Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 08:18:54

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Vreemdgaan...
Kan gewoon niet! 52%  52%  [ 13 ]
Is menselijk 28%  28%  [ 7 ]
Kan ik mezelf in vinden 4%  4%  [ 1 ]
Geen mening 16%  16%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen: 25
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26-04-2012, 22:43:08 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
"Heb je het hier over vrienden of partners?"

Die scheidslijn bestaat niet zo duidelijk! Een vriend kan overgaan in een partner en andersom. Dat hele onderscheid is mijns inziens vrij kunstmatig. Mensen willen graag dat iemand óf in het ene hokje óf in het andere hokje valt.

Kan iemand mij nou eens uitleggen waarom het zo belangrijk is dat je partner niet met een ander naar bed gaat?

Probeer het eens uit te leggen aan iemand die de hele ervaring van liefde niet kent. Ofzo. Iemand van een andere planeet ;-).

Ik snap het gewoon niet namelijk. Wat is nou het probleem? Krijg je iets van je partner wat je op dat moment verliest? Waarom is dit zo erg??


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 26-04-2012, 23:08:46 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Hoe raar dit ook klinkt, je voelt je speciaal. Je bent met iemand en jullie vinden elkaar speciaal. Specialer dan andere mensen. Als die persoon dan ineens dat soort dingen met andere mensen doet, voel je je verraden. Dan ben jij niet meer dé speciale persoon in zijn/haar leven. Dit klinkt heel egoïstisch, maar dit is heel normaal.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 26-04-2012, 23:32:32 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Hum, is dat het? Niks meer dan dat?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-04-2012, 09:15:50 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Niks meer dan dat, voor zover ik weet.
Het is een van de sterkste gevoelens die je kan hebben.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-04-2012, 11:08:50 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Bedankt voor de reacties op mijn post, fijn om te lezen dat jullie mijn punt begrijpen :)

Interessant Xen, wat je vraagt. Ik denk dat het antwoord van Tom wel klopt. Daarbij is het ook, wat hij al zei, een egoïstisch iets. Je wilt iemand voor jezelf hebben en niet delen met anderen. In onze Westerse samenleving is dit iets wat je eigenlijk zonder woorden al afspreekt als je een relatie aan gaat. Een open relatie (bijvoorbeeld) is hier echt een uitzondering op de regel. En daarom denk ik dat dit soort dingen ons grotendeels zijn aangeleerd. Niet vreemdgaan, 100% voor elkaar kiezen etc. Ik zie dit wel langzaamaan een beetje veranderen. Mensen krijgen steeds meer interesse voor andere relatievormen. Toch blijft het grootste deel zich aan de monogamie vast houden.

Nog even iets anders: ik heb in mijn allereerste post hier gezegd dat ik vreemdgaan niet oké vindt. Maar toen al zei ik dat het aan de situatie ligt hoe je ermee om gaat. Voor de duidelijkheid: ik heb geen positieve ervaringen met vreemdgaan. Ook geen extreem negatieve.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-04-2012, 13:21:06 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Euhm okee. Ik dacht altijd dat er meer achter zou zitten :P.

Hoe ik het zie? Ik zie speciaalheid binnen een relatie niet als noodzakelijk maar zelfs als verderfelijk omdat het je ervan weerhoudt om ook andere mensen op een bepaalde manier lief te hebben (of überhaupt!). De dingen die je noemt Mirror, daar zie ik speciaalheid niet als een noodzakelijk element in. Dat er een zeer sterke chemie of band is tussen twee mensen, ja, maar dat ligt in de aard van de unieke relatie tussen twee unieke wezens. Dat is niet te repliceren met een ander, maar wat wel kan is dat je met een ander óók een unieke relatie hebt van een zelfde soort sterkte en intimiteit. Dat je het met de één hebt zegt niks over wat je met de ander wel of niet kan hebben. Die relatie bestaat alleen tussen twéé elementen en een derde element, of een relatie met een derde element, heeft daar niks mee te maken!

Ja, tenzij je speciaalheid vereist.

Ik Google'de op "no special love" en kwam op dit hoofdstuk van A Course In Miracles:

Citeer:
The past is the EGO'S chief learning device, for it is in the past that you learned to define your OWN needs, and acquired methods for meeting them ON YOUR OWN TERMS. We said before that, to limit love to PART of the Sonship, is to bring guilt into your relationships, and thus MAKE THEM UNREAL. If you seek to separate out certain ASPECTS of the totality, and look TO THEM to meet your imagined needs, you are attempting to USE SEPARATION TO SAVE YOU. How, then, could guilt NOT enter? For separation IS the source of guilt, and to APPEAL to it for salvation IS TO BELIEVE YOU ARE ALONE.

To be alone IS to be guilty. For to experience yourself AS alone, is to deny the Oneness of the Father and His Son, and thus to ATTACK REALITY. You cannot love PARTS of reality, and understand what love MEANS. If you would love UNlike to God, Who KNOWS no special love, how CAN you understand it? To believe that SPECIAL relationships, with SPECIAL love, can offer you salvation, IS the belief that separation is salvation. For it is the COMPLETE EQUALITY of the Atonement, in which salvation lies. How can YOU decide that special aspects of the Sonship CAN GIVE YOU MORE THAN OTHERS? The past HAS taught you this. But the holy instant teaches you IT IS NOT SO.

Because of guilt, ALL special relationships have some elements of fear in them. And this is why they shift and change so frequently. They are NOT based on changeless love alone. And love, where fear has entered, CANNOT be depended on, because it is NOT perfect. (...)

Every brother God loves as He loves you; neither less nor more. HE NEEDS THEM ALL EQUALLY, and so do YOU.

Under the Holy Spirit's teaching, ALL relationships are seen as TOTAL commitments, yet they do not conflict with one another in ANY way.

I offer you MY perfect faith in you, IN PLACE of all YOUR doubts. But forget not that my faith MUST be as perfect in ALL your brothers as it is in you, or it would be a limited gift to YOU.


Deze sectie uit dit hoofdstuk had ik overigens nog niet gelezen (ik ben het boek nog aan het lezen). Maar het is wel mijn visie. Ik denk dat 'speciale relaties' überhaupt al beschadigde relaties zijn. In feite kun je pas ÉÉN persoon volledig liefhebben als je ALLE personen volledig liefhebt. Want als je een ander niet volledig liefhebt, dan oordeel je iets in hem/haar, wat je dus ook zult oordelen in die speciale ander, zowel als in jezelf. En als je NIETS in de ander oordeelt, zul je geen reden hebben om je liefde aan hem/haar te weigeren, noch een uitdrukking daarvan (seks of intimiteit).

En om dan speciale liefde als het heiligste van het heiligste te bestempelen, is in mijn ogen juist een verraad aan de liefde, want je scheidt die ene persoon af van al het andere en waardeert die persoon principieel anders dan al het andere. Iemand anders gelijkelijk waarderen zou een verraad zijn aan je relatie. Je relatie is gebaséérd op het idee dat die speciale persoon meer waard is, en principieel meer waard zal zijn tot in de eeuwigheid, dan AL het andere wat bestaat. Erg romantisch, maar het betekent dat je verplicht bent om al het andere NIET lief te hebben in de mate waarin je je partner lief hebt. Dus het is een begrenzing van de uiting van de overvloed van de liefde die je in je draagt.

Daarom zie ik speciale relaties níet als geweldig en mooi en fantastisch en oh dit is de hoogste liefde die haalbaar is en oh dit is wat liefde IS en oh hier moeten we alles voor opgeven en.... nu moet je je 'trouw' verkondigen aan deze persoon en alleen DAN houdt je van hem/haar... en als je van een ander blijkt te houden dan hou je blijkbaar niet van die eerste persoon. Hoe kan liefde ooit zo beperkt zijn dat je moet KIEZEN tussen twee personen om lief te hebben?

Ik heb geen ervaring met vreemdgaan om dat ik (a) niet zulke lange relaties heb gehad en (b) ik ben ook een vrij trouw persoon.., ik kan je vertellen dat ik het wel had gewild maar ik vond dat ik het niet kon maken. Ik voelde wel dat het onbespreekbaar was met m'n vriendin en als iets al onbespreekbaar is dan vind ik dat je het ook niet moet doen.. maar ik ben wel een kans misgelopen die misschien wel 10x beter was dan wat ik had met m'n vriendin toen (wat ook niet zo lang heeft geduurd). Het was de eerste en enige keer in m'n leven dat ik met een meisje echt instant wederzijdse chemie had... en ik heb haar nooit meer gezien, of een kans gehad om haar te leren kennen.

Nou ja is niet zo erg, en doet er ook niet toe in dit geval, en ik herken dus wel die gevoelens van "deze persoon moet helemaal voor mij gaan" in elk geval bij de ander, maar nu ik ouder ben maak ik mij ook steeds meer los van dit hele idee en de mensen (meisjes) met wie ik het beste en leukste contact heb ZIJN ook altijd vrouwen die er net zo over denken/voelen als ik, het zijn vrienden én potentiele relaties. Met wie het ook gewoon bespreekbaar is, met een ander iets hebben.

Maar ja vreemdgaan bestaat dus idd alleen binnen het kader van een monogame relatie..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-04-2012, 15:30:03 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Mijn trein vertrekt zo, dus ik heb net geen tijd meer om Xen's post te lezen. Dit doe ik als ik thuis ben.
Maar Mirror en Julia hebben het over een ander topic gehad, welke is dit?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 00:56:51 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Tom schreef:
Mijn trein vertrekt zo, dus ik heb net geen tijd meer om Xen's post te lezen. Dit doe ik als ik thuis ben.
Maar Mirror en Julia hebben het over een ander topic gehad, welke is dit?

http://forum.spirituelejongeren.nl/viewtopic.php?f=13&t=12747&hilit=open+relatie

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 12:41:52 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik ben het met Mirror eens, je ziet alleen met die persoon zijn niet als belemmering ofzo. Je wil niet eens bij iemand anders op die manier zijn. Je kan vriendschappen hebben, enorm goede, maar je hebt geen behoefte aan sex en zoenen met deze mensen.. Je wil juist alleen met je partner zijn.

Xen, sorry, maar ik moet deze drie dingen even zeggen, of je het leuk vindt of niet:
1. Als je ZO praat LEEST dat vrij IRRITANT, maar misschien ben IK de enige DIE DAT vindt.
2. Als je per se dat soort intimiteit met meerde personen wil hebben krijg ik eigenlijk het gevoel dat je een beetje te geil bent :p
Want wat is er mis met gewoon vrienden zijn, als het enige dat je niet kan doen dat soort dingen zijn? Waarom zijn die zo erg nodig met meerdere personen?
3. Ben jij ooit echt verliefd geweest?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 19:16:58 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Tom schreef:
Ik ben het met Mirror eens, je ziet alleen met die persoon zijn niet als belemmering ofzo. Je wil niet eens bij iemand anders op die manier zijn. Je kan vriendschappen hebben, enorm goede, maar je hebt geen behoefte aan sex en zoenen met deze mensen.. Je wil juist alleen met je partner zijn.


Je bedoelt, "ik" heb geen behoefte daar aan, "ik" wil juist alleen met m'n partner zijn. Ik denk, even kort door de bocht, dat de menselijke ervaring met vreemdgaan wel bewijst dat dit niet altijd zo is voor iedereen, ook niet voor monogame mensen.

Citeer:
1. Als je ZO praat LEEST dat vrij IRRITANT, maar misschien ben IK de enige DIE DAT vindt.


Het is bijzonder irritant als je op die manier nadruk legt op woorden waar geen nadruk op ligt in de zin ;-).

Citeer:
2. Als je per se dat soort intimiteit met meerde personen wil hebben krijg ik eigenlijk het gevoel dat je een beetje te geil bent :p


Volgens mij is dat vrij natuurlijk. En het is wel vreemd om een oordeel te maken over wanneer iets "te" is puur gebaseerd op wat de normaliteit is. Wat ook nog negeert dat er wél veel mensen zijn die die behoefte hebben, dus je gaat uit van een geïdealiseerde normaliteit. Als iedereen altijd gebukt loopt, dan is rechtop "te" rechtop. Enz.

Citeer:
Want wat is er mis met gewoon vrienden zijn, als het enige dat je niet kan doen dat soort dingen zijn? Waarom zijn die zo erg nodig met meerdere personen?


Er is niks mis mee om met iemand gewoon vrienden te zijn, maar je bagatelliseert wel onwijs het genot, de vreugde en het plezier van seksueel intiem zijn met iemand.

Laat ik de vraag eens omdraaien: waarom is het zo erg nodig dat het maar met één persoon is? Want als je van schaken houdt, zeg je toch ook niet: waarom moet je zo nodig met meerdere mensen schaken? Als je van wandelen houdt, zeg je toch ook niet: waarom moet je zo nodig met meerdere mensen wandelen? De liefdesrelaties zoals wij die kennen zijn een totale uitzondering op alles wat logisch en vanzelfsprekend is. Geen énkele andere activiteit wordt van verwacht dat je het beperkt tot één persoon. Nada. Noppes. Niks. Dus als je gaat vragen "waarom is het nodig?" dan is de 'monogamist' degene die moet uitleggen waarom het zo nodig is dat dit geval afwijkt van de regel.

Waarom is het zo nodig dat je je beperkt tot één persoon?? Ik vind het volstrekt onlogisch tenzij er dus een soort geheime behoeftigheid speelt.

Citeer:
3. Ben jij ooit echt verliefd geweest?


Ja één keer, op een internet vriendin... ik destabiliseerde ervan, m'n brein ging gekke dingen doen. Ik werd super empathisch. Maar ik heb verder geen ervaring met een dergelijke liefdesrelatie waarin je allebei op elkaar verliefd bent. Ik geloof echter dat verliefdheid niet nodig is om de 'monogame eis' te ervaren in jezelf..

HeavenBoy schreef:
Het valt me op dat vriendschappen/partners als "hokjes" worden beschouwd?
Is dit negatief bedoeld?


Wel, het is bedoeld als een constatering maar ik persoonlijk zie het als iets negatiefs. Ik snap niet waarom harde demarceringen nodig zijn. Met veel vrienden zul je gewoon überhaupt niks seksueels hebben. Dat ligt in de aard van de relatie, in de aard van jij-en-haar. Met andere zul je het misschien wel hebben. Dat ligt dan ook in de aard van de relatie. Dat is iets natuurlijks, daarover hoef je geen beslissing te nemen, of dat er is of niet. Het is er of het is er niet. Of het er is kan ook veranderen aan de hand van ervaringen tussen beide personen, natuurlijk.

Citeer:
Ik vind dan bijvoorbeeld (en misschien vind je dit hokjes plaatsen) dat ik met sommige goed kan praten, met de andere kan ik weer actiever mee zijn in sport bijvoorbeeld, en andere vind ik weer beter mee om te gaan winkelen, noem maar op.
Voor mij is echt niemand eigenlijk op het zelfde niveau. En gelukkig maar, dan zou het onoverzichterlijk bij mij zijn. Het enige wat wel op gelijk niveau is bij mij: Dat iedereen waar ik bevriend mee ben of mag, bij mij mag aankloppen als die ene zijn/haar hart moet gaan luchten.


Dit is juist níet hokjes plaatsen wat je nu doet. Wat je nu doet is afgaan op de unieke relatie die je met een andere persoon hebt, iets wat simpelweg bestaat tussen twee energiesystemen. Een natuurlijke dynamiek die verschilt van persoon tot persoon.

Maar: wat je nu zegt over vriendschappen kun je ook zeggen over liefdesrelaties! Met de ene liefdesrelatie kan je goed praten, met de andere kan je weer actiever zijn in sport bijvoorbeeld, etc. etc. In de monogamie is het idee dat er één partner moet zijn die in AL je behoeftes voorziet. Dat is natuurlijk schier onmogelijk. Maar dat is wel het idee. Die ene persoon moet een aantal essentiële behoeftes van je vervullen, een aantal essentiële onzekerheden bij je wegnemen. Dat is erg veel om te vragen van één persoon.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 20:06:05 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Xen schreef:
Je bedoelt, "ik" heb geen behoefte daar aan, "ik" wil juist alleen met m'n partner zijn. Ik denk, even kort door de bocht, dat de menselijke ervaring met vreemdgaan wel bewijst dat dit niet altijd zo is voor iedereen, ook niet voor monogame mensen.
Dan ben je niet meer verliefd op die persoon. Vrij simpel. Als je verliefd bent op iemand wil je niemand anders.

Xen schreef:
Er is niks mis mee om met iemand gewoon vrienden te zijn, maar je bagatelliseert wel onwijs het genot, de vreugde en het plezier van seksueel intiem zijn met iemand.
Dus jij wil je daarin niet belemmeren. Dan wil je dit met iedereen? Ook met mannen, vanuit dat opzicht?
Niet dat ik dat iets vreemds vind, maar wel vanuit dat opzicht. Als je je niet wil belemmeren om seks te hebben met iemand met wie je heel goed bevriend bent, maar dat je het dan ineens niet met mannen zou willen :P

Xen schreef:
Laat ik de vraag eens omdraaien: waarom is het zo erg nodig dat het maar met één persoon is?

Als ik afspreek om met iemand te gaan wandelen of schaken en die persoon gaat dat ineens met iemand anders doen voel ik me ook verraden, op diezelfde manier maar in mindere mate.

Xen schreef:
In de monogamie is het idee dat er één partner moet zijn die in AL je behoeftes voorziet. Dat is natuurlijk schier onmogelijk. Maar dat is wel het idee.
Hier ben ik het mee oneens. Je partner hoeft je niet in al je behoeftes te voorzien. Als voorbeeldje kun je eraan denken dat mannen met een vriendin vaak niet naar een voetbalwedstrijd kijken, maar dat ze dit met vrienden doen.

Hopelijk heb ik niets verkeerd opgevat.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 20:39:47 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Tom schreef:
Als je verliefd bent op iemand wil je niemand anders.

Daar valt nog wel over te twisten, denk ik... Sommige mensen die vreemdgaan zijn bijvoorbeeld nog wel verliefd, maar missen iets anders. Ik denk dat dat wel kan gebeuren. Het is misschien niet juist, maar het gevoel van verliefdheid kan er nog steeds zijn, denk ik.

Citeer:
Dus jij wil je daarin niet belemmeren. Dan wil je dit met iedereen? Ook met mannen, vanuit dat opzicht?
Niet dat ik dat iets vreemds vind, maar wel vanuit dat opzicht. Als je je niet wil belemmeren om seks te hebben met iemand met wie je heel goed bevriend bent, maar dat je het dan ineens niet met mannen zou willen :P

Dat is toch iets heel anders? Je seksuele voorkeur en je niet willen belemmeren om seks te hebben met iemand met wie je goed bevriend bent? Ik val op mannen, maar echt niet op al mijn mannelijke vrienden. En ik val ook niet op meisjes. Ik vind mijn vrouwelijke vriendinnen hartstikke lief en aardig, maar ik voel me niet seksueel tot hen aangetrokken.

Verder vind ik het heel interessant hoe jij hier tegenaan kijkt, Xen. Ik lees veel waarheden in wat je zegt, hoewel ik het voor mezelf niet zo voel. Ik denk dat dat ook het probleem is: je kunt over liefde uitleggen en concluderen wat je wilt, maar uiteindelijk doe je toch datgene wat voor jou het beste voelt. Jij zoekt naar een uitleg waarom iemand niet vreemd zou mogen gaan; wat voor 'geheim' daar achter zit. Misschien is dat geheim 'gewoon' een gevoelsding.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 20:50:18 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-11-2010, 14:15:28
Berichten: 155
laat ik er maar gewoon eens uit mezelf op reageren, zonder alle andere berichten hier te lezen (ik ben gewoon te lui)

Wat je hierin mee moet nemen is de primitieve natuur van de moderne mens, de polygame natuur. dit is later door al die mensjes (kerk) uit de geschiedenis aangepast, en iedereen moest monogaam worden en dus maar 1 partner hebben (dat kreeg de naam 'huwelijk'). rijkelui vonden dat niet leuk en bleven bij de meerdere partners... om er maar een leuk verhaal van te maken.

maar oke, het bedrijven van de liefde met iemand anders dan degene waarmee je een liefdesrelatie hebt is tegenwoordig in de algemene sociale omgang niet meer geaccepteerd, en daar heb ik mezelf aan aangepast. ik zal nooit vreemdgaan, want daarmee heb je een negatieve invloed op de vertrouwensband tussen jou en je partner en als het bekend wordt is er een kans dat je partner een gekwetst gevoel krijgt.

het vreemdgaan zit in onze natuur, het staat in al onze genen geschreven dat we niet bij één partner horen te blijven. maar dan komen de sociale regeltjes, en door middel van chantage zorgen die er voor dat we niet zo snel met iemand anders in bed duiken (over het algemeen)

van mij mag iedereen vreemdgaan, zolang ik er maar geen deel van uitmaak.

_________________
http://beating27hearts.wordpress.com/

"Dread of disaster makes everybody act in the very way that increases the disaster." - Bertrand Russel


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 20:52:42 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
@Tom

Tom schreef:
Dan ben je niet meer verliefd op die persoon. Vrij simpel. Als je verliefd bent op iemand wil je niemand anders.


Verliefdheid gaat meestal over na een tijdje. En zijn ook mensen die in een relatie zitten en verliefd worden op een ander. Maar desondanks zeker niet hun bestaande relatie willen opgeven. Daar is een boek over geschreven "Ik hou van twee mannen" van Ageeth Veenemans. Dus opnieuw doe je weer een uitspraak "als je verliefd bent wil je niemand anders" terwijl je eigenlijk moet zeggen "als ik verliefd ben wil ik niemand anders."

Citeer:
Dus jij wil je daarin niet belemmeren. Dan wil je dit met iedereen? Ook met mannen, vanuit dat opzicht?


Het punt is nou juist dat ik mezelf niet kunstmatig wil belemmeren. Ik wil de natuurlijke relatie die ik met iemand heb volgen. Als ik niet op mannen val, dan heb ik geen natuurlijke seksuele aantrekking tot die persoon en slaat het nergens op om daar iets mee te willen. Dat geldt net zo goed voor de meeste vrouwen.

Om nog even het verschil aan te duiden... jij denkt nu dat ik van alles "moet". Maar ik moet helemaal niks. Ik mag alleen alles. Het is de monogame mens die bepaalde dingen wel "moet" en niet "mag". Dus je bekijkt nu polyamorie door de bril van monogamie waarbij je op zoek gaat naar wat er "moet" in polyamorie. En dat is dan meerdere relaties, is de conclusie.

Maar een polyamoreel persoon kan ook prima met één relatie toe. Simpelweg als dat de situatie is. Geen probleem. Maar als hij/zij een andere geschikte partner tegenkomt waar zij een intieme relatie mee ontwikkelt of zelfs gevoelens van verliefdheid oid. dan zal ze zich niet vanuit een of ander regeltje laten tegenhouden om daar op af te gaan.

En een indeling in hokjes, "vriend" versus "partner", is iets heel rationeels, iets van de bewuste geest, dat is niet iets wat in de natuurlijke relatie ligt als zodanig. Het is een conclusie die je trekt waarschijnlijk op basis van de natuurlijke relatie, maar die je vervolgens wel weer als sjabloon over die relatie heen legt en vervolgens doet alsof het sjabloon de waarheid is.

Citeer:
Als ik afspreek om met iemand te gaan wandelen of schaken en die persoon gaat dat ineens met iemand anders doen voel ik me ook verraden, op diezelfde manier maar in mindere mate.


Dat is een kromme vergelijking. Het gaat niet om een afspraak plotseling afzeggen, het gaat in monogamie om het helemaal niet doen. Helemáál niet met een andere partner schaken. Ook niet als jij helemaal geen zin hebt. Ook niet als je geen tijd hebt. Ook niet als je er niet eens bent. Ook dan mag je niet met een ander 'schaken'. Ook een polyamorele mens zal zich aan afspraken willen houden, en zal zich slecht behandeld voelen als de ander die afspraken aan de laars lapt. Afspraken om op een bepaalde tijd of plek iets te gaan doen met iemand. De afspraken die een monogaam persoon maakt zijn van een hele andere aard.

Xen schreef:
Hier ben ik het mee oneens. Je partner hoeft je niet in al je behoeftes te voorzien. Als voorbeeldje kun je eraan denken dat mannen met een vriendin vaak niet naar een voetbalwedstrijd kijken, maar dat ze dit met vrienden doen.


Ik bedoelde ook bepaalde specifieke behoeftes of onzekerheden, die alleen een liefdespartner kan dekken. Die specifieke behoeftes moeten door één persoon worden vervuld.

Niet dat ik weet wat die behoeftes precies zijn, maar daarom stelde ik die vraag een paar posts terug.

@Julia ik lees nu pas je reactie, vandaar dat ik uitgebreid hetzelfde op Tom heb geantwoord.

Ja ik snap het gewoon niet. Ik voel het niet. Daarom wil ik weten wat anderen voelen ;-).

Dat hele idee van monogamie is mij gewoon totaal wezensvreemd. Hoewel, ik kan mij goed voorstellen dat dat bewustzijn toch vat op mij zou krijgen gegeven de juiste omstandigheden. Dan zal ik het vast begrijpen. Maar op dit moment niet.

En als ik in een relatie zou zitten zou ik wel rekening houden met de gevoelens van mijn partner natuurlijk.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-04-2012, 21:46:07 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Xen schreef:
En als ik in een relatie zou zitten zou ik wel rekening houden met de gevoelens van mijn partner natuurlijk.

Uit deze quote haal ik dat jij rekening zou houden met de monogame gevoelens van je partner, er even van uitgaande dat deze monogaam is. Als je dit doet, zet je monogamie toch voorop, niet waar? Je zou ook kunnen zeggen dat de ander maar rekening met jouw polyamoreuze gevoelens moet houden en je niet moet beperken in wie en hoeveel mensen je liefhebt.

Waarom is dit? Waarom zet jij jezelf dan toch op de 2e plek, ook al zeg je niet te begrijpen waar de monogame gevoelens vandaan komen?

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl