Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 17:01:38

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 28-12-2011, 22:18:36 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-06-2011, 21:32:48
Berichten: 138
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie inzicht naar welke mogelijkheden voor een verlicht persoon bestaan.
Een Engel heeft gekozen om een 'gevallen Engel' te zijn, terwijl God hiervan bewust is.
Als dat mogelijk is ( wat voor mij alles te maken heeft met vrije-wil ) wat zijn dan de regels die een verlicht persoon voor zichzelf hanteert ?
Zelf denk ik dat zijn primaire keuze is; Zelf willen verrijken of willen Dienen van de Universele Wil/Eenheid.

Wat zullen de 'spelregel(s)' zijn waar zowel het witte als het zwarte pad aan onderhevig is??
Of mis ik mijn verhaallijn een bepaald inzicht ?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 28-12-2011, 23:03:32 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
[quote="spons"]Wat zullen de 'spelregel(s)' zijn waar zowel het witte als het zwarte pad aan onderhevig is??
[quote]


Zonder zwart kan er geen wit zijn en zonder wit kan er geen zwart zijn... oftewel, goed en slecht bestaan eigenlijk alleen bij Disney...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 28-12-2011, 23:36:45 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-06-2011, 21:32:48
Berichten: 138
binnenspiegel schreef:
Zonder zwart kan er geen wit zijn en zonder wit kan er geen zwart zijn... oftewel, goed en slecht bestaan eigenlijk alleen bij Disney...

Mijn vraag was meer geënt op;
Een engel & gevallen engel (duivel) zijn beide verlichte wezens.
Het lijkt of je ongeacht welke polariteit je kiest je toch verlicht kan zijn in meer of mindere mate.
Zoiets als; verleid iemand, maar forceer niets en je bent een goeie duivel :?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 29-12-2011, 01:23:06 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
verlichtings maatstaf = 40 WT

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 29-12-2011, 01:31:56 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Dubbele post omdat ik eerder gekozen antwoord zeker geen nonsense vind.

Aanvulling ofwel tweede gedachte:
spons schreef:
Zoiets als; verleid iemand, maar forceer niets en je bent een goeie duivel :?


Je legt de vinger op de zere plek Spons. Als men alle 'regels' rondom goed en slecht op een rijtje zet is er geen touw meer aan vast te knopen.

Volgens mij komt dat omdat de mens het mens-zijn nooit zal kunnen loslaten. Lusten en dergelijken zullen altijd in ons leven. Ik ben ervan overtuigd dat we deze menselijke (zelfs dierlijke) instincten niet van ons af kunnen schudden. Zoeken naar verlichting is een eeuwige strijd die niet gewonnen kan worden in mijn ogen. Hoe graag we ook willen en hoe hard we ook werken, nooit zal onze menselijke staat veranderen.

Maar wat versta jij onder verlichting?

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 29-12-2011, 10:09:36 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
spons schreef:
binnenspiegel schreef:
Zonder zwart kan er geen wit zijn en zonder wit kan er geen zwart zijn... oftewel, goed en slecht bestaan eigenlijk alleen bij Disney...

Mijn vraag was meer geënt op;
Een engel & gevallen engel (duivel) zijn beide verlichte wezens.
Het lijkt of je ongeacht welke polariteit je kiest je toch verlicht kan zijn in meer of mindere mate.
Zoiets als; verleid iemand, maar forceer niets en je bent een goeie duivel :?



Ik begreep waar je vraag op geënt was ( klinkt zo raar, alsof je een plantje op een wortel laat aanhechten... 8) )
En ik antwoord nogmaals met;

Zonder zwart kan er geen wit zijn en zonder wit kan er geen zwart zijn... oftewel, goed en slecht bestaan eigenlijk alleen bij Disney...

Waarmee ik dus doel op; elk kwaad heeft goed in zich en elk goed heeft kwaad in zich...
( om het even te verduidelijken; een moeder die tot haar zoon 40 is voor hem blijft zorgen alsof hij 6 is kan ontzettend veel kwaad aanrichten, terwijl aan zorgen voor een ander opzich niets fout is... Iemand die een dierbare heeft verloren heeft natuurlijk erg veel verdriet en verlies is nooit fijn, maar sindsdien heeft die persoon wel helder wat echt belangrijk is in het leven...)

Als jij in termen van engelen wilt praten ook goed, maar dit principe wat ik probeer te omschrijven is groter dan wat wij ons kunnen voorstellen en zal denk ik ook wel op engelen van toepassing zijn...

liefs, binnenspiegel...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 29-12-2011, 12:09:40 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-06-2011, 21:32:48
Berichten: 138
truitje schreef:
..
Je legt de vinger op de zere plek Spons. Als men alle 'regels' rondom goed en slecht op een rijtje zet is er geen touw meer aan vast te knopen.

Volgens mij komt dat omdat de mens het mens-zijn nooit zal kunnen loslaten. Lusten en dergelijken zullen altijd in ons leven. Ik ben ervan overtuigd dat we deze menselijke (zelfs dierlijke) instincten niet van ons af kunnen schudden. Zoeken naar verlichting is een eeuwige strijd die niet gewonnen kan worden in mijn ogen. Hoe graag we ook willen en hoe hard we ook werken, nooit zal onze menselijke staat veranderen.

Maar wat versta jij onder verlichting?

Hallo truitje,

Ik ben het zover met je eens dat ik denk dat het merendeel 99.99% van de mensen exact doet wat jij schetst mbt instinct en lusten. Ook de manier van reageren moet inderdaad aangepast worden aan de ontvanger. Ik kan alleen niet geloven dat er niemand is die er een uitzonderlijke zijns-toestand op na houdt.

Verlichting is voor mij zoiets als meer en meer wijsheid bezitten, waardoor je karma weet te vermeiden. (wat praktisch gezien bijna onmogelijk is..) Of je eenheid of afgescheiden uitdraagt staat daar nog los van (i.e. liefde absorberen vs liefde stralen). Met wel als exit dat buiten het leven in overtuiging van dualiteit, de eenheid is.
Met de wijsheid komen ook inzichten in wat de realiteit eigenlijk is.
(voor zover mijn gedachtekronkel:) )

Toen de 'amritapuri' tour in NL was, heb ik gesproken met mensen die <url>deze vrouw persoonlijk kennen</url>. Bizarre & Wonderbaarlijke verhalen! Bij de ene man (die sindsdien vrijwilliger is; meereist en meehelpt met de karavaan) is zijn heup fractuur compleet genezen in uren toen Amma vertelde achter haar te gaan zitten, de ander kent Amma's persoonlijke hulp en kent zo wonderbaarlijke voorvallen die de hulp zelf heeft meegemaakt. En toch blijft Amma iemand die zelf ook haar voorkeuren en afkeuren en ergernissen heeft.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 29-12-2011, 12:37:10 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-06-2011, 21:32:48
Berichten: 138
binnenspiegel schreef:
...
Waarmee ik dus doel op; elk kwaad heeft goed in zich en elk goed heeft kwaad in zich...
( om het even te verduidelijken; een moeder die tot haar zoon 40 is voor hem blijft zorgen alsof hij 6 is kan ontzettend veel kwaad aanrichten, terwijl aan zorgen voor een ander opzich niets fout is... Iemand die een dierbare heeft verloren heeft natuurlijk erg veel verdriet en verlies is nooit fijn, maar sindsdien heeft die persoon wel helder wat echt belangrijk is in het leven...)

Als jij in termen van engelen wilt praten ook goed, maar dit principe wat ik probeer te omschrijven is groter dan wat wij ons kunnen voorstellen en zal denk ik ook wel op engelen van toepassing zijn...

liefs, binnenspiegel...

Hoi Binnenspiegel,

Denk inderdaad dat alle (re)acties een veelvoud aan veranderingen teweeg brengen die we slechts kunnen proberen in te schatten. Ook de 10 geboden kunnen zonder enige moeite compleet verkeerd toegepast worden.
Het laten leiden door 'de Geest' lijkt me dan wel ideaal, maar (helaas) niet perse pijnloos. Maar hoe dat in z'n werk gaat heb ik geen ervaring in :s

Ik denk ook dat de werking van het universum ook voor engelen van toepassing is.
Ik noem engelen eigenlijk omdat zij schijnbaar ook vrije wil hebben. In de Koran wordt bijv. verteld over de Djinn die Muhammed hoorden spreken omdat ze langsliepen, en dat onder die wezen-s ook christenen, moslims & atheïsten zijn. Niet dat die labels me wat uitmaken, maar het principe 'vrije wil' lijkt me zo ongeveer de crux.
Vooral het niet schenden ervan, lijkt hoe 'heiliger', hoe belangrijker.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 29-12-2011, 15:59:21 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 26-11-2011, 04:22:57
Berichten: 20
Het vrije wil van het collectief bewustzijn geloof ik niet in. Ik ben van mening dat alles in het universum volgens wetten vastgesteld zijn dmv eenheidspunten. Wij als kudde dieren kunnen deze punten niet passeren. Eenmaal in aanraking worden we automatisch onbewust weer het energieveld ingedrukt tot de volgende punt. Dit geldt ook voor de menselijke psychologie. Een metafysische wereld met vaste spelregels op ying yang niveau. Hierbij staat het grote plaatje tot het voorstellingsvermogen en balans centraal. Een lagere of hoger bewustzijn zijn allebei onderhevig aan universele wetten. Het begint allemaal bij een kernpunt en ontwikkeld zich met vallen en opstaan naar een nieuw bewustzijnsniveau. Evolutieproces. We worden verplicht om ons te ontwikkelen.
Is onderwerping en bewust leven naar deze wetten als het nu God is of een ander hoger intelligentie niet het hoogste wat de mens momenteel kan bereiken?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 30-12-2011, 22:04:39 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-06-2011, 21:32:48
Berichten: 138
@moslimpje

Citeer:
Het vrije wil van het collectief bewustzijn geloof ik niet in. Ik ben van mening dat alles in het universum volgens wetten vastgesteld zijn dmv eenheidspunten. Wij als kudde dieren kunnen deze punten niet passeren. Eenmaal in aanraking worden we automatisch onbewust weer het energieveld ingedrukt tot de volgende punt.

Snap je niet helemaal, zou je iets kunnen uitweiden over hoe je dat collectief ziet ?
Komt ieder afzonderlijk in aanraking, en gaan sommigen niet op in het collectief ?
Citeer:
Een metafysische wereld met vaste spelregels op ying yang niveau. Hierbij staat het grote plaatje tot het voorstellingsvermogen en balans centraal. Een lagere of hoger bewustzijn zijn allebei onderhevig aan universele wetten. Het begint allemaal bij een kernpunt en ontwikkeld zich met vallen en opstaan naar een nieuw bewustzijnsniveau. Evolutieproces. We worden verplicht om ons te ontwikkelen.
Is onderwerping en bewust leven naar deze wetten als het nu God is of een ander hoger intelligentie niet het hoogste wat de mens momenteel kan bereiken?
Denk inderdaad ongeacht wat je bent, alles is onderhevig aan de universele wetten ( nog afgezien van de verfijningen binnen de Logos ).
In plaats van onderwerping zie ik het liever als een vrijwillige keuze agv wijsheid en compassie. In plaats van onderwerping, de Eenheid in God zoeken/(Liefde stralen ipv absorberen). 'Onderwerpen' doe je volgens mij aan de Duivel wanneer je bij hem verderop wil komen. ('T is maar een woordkeus natuurlijk..) er van uit gaande dat je in die stroming ook hogerop kunt komen :?:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 30-12-2011, 23:40:33 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 26-11-2011, 04:22:57
Berichten: 20
spons schreef:
@moslimpje

Snap je niet helemaal, zou je iets kunnen uitweiden over hoe je dat collectief ziet ?
Komt ieder afzonderlijk in aanraking, en gaan sommigen niet op in het collectief ?


Ik ben van mening dat meerendeels van de mensheid slachtoffers zijn van psychologische en sociologische factoren van de heersende ideologie/categorien. Deze realiteitstunnels is het grote plaatje en resoneert in kleinere eenheden in de individuele bewustzijn. Deze trillingen zijn onderhevig aan universele wetten. In dit geval is de ideologie het kernpunt. Alle kleinere eenheden in dit veld worden gehypnotiseerd in dit pyramidemodel. Heel het universum wordt bestuurd dmv precisie architectuur en geometrische vormen. Dit geldt ook voor de mensheid. Deze geometrische vormen veranderen continu na een chaotische tijdsperiode. Hierbij maakt het plaats voor een nieuw tijdperk dus nieuwe kernpunten om het ontwikkelings/evolutie proces in beweging te houden. Vergelijk het maar als het voortdurend uitdijen van het heelal.


spons schreef:
@moslimpje Denk inderdaad ongeacht wat je bent, alles is onderhevig aan de universele wetten ( nog afgezien van de verfijningen binnen de Logos ).
In plaats van onderwerping zie ik het liever als een vrijwillige keuze agv wijsheid en compassie. In plaats van onderwerping, de Eenheid in God zoeken/(Liefde stralen ipv absorberen). 'Onderwerpen' doe je volgens mij aan de Duivel wanneer je bij hem verderop wil komen. ('T is maar een woordkeus natuurlijk..) er van uit gaande dat je in die stroming ook hogerop kunt komen :?:


Nu weet ik niet hoe jij de duivel en engel interpreteerd. Ik zie het als twee liefdevolle polen. Het slechte of positieve wordt vaak als absoluut uitgelegd. Ik denk dat ze allebei nodig zijn om constant voor beweging te zorgen tot een uitgebalanceerd niveau. Hieruit kun je beter tot het begrip eenheid komen.
Topsporters of topmanagers in een bedrijf moeten keihard trainen om steeds hogere doelen te bereiken. In feiten geven ze zich over aan universele wetten. De bewegingen van een sporter zijn niets anders dan zig-zag geometrische modellen die ze met vol overtuiging trainen. De topmanagers gebruiken hierbij het metafysische vermogens in de hersenen met dezelfde principes van het universum.
Ik mediteer elke dag en geef me over (wet van overgave)aan deze wetten van het universum en erken de Allesomvattende en ervaar de wederzijdse liefde die ik ervoor terugkrijg.
Als ik hiervoor een hoger dimentie in het hiernamaals mag betreden dat laat ik aan de Allesomvattende over.

God kun je leren kennen door het bestuderen van natuurwetenschap.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 01-01-2012, 11:38:25 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Een engel & gevallen engel (duivel) zijn beide verlichte wezens.
Binnen de christelijke mythologie is dat inderdaad het geval. Een alternatieve naam voor Satan is niet voor niets Lucifer, 'lichtdrager' geloof ik dat het betekent.
Een wetenschappelijk-theologische studie naar demonen en engelen leidt echter spoedig tot een moeras van kruisbestuivingen als het gaat om verhalen, mythen, legenden, cultussen en concepties van goed en kwaad, op basis waarvan men nog onmogelijk enige universalistische claim maken kan...


Truitje schreef:
Citeer:
Zoeken naar verlichting is een eeuwige strijd die niet gewonnen kan worden in mijn ogen
. (Y)

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 03-01-2012, 09:59:21 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-09-2011, 12:08:34
Berichten: 615
Zonder licht is er geen donker
Zonder wit is er geen zwart
Zonder liefde is er geen haat

Alles draait om het evenwicht dat ertussen ligt. Als dat zoek is (zoals in mijn ogen in deze wereld de balans tussen goed en kwaad op vele manieren verstoord is) dan pas kun je spreken van goede en slechte dingen.

In veel wat goed is, zit ook iets slechts
Ik iets wat licht is, zit ook iets duisters...

Ik ken geen goed en geen slecht.

Het hangt er vanaf met welke intentie je iets doet. Ik heb vele goede dingen gedaan, maar kan ook als "slecht" worden bestempeld omdat ik ooit ook iets slechts heb gedaan (waar ik spijt van heb trouwens hoor) waar iemand anders enorm de dupe van is geworden.

Maar maakt die ene fout mij slecht? Of maken de tien goede dingen die ik doe me toch een goed iemand?

Je ziet..het gaat om balans. En hoe graag ik ook alleen maar goed zou willen zijn, zit er ook in mij slechts...de vraag is alleen of ik daarnaar handel of dat ik in balans probeer te blijven.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 06-01-2012, 21:59:16 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik stuurde een vriendin ooit een kaart van Loesje, met daarop:

'Het was zo duister, dat ik allemaal lichtpuntjes begon te zien.'

Of iets dergelijks...

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verlichtings maatstaf
BerichtGeplaatst: 07-01-2012, 21:13:07 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Wikipedia schreef:
Niveaus van ontwaken

Het Boeddhisme onderscheidt niveaus van ontwaken, en een progressie van stadia op het pad naar volledig Boeddhaschap.
[bewerken] Theravada

Het Theravada-boeddhisme beschrijft vier stadia van ontwaken: de Sotapanna (de stroom-instapper), Sakadagami (de eenmalig-terugkerende), Anagami (de niet-meer-terugkerende) en Arahant (de heilige)[1]:

De Sotapanna, de stroom-instapper, heeft, door de Dhamma voor zichzelf te realiseren (of te zien), het 'instap'-niveau van verlichting bereikt. Hij heeft de waarheid van de leer van de Boeddha in zichzelf gevalideerd door middel van inzicht in de drie karakteristieken en de Vier Nobele Waarheden. Hij is bevrijd van de eerste drie ketens: Sakkaya-ditthi (Geloof in 'persoon'-lijkheid), Vicikiccha (Sceptische twijfel), en Silabbata-paramasa (Gehechtheid aan regels en rituelen)
Bij de Sakadagami, de eenmalig-terugkerende, zijn de vierde en vijfde keten verminderd in kracht: Kama-raga (verlangen naar sensueel genot) en Vyapada of dosa (kwade wil en haat).
De Anagami, de niet-meer-terugkerende, is volledig bevrijd van de eerste vijf ketens. Het is onmogelijk voor hem om nog begeerte en boosheid te ervaren. De Anagami kan echter wel nog steeds ignorantie (een verkeerd beeld van de werkelijkheid) ervaren.
De Arahant, de heilige, is bevrijd van alle tien ketens: de bovengenoemde, en ook nog Rupa-raga (verlangen naar fijn-materieel bestaan), Arupa-raga (verlangen naar immaterieel bestaan), Mana (verwaandheid), Udhacca (rusteloosheid), en Avijja (ignorantie). Hij heeft het hoogste niveau van verlichting behaald, het Nirvana, en is bevrijd uit samsara. De geest van de Arahant is volledig gezuiverd en vredig in zichzelf.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl