Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 17:46:09

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 16-02-2012, 21:20:14 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
En uw wereld die opengaat door drugs te gebruiken? Je begint te hallucineren, dat noem ik nu niet direct alsof je wereld wordt verruimd. Het is nep die hallucinaties.

Als hallucinaties door de geest worden geprojecteerd, dan krijg je daarmee dus inzicht in de geest.

Een psychotisch iemand die hallucineert krijgt ook inzicht in de eigen geest alleen wel in allerlei negatieve onbewuste constructen en thema's en verschrikkelijk enge dingen.

Maar als je op een goede manier kan hallucineren... kun je misschien wel zinnige dingen zien.

En je geest, is dat niet het universum?

Er zijn mensen die hebben theorieën ontwikkeld en boeken geschreven op basis van hallucinaties. Het kan zeer boeiend zijn, al heb ik me er niet in verdiept. Denk aan het boek Invisible Landscape en True Hallucinations van Terrence McKenna en zijn broer.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 16-02-2012, 21:23:53 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Als een geest al bestaat.

Kan ook gewoon een hersenspinsel zijn.

En dan nog weegt het niet op tegen als de nadelen die met druggebruik verbonden zijn.

Om het op zijn Vlaams te zeggen : Ik vind het kwatsch/onzin

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 16-02-2012, 21:27:22 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Wegen de nadelen van het verbieden van drugs op tegen de voordelen van niet meer gebruiken?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 16-02-2012, 22:11:46 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2010, 22:23:31
Berichten: 3743
Locatie: Grunn
Xen schreef:
Wegen de nadelen van het verbieden van drugs op tegen de voordelen van niet meer gebruiken?

Je ziet hoe het gaat met alcohol... het wordt praktisch overal en veelvuldig gebruikt. Natuurlijk, drugs vanuit de illegaliteit zal er altijd blijven... helaas.

Ik heb er een vriend kapot aan zien gaan. Hij veranderde; maakte zichzelf compleet kapot. Als iemand wil experimenteren met drugs, prima, maar ik raad het ten zeerste af.

_________________
Tom schreef:
Er is geen hoop meer voor deze we dit forum.
Zonder Blackbird zijn er alleen nog maar super strenge moderators over :'(

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.


PS Haters gaan haten!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 16-02-2012, 22:51:58 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Het alcohol gebruik nam niet af toen alcohol verboden was. De drooglegging was een groot fiasco.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 00:10:55 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
Xen schreef:
[i]

Een psychotisch iemand die hallucineert krijgt ook inzicht in de eigen geest alleen wel in allerlei negatieve onbewuste constructen en thema's en verschrikkelijk enge dingen.



Iemand die aan psychoses lijdt komt zelden tot inzichten over zichzelf... Psychoses zijn episodes waarin mensen zaken waarnemen buiten of in hun lijf die niet werkelijk zijn... Ik heb nog nooit van een patiënt gehoord die na of tijdens een psychose aangaf: " Wow, door deze trip ben ik zoveel wijzer over mezelf als persoon geworden! Ik ben eigenlijk best oke zoals ik ben... Maar ik denk dat ik maar eens minder vet ga eten want daar wordt ik depressief van..."

Psychoses hoeven niet ten alle tijden negatief te zijn. Zo heb ik ook iemand behandeld die echt de meest prachtige dingen meemaakte tijdens zijn psychoses ( meer vanuit de religieuse hoek, maar deslaniettemin, de beste man had prachtige ervaringen waar hij me veel over verteld heeft...)

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 00:12:28 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
Ik herhaal trouwens mijn standpunt nog eens in deze discussie;

Drugs zijn niet goed of slecht... het zijn mensen en hun manier van ermee om gaan wat ervoor zorgen dat drugs ( waar ik alcohol ook onder noem) zorgen voor slechte invloeden...

Drugs gebruik en drugs misbruik zijn twee verschillende dingen...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 00:37:09 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
binnenspiegel schreef:
Iemand die aan psychoses lijdt komt zelden tot inzichten over zichzelf... Psychoses zijn episodes waarin mensen zaken waarnemen buiten of in hun lijf die niet werkelijk zijn... Ik heb nog nooit van een patiënt gehoord die na of tijdens een psychose aangaf: " Wow, door deze trip ben ik zoveel wijzer over mezelf als persoon geworden! Ik ben eigenlijk best oke zoals ik ben... Maar ik denk dat ik maar eens minder vet ga eten want daar wordt ik depressief van..."

Psychoses hoeven niet ten alle tijden negatief te zijn. Zo heb ik ook iemand behandeld die echt de meest prachtige dingen meemaakte tijdens zijn psychoses ( meer vanuit de religieuse hoek, maar deslaniettemin, de beste man had prachtige ervaringen waar hij me veel over verteld heeft...)


Ik heb zelf veel gehad aan mijn psychoses. Voor mij waren het verkenningen van allerlei ideeën en overtuigingen. Die nogal "van de wereld" waren maar desalniettemin boeiend en nuttig. Een vriend van me zegt ook een rijker mens te zijn geworden van zijn psychoses. Hij denkt nog steeds na over de thema's die toen aan bod kwamen. Een andere vriendin van me ziet haar psychose ook min of meer als een transformatieproces. Ik ken ook iemand die de inhoud van haar psychoses wil gebruiken als onderwerp van een soort van psychotherapie, omdat ze denkt dat het iets over haarzelf vertelt.

Er zijn ook mensen die zichzelf zo erg als slachtoffer zien dat ze vinden dat een psychose alleen maar negatief is, en er dus, per definitie, niets positiefs uit te halen valt. Zij zijn daar dus ook niet naar op zoek en komen het niet tegen.

Maar hoe het ook zij, de inhoud van een psychose is altijd persoonlijk gekleurd en voor iedereen anders. Kan haast niet anders dan dat er thema's uit het onderbewuste van de persoon zelf aan bod komen. Arendsoog van dit forum gelooft dat, onder de juiste begeleiding en omstandigheden, een psychose gebruikt kan worden om therapie mee te geven (op een soort van sjamanistische manier). Ik heb zelf nooit gehallucineerd (in enige mate) dus ik kan er uit eigen ervaring niet veel over zeggen. Ik weet wel van mijn moeder, dat ze precies die dingen hallucineerde waar ze het meest bang voor was. Het waren altijd haar eigen angsten die naar voren kwamen.

Dus ik zie geen aanwijzing om te geloven dat hallucinaties compleet willekeurig zijn, en als ze niet compleet willekeurig zijn, dan weerspiegelen ze iets, en als ze iets weerspiegelen, dan is het, in zekere zin, geen totale onzin.

En hallucinaties onder invloed van tripmiddelen hoeven ook zeker geen onzin te zijn en volgens mij zijn er zeer veel mensen die zeggen er iets (of veel) aan gehad te hebben.

Ik ken het verhaal van een vrouw die een tijdelijke 'uitval' heeft meegemaakt van haar complete linker hersenhelft. Al haar waarneming verloor structuur en onderscheiding. Ze zag een telefoon, maar kon die niet als zodanig herkennen. Etc. Volgens mij was ze zelf psychiater. Ze heeft er ontzettend veel aan gehad. Tijdens trips kan het volgens mij ook gebeuren dat er een soortgelijk verlies aan onderscheid optreedt tussen zelf en wereld. Wat tot interessante inzichten kan leiden.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 19:27:17 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2012, 15:50:25
Berichten: 35
Natascha schreef:

En uw wereld die opengaat door drugs te gebruiken? Je begint te hallucineren, dat noem ik nu niet direct alsof je wereld wordt verruimd. Het is nep die hallucinaties.

Het gaat niet om de hallucinaties als je psychedelica gebruikt. Nou tenminste ze kunnen wel heel mooi zijn maar dat is niet het spirituele aspect van de ervaring. Het spirituele aspect zit hem erin dat je je verliest in de ervaring en even geen idee meer hebt van wie je bent wat je bent wat je normaal gesproken doet hoe je je hoort te gedragen, welke houdingen je aan moet nemen. Zulk soort dingen. Even ben je gewoon even puur bewustzijn zonder dat je jezelf dingen vertelt van hoe ze zijn. De barrières van het ego vallen even weg zogezegd en kan zo bevrijd worden van programmering die je hebt meegekregen. Ik ben er zelf bijvoorbeeld een stuk losser en socialer door geworden.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 19:35:36 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2012, 15:50:25
Berichten: 35
binnenspiegel schreef:

Iemand die aan psychoses lijdt komt zelden tot inzichten over zichzelf... Psychoses zijn episodes waarin mensen zaken waarnemen buiten of in hun lijf die niet werkelijk zijn... Ik heb nog nooit van een patiënt gehoord die na of tijdens een psychose aangaf: " Wow, door deze trip ben ik zoveel wijzer over mezelf als persoon geworden! Ik ben eigenlijk best oke zoals ik ben... Maar ik denk dat ik maar eens minder vet ga eten want daar wordt ik depressief van..."

Dan ontmoet je hierbij de eerste. Al is de grootste verandering sinds mijn psychose dat ik meer geaard ben geraakt ben ik ook wel echt wijzer over mezelf geworden. Er vallen nu nog steeds weleens puzzelstukjes op zijn plaats waarom ik in mijn psychose meegemaakt heb wat ik meegemaakt heb.

Het grootste inzicht wat ik over mezelf heb gekregen is dat ik in mijn psychose de ziel van Hitler had en het was heel lang de vraag of ik echt de ziel van Hitler had of dat mijn vader eigenlijk de ziel van Hitler had maar die aan mij had gegeven zodat hij er zelf af was. Uiteindelijk bleek ik hij toch echt zelf van mij te zijn.

Ik had in de periode voor mijn psychose namelijk heel veel ruzie met mijn vader en het ging vaak hard tegen hard. Ik zag mezelf altijd als de juiste in deze conflicten omdat ik erg kwaad was over dingen van het verleden. Ik was echter uit het oog verloren dat hij toch echt zijn best heeft gedaan en niet bewust mij kwaad heeft proberen te doen. Hij heeft dus zijn best gedaan op zijn eigen manier. Alleen die manier sloeg niet op mij aan en daar heb ik wel last van gehad. Maar hier werd ik zo boos over dat het omgezet was in een soort van blinde haat/agressie. Vandaar dat de ziel van Hitler toch echt van mij was.

Ik zie verder ook dat ik me heel vaak op de negatieve kant op iemand richt en ik me daar dan boos over maak. In plaats van te accepteren dat nou eenmaal niemand perfect is en gewoon het beste ervan te maken. Dit zie ik ook als één van de redenen waarom ik de ziel van Hitler had in mijn psychose.

Nee, een psychose kan een zeer leerzame ervaring zijn, alleen niemand let op deze dingen en het wordt door de GGz ook als waardeloos en als ziekte bestempeld waardoor er weer minder snel gekeken wordt naar eventuele nuttige dingen in de inhoud van de psychose. Ik ben van mening dat wanneer de GGz hier meer aandacht aan besteed het fenomeen psychose ook een stuk minder negatief wordt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 20:36:52 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Je kunt het woord van Mozes enkel serieus nemen als je gelooft in de waarheid van de Heilige Schrift.

Citeer:
Nee, een psychose kan een zeer leerzame ervaring zijn, alleen niemand let op deze dingen en het wordt door de GGz ook als waardeloos en als ziekte bestempeld waardoor er weer minder snel gekeken wordt naar eventuele nuttige dingen in de inhoud van de psychose. Ik ben van mening dat wanneer de GGz hier meer aandacht aan besteed het fenomeen psychose ook een stuk minder negatief wordt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 21:14:51 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2012, 15:50:25
Berichten: 35
Xen schreef:
Arendsoog van dit forum gelooft dat, onder de juiste begeleiding en omstandigheden, een psychose gebruikt kan worden om therapie mee te geven (op een soort van sjamanistische manier). Ik heb zelf nooit gehallucineerd (in enige mate) dus ik kan er uit eigen ervaring niet veel over zeggen. Ik weet wel van mijn moeder, dat ze precies die dingen hallucineerde waar ze het meest bang voor was. Het waren altijd haar eigen angsten die naar voren kwamen.

Misschien ff uitleggen...

In mijn psychose waren er bijvoorbeeld mensen die het het beste met mij voor hadden, en mensen die mij kwaad wilden doen. De mensen die mij kwaad wilden doen waren over het algemeen een beetje van die "gangsta" gassies waar ik altijd met enig wantrouwen naar keek. Ik denk dat ze daarom in mijn psychose "slecht" waren. Als je in zo'n psychose nou bijvoorbeeld helemaal accepteert dat dat ook gewoon mensen zijn en dat wantrouwen waar ik normaal gesproken naar zo'n persoon mee keek op het diepste niveau weg weet te werken, dan zou dat waanbeeld denk ik ook verdwijnen.

En de goeden die wilden mij allemaal helpen, bijna iedereen wilde mij helpen omdat ik een speciale opdracht had die van de aarde een betere plek kon maken. Dit komt denk ik voort uit hoe speciaal of bijzonder of hoe goed ik wel niet was. Een soort van verheerlijking van mezelf dus die niet echt realistisch is. Hier geldt weer, als ik van die overtuiging af kan komen is er weer een waanbeeld weg.

Op zo'n manier zie ik het voor me. Hoe dat moet is weer de volgende vraag, maar ik geloof dat een psychose hier wel een mogelijkheid voor is omdat het een directere link met je onderbewustzijn creëert en je dus sneller op een diep niveau in je onderbewustzijn iets kan veranderen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 22:11:23 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
Arendsoog schreef:
Nee, een psychose kan een zeer leerzame ervaring zijn, alleen niemand let op deze dingen en het wordt door de GGz ook als waardeloos en als ziekte bestempeld waardoor er weer minder snel gekeken wordt naar eventuele nuttige dingen in de inhoud van de psychose. Ik ben van mening dat wanneer de GGz hier meer aandacht aan besteed het fenomeen psychose ook een stuk minder negatief wordt.


Hmmm, ik werk zelf in de GGZ.. Ik kan natuurlijk niet voor alle instellingen spreken in Nederland maar ik kan je wel zeggen hoe 'wij' naar een psychose kijken. :)

Het is één van de vele criteria waaraan iemand kan voldoen binnen stoornissen die in de DSM 4 beschreven staan. Verder is het afhankelijk of de psychoses uitgelokt/ getriggerd wordt door drugs of door interne psychische structuren hoe en of überhaupt wel of niet gekozen wordt om de psychose (s) behandeld worden. Verder kijken we ernaar hoe iemands kwaliteit van leven is met en zonder de psychoses.

Ik kan er niet mn hand voor in het vuur steken maar ik merk aan geen van mn collega's en mede behandelaars dat iemand negatief tegen over het fenomeen psychose staat. Een patiënt heeft het of heeft het niet. Afhankelijk van hoe iemands kwaliteit van leven is wordt er een inschatting gemaakt ( IN OVEREENSTEMMING MET DE PATIËNT) om tot behandeling over te gaan... Niemand wordt gedwongen tot behandeling... behalve als de rechter dat bepaald heeft... :wink:

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 22:20:11 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2012, 15:50:25
Berichten: 35
binnenspiegel schreef:

Hmmm, ik werk zelf in de GGZ.. Ik kan natuurlijk niet voor alle instellingen spreken in Nederland maar ik kan je wel zeggen hoe 'wij' naar een psychose kijken. :)

Het is één van de vele criteria waaraan iemand kan voldoen binnen stoornissen die in de DSM 4 beschreven staan. Verder is het afhankelijk of de psychoses uitgelokt/ getriggerd wordt door drugs of door interne psychische structuren hoe en of überhaupt wel of niet gekozen wordt om de psychose (s) behandeld worden. Verder kijken we ernaar hoe iemands kwaliteit van leven is met en zonder de psychoses.

Ik kan er niet mn hand voor in het vuur steken maar ik merk aan geen van mn collega's en mede behandelaars dat iemand negatief tegen over het fenomeen psychose staat. Een patiënt heeft het of heeft het niet. Afhankelijk van hoe iemands kwaliteit van leven is wordt er een inschatting gemaakt ( IN OVEREENSTEMMING MET DE PATIËNT) om tot behandeling over te gaan... Niemand wordt gedwongen tot behandeling... behalve als de rechter dat bepaald heeft... :wink:


Oke.. uhmm.. hoe ik het denk ik vooral bedoel is dat veel patiënten de psychoses zelf toch minstens als een last zien, zo niet erger. Dit komt denk ik mede door de manier waarop vooral psychiaters, aangezien die de diagnose geven, over deze aandoening praten.

Zelf ben ik bijvoorbeeld opgenomen geweest, en de psychose was net een beetje uitgeraasd kreeg ik te horen dat ik een zeer ernstige chronische hersenziekte genaamd schizofrenie had... Dit kan zwaar op mensen gaan wegen. De naam schizofrenie maakt alleen al veel bij mensen los dus kan je nagaan wat het bij mensen doet die het zelf hebben. Ik ben in die periode ook een tijd lang depressief geweest omdat ik dacht is dit mij nou overkomen. Als ze me verteld hadden dat ik een potentieel leerzame ervaring had gehad, waar ik minstens uit kon proberen lessen uit te trekken, dan klinkt dit veel lichter en is het ook een veel zwaardere last om te dragen. Ik denk dat als dit bij mij gebeurd was mij die depressie bespaard was gebleven.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Drugsverbod
BerichtGeplaatst: 17-02-2012, 22:27:03 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ja positief tegenover iets staan betekent geloven dat je er iets positiefs uit kunt halen.

De GGZ besteedt daar geen enkele aandacht aan. Voor de GGZ is het een kwaal die behandeld moet worden en die voor de patient alleen maar verlies oplevert. Het is iets wat te allen tijde vermeden moet worden.

Ik heb een hele goeie SPV die erg open minded is en ook spiritueel maar ook zij heeft nooit gevraagd naar wat ik denk er uit te halen. We hebben het er wel over maar het komt niet van haar. Zij is alleen geinteresseerd in het verkleinen van de problemen die het veroorzaakt, niet in het vergroten van de voordelen die het oplevert.

En psychiaters natuurlijk helemaal niet.

Arendsoog en ik zitten op een forum voor schizofrenie en het aandeel mensen die hun psychose als iets positiefs ziet is erg klein. Sommigen worden zelfs boos als je suggereert dat er iets positiefs aan zou kunnen zitten.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl