Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 06:18:22

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 03:28:12 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-11-2010, 14:15:28
Berichten: 155
Geen idee of dit de juiste plek is, maar het leek me wel een leuk artikel voor dit forum, ondanks dat ik er eigenlijk erg weinig ben. Het is van een klein onderzoekje wat ik even voor de lol heb uitgevoerd, met naar mijn mening toch wel leuke resultaten. (niet om al te serieus te nemen, just for fun)


Voor mijn nieuwe opleiding aan de iPabo moest ik weer boeken bestellen, waaronder ook een Bijbel omdat ik lessen ga krijgen over een aantal religies. Ik vroeg me eigenlijk af wat er zoal in de Bijbel stond, zou het nou echt zo ongeloofwaardig zijn als veel wetenschappers beweerde? Ik pakte de Bijbel dus uit de kast en klapte het boek open. Het eerste hoofdstuk is Genesis, en het eerste stuk wat ik las was Genesis 1. Daarin werd beschreven dat God de aarde zoals wij die kennen in 6 dagen had geschapen, iets waarover wetenschappers niet eens na zullen denken. Maar ik ben mezelf, ik ben geen wetenschapper, ik ben anders. Dus ik ging er over nadenken, en heel ruim denken, zo ruim dat dit onderzoek enkel zou gelden als tijdverdrijf en waarschijnlijk niet als wetenschappelijk. In mijn hoofd sprong een gedachte op, als God alles heeft gecreëerd, hoe is God dan gecreëerd? Op zich een vraag die vaak gesteld is, maar bij mij kwam er een antwoord: "wat als god nou zowel ruimte als tijd is?". Ruimte en tijd zijn beide dingen die je niet kan creëren, ze zijn er of ze zijn er niet. Als ik een huis bouw creëer ik geen ruimte, die ruimte was er al, ik baken alleen een bepaald gebied in die ruimte af; als ik een huis weg haal creëer ik geen ruimte, die ruimte was er al, die ruimte was enkel bezet door het huis. Als ik een klok ophang creëer ik geen tijd, ik zorg enkel dat er een visuele weergave van tijd aanwezig is, de tijd was er al. Ruimte en tijd bestaan zonder dat er een begin daarvan was, er was niets wat ruimte en tijd heeft laten bestaan. Daaruit dacht ik verder, in hoeverre kan het scheppingsverhaal overeenkomen met de wetenschap?

De bijbel is herschreven, al vele malen. Er zijn meer versies van de Bijbel dan mij lief is, en niemand kan met zekerheid zeggen wat er vroeger precies was opgeschreven. Ik besloot dus om de Bijbel niet op de letter nauwkeurig te zien, maar globaal. Met dat beeld begon ik met lezen, en ik schreef de hoofdpunten op. Op dag 1 schiep god het verschil tussen dag en nacht, op dag 2 het hemelgewelf. Op dag 3 werden land en zee gescheiden en liet creëerde God de planten. De zon, de sterren en de maan werden op dag 4 toegevoegd, gevolgd door dieren in de lucht en dieren in het water op dag 5. Op dag 6 werden de landdieren geschapen, gevolgd door de mens. God keek toen naar de aarde en zag dat het goed was.

Wij hebben dagen waarop we werken, en weken die bestaan uit 7 dagen. Een menselijk lichaam heeft rust nodig, dat krijgt het tussen de dagen door, en op minstens één dag in de week. Een mens werkt dan dus op 6 dagen. God wordt ook als een personificatie van een mens afgebeeld, dus in die personificatie werkt hij ook op 6 dagen waarna hij op de 7de dag rust neemt. Tijd heeft geen dagen, evenals ruimte, ook geen perioden die er op lijken. Het enige waar je dan dus afhankelijk van bent is de volgorde, tijd kan immers zelf bepalen hoe snel die wilt gaan. Nu is het dus de beurt aan de wetenschappers, en hiervoor keek ik dus naar de volgorde waarin alles gebeurde.

Zowel de aarde als de maan zijn rond de 4,5 miljard jaar geleden ontstaan in een baan om de zon, en de eerste simpele cellen kwamen 3,8 miljard jaar geleden. Fotosynthese begon rond de 3 miljard jaar geleden, gevolgd door complexere cellen (2 miljard jaar geleden) en meercellige organismen (1 miljard jaar geleden). 600 miljoen jaar geleden kwamen de eerste simpele dieren, gevolgd door de geleedpotigen die 570 miljoen jaar geleden ontstonden. 550 miljoen jaar geleden kwamen de wat meer complexe dieren, die 500 miljoen jaar geleden de eerste vissen en de voorouders van de amfibieën werden. De planten op het land kwamen 475 miljoen jaar geleden en 400 miljoen jaar geleden kregen we die vaak vervelende maar toch erg nuttige insecten, die 360 miljoen jaar geleden vergezelt werden door de amfibieën. 300 miljoen jaar geleden kwamen reptielen om de hoek kijken en even later - 200 miljoen jaar geleden - ontstonden er zoogdieren. Vogels kwamen 150 miljoen jaar geleden en de kleurrijke bloemetjes 130 miljoen jaar geleden. 2,5 miljoen jaar geleden kregen we de eerste mens, en 200.000 jaar geleden evolueerde die tot de Homo Sapiens die nu de aarde terroriseren. Een volgorde die op zich helemaal niet op het verhaal uit de Bijbel lijkt... Maar dit is het nog niet!

Zoals ik al zei kan ik niet zeggen of de Bijbel die ik heb ook hetzelfde is als de oude Bijbels, de grote lijnen zijn wel hetzelfde maar de details kunnen verschillen. Dag 1 kan kloppen, de aarde begon al met draaien toen die ontstond dus dag en nacht zijn toen ook ontstaan. Dag 2 kan ook kloppen, want de atmosfeer werd kort (miljoenen jaren is kort) na de vorming van de aarde gevormd, wat dus ook het hemelgewelf met zich meebracht. Naarmate de aarde afkoelde kon water ontstaan waardoor het land en het water gescheiden werden. Alleen op dag 3 gaat het ook mis, volgens de wetenschap kwamen de planten na de dieren en het water na het land, wat volgens de Bijbel niet zo is. Máár, voordat water en land ontstonden, bestond het land grotendeels uit gesmolten steen, wat dus vloeibaar is, net als het water wat we nu hebben. Ook is een kenmerkende eigenschap van planten de fotosynthese, iets wat door andere organismen gedaan werd voordat er dieren waren. Zou je het zo bekijken, dan heeft het een kern van waarheid, misschien wel een hele kleine kern maar het is toch een kern. Ik ga verder met dag 4, de dag waarop de hemelobjecten gevormd werden. Volgens de wetenschap waren die er echter al, zelfs de maan was er al, die ontstond tegelijk met de aarde. Vergeet echter niet dat voor de afkoeling van de aarde er veel vulkanische activiteit was, ook waren er veel inslagen van meteorieten, en die dingen samen konden zorgen voor een lucht waar je niet doorheen kon kijken. fotosynthese maakte die lucht schoner, waardoor de hemelobjecten zichtbaar werden vanaf het aardoppervlak, ik vind dat dat er wel mee door kan gaan. Aangekomen bij dag 5, de dag waarop dieren in het water en in de lucht gemaakt werden. Als eerste denk je dan aan vogels en vissen, en voor de vissen zou dat wel kunnen gelden, maar vogels ontstonden pas veel later. Vogels zijn daarentegen niet de enige dieren die de lucht bezet houden, ook insecten helpen daar aan mee, en die kwamen al kort na de vissen. Dan heb je dus al dieren in de lucht, en dieren in het water. Op dag 6 kwamen eerst de landdieren, maar volgens de wetenschap waren er al voorouders van amfibieën vóórdat er luchtbewoners waren. Hierbij is het simpel, landdieren moet je niet zien als dieren die op het land kunnen leven, maar als dieren die alleen op het land kunnen leven - en dus niet in het water of in de lucht - en die kwamen pas na de insecten. De mens kwam pas later om de hoek kijken dus dat kan kloppen.

Dus als iemand zegt dat de Bijbel en de wetenschap elkaar tegenspreken, kun je aantonen dat dat niet zo is. Je hoeft alleen maar een klein beetje buiten het boekje te denken, letterlijk en figuurlijk.


"Science without religion is lame, religion without science is blind."
Albert Einstein


http://datenshi.nl/index.php/blogs/1-bl ... wetenschap

_________________
http://beating27hearts.wordpress.com/

"Dread of disaster makes everybody act in the very way that increases the disaster." - Bertrand Russel


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 11:46:41 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Om te beginnen vind ik het leuk dat je het citaat van Albert Einstein aanhaalt. Dat is één van mijn favoriete uitspraken, en ik heb hem zelf veel als onderschrift gehad.

Uiteraard leest niet iedereen (even veel) in de Bijbel. Als je wil stellen dat wetenschap en religie elkaar niet tegenspreken, dan zul je ook naar de vermelde wonderen moeten kijken: de Rode Zee die splijt, Jezus die een dode opwekt, de Joden die bij het beloofde land zo hard op blaasinstrumenten blazen dat de muren van een vijandelijke stad ineenstorten, enzovoort. Daar staat weer tegenover dat er ook correcte observaties instaan, zoals de kringloop van het water.

Ik herinner mij nog dat er wel veel gediscussieerd is over de vertaling van het Hebreeuwse woord voor 'dag', wat je misschien helemaal niet zo hoeft te vertalen, maar ook kunt lezen als 'tijdspanne' of zoiets.

Citeer:
wat als god nou zowel ruimte als tijd is?". Ruimte en tijd zijn beide dingen die je niet kan creëren, ze zijn er of ze zijn er niet.
Dat laatste doet het hem. Tijd en ruimte moeten ook ergens beginnen.

Citeer:
De bijbel is herschreven, al vele malen. Er zijn meer versies van de Bijbel dan mij lief is, en niemand kan met zekerheid zeggen wat er vroeger precies was opgeschreven.
Sterker nog, van sommige canonieke Bijbelboeken is de oorsprónkelijke Aramese of Hebreeuwse tekst niet eens bewaard gebleven. In die gevallen bezitten we enkel een Griekse vertaling, maar al in de eerste eeuwen circuleerden vaak diverse onderling afwijkende afschriften. Enzovoort.
Echter, ook een globale lezing komt voor problemen te staan. De globale lezing baseer je namelijk op de rode draad van het verhaal, maar dat verhaal is ook niet compleet. De canonieke teksten zijn slechts een selectie van alles wat beschikbaar was en is. In die eerste eeuwen na Christus was er gewoon geen standaard Bijbel. Die kwam pas min of meer met Hiëronymus, maar zelfs daarna is er nog flink aan de teksten geschaafd.

Citeer:
Alleen op dag 3 gaat het ook mis, volgens de wetenschap kwamen de planten na de dieren
:?:

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 12:15:24 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-11-2010, 14:15:28
Berichten: 155
Kiro schreef:
Uiteraard leest niet iedereen (even veel) in de Bijbel. Als je wil stellen dat wetenschap en religie elkaar niet tegenspreken, dan zul je ook naar de vermelde wonderen moeten kijken: de Rode Zee die splijt, Jezus die een dode opwekt, de Joden die bij het beloofde land zo hard op blaasinstrumenten blazen dat de muren van een vijandelijke stad ineenstorten, enzovoort. Daar staat weer tegenover dat er ook correcte observaties instaan, zoals de kringloop van het water.

Daarom stond er ook aan het begin dat je niet alles erg serieus moet nemen, ik heb niet de hele bijbel met de wetenschap vergelijken en dat ben ik ook niet van plan, alleen dit stukje omdat het me nogal aansprak. Hoewel het in laten storten van een muur door middel van geluid in theorie wel mogelijk is, het heeft dan echter niet te maken met het geluid zelf maar met resonantie, wat tegenwoordig nog steeds een groot probleem is omdat het zonder moeite olieplatformen neer kan halen.

Kiro schreef:
Dat laatste doet het hem. Tijd en ruimte moeten ook ergens beginnen.

en tijd en ruimte moeten ook ergens beginnen, maar zowel tijd als ruimte zijn nodig om iets te laten bestaan. Ons universum had tijd en ruimte nodig om te ontstaan, zonder tijd zou het nooit ontstaan zijn en zonder ruimte zou het nooit hebben kunnen ontstaan. hetzelfde geldt voor wat er dan ook buiten ons universum is, en wat er daar buiten is, etc.

Kiro schreef:
Sterker nog, van sommige canonieke Bijbelboeken is de oorsprónkelijke Aramese of Hebreeuwse tekst niet eens bewaard gebleven. In die gevallen bezitten we enkel een Griekse vertaling, maar al in de eerste eeuwen circuleerden vaak diverse onderling afwijkende afschriften. Enzovoort.
Echter, ook een globale lezing komt voor problemen te staan. De globale lezing baseer je namelijk op de rode draad van het verhaal, maar dat verhaal is ook niet compleet. De canonieke teksten zijn slechts een selectie van alles wat beschikbaar was en is. In die eerste eeuwen na Christus was er gewoon geen standaard Bijbel. Die kwam pas min of meer met Hiëronymus, maar zelfs daarna is er nog flink aan de teksten geschaafd.

ja, de rode draad heeft ook gaten. sterker nog, als ik als doel had om de verhalen uit de bijbel tegenover de wetenschap te zetten dan had ik iedere bijbel die nu bestaat én de bijbels die vroeger bestaan hebben nodig gehad. Mijn doel was om dit desbetreffende stuk uit de bijbel die ik heb tegenover de wetenschap te zetten. Dat is ook één van de redenen waardoor ik dit niet als een serieus onderzoek zal categoriseren.

Kiro schreef:
:?:

Citeer:
de eerste simpele cellen kwamen 3,8 miljard jaar geleden. Fotosynthese begon rond de 3 miljard jaar geleden, gevolgd door complexere cellen (2 miljard jaar geleden) en meercellige organismen (1 miljard jaar geleden). 600 miljoen jaar geleden kwamen de eerste simpele dieren, gevolgd door de geleedpotigen die 570 miljoen jaar geleden ontstonden. 550 miljoen jaar geleden kwamen de wat meer complexe dieren, die 500 miljoen jaar geleden de eerste vissen en de voorouders van de amfibieën werden. De planten op het land kwamen 475 miljoen jaar geleden

Dieren ontstonden volgens de wetenschap al rond de 125 miljoen jaar voor de planten

_________________
http://beating27hearts.wordpress.com/

"Dread of disaster makes everybody act in the very way that increases the disaster." - Bertrand Russel


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 12:16:03 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Hahaha, ik kwam hier, zag waar het over ging en verwachtte een eerste reactie van Kiro. Ik kijk, zie dat het niet Kiro is. Ik kijk nog eens, en zie dat het wel Kiro is, maar met een ander plaatje XD
Ik wist het!


Kiro schreef:
Citeer:
Alleen op dag 3 gaat het ook mis, volgens de wetenschap kwamen de planten na de dieren
:?:

Ik denk dat hij bedoelt dat in de zinsopbouw planten voor dieren kwamen, zoiets dus: 'Op dag 3 creeerde God de planten en de dieren.', terwijl Datenshi de cellen en wat daarna kwam als dieren beschouwt.

Ik vind niet dat het gecombineerd moet worden, noch vind ik dat het elkaar uit moet sluiten.
Sommige dingen moet je 'gewoon geloven', zoals wat het doel van eht leven is, of wat er na de dood komt.
Zo staat religie los van wetenschap, en dat doen ze andersom ook, neem als voorbeeld een onderzoek naar kansberekening. Hier hoeft geen religie bij te komen kijken. Toch zijn er bepaalde dingen waarvoor je ze allebei nodig hebt. Ik vind niet dat je moet geloven tegen bewijs in, maar je kan ze best combineren. Zo geloof ik dat meditatie tot verlichting leidt, ook al heb ik hier nog geen bewijs voor gezien. Toch heb ik wel gevolgen van meditatie ervaren. Dat zit dus een beetje tussen wetenschap en geloven in.

^My point of view.


Laatst gewijzigd door Tom op 06-02-2012, 12:21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 12:20:31 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-11-2010, 14:15:28
Berichten: 155
religie staat los van wetenschap, dat ben ik helemaal met je eens. en iedereen mag ook geloven wat hij of zij wilt geloven, daar is geen spelt tussen te krijgen. Waar ik altijd naar op zoek ben zijn paradoxale verbanden, "in hoeverre komen compleet verschillende dingen die elkaar op het eerste gezicht compleet tegen spreken overeen?"

_________________
http://beating27hearts.wordpress.com/

"Dread of disaster makes everybody act in the very way that increases the disaster." - Bertrand Russel


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 13:10:03 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Religie in strikte zin staat in principe los van wetenschap, maar ideologie in ruimere zin op basis van vooronderstellingen staat stellig niet los van wetenschap.

Citeer:
Daarom stond er ook aan het begin dat je niet alles erg serieus moet nemen, ik heb niet de hele bijbel met de wetenschap vergelijken en dat ben ik ook niet van plan, alleen dit stukje omdat het me nogal aansprak. Hoewel het in laten storten van een muur door middel van geluid in theorie wel mogelijk is, het heeft dan echter niet te maken met het geluid zelf maar met resonantie, wat tegenwoordig nog steeds een groot probleem is omdat het zonder moeite olieplatformen neer kan halen.
Het is absoluut geen onderzoek, maar het is wel een leuk gedachtenexperiment. Niets mis mee.
Natuurlijk kan geluid iets teweeg brengen, maar er is een verschil tussen een paar trompetten en een olieboorplatform.

Citeer:
Mijn doel was om dit desbetreffende stuk uit de bijbel die ik heb tegenover de wetenschap te zetten.
Goed en wel, maar het zou de moeite waard zijn ook op zoek te gaan naar 'alternatieve' Genesis-teksten en die te vergelijken. Misschien weet je het al, maar een niet al te klein deel van Genesis houdt rechtstreeks verband met Mesopotamische mythologie. Je vindt dus analoge verhandelingen in bijvoorbeeld het Gilgamesh-epos en de Enuma-Elish. En laten die teksttradities nu ouder zijn dan de Joodse Torah.

Maar dan zijn we er nog niet. Als de scheppingsmythe overeenkomsten vertoont met het wetenschappelijke vertoog, dan weten we nog niet hóé dat komt. Misschien kun je hier nog wat over schrijven en denken.

Kiro schreef:
:?:

Citeer:
de eerste simpele cellen kwamen 3,8 miljard jaar geleden. Fotosynthese begon rond de 3 miljard jaar geleden, gevolgd door complexere cellen (2 miljard jaar geleden) en meercellige organismen (1 miljard jaar geleden). 600 miljoen jaar geleden kwamen de eerste simpele dieren, gevolgd door de geleedpotigen die 570 miljoen jaar geleden ontstonden. 550 miljoen jaar geleden kwamen de wat meer complexe dieren, die 500 miljoen jaar geleden de eerste vissen en de voorouders van de amfibieën werden. De planten op het land kwamen 475 miljoen jaar geleden

Dieren ontstonden volgens de wetenschap al rond de 125 miljoen jaar voor de planten[/quote] Het probleem is hier de definitie. Als men spreekt over eencellige organismen (die eigenlijk nog niet de kleinste organismen zijn, maar goed), spreekt men dan over dieren of over planten? Fotosynthese, bijvoorbeeld, beschouwen we doorgaans als een eigenschap van planten. En wat te denken van algen in het water. Ik hou hier even een slag om de arm, maar het zijn leuke weetjes die je hier verschaft.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 16:12:03 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Mirror schreef:
maar wat er nou precies tussenin zit aan wetenschappelijke 'waarheden' is exact de reden waarom ik dit soort stukken tekst zo boeiend vindt.
Tip voor jou en Datenshi: http://nl.wikipedia.org/wiki/En%C3%BBma_Eli%C5%A1. Onderaan het artikel vind je verwijzingen naar Engelse vertalingen en vergelijkingen met Genesis.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 06-02-2012, 19:16:34 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-11-2010, 14:15:28
Berichten: 155
Citeer:
Het probleem is hier de definitie. Als men spreekt over eencellige organismen (die eigenlijk nog niet de kleinste organismen zijn, maar goed), spreekt men dan over dieren of over planten? Fotosynthese, bijvoorbeeld, beschouwen we doorgaans als een eigenschap van planten. En wat te denken van algen in het water. Ik hou hier even een slag om de arm, maar het zijn leuke weetjes die je hier verschaft.


Geen van de twee, men spreekt dan over bacteriën, en dat zijn geen dieren en geen planten. Fotosynthese zit ook niet alleen bij planten, een aantal soorten bacteriën hebben ook fotosynthese. Ieder organisme heeft synthese, haal je de benodigde energie voor die synthese uit licht dan is het fotosynthese.

_________________
http://beating27hearts.wordpress.com/

"Dread of disaster makes everybody act in the very way that increases the disaster." - Bertrand Russel


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 07:51:17 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Mooi zo, jij kent je stof tenminste. Goede aanvulling.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 09:15:39 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Excuseer het vele posten, maar ik heb nog even wat 'huiswerk' gedaan. Misschien is het interessant het volgende nog even te bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=5PHb8MIL ... re=related

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 10:12:27 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
"Part 1".. lol :lol:

Niet zo interessant imo, als je op die manier naar De Bijbel kijkt kom je zeker veel fouten tegen. Niet dat ik ze allemaal al kende, maar ik had het wel verwacht :P


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 10:27:33 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Nou ja, het tast de autoriteit van een bepaalde bundel verhalen nogal aan, zeker als je het naast het wetenschappelijke discours legt. En om dat laatste gaat het hier.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 10:38:12 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Het zijn ook maar verhalen. Uit Assepoester leer ik dat het goede overwint, en van Hans & Grietje leer ik dat ik geen vreemden moet vertrouwen. Zo zijn er in De Bijbel ook wijze lessen te leren. Ik denk dat alleen de blindsten an de blinden geloven dat alles echt precies zo gegaan is als het in De Bijbel staat.


Maar is De Bijbel een goed voorbeeld van religie? (Omdat het topic Religie vs Wetenschap heet)
Ik zou eerder denken aan het geloven in God, een god of goden.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 10:56:53 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-02-2012, 19:05:53
Berichten: 61
Tom schreef:
Ik denk dat alleen de blindsten an de blinden geloven dat alles echt precies zo gegaan is als het in De Bijbel staat.

Waarom zou je die mensen blind noemen?
Het is toch gewoon hun standpunt?


Tom schreef:
Maar is De Bijbel een goed voorbeeld van religie? (Omdat het topic Religie vs Wetenschap heet)
Ik zou eerder denken aan het geloven in God, een god of goden.

Waarom zou de Bijbel geen goed voorbeeld zijn van Religie?
Er zijn immers veel mensen die hun leven (deels) op de Bijbel baseren, niet?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Religie vs Wetenschap
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 11:21:07 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Klaas schreef:
Waarom zou je die mensen blind noemen?
Het is toch gewoon hun standpunt?

Nee, als je duidelijk bewijs negeert zonder argumenten, dan vind ik het stijfkoppigheid, geen standpunt.

Edit: Om een duidelijker, mogelijk minder beledigend klinkend beeld te schetsen:
Als jij mij iets vertelt wat ik niet wil weten, kan ik mijn vingers in mijn oren stoppen, mijn ogen sluiten en keihard "Lalalalalala!" gaan roepen. Is dat werkelijk verschillend? Is dat werkelijk anders dan het negeren van duidelijk aangetoond bewijs dat wat jij voor werkelijk hield niet waar is? Of moeten die 'blinden' hun vingers uit hun oren trekken, hun ogen open doen en accepteren dat de wereld anders is dan ze dachten?



Klaas schreef:
Waarom zou de Bijbel geen goed voorbeeld zijn van Religie?
Er zijn immers veel mensen die hun leven (deels) op de Bijbel baseren, niet?

Als je religie met wetenschap wil vergelijken, dan zou ik persoonlijk niet voor De Bijbel gaan. En dan zou ik me ook zeker niet richten op uitspraken als deze over hoe de wereld geschapen is. Dan ben je gewoon snel klaar, de wetenschap bewijst dat veel punten in De Bijbel niet waar zijn, zoals Kiro's filmpje al aantoont.

Ik denk meer aan goden, wat het doel van het leven is en wat erna komt. Niet aan een boek. Dingen die nauwelijks tot niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, want anders is het toch niet echt geloven?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl