Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 18:07:38

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Pesten...
Moet inderdaad harder aangepakt worden 46%  46%  [ 13 ]
Hoort er gewoon bij 18%  18%  [ 5 ]
Kan je zelf ook oplossen 36%  36%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen: 28
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23-03-2012, 10:15:03 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 21-02-2012, 18:45:01
Berichten: 56
Pesterijen komen van twee kanten. Er zijn altijd twee partijen 'schuldig'. Zowel de pester als de gepeste leveren beiden een bijdrage. Enerzijds heb je de gepeste die vaak van nature erg aardig, ietwat teruggetrokken en verlegen is of een afwijkend uiterlijk/opvoeding of leefstijl heeft. Anderzijds heb je de pester die iets in de gepeste persoon ziet dat hij/zij belachelijk vindt, raar of mooi vindt. Mijn ervaring verteld me dat pesters vaak degene pesten die zij eigenlijk bewonderen. Vaak is dit uit jaloezie of uit een onmacht om te gaan met die persoon zoals die is. Het zijn dan eigenschappen of kwaliteiten die de gepeste wel bezit, maar de pester zelf niet. Om toch gezien te worden haalt de pester de gepeste onderuit om zich daardoor groter en beter te voelen, zonder onder ogen te zien wat hij eigenlijk zelf mist en graag zou willen hebben (en wat de gepeste dus wel heeft). Afwijkend uiterlijk kan getuigen van zelfvertrouwen, iets wat pesters vaak niet hebben (al acteren ze van wel). Andere leefstijl kan getuigen een saamhorigheid in het gezin, iets wat pesters thuis kunnen missen in het eigen gezin. Zo zijn er genoeg dingen te noemen.

In principe is pesten niet goed te praten. Het is een erg vervelend en respectloos machtsspel waarbij de pester vaak wordt vergezeld door meerdere pesters en daardoor zeker is van zijn zaak, waardoor de gepeste blijvend in een een gedwongen rol van slachtoffer wordt geduwd. De kansen voor de gepeste zijn daardoor erg klein en hij/zij zal sterk in de schoenen moeten staan om zich te weren.

Ik ben het ermee eens dat de gepeste ondersteuning moet krijgen van zijn/haar omgeving. Ik bedoel hiermee dat enerzijds de eigen ouders of opvoeders hun steun dienen te geven en thuis de gepeste kunnen helpen bij het verwerken van de gebeurtenissen, maar ook het coachen van de gepeste zodat hij/zij weet hoe zich te weren in een nieuwe pest-situatie. Anderzijds dient de school medewerking te verlenen in die zin dat wanneer een docent of andere medewerker ziet dat een persoon gepest wordt, de pester(s) hierop aanspreekt, en bij terugkerend gedrag de ouders/opvoeders van de pester(s) op de hoogte worden gebracht en daarna eventueel op school straffen uit te delen zoals schorsing, en bij ernstig gedrag taakstraffen middels justitie.

Wat ik wil erg belangrijk vindt te vermelden, is dat de gepeste zich vaak ook graag in de rol van slachtoffer laat duwen en het moeilijk vind om uit die rol te kruipen om weerstand te gaan bieden. Negatieve aandacht is ook aandacht en als je het lastig vind om je te weren kan die slachtofferrol ook prettig zijn.
Naast de steun die school en het eigen gezin biedt, dient de gepeste dan ook zelf actief te werken aan de weerstand tegen de pesters. Als de steun en hulp vanuit school niet afdoende zijn, kan een maatschappelijk werker of cursus goed werken. Ik bedoel hiermee dat in het proces van weerstand tegen het pesten iedere partij, dus ook de gepeste zelf, evenveel moeite moet doen om het te laten stoppen. Als laatste zouden de pesters verplicht een of meerdere voorlichtingen moeten krijgen over pesten en wat dat met mensen doet. Ook zij zouden eens een praatje moeten maken met de maatschappelijk werker want waarschijnlijk zitten zij zelf persoonlijk ook met een hoop dingen die aandacht verdienen.

Wat ik met dit alles wil zeggen is dat pesten geen éénrichtingsverkeer is. Het overkomt je niet zomaar. Iedere partij heeft zijn gelijk en ongelijk en redenen om te doen wat hij/zij doet. Iedere partij dient zelf actief te werken aan het laten stoppen van het pesten. Externe partijen dienen om dit proces te ondersteunen, maar niet om het over te nemen (wat vaak wel gebeurt).

Als dit alles goed samenwerkt kan het voor beide partijen (pester en gepeste) een mooie les zijn waarvan ze allebei leren en beter worden. Nogmaals: pesters weten vaak ook niet goed hoe ze met hun eigen onzekerheden moeten omgaan. Ze weten vaak zelf heel goed dat pesten geen goede optie is, maar weten niet wat ze anders moeten doen om zich beter te voelen.

In mijn ervaring, en dat is er een van jarenlange systematische pesterijen en treiterijen, komen de pesters na verloop van tijd (soms pas na jaren) hun excuses aanbieden nadat ze hebben geleerd hoe ze op een andere, verantwoorde manier met anderen kunnen omgaan, en vooral ook met zichzelf. In mijn geval zijn ze allen naar me toe gekomen en hebben ze met moeite, maar wel uit eigen initiatief, hun excuses aangeboden en inzicht getoond in de fouten die ze hadden gemaakt. Ik heb ze allen vergeven omdat mij al vroeg is geleerd wat ik hierboven allemaal heb geschreven.

Ik hoop dat iedere gepeste in staat kan zijn dat wat er gebeurt is, vroeg of laat los te laten en de pesters te vergeven. We zijn tenslotte allemaal mensen en we maken allemaal wel eens fouten. Maar als we samen werken en elkaar kunnen vergeven, komen we al een heel eind.

Ik heb gekozen voor de optie: ''kan je zelf ook oplossen''.

Groeten,
Chris


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-03-2012, 13:45:51 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Denk je dat een pester leert van (bijvoorbeeld) een taakstraf?
Ik denk dat hij of zij alleen leert het pesten beter verborgen te houden...

Ik denk dat je er (met hulp en steun van anderen) zelf uit kunt komen.
Verder ben ik het met Chris eens, mooi geschreven!

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-03-2012, 14:05:38 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
HeavenBoy schreef:
Wie niet luisteren wilt moet maar voelen...

Daar ben ik t dus niet mee eens, want dan is het eigenlijk een soort wraak. Je wilt de pester even hetzelfde laten voelen als jij dat voelde. Begrijpelijk, maar volgens mij niet effectief.
Een taakstraf is op een gegeven moment over. Er moet denk ik meer gebeuren voordat iemand stop met pesten, en daar dan ook achter staat.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-03-2012, 16:00:29 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
HeavenBoy schreef:
Ik bedoelde daar eigenlijk meer mee dat er dan een gepaste straf moet komen ervoor. Niet om zelf rechter te spelen en jezelf verlagen tot hem/haar... Dat bedoelde ik niet. :P

Ik ook niet. Iemand een taakstraf of een andere straf geven is voor jou dan ook een soort wraak, en ik denk niet dat dat effectief is.

Wat moet er meer gebeuren? Daar is niet 1 oplossing voor, denk ik. Chris heeft al mooi beschreven hoe zoiets zou kunnen worden opgelost, in een ideale wereld, maar helaas gebeurd dit heel vaak niet. Ik heb ook niet de oplossing natuurlijk, ik denk gewoon dat alleen een straf niet voldoende is. Wat ik eigenlijk al heb gezegd: als je boos wordt op een kind omdat hij een snoepje heeft gepakt zonder te vragen, zal het kind zorgen dat mama er volgende keer niet achterkomt als het nog een keer gebeurd. Dit gebeurd niet bij alle kinderen (sommige stoppen ermee en dan is het dus effectief), maar bij veel wel. Zo ook met pesten. Als je op je kop krijgt van de leraar omdat je iemand pest, baal je van je straf, maar baal je nog niet van jezelf omdat je iemand pest, snap je? Dat is een verschil. Je moet doordringen tot iemand om echt effect te krijgen.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-03-2012, 16:51:48 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
ARRRRRRRRRRRGGGG

Had ik een hele reactie getypt issie niet geplaatst:( en ik weet bijna zeker dat ik op het juiste knopje gedrukt heb. Frustratie frustratie. Maar misschien vanavond ff opnieuw


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-03-2012, 17:14:11 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 21-02-2012, 18:45:01
Berichten: 56
Wat er méér moet gebeuren dan bijvoorbeeld een taakstraf (áls dat inderdaad überhaupt al effectief is) is denk ik persoonlijke begeleiding. Verplicht met de school maatschappelijk werker laten praten. Dus een soort van nakomen, maar dan bij de maatschappelijk werker. Als je daar de juiste persoon voor neerzet, kan die middels vragen achter het motief komen van de pester (juiste persoon herhaal ik, want pesters zullen niet zo praatgraag zijn over dat onderwerp) en de pester ervan overtuigen wat de oorzaken van dat motief zijn en de uitwerkingen (waaronder het pestgedrag). Door in een soort therapie/praatsessie-vorm stapsgewijs met de pester te praten zal hij misschien eerder geneigd zijn te stoppen met pesten en met de maatschappelijk werker naar zijn eigen problemen kijken.

Wat denken jullie hiervan?

@ Babs, vervelend zeg! Maar laat je niet kisten door dat knopje, gewoon terug pesten!!! ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-03-2012, 10:10:53 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik ga het ff niet allemaal lezen nu, maar mijn optie zit er niet bij.

Het zou zachter aangepakt moeten worden: met meer betrokkenheid, meer gemeenschap, meer 'dit doet ertoe', meer 'en nu gaan we net zo lang hier bij stil staan totdat we er met z'n allen eerlijk en open over hebben kunnen praten'.

En als kinderen meditatie en yoga les en dat soort dingen zouden krijgen, zou het al veel schelen, dat zou het vergemakkelijken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-03-2012, 19:28:13 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
yeah snap ik... daar is juist die yoga en meditatie voor :P.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-04-2012, 13:35:58 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Hmm dat is wel ontnuchterend Mirrors. Dat verandert wel de realiteit omtrent wat mogelijk is... om te bereiken hierin.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-04-2012, 15:43:40 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
:P :P

Mirrors is toch veel cooler vrouw :P

al goed al goed..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-04-2012, 16:01:17 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-12-2011, 19:16:12
Berichten: 748
Ik zelf heb gekozen voor harder aanpakken maar ik heb wel getwijfeld.. want zelf oplossen ben ik t ook enigszins mee eens. Want de gepeste zal in sommige gevallen (niet allemaal!) ook aan zich zelf moeten werken omdat je anders kans heb dat hij/zij weer een nieuw slachtoffer zal worden.. maar ik vind dat de pester ook wel harder aangepakt moet worden, erover praten met een maatschappelijk werker of iemand die er verstand van heeft, dat moet verplicht zijn naar mijn idee. Goed beseffen wat die aanricht. Dat zal natuurlijk niet in alle gevallen werken.. maar ik denk in sommige gevallen wel :),

Mvg Youri

_________________
In any moment of decision, The best thing you can do is the right thing. The worst thing you can do is nothing.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-04-2012, 17:10:47 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 05-04-2012, 18:03:53
Berichten: 6
ik ben zelf ook erg gepest en heb er nu nog erg veel last van, vaak ben ik onzeker en ben altijd bang om weer gepest te worden, op mijn oude school overleg met de leraar maar die zei "de pesters moeten zelf ook populair blijven" in het donker ben ik erg bang omdat een keer mijn haar is afgeknipt bij ons op de hoek van de straat. enz

hierom heb ik gekozen voor de optie : pesters moeten harder worden aangepakt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-04-2012, 18:14:41 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-06-2011, 20:32:41
Berichten: 90
Locatie: Tilburg
Ik vind nie dat pesten strafbaar zou moeten zijn, bij kleine kinderen in iedergeval.
ik ben zelf ook gepest, het was een rot tijd.. heb veel gehuild en wou niet meer naar school,
maar ik kan wel zeggen dat ik er echt sterker door ben geworden!

Bij oudere mensen, volwassene vind ik wel dat het strafbaar zou moeten zijn ALS het echt te ver gaat.
Volwassenen weten heel goed waarmee ze bezig zijn, wat een kind vaak niet weet.


Al vind ik dat je in redelijk veel kan doen aan de meeste pesterijen. Kom voor jezelf op, laat niet over jezelf heen lopen.


:)

_________________
"You know more than you think you know, just as you know less than you want to know.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-05-2012, 10:25:17 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 13-05-2010, 19:34:03
Berichten: 58
Locatie: België
hoi,

Mijn idee over pesten is dat niet alleen de twee betrokken partijen hier iets aan moeten doen(de pester/gepeste) maar ook zeker de school in samenwerking met de ouders. Want een gepeste is niet altijd zelf in staat om wat voor reden dan ook dit aan te pakken.

De school wil niet eens altijd iets aan doen omdat ze er zelf belang bij hebben (zoon of dochter van bv. burgemeester) of omdat ze het beu zijn en gewoon willen laten begaan zolang er geen accidenten van komen. Ik vind het niet kunnen dat je als lid van secretariaat gewoon met zijn 4 staat te kijken op iemand die gestalkt word door een pester. Of nog eentje: iemand die gepest word zeggen dat ie alleen nog in de agora mag en dan enkel zijn/haar vrienden binnenlaten in die agora, over een glazen doos gesproken.
Als je zelf als gepeste iets onderneemt is het vaak nog een probleem want dan gaan de pesters uithuilen (zelfs zonder fysiek contact) en dan is het niet zelden goed voor strafstudie.

Men doet niet graag iets aan een situatie, erger nog : het laat hen koud of ze durven niet te ondernemen. Onverschilligheid is juist het ideale milieu voor een pester want dan komt hij ermee weg. Zoals de damiaanactie zo mooi zegt: onverschillligheid doodt !

Het vervelende met pesters is dat straf hen vaak niet boeit. Bovendien moet je empathisch genoeg zijn om iemands 'zwakke punten' aan te kaarten. Ik denk zo dat enkel straffen die hen met zichzelf confronteerd effectief zijn. Want nablijven en consoorten laten ze gewoon negeren, het boeit hen niet. Deels is dit ook te verhelpen met een klas want pesten in de school waar iedereen bij staat kan alleen maar blijven bestaan omdat de klas waarin de twee zitten dit toelaat. Leerkrachten maakt het niet altijd iets uit jammer genoeg, de ervaring leert soms dat ze zelfs meedoen.

greetings

_________________
Can you feel alive today? ---omnia neocelt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-11-2012, 18:23:13 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 18-11-2011, 20:08:33
Berichten: 429
Locatie: Noord-Holland
Ik vind dat pesten niet strafbaar moet zijn, bij jongere kinderen is het een natuurlijk proces en die snappen ook vaak niet dat ze wat fout doen. Daar is opvoeding al een hele mooie oplossing voor.

Je kan zeggen, een taakstraf voor pesten door oudere 'kinderen/volwassenen (ja die doen het ook nog, vooral de 65+)', maar het is eigenlijk gewoon een test die je moet doorstaan. Kun jij je redden in deze wereld waar niet iedereen vriendelijk tegen je is en waar ook mensen in leven die jou niet mogen en je leven willen kapot maken. Je moet leren je te verzetten tegen dit en te zorgen dat het je niet meer raakt. Aangezien ik het als een test zie vind ik niet dat het strafbaar zou moeten worden gemaakt.

Als het uit de hand loopt en ze beginnen te vechten dan zal de gepeste gewoon harder moeten terug slaan.

Enkel als het tot doodsbedreigingen komt en dat soort dingen vind ik wel dat de politie moet worden ingeschakeld en er een zware straf voor de pesters moet komen.

_________________
Spirituele Gids
Foto Reader
Hoeder van echtheid
Hulp bij problemen


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl