Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 16:03:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Pesten...
Moet inderdaad harder aangepakt worden 46%  46%  [ 13 ]
Hoort er gewoon bij 18%  18%  [ 5 ]
Kan je zelf ook oplossen 36%  36%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen: 28
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10-11-2012, 01:08:48 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Pesten zou wat mij betreft ook zwaarder gestraft mogen worden, in 2e instantie.
In 1e instantie moet er via school een gesprek komen tussen pester en gepeste, dit kan heel verl helpen, maar dan moet de school daar wel iemand voor gebben die zo'n gesprek kan leiden. Ook hangt het van de leeftijd af. Kinderen weten soms niet beter en moeten nog leren dat sommige dingen niet kunnen. Maar vanaf de middelbare school moet het strenger aangepakt worden als een gesprek niets oplost.
Ik ben 2 jaar lang gepest, waarom weet ik nog steeds niet. Vooral de slechte rol die mijn school hierin heeft gespeeld vind ik nu schandalig. Ik was destijds zeker wat verlegen en kwetsbaar omdat ik juist een sterfgeval in de familie had meegemaakt. Dus welkicht snap ik het in die zin ook..
Ik heb meermaals bij de school aangegeven dat ik gepest werd. Hierop werd wat tegen de pesters gezegd, en werd het daarna alleen maar erger. Ik durfde om de een of andere domme reden niet het tegen mijn ouders te zeggen. Deels doordat school er zo slecht mee omging en ik het idee had gekregen dat dat ook niet zou helpen. De school kon ik ook niet meer inschakelen er gebeurde toch niets, of jawel, het pesten werd erger. Op een gegeven moment werd bijna elke pauze geprobeerd mijn spullen af te pakken (wat soms lukte en dan werden ze verstopt) .
Uiteindelijk stond ik wel sterk in mijn schoenen om niet aan mezelf te twijfelen en me er niet door uit het veld te laten slaan, maar GVD, wat had die school met wat moeite een verschil kunnen maken. Gelukkig waren er na 2 jaar er ook (deels nieuwe) klasgenoten die me gingen steunen en toen was het ook gauw afgelopen.

Pff :')
Gelukkig ook al weer een tijd geleden. Helaas dat het wel z'n sporen heeft achter gelaten met dat ik in sommige dingen heel onzeker was geworden. Maar inmiddels het vrijwel geheel achter me kunnen laten gelukkig.
En misschien klopt het wel dat een gepeste er wat aan kan doen, want ik denk niet dat ik nu nog snel gepest zou worden, maar dat geldt voor meer dingen dat een 'slachtoffer' er iets aan had kunnrn doen.
Het lijkt altijd zo als vergoeilijking gebruikt te worden ten opzichte van diegenen die over de schreef zijn gegaan.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-07-2013, 19:26:49 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 18-07-2013, 19:21:17
Berichten: 4
Ze moeten uitleggen op school dat pesters zelf onzeker zijn, op de kleuter school moeten ze uitleggen hoe het werkt , dat onzekere mensen juist andere peseten om hun eigen onzekerheid te verbergen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-07-2013, 17:11:52 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Als je zoiets als pesten wilt oplossen met zoiets als straf, dan heb je al totaal de verkeerde benaderingswijze gekozen.

Dan probeer je iets aan de binnenkant te veranderen door het over de buitenkant te hebben. Straf zal altijd worden ervaren als een extern gegeven wat niet raakt aan de werkelijke beweegredenen die je hebt gehad om iets in de eerste plaats te doen. Je gaat haten op degene die je straft en op degene die de straf heeft veroorzaakt, namelijk jezelf. Maar door tegen jezelf te zeggen "dit was fout" verander je niet de beweegreden die je had om het te doen. Het is dus geen innerlijke oplossing. Je brengt extra pijn in in een probleem wat uit pijn bestaat. Als de pester pest uit onzekerheid (pijn) dan neemt dit toe door te straffen waardoor hij nog meer zal gaan pesten.

Zo werkt het trouwens ook vaak met verslaving. Een alcoholverslaafde zal meer gaan drinken als hij beseft hoe groot zijn probleem is.

Het is een kwestie van eigenwaarde. De pester heeft een lage eigenwaarde en degene die gepest wordt ook.

Je moet mensen in de eerste plaats een goed gevoel over zichzelf geven. Dus er moet ruimte zijn voor begrip, ook naar de pester toe. Er moet een veilige omgeving gecreëerd worden waarin wederzijds over gevoelens gepraat kan worden, en waarin dingen opgebiecht kunnen worden zonder dat het leidt tot straf of een verlies aan waardigheid. Laat de pester zijn eigenwaarde behouden. Laat de gepeste zich geaccepteerd voelen door de groep.

Er is een docent in Japan die dit vakkundig uitvoerde. Erg mooi en ontroerend en indrukwekkend om te zien: Children Full of Life.

Daarom zeg ik: als meditatie, yoga, mandala tekenen, over gevoelens praten, etc., als dat meer gemeengoed zou zijn, zou er al veel ten goede veranderen.

Ik ben lid van de bevoorrechte orde der geestelijk patienten, en ik kan je vertellen dat er in de geestelijke gezondheidzorg vrijwel totaal geen aandacht is voor meditatie - terwijl alle clienten last hebben van geestelijke onrust en chaos in de kop. Er zijn in de gebouwen geen stilteruimtes. Ontspanningstechnieken moet worden gegeven in de sportzaal. Die er eigenlijk niet goed voor geschikt is.. Patienten kunnen zich nergens terugtrekken om in stilte te zijn, behalve op hun kamer. Als ze die hebben.

De samenleving is gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld om te 'snappen' hoe je dit probleem moet oplossen. Mensen lossen liever hun mentale problemen op door de hele dag afleiding te zoeken voor de TV. Bier drinken en voetbal kijken en op een terrasje gaan zitten.

Toekomstige scholen en klinieken zullen stilteruimtes hebben en dat zal al veel schelen.

En straffen? Hou alsjeblieft op.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-07-2013, 17:27:18 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Stilte is een yin-aspect. Emotie, gevoel is ook een yin-aspect. De diagnose is dat het vrouwelijke wordt onderdrukt in onze cultuur en dat het mannelijke te sterk is. Dat veroorzaakt de onbalans waardoor gevoelens niet kunnen worden geüit. De oplossing is om meer yin in te brengen. Straffen is yang (extern). Meer yang gaat het probleem niet oplossen. Er moet meer aandacht en ruimte zijn voor de vrouwelijke kanten van het leven. Wanneer je die onbalans herstelt, op scholen en in klinieken, lossen een aantal problemen zich als vanzelf op.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 14:24:17 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik vind straffen onlogisch klinken.

Je leert er namelijk niks van.

Kijk naar Amerika - keiharde straffen, altijd tough on crime, maar er is meer criminaliteit dan waar ook in de westerse wereld. De plek waar het hardst wordt opgetreden, is het meeste geweld. Toeval? Nee... Dat harde optreden inspireert tot meer geweld. Het harde optreden en het geweld zijn van dezelfde aard.

Dus het harde optreden tegen het pesten, en het pesten zelf, zijn van dezelfde aard.

Einstein zei "Je kunt een probleem niet oplossen met het denken dat het heeft gecreeerd." "You cannot solve a problem from the same consciousness that created it. You must learn to see the world anew."

Hoe harder je gaat optreden, hoe meer dus de maatschappij lokaal gaat verharden, en hoe meer er gepest zal worden.

Dat vind ik onlogisch om te doen!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 15:01:21 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Nee, dat is niet altijd zo geweest. In Amerika is het veel harder dan hier en er is veel meer criminaliteit en geweld dan hier, dat bewijst onmiddellijk dat het niet overal hetzelfde is en dat het ook niet in alle tijd hetzelfde is. Zelfs in Canada (zelfde continent) is er veel minder geweld dan in de VS en wordt er veel minder hard opgetreden. Het wapenbezit is er ongeveer gelijk, maar het gaat puur om de mentaliteit.

Je creeert een cyclus van geweld die steeds blijft groeien. Hardere straffen, harde mentaliteit, meer pesten. Het enige wat je bereikt is jouw gevoel van 'rechtvaardigheid'.

Toevallig is karma een natuurwet en niet iets wat je in eigen hand kunt nemen. Karma betekent niet "oog om oog, tand om tand". Karma is geen excuus om vergelding na te streven. Dat is geen karma, dat is vergelding. Daar is niks spiritueels aan.

Hij die rechtvaardig is is niet hij die straft. Hij die rechtvaardig is is hij die in de eerste plaats rechtvaardig handelt. Ik weet dat in onze cultuur rechtvaardigheid wordt gezien niet als een vorm van goed gedrag, maar als een vorm van vergelding. Maar dat is opnieuw de gewelddadige aard van deze cultuur.

Straffen heeft nog nooit iets veranderd aan de wereld; maar deze slechts in stand gehouden zoals die is. Als straf een vorm van correctie is (of aanpassing) dan zou deze correctie cq. aanpassing moeten leiden tot verandering. Dat gebeurt niet, omdat werkelijke aanpassing moet plaatsvinden in de harten van de mensen en dat kan niet worden afgedwongen met geweld. Straf is reactionair en waar je je tegen verzet dat houd je in stand.

Wat je wel kunt doen is verzachting aanbrengen. Zoals je kunt zien in dat filmpje "Children full of life". Als je het voor elkaar kunt krijgen dat de pester zijn daden opbiecht, spijt betuigt, en verandering belooft, DAN heb je wat bereikt. Dan creeer je ook een situatie waarin de dader het goed wil maken met het slachtoffer. Misschien heb je dan geen 'rechtvaardigheid' bereikt, maar wel genezing!!!

Als je waarneemt dat de wereld hard is, en vervolgens concludeert dat de enige oplossing nog meer verharding is, dan denk je vreemd. Als de wereld hard is, dan is de enige oplossing verzachting!

Ik ben dus niet voor het uitblijven van een aanpak, ik ben voor een andere aanpak.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 19:28:40 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
We hebben het over straf, nu heb jij het over voor jezelf opkomen.

Noem jij naar de leraar rennen en klagen dat je gepest wordt, voor jezelf opkomen?

Noem jij straf eisen, voor jezelf opkomen?

Je hebt het over een grote bek hebben, maar dat is heel wat anders. Natuurlijk mag je jezelf verweren.

Het gaat er niet om dat jij verzacht, maar dat de pester verzacht, en dat het hele klimaat op school verzacht. Dat er gehuild mag worden, zonder dat dat tot schande leidt. Dat degenen die dat belachelijk maken worden aangepakt. Niet met straf, maar met strenge woorden.

Kijk dat filmpje nou maar dan kan je wat zien: http://www.youtube.com/watch?v=Oc7S8HAfDzk. Die basisschoolleraar trekt er gewoon meerdere dagen voor uit om het pesten te bespreken, om de waarheid op tafel te krijgen. Denk niet dat hij slap is. Hij is sterk maar niet hard. Hij is boos op de kinderen en steekt z'n boosheid niet onder stoelen of banken. Hij wil dat er opgebiecht wordt. De kinderen schrijven dagelijks in een notitieblok waaruit ze voor de klas voorlezen. Uiteindelijk wordt daarin over het pesten gepraat... en zo creeert hij een uitstekende, open, veilige sfeer.

Goed, die man is uniek.. maar dat is wel wat je zou willen creeren, toch? Straffen gaat toch niet de sfeer verbeteren? Als ik gepest zou worden, en mijn pester zou zwaar gestraft worden, dan zou ik vrezen voor m'n leven, want ik weet dat meneer agent of mevrouw juf mij nooit tegen de wrath van die pester kan beschermen.

Afbeelding
Afbeelding

;-)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 21:23:58 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Weet je waarom die types er zijn? Omdat de wereld zo hard is! Denk je dat die types vanaf hun geboorte zo zijn? Nee, ze zijn zo geworden door het klimaat thuis en het klimaat op straat en het klimaat op school. Als je daar een einde aan wil maken, moet je het bij de wortel aanpakken en dat klimaat veranderen. Wat jij wil is iets compleet zinloos doen want ja het geeft je een goed gevoel en dan kunnen we allemaal geloven dat de wereld in orde komt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 21:34:44 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dan hoef je ook niet te straffen als je er vrede mee hebt tenzij het alleen maar uit dat gevoel van vergelding is.

Is dat niet waarom iedereen dat wil? Vergelding. We straffen niet ter correctie. We straffen niet ter verbetering. We straffen vanuit dat onderbuikgevoel. Dat idee van correctie of verbetering of 'leren' is gewoon een excuus wat we aanvoeren zodat we lekker kunnen vergelden voor wat ons is aangedaan. Ik pijn, jij ook pijn.

Als je maar niet denkt dat het pesten daarmee ophoudt of zelfs ook maar een minuscuul beetje vermindert, want het zal alleen maar erger worden als het oog om oog, tand om tand wordt. De wereld is elders veel harder dan in Nederland en je lijkt er niks om te geven dat jouw goede maatregelen ons diezelfde richting op voeren. De wereld is hard, ja, maar hij kan nog harder. Let op mijn woorden!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 22:07:51 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
De hele wereld wordt harder, er is minder tijd voor elkaar, de mensen vervreemden van elkaar. Televisie heeft ons eerst in ons huis opgesloten, daarna heeft internet het over genomen, alles is sneller geworden, er is minder geduld, minder tolerantie. De smartphone vergroot dat isolement nog verder. De muren om iemand's tuin zijn hoger dan vroeger. Psychische ziektes nemen toe.

Harder straffen past alleen maar binnen dat kader. Zelfde ontwikkeling.

De wereld zit niet 'zomaar' zo in elkaar, de wereld is zo geworden. 100 jaar geleden hadden de mensen meer compassie dan nu. Er is een ontwikkeling gaande. Wat wil je nu precies bijdragen met dat hardere straffen? Waar gaan we naar toe? De wereld staat niet stil. De wereld "is" niet zomaar "hard". Dat is een fabeltje. De wereld is NU hard en hij is nu harder dan 20 jaar geleden. En hij zal nog harder worden, tenzij er een tegenbeweging op gang komt.

En zo'n tegenbeweging zou kunnen bestaan uit gevoelsmatige dingen op scholen. Massage. Kinderen die elkaar masseren in de klas. Meditatie. Yoga. Mandala tekenen. Dat zal pesten tegengaan, onder andere.

Ik begrijp niet waarom je zo hardnekkig vast houdt aan dat willen straffen, maar dat zal dat rechtvaardigheidsgevoel wel zijn. "Dat zal ze leren."

En sorry, maar jij weet helemaal niks over mijn leven. Of ik het moeilijk ga krijgen - als ik kinderen zou hebben bijvoorbeeld? Het kan heel goed dat ik straf zou uitdelen, maar ik zou wel m'n best doen om een zo vriendelijk mogelijk omgang te hebben. Straf is een uiting van ongeduld en niet weten hoe je het anders aan moet pakken. De enige remedie daarvoor is leren hoe je het anders aan kunt pakken.

Mijn leraar wiskunde strafte kinderen door ze een minuut of 10 in een prullenbak te laten staan. Dat was een hilarische 'vernedering' wat niet echt vernederend was en het was erg vermakelijk en iedereen moest er om lachen, inclusief degene die gestraft werd. Hij hield uitstekend de klas onder controle met dat soort dingen. Iedereen hield van hem.

Ik ben nog steeds bang voor m'n vader. Er dreigde altijd geweld als we niet luisterden. Ik heb nooit echt een goede band met hem kunnen opbouwen. Ik geloof dat dat niet mogelijk is als iemand zo gewelddadig is.

Prima als straf jou ten goede is geweest, maar verwacht alsjeblieft niet dat de problemen minder gaan worden door pesten te bestraffen. Het is hooguit een controle maatregel. Net als bij flitspalen en snelheidsboetes moet de dreiging in stand worden gehouden om de mens onder controle te houden. Zodra je die flitspalen weghaalt zul je merken dat iedereen weer te hard gaat rijden en dat ze niets "geleerd" hebben. Dat is mijn mening. Ik denk dat ik daarin gelijk heb.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 22:43:26 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Je hoeft mij geen sterkte te wensen hoor. Ik heb het nergens moeilijk mee, wat dit betreft, en ik ben (bijna) nooit gepest. Ik heb ook geen enkele aanname gedaan over wat ik denk dat jij in de toekomst "wilt gaan doen". Ik had het alleen maar over deze wens van jou. Ik bemoei me eigenlijk nauwelijks met politiek. Ik heb genoeg problemen in m'n eigen leven en die hebben niets met straffen te maken.

Uiteraard hebben ze wel vaak te maken met onbegrip vanuit andere mensen en familie. Ik worstel enorm met m'n gezondheid en kinderen zal ik wel nooit krijgen. Ik zal ook wel nooit in een positie verkeren waarin ik moet straffen of anderszins met vervelend gedrag moet omgaan. Dus ik zou niet weten waarom ik het moeilijk zou moeten krijgen (heb het al moeilijk genoeg).

Groetjes,


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-07-2013, 23:51:16 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-07-2013, 09:15:41
Berichten: 516
Hoi :)

Wil me nergens mee bemoeien of zo maar op scholen zijn ze al begonnen met het pesten tegen te gaan. Dit van positieve benadering en omgang met elkaar tot aan de massage in de klassen.....zelf heb ik niets met straffen, vind dat je pestkoppen mag laten inzien dat het ook anders kan, pestgedrag komt vaak voort uit angst...soms een stoornis.....denk dat je met straffen vanuit angst iets aanleert voelt niet goed, kan er wel achter staan dat je hem of haar laat inzien dat het anders kan en dat vanuit zijn hele zijn ervaart

_________________
Een dag niet gelachen is........een dag niet geleefd ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-08-2013, 00:31:52 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Je gaat mijn antwoord niet leuk vinden. Dit is mijn optiek, je mag er van vinden wat je wilt. Als het je meer geruststelling geeft om er niet in te geloven, be my guest, take it or leave it. Voor mij is het de waarheid na inzichten die ik heb opgedaan na verlichtingsmomenten.

Maar alles wat er gebeurt trek je aan. Er is geen toeval. Als het jou tijd is om gepest te worden, dan is het jou tijd om gepest te worden. Ik heb mijn tijd ook gehad. Waar jij in gelooft, dat gebeurt. Als jij bijvoorbeeld gelooft dat je "niet gepest wil worden en dat het steeds maar gebeurt." Dan gebeurt precies dat: Je wil niet gepest worden en het gebeurt steeds maar. Jou overtuigingen werken als magneten voor de dingen die gebeuren.
In eerste opzicht klinkt dat misschien extreem cynisch, maar ik zie juist het tegenovergestelde: Dit betekent dat je optimale controle hebt over de situatie. Wat er moet gebeuren is niet iets wat buiten jou speelt, maar dat is iets wat je in jezelf moet omschakelen. En dat geeft zowel macht als onmacht.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-08-2013, 00:48:15 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Xen, je woorden bevatten in mijn ogen veel wijsheid.
Toch denk ik wel dat straffen nog beter is dan dat er helemaal niks aan gedan zou worden in de zin van dat het min of meer genegeerd wordt.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-08-2013, 01:05:37 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
HeavenBoy schreef:
Het is ook een betere wereld wat Xen zegt ja, maar de realiteit ligt toch anders. Als mijn pester mensen kreeg die hem begrepen, dan had ik hier niet gezeten.. Want dan had die meer 'ondersteuning' om zijn idiote doel te halen. Sommigen zijn nou gewoon heel erg, dat valt niet goed te maken met 'verzachting'. Vroeger kon ik er helemaal niet tegen dat mensen soms voor de pesters op kwamen met: "Maar hij of zij is ook gepest geweest of is erg onzeker,"
Dat geeft toch nog niet het recht om een onschuldig iemand pijn te doen, doodsbang te maken en de dood in te jagen? En als dat laatste niet lukt, dan maar zelf met een mes erop af gaan?
Nu ik ouder ben weet ik ook wel dat het maar mensen zijn, en is het alleen maar mijn persoonlijke ervaring. Maar ik weet zeker dat dit soort extreme pesterijen vaker gebeuren en er wordt er veel te soft over gedacht en gedaan.


Toch zit er wel iets in, dat als jou pester in een harmonieuze wereld geboren was hij jou niet gepest zou hebben. Dus 'moeten' we de wereld harmonieuzer maken.
Straffen is zeg maar geen lange termijn oplossing voor de maatschappij.. :)
Oh en de wereld is niet gewoon zo, want de wereld verandert voortdurend.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl