er anders over denken en er dus een andere levens stijl op nahouden.

De bijbel die ze hebben, is inderdaad anders.
Toen het christelijke geloof(katholieken) ons land binnen kwam(jaja met leger en al, geloof!! of we hakken jullie ogen, oren en tong af) hebben de katholieken de teksten van de bijbel erg veranderd en/of dingen tussen gezet. Hierdoor zijn er verschillende soorten bijbels te vinden, Dus de aangepaste van de katholieken, maar de protestanten hebben de bijbel daardoor net zo goed aangepast. En vele hebben hun daarin gevolgd.
Zo ook de Jehova getuigen, Maar wat ik over hun vertaling moet zeggen is wel dat hun een van de beste vertalingen hebben. Helaas neemt dit geloof de teksten erg letterlijk. Jezus zei, verspreid het woord deur tot deur, vervolgens doen ze dit ook letterlijk en staan ze dus zo af en toe voor jullie deur.
Waarom ik vind dat ze de beste vertaling hebben, omdat er natuurlijk al veel onderzoek naar is gedaan, ook door niet gelovige. Niet gelovige hebben de bijbel van het hebreeuws ook vertaald, niet om in te geloven maar voor studie. Hierin wordt er dus gelet om de juiste vertaling van het hebreeuws naar nederland of engels.
Maar ook in het hebreeuws zijn er woorden die dubbelzinnig kunnen zijn en met 1 woord kan een verhaal of iets wat gezegd is een hele andere betekenis hebben. Ook hierdoor zijn er veel vertalingen!!

Wel een grappig voorbeeld van vertalen: Drink jij je koffie expres zo of drink je hem verkeerd.
Je kan de zin op 2 manieren lezen en zo gaat het ook een beetje met de vertalingen in de bijbel.

Maargoed ik ga eten koken:)

Albert

_________________
Anything is possible if you put ur mind to it!

Onderzoek alles, behoud het juiste!!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl