Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 10:04:43

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: onze samenleving
BerichtGeplaatst: 14-02-2012, 19:59:49 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2012, 15:50:25
Berichten: 35
Ik kom net bij mijn zwager vandaan. Hij komt uit Zuid Afrika en heeft in de armere wijken van dat land gewoond. We hadden het erover dat als je in hardere omstandigheden dan die we in een gemiddeld westers land opgroeit je automatisch meer voor elkaar zorgt en er daardoor een grotere eenheid is binnen de gemeenschap.

In het westen is iedereen namelijk vooral gericht op eigen gewin en is het ieder voor zich.

Dit deed mij denken aan het rasta geloof. Zij zien de westerse samenleving als Babylon. De bijbelse eindtijd. Ik ben het hier mee eens omdat er voor mijn gevoel veelal de verkeerde waarden worden nagestreefd. Persoonlijk gewin en eigenbelang in plaats van eenheid en saamhorigheid. Hierdoor creëren we voor onszelf een nare plek op aarde terwijl als iedereen voor elkaar zorgde en er eenheid was binnen de wereld vanzelf het paradijs op aarde zou komen. Wat er nu al is, alleen we verpesten het een beetje voor mekaar is mijn gevoel.

Wat vinden jullie van de huidige westerse samenleving. Zijn jullie tevreden over hoe het nu is? En zo niet, wat zouden jullie graag veranderd zien?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: onze samenleving
BerichtGeplaatst: 15-02-2012, 18:17:51 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Er is zoveel wat ik niet tof vind maar soms zijn dat ook dingen die ik uit principiële redenen veranderd zou willen zien in plaats van dat het mij echt raakt.

Maar dat iets mij nu niet raakt betekent niet dat dat niet in de toekomst niet kan gebeuren.

Ik maak me sowieso grote 'zorgen' om wat de toekomst brengt. Ik voorzie milieurampen en epidemieën, voedselschaarste en energietekorten en oorlogen.

Het is mooi makkelijk als je in een rijk land leeft, een uitkering krijgt of werk hebt, en alles kunt kopen wat je in principe wilt. Maar in andere landen is het veel erger en zijn de veranderingen al aan de gang. Hoewel ik niet zo gevoelsmatig betrokken ben bij mensen, zie ik hun lot als mijn verantwoordelijkheid. Ik geef niet zoveel om mensen, maar ik kan wel huilen om de aarde!

Ik ervaar in de samenleving een isolement, een gebrek aan 'connectie', een grote mate van vervreemding. Ik ervaar dit misschien sterker dan anderen omdat ik nogal een apart figuur ben. Ik hoor er niet zo bij. Maar het is tussen andere mensen net zo goed zo.

Vooral nu ik in een doodgewone, saaie stad leef waar weinig 'ontwikkelde' mensen wonen, merk ik hoe.. economisch de samenleving is. Ik bedoel daarmee dat we denken dat we een fijne samenleving kunnen creëren met alleen maar een hele hoop regels en contracten en een wil om hard te werken, en dat er geen menselijkheid voor nodig is... ik zie dat als een "hoofd zonder hart" mentaliteit. Gaat alleen maar om de economie. Efficiëntie. Wettelijke bepalingen. Waar Heb Ik Recht Op En Hoe Kan Ik Het Krijgen.

Het zal mij echt worst zijn hoeveel belasting ik moet betalen als ik het kan betalen. Het interesseert me niet of anderen meer hebben dan ik. Als iedereen maar genoeg heeft. En genoeg is makkelijk te bereiken als iedereen zou samenwerken.

We vervuilen echt alleen maar het milieu (en het gaat veel verder dan vervuilen) omdat we niet het hart hebben om samen te leven op een manier die onze behoefte aan spullen en energie tot een draagbaar niveau zou terugbrengen. En dat is ook de enige reden dat we grondstoffen en energie uit andere landen moeten importeren. Op de schaal die we nu doen. Wat weer de enige reden is dat het in die landen een zooitje is. De hele wereldorde zou veranderen als we onze manier van samenleven zouden veranderen. En dat is alleen mogelijk als mensen samen wíllen leven en tsja, daar is verlichting voor nodig.

Dus ja er is zoveel wat mis is... op elk niveau. Op het gebied van onderwijs. Gezondheidszorg. Commercie. Politiek. Financiering van publieke diensten. Industrie. Bestrijden van problemen. Etcetera.

Maar ik vind het vooral interessant wat anderen erover te zeggen hebben. Ik kan er wel een heel boek over schrijven namelijk :P.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: onze samenleving
BerichtGeplaatst: 16-02-2012, 17:26:18 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-06-2011, 20:32:41
Berichten: 90
Locatie: Tilburg
Ik ben niet blij met deze samenleving zoals het nu bestaat.

Punt 1: Ik vind geloof onzin. Mensen doen rare dingen vanwege het geloof. Verplichte dingen die je moet doen, soms wel elke dag. De Status die sommige mensen hebben. Vooral vrouwen worden vaak in het geloof onderdrukt. Het geloof in nederland is gelukkig wel grotendeels bedaart en normaler geworden om het zo maar even te zeggen. Moslims gaan nu nog steeds erg ver. Als je die verhalen soms hoort. Hoe kunnen mensen in hemelsnaam denken dat geloof goed is ? Geloof is tegen homo's, geen seks voor het huwelijk. Als je niet gedoopt bent ga je naar de hel. Bij moslims moeten de vrouwen hoofddoeken dragen en worden continue onderdrukt... Het walgt me soms, het geloof.

Het geld.. ik vind geld onzin. iedereen zou veel gelukkiger kunnen zijn als dingen geen waarde meer zouden hebben. Net zoals je nu allemaal ziet. Werkeloosheid, mensen die net of gewoon niet hun rekeningen kunnen betalen. En dan mag ik nu wel zeuren, want in afrika hebben ze dat niet ? Hebben ze helemaal geen geld en honger? Dat klopt. Maar dat betekent niet dat onze situatie hier maar goed moet zijn. Als je in nederland geen geld hebt, beland je op straat en zoek je het maar uit. Daar heb je elkaar nog.. Ben je niet alleen en in de steek gelaten. Ja, het is zielig dat ze honger hebben.. Geen geld.. Ziek zijn en daar geen medicatie voor hebben. Ja, ze hebben het veel slechter dan ons. Klopt! Daarom bedoel ik te zeggen, geld zou geen waarde moeten hebben. Mensen zouden gelijk moeten zijn. Daarbij moet ook het geloof moeten komen te vervallen, zodat iedereen gelijk kan zijn en gelijk behandeld kan worden.

en nog een hele lijst haha :P er is heel veel mis met onze samenleving.. en kan er ook heel lang over hebben.. :P Mensen moeten spiritueel worden. Geloven in hunzelf en de energie om hun heen en ga zo maar door.

_________________
"You know more than you think you know, just as you know less than you want to know.”


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl