Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 13:22:12

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 09-02-2012, 17:12:56 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Denk je dat een mens die weet heeft van oorlog, niet vredevol kan zijn? Of is het andersom?

Kun je iets ervaren als de tegenpool ontbreekt? Heeft het dan nog betekenis, of waarde? Zou je kunnen weten wat je bent, als er niets anders was dan dat?

Kan een wit wezen zichzelf ervaren als wit als er niets anders was dan witte voorwerpen en ruimtes? Zou het besef daarvan niet langzamerhand uit je geest verdwijnen, omdat het betekenisloos was geworden?

In een wereld waar alles wit is, bestaat het woord wit niet. In een wereld waar alles goed is, bestaat het woord goed niet. En in een wereld waar alles liefde is, bestaat het woord liefde niet.

Tenzij je de tegenpolen ervan in je bewustzijn houdt.

Is kennis hebben van iets negatiefs hetzelfde als het hebben van een negatieve trilling, of het maken van negatieve keuzes, of het voelen van negatieve gevoelens?

Zou in een perfecte wereld het woord negatief uit onze woordenschat verdwijnen? Dan verdwijnt ook positief. Ik geloof dat we weinig woorden overhouden, en op den duur niet meer begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt. We zouden ons besef van onszelf kwijtraken.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 09-02-2012, 17:53:21 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-02-2012, 19:05:53
Berichten: 61
Xen schreef:
Denk je dat een mens die weet heeft van oorlog, niet vredevol kan zijn? Of is het andersom?
Ik denk dat een mens die weet heeft van oorlog zeer zeker vredevol kan zijn.

Kun je iets ervaren als de tegenpool ontbreekt? Heeft het dan nog betekenis, of waarde? Zou je kunnen weten wat je bent, als er niets anders was dan dat?
Waarom zou er een tegenpool nodig zijn om iets te ervaren? Het is een duale wereld, maar uiteindelijk is alles toch één.

Kan een wit wezen zichzelf ervaren als wit als er niets anders was dan witte voorwerpen en ruimtes? Zou het besef daarvan niet langzamerhand uit je geest verdwijnen, omdat het betekenisloos was geworden?
Wit bestaat niet. Waarom zou je dan wit willen ervaren?

In een wereld waar alles wit is, bestaat het woord wit niet. In een wereld waar alles goed is, bestaat het woord goed niet. En in een wereld waar alles liefde is, bestaat het woord liefde niet.
Je geeft er je eigen betekeningen aan, daarom is de wereld zo divers.

Tenzij je de tegenpolen ervan in je bewustzijn houdt.
Zeker waar, maar dat wilt niet zeggen dat die tegenpolen zich moeten uiten in de wereld.

Is kennis hebben van iets negatiefs hetzelfde als het hebben van een negatieve trilling, of het maken van negatieve keuzes, of het voelen van negatieve gevoelens?
Neen.

Zou in een perfecte wereld het woord negatief uit onze woordenschat verdwijnen? Dan verdwijnt ook positief. Ik geloof dat we weinig woorden overhouden, en op den duur niet meer begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt. We zouden ons besef van onszelf kwijtraken.
Een perfecte wereld is voor iedereen relatief tot diens wereld, zo ook onze ervaring van deze wereld.
Ik heb nergens gezegd dat het woord negatief uit onze woordenschat zou moeten verdwijnen.



Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 09-02-2012, 18:11:41 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Waarom zou er een tegenpool nodig zijn om iets te ervaren? Het is een duale wereld, maar uiteindelijk is alles toch één.

Misschien moet je je afvragen waarom we überhaupt in een dualistische wereld leven. Dat zal toch niet voor niets zijn?

En ik denk dat concepten en ervaringen aan elkaar verbonden zijn. Ervaring is een geestelijk iets. Als er geen tegenpolen zijn, verdwijnen beide concepten uit je bewustzijn, en daarmee de kennis van de polariteit, en daarmee de ervaring van de positieve pool die je juist wilt ervaren.

Wit bestaat niet. Waarom zou je dan wit willen ervaren?

Het was een voorbeeld wat op elke andere dualiteit/polariteit van toepassing is...

Zeker waar, maar dat wilt niet zeggen dat die tegenpolen zich moeten uiten in de wereld.

Die tegenpolen hebben zich al geuit in de wereld, en daarom hebben we er kennis van. Het is niet nodig om die tegenpolen te handhaven in het nu, maar we moeten wel het contextuele veld in stand houden (in onze geest) dat werd gecreeerd door beide polen, omdat anders de polariteit vervaagd in onze kennis van het leven.

Ik heb nergens gezegd dat het woord negatief uit onze woordenschat zou moeten verdwijnen.

Nee maar de discussie ging over het handhaven van het woord "slecht", wat neerkomt op invulling geven aan dat begrip. Ik denk dat het woord "goed" belangrijk voor ons is. Als "slecht" geen invulling meer heeft, heeft "goed" dat ook niet. Beide concepten vervagen op den duur en dan zijn we iets kwijt wat essentieel is voor ons bij het maken van keuzes.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 09-02-2012, 18:37:22 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-02-2012, 19:05:53
Berichten: 61
Xen schreef:
Waarom zou er een tegenpool nodig zijn om iets te ervaren? Het is een duale wereld, maar uiteindelijk is alles toch één.

Misschien moet je je afvragen waarom we überhaupt in een dualistische wereld leven. Dat zal toch niet voor niets zijn?


Ik zal enkel op deze reageren, ik vrees dat je me op de rest hebt vastgepraat, en ik zal er eens over nadenken.
Misschien kan ik je alsnog later een fatsoenlijk antwoord geven.


Volgens mij leven we in een duale wereld, omdat we moeten leren ervaren hoe het is om als eenheidswezen in een duale wereld te leven.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 09-02-2012, 18:57:36 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Okay, maar ik neem aan dat er dan een waarde ligt in het verblijven in die dualistische wereld?

Ik bedoel, het zal ergens goed voor wezen. God of wijzelf hebben onszelf daar niet voor niets geplaatst. Wat is het nut van die ervaring? Waarom 'moeten' we dat ervaren? Willen we dat ervaren? Waarom?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 09-02-2012, 19:27:53 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-02-2012, 19:05:53
Berichten: 61
Het antwoord op die vraag blijft voor mij geheim.
Ik ben hier gekomen om dit te leren, hopelijk zal ik je ooit het antwoord kunnen geven.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 10-02-2012, 03:09:14 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik kijk er naar uit :).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 10-02-2012, 09:25:34 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-11-2010, 14:15:28
Berichten: 155
Kan iemand mij vertellen wat goed en wat slecht is? Misschien dat ik dan een beter oordeel kan maken.

ik zie nu namelijk niets als goed of slecht, het is enkel zo subjectief als je de dingen wilt krijgen. Is het slecht als je met vliegtuigen in torens die een belangrijke rol spelen in de economie vliegt, als alles op aarde zó afhankelijk is van de economie dat er een wereldwijde paniek zou zijn als de economie enkele minuutjes stil zou liggen? Ik noem dat niet direct slecht, en al helemaal geen ramp, ik noem dat 'met de harde hand iets duidelijk maken'. en ja, ik heb bij dit voorbeeld vaak te horen gekregen "vind je het dan niet slecht dat daarbij bijna 3000 mensen omgekomen zijn?", en nee dat vind ik dus niet slecht, ik vind het goed. Hoor dan namelijk eens wat je zelf zegt, per dag komen duizenden mensen om het leven met als indirecte reden al die economie, daar hoor ik nooit iemand over praten. Vervolgens zeggen veel mensen ook nog dat de wereldbevolking te groot is, als je het dan nog niet tegenstrijdig genoeg maakt weet ik het niet meer hoor...

wat voor mij zwart is kan voor andere wit zijn, en andersom. Dus ik geloof ook niet in zwarte en witte "magie".

_________________
http://beating27hearts.wordpress.com/

"Dread of disaster makes everybody act in the very way that increases the disaster." - Bertrand Russel


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: zwart en wit
BerichtGeplaatst: 10-02-2012, 10:19:03 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dat vind ik ook hoor. Zo'n ramp was 9/11 niet. Kijk naar de oorlog in Irak. Hoeveel Irakezen zijn in totaal omgekomen door die oorlog en de destabilisatie van het land? Zeker 100.000 heb ik wel eens gehoord. Maar de paar duizend Amerikanen die zijn gestorven vinden "we" erger. Ik krijg nu het gevoel dat we de Irakezen een plezier hebben gedaan door daar naar toe te gaan en onze superieure regeringsvorm te brengen. Dat de Irakezen daar blij mee moeten zijn, wat het ze ook heeft gekost.

Ik las eens dat in Duitsland en misschien ook elders, er een beleidsprincipe is dat zegt dat er nooit burgers mogen worden opgeofferd om andere burgers te redden. Dus als er een vliegtuig is met 300 mensen aan boord, dat vliegtuig wordt gekaapt en op een enorme wolkenkrabber afgevlogen met 5000 mensen daarin, dan mag dat vliegtuig niet worden neergeschoten. Dat vind ik maar vreemd.

Amerika heeft sowieso de aanslagen aan zichzelf te danken gehad. Er zijn veel mensen die geloven dat het een inside job was, maar los daar van, als je je gedraagt als de pestkop van de wereld, regeringen naar je hand zet, landen dwingt zich te openen voor jouw bedrijven, gekozen presidenten vermoordt en er dictators voor in de plaats zet, steun verleent aan repressieve regeringen, etc. etc., dan moet je het niet vreemd vinden als daar een keer een reactie op komt.

Ik heb gehoord dat in Japan Amerikanen ook niet bijster welkom zijn. Dat land staat al sinds de 2e WO onder Amerikaans toezicht, wat op geen enkele manier nog te rechtvaardigen is. Als je daar op vakantie bent, doe je er goed aan om duidelijk te maken dat je Nederlander bent en geen Amerikaan.. als je wilt dat de mensen zich wat meer voor je openen iig.

Wat is goed en wat is slecht? Kahlil Gibran heeft er wel wat moois over geschreven...

http://www.xen.dds.nl/profeet/over_goed_en_kwaad.html


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl