Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 19:13:25

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 03-11-2013, 01:31:44 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
De politiek is niet uit op het grote geld.

De politiek heeft geen macht in relatie tot het grote geld.

Kijk eens naar de discussie over megastallen. Ik volg niet veel politiek maar die discussie heb ik gevolgd.

De staatssecretaris of minister schrijft een publiek debat uit. In dat publieke debat komen er bepaalde duidelijke meningen naar voren. De staatssecretaris legt vervolgens die meningen gewoon naast zich neer, en past wat definities aan. Hij zegt "De ECHT grote megastallen willen we hier niet, maar megastallen van deze omvang zijn okee."

Niemand kan er iets tegen inbrengen want als je niet meedoet met de groei in de wereldeconomie verlies je aan concurrentiekracht, en als je aan concurrentiekracht verliest, dan verlies je aan inkomsten (ook voor de overheid), en als je aan inkomsten verliest, dan moet je bezuinigen, en geen enkele politicus wil bezuinigen.

En wil je als kamerlid besluiten gaan nemen die ook op grotere bezuinigingen uitdraaien? Dacht het niet.

Dus die megastallen komen er gewoon, wat het volk ook vindt. Want er is geld mee gemoeid. Belastinginkomsten. En de groei van de economie.

Geen enkele politicus kan een besluit nemen wat slecht is voor de economische groei. Alles draait om economische groei.

Lees eens wat anders dan studieboeken, misschien leer je wat.

Net zo goed is bijvoorbeeld de OV-chipkaart geintroduceerd omdat de OV-bedrijven dat wilden, zonder dat het volk is geraadpleegd. Ze willen ook een aantal provincies samenvoegen in het westen van het land, zonder dat er ook maar de intentie is om te kijken wat het volk zelf wil.

Een bedrijf als Shell zal nooit terecht worden gesteld voor alle misdaden jegens mens en milieu, omdat wanneer haar functioneren onmogelijk zou worden gemaakt, dat een enorme knauw zou zijn voor de economie. Schiphol zal nooit gedwongen worden te krimpen, omdat het enorm veel geld oplevert. Om dezelfde reden zal er nooit belasting geheven worden op de kerosine. Recentelijk was in het nieuws een settlement tussen de Amerikaanse overheid en een grote Amerikaanse bank. Die bank was verantwoordelijk voor veel ellende bij de kredietcrisis, maar zal niet meer krijgen dan een geldboete. Als de bank namelijk failliet zou gaan, zou dat land verder van huis zijn.

De economie moet te allen tijde draaiende gehouden worden. Veel van de zaken die niet pluis zijn in deze wereld draaien juist bij aan een 'betere' economie. Wij profiteren ervan dat Shell er een bende van maakt in Nigeria.

De politiek kan niet zomaar dat systeem onderuithalen. We zijn met z'n allen afhankelijk van dat systeem. Als je dat systeem werkelijk zou aanpakken zou de hele maatschappij instorten. Dat kan en mag nooit gebeuren. De politiek is ervoor om dat systeem juist te olieën, zodat onze verzorginsstaat intact blijft. Alles wat de politiek doet, is in grote lijnen ten dienste van dat systeem. Daarom was de verkiezingsslogan van GroenLinks enkele jaren geleden "Groei Mee" waarmee ze groei in de duurzame sector bedoelden.

Zoals een CEO in dienst is van een bedrijf, is een politicus in dienst van de maatschappij. Die maatschappij heeft duidelijk omschreven belangen. Deze belangen zijn in de hoofdzaak economisch. Deze economische theorie is onaangevochten. Economen op alle invloedrijke posities hangen allemaal hetzelfde gedachtegoed aan.

Dat is waarom een politicus niet zoveel speelruimte heeft.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 03-11-2013, 16:17:11 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2010, 22:23:31
Berichten: 3743
Locatie: Grunn
LadyMaai schreef:
In de maatschappij waar ik vandaan kom zijn er heel veel vrouwen op hoge posities, burgemeesters, wethouders, en er zijn tegenwoordig veel meer vrouwelijke ministers en zelfs staatshoofden dan vroeger, en ze doen het nog heel goed ook. Duitsland lijkt het enige Europese land te zijn wat een beetje fatsoenlijk door de crisis heen is gekomen.

Ook de meeste andere Europese landen (inclusief Nederland) zijn redelijk door de crisis heen gekomen. Vergeleken met de bekende crisis van de jaren dertig tot aan de Tweede Wereldoorlog valt de crisis van 2008 tot nu toe alles mee. Overheden grepen in tegenstelling tot toen snel en effectiever in, veel banken zijn door de overheid gered waardoor het kaartenhuis niet helemaal in elkaar is gestort en dankzij verregaande hedendaagse globalisering hoeft ook de internationale handel niet heel erg onder de crisis te lijden. We hebben nu te maken met een laagconjunctuur en die trend zal zich nog wel even voortzetten.
Citeer:
Vrouwen hebben veel meer macht dan in de tijd van de indianen. Dus nee, liever niet terug naar de tijd van vroeger. De mogelijkheid voor vrouwen om macht te hebben moet er absoluut zijn en blijven.

Over welk tijdperk spreken we nu? De indianen leven al sinds duizenden jaren in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Vreemd 'argument' ook. Over het algemeen heeft de vrouw gedurende de lange geschiedenis minder directe macht gehad van de man, dat ben ik met je eens.
Citeer:
Net zoals voor mannen trouwens, Iedereen moet op de positie kunnen komen waar hij of zij voor geboren is. Daarnaast hebben vrouwen in dit land sinds 1917 kiesrecht en dat moest ook maar zo blijven naar mijn mening. Vrouwen hebben vaak heel goed inzicht in waar ze op willen stemmen. Het is gewoon onmogelijk om de moderne maatschappij terug te vertalen naar die van vroeger, de moderne maatschappij is te gecompliceerd voor zoiets als een eenvoudige stemming voor een stamhoofd.

Voor een positie geboren zijn? Dat is een beetje ouderwets en ook niet bepaald effectief, want wie zegt dat die persoon geschikt is voor die positie? In het hedendaagse tijdperk is het belangrijker om over bepaalde vaardigheden te beschikken om zo aanspraak te kunnen maken op een bepaalde functie.
Citeer:
Daarnaast hebben vrouwen in dit land sinds 1917 kiesrecht

Ik studeer Geschiedenis en ik ben er zeker van dat vrouwen pas sinds 1922 echt konden stemmen :wink: .
Citeer:
Het is gewoon onmogelijk om de moderne maatschappij terug te vertalen naar die van vroeger, de moderne maatschappij is te gecompliceerd voor zoiets als een eenvoudige stemming voor een stamhoofd.

Dan kan prima hoor, mits je in je achterhoofd houdt dat bepaalde perspectieven en ideeën van nu toen absoluut nog niet actueel waren (en omgekeerd zouden ze zich bij sommige ideeën van nu flink achter de oren krabben). Bij de geschiedschrijving moeten we als historici zelfs constant interpretaties doen over het verleden en het heden. Stellen dat je de moderne maatschappij absoluut niet zou kunnen terugvertalen naar vroeger is veel te simpel. Het 'stamhoofd' van de Verenigde Staten is ook gewoon gekozen door een eenvoudige stemming hoor :wink: . Alleen in plaats van een handje opsteken of krijtstreepjes achter elke naam te zetten hebben ze nu gestemd door middel van een formuliertje of met de computer.
Citeer:
Alsjeblieft zeg, je klinkt als iemand die totaal geen kijk heeft op de tweede kamer. Het draait daar echt niet om wat de CEO's er van vinden. Het is toch echt de stem van de burger die je in het parlement terug ziet. De meeste beslissingen die betrekking hebben op de maatschappij worden op maatschappelijke vraagstukken en onderbouwd onderzoek gebaseerd. Ik doe een overheidsstudie dus ik weet hier volgens mij echt wel wat van af. Het grote geld is niet zo zeer een issue... het is meer wie er nou vind dat hij gelijk heeft in de politiek. Je zou je er eens echt in moeten verdiepen. Het is zoveel meer dan winst proberen te maken over de rug van de burger, en zeker in Nederland is politiek een systeem wat behoorlijk gecompliceerd in elkaar zit omdat er ook beleid gevormd moet worden. Het af doen als iets wat 'alleen uit is op het grote geld' doet de politiek zwaar te kort.

Xen heeft wel degelijk een punt. De impact van de economie op de politiek is heel erg belangrijk en dit is sinds mensenheugenis al zo geweest. Vroeger was het wel zo dat macht en geld nog dichter bij elkaar lagen vergeleken met nu. Economie en politiek liggen heden ten dage wat verder uit elkaar, maar tegelijkertijd hebben ze enorm veel invloed op elkaar door de toegenomen globalisering en deze twee begrippen kunnen bijna ook niet los van elkaar worden gezien. Economische belangen worden ook in de Tweede Kamer altijd afgewogen.
Citeer:
Ik doe een overheidsstudie dus ik weet hier volgens mij echt wel wat van af.

Non-argument.

_________________
Tom schreef:
Er is geen hoop meer voor deze we dit forum.
Zonder Blackbird zijn er alleen nog maar super strenge moderators over :'(

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.


PS Haters gaan haten!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 03-11-2013, 23:19:38 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Zo zo, eens een discussie op SJ. You go, people! 8)


Het lijkt me, in algemene termen, onwenselijk aan te nemen dat politiek en economie niet één of andere beïnvloedende relatie aangaan. Dat impliceert overigens niet meteen dat die relatie extreem of pervers is, want dat zou ook te ver gaan. Eén en ander hangt ook van plaats en tijd af, natuurlijk.

Tim schreef:
Het 'stamhoofd' van de Verenigde Staten is ook gewoon gekozen door een eenvoudige stemming hoor :wink: .
De blik van een objectiverende Marsiaanse antropoloog. I like that.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 04-11-2013, 02:02:58 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik begon dit topic volgens mij met een uiteenzetting over het bezetten van specifieke rollen door mannen en vrouwen versus een soort gelijktrekken daarvan zodat er feitelijk geen onderscheid meer te maken valt.

Helaas weet ik niet zoveel van dat Indiaanse systeem waar onze Lady op reageerde; als ik daar wat meer van wist, kon ik wat inhoudelijker argumenten aandragen.

Als we echter kijken naar de wereld dan is het wel duidelijk dat vrouwen zich niet zo snel aangetrokken voelen tot het loodgieterschap en mannen minder tot kinderdagverblijfleider, bepaalde dingen zijn mannen gewoon beter in en bepaalde dingen zijn vrouwen beter in omdat het ene meer mannelijke energie vergt, en het andere meer vrouwelijke energie.

Neemt niet weg dat een man sterk kan zijn in zijn vrouwelijke energie, en een vrouw sterk kan zijn in haar mannelijke energie. Dit is echter meer uitzondering dan regel.

Vrouwen die heden ten dage bestuursfuncties vervullen, moeten sterk in hun mannelijke energie staan, omdat die functies doelgericht, planmatig werken vereisen - een mannelijke kwaliteit - terwijl vrouwen heel sterk zijn in diffuus, communicatief werk. Een vrouw kan zich met 5 doelen tegelijk bezig houden, wat voor een man moeilijk is. De economische realiteit is dat bedrijfsdoelstellingen heel mannelijk zijn. Het vereist een enkelvoudige focus op het doel van winst.

De vraag is of er iets verandert wanneer vrouwen die functies gaan overnemen. Het probleem is namelijk eigenlijk dat de functie überhaupt niet om een vrouwelijke energie vraagt. Je kan je voorstellen dat bestuursfuncties in de toekomst een soort duale positie zijn, waarop men zowel een man als een vrouw zal willen plaatsen.

Eerder nog denk ik dat de doelen van de economie anders zullen zijn, wanneer het vrouwelijke haar opgang heeft gemaakt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 04-11-2013, 08:29:20 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Maar in een systeem waar alleen mannen zich verkiesbaar kunnen stellen en vrouwen alleen kunnen kiezen, leg je toch júist de nadruk op een onderscheid tussen de twee?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 04-11-2013, 19:59:23 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Jawel maar het is de vraag of dat onderscheid zo verkeerd is.

Ik las laatst een boekje van een relatie-coach die van mening was dat de gelijktrekking van de mannen en de vrouwen ervoor gezorgd heeft dat de passie is verdwenen uit veel relaties. Het mannelijke is aangetrokken tot het vrouwelijke en andersom. Als mannen en vrouwen precies dezelfde rollen en functies hebben, verdwijnt de polariteit en daarmee de aantrekking. Ik vond haar beschrijving een beetje zwart-wit, maar ja, ik ben een heel vrouwelijke man (yin) in bepaalde opzichten. Ik hou van zilver, van de maan, van katten, van de kou, de nacht. Uit de versierkunst blijkt ook dat vrouwen het fijn vinden als een man de leiding neemt. Initiatief nemen is een mannelijke eigenschap die door vrouwen wordt gewaardeerd. Veel vrouwen (?) willen een man die gewoon zegt "We gaan daar en daar heen, ik heb kaartje gereserveerd, zorg dat je om 8 uur klaar bent." ipv een man die altijd overlegt en altijd vraagt wat ze wil. Voor deze relatie-coach [linkje] is de polariteit tussen mannen en vrouwen dus heel belangrijk.

In zuidelijke landen is deze polariteit veel vanzelfsprekender (Zuid-Amerika) maar wij gruwen weer van het macho-gedrag wat daar bij komt. In onze wereld zijn vrouwen geëmancipeerd geraakt, maar dat komt niet doordat het vrouwelijke vanzelfsprekender is geworden: het komt doordat vrouwen zich mannelijk zijn gaan gedragen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 04-11-2013, 21:06:12 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Ik las laatst een boekje van een relatie-coach die van mening was dat de gelijktrekking van de mannen en de vrouwen ervoor gezorgd heeft dat de passie is verdwenen uit veel relaties.
Het lijkt me eerder gewoon iets menselijks dat je op den duur op elkaar bent uitgekeken of dat de passie weg is. Als iets lang duurt, kan het gewoonte worden, en dus routine. Dynamiek slijt weg...

Citeer:
Als mannen en vrouwen precies dezelfde rollen en functies hebben, verdwijnt de polariteit en daarmee de aantrekking.
Mwah, dat weet ik zo net nog niet. Mannen in uniform mogen dan goed scoren, maar een vrouw in uniform... Mannen zijn 'van oudsher' meester, maar een bepaalde meesteres... 8)

Citeer:
Uit de versierkunst blijkt ook dat vrouwen het fijn vinden als een man de leiding neemt. Initiatief nemen is een mannelijke eigenschap die door vrouwen wordt gewaardeerd.
Of ze zijn gewoon lui. Emancipatie is wat ze willen, maar niet totaal. Tradities zijn gewoon gemakkelijk, weet je. Daarom zeulen mannen ook altijd de troep van vrouwen als ze gaan winkelen...

Citeer:
Veel vrouwen (?) willen een man die gewoon zegt "We gaan daar en daar heen, ik heb kaartje gereserveerd, zorg dat je om 8 uur klaar bent."
Pas op, hè. Als we zo met de deur in huis vallen qua seks, dan kunnen we het shaken. :P

Citeer:
In zuidelijke landen is deze polariteit veel vanzelfsprekender (Zuid-Amerika) maar wij gruwen weer van het macho-gedrag wat daar bij komt. In onze wereld zijn vrouwen geëmancipeerd geraakt, maar dat komt niet doordat het vrouwelijke vanzelfsprekender is geworden: het komt doordat vrouwen zich mannelijk zijn gaan gedragen.
In elk geval op het eerste gezicht geef ik je hierin helemaal gelijk. Vaak is 'gelijkheid' eigenlijk het streven van de vrouw om hetzelfde te doen en te laten als de man. Niet andersom. Je ziet het zelfs in de mode: ze lopen inmiddels al enkele decennia in broeken, maar nu ook in colberts, gilets en hoedjes (die op de mannenafdeling helaas al decennia geleden zijn uitgestorven :( ).

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 04-11-2013, 22:38:13 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Kiro schreef:
Het lijkt me eerder gewoon iets menselijks dat je op den duur op elkaar bent uitgekeken of dat de passie weg is. Als iets lang duurt, kan het gewoonte worden, en dus routine. Dynamiek slijt weg...


Ik kan er niet duidelijk over oordelen. Ik weet wel dat deze vrouw beschreef dat haar coaching in bepaalde gevallen succesvol was. Zodra de vrouw stopte met mannelijk gedrag, nam haar partner het weer van haar over. Hij voelde zich daardoor weer meer man. De vrouw voelde zich meer vrouw. Vaak had dat een positief effect op de relatie.

Citeer:
Mwah, dat weet ik zo net nog niet. Mannen in uniform mogen dan goed scoren, maar een vrouw in uniform... Mannen zijn 'van oudsher' meester, maar een bepaalde meesteres... 8)


Wel, het schijnt dat er periodes geweest zijn in de (ons niet goed bekende) geschiedenis waarin vrouwen het daadwerkelijk voor het zeggen hadden. Binnen de BDSM is onderwerping (ook door mannen) schijnbaar net zo populair als overheersing.

Citeer:
Citeer:
Uit de versierkunst blijkt ook dat vrouwen het fijn vinden als een man de leiding neemt. Initiatief nemen is een mannelijke eigenschap die door vrouwen wordt gewaardeerd.
Of ze zijn gewoon lui. Emancipatie is wat ze willen, maar niet totaal. Tradities zijn gewoon gemakkelijk, weet je. Daarom zeulen mannen ook altijd de troep van vrouwen als ze gaan winkelen...


Tsja, maar in de meeste relaties heeft een vrouw het gewoon voor het zeggen ;-). In de meeste hedendaagse relaties is het de vrouw die echt alles regelt. Tenminste, het is vaak zo dat de vrouw het complete huishouden bestiert, terwijl de man alleen voor een inkomen zorgt. En zich voor de rest opsluit in zijn hobbyschuur ;-).

Citeer:
Citeer:
Veel vrouwen (?) willen een man die gewoon zegt "We gaan daar en daar heen, ik heb kaartje gereserveerd, zorg dat je om 8 uur klaar bent."
Pas op, hè. Als we zo met de deur in huis vallen qua seks, dan kunnen we het shaken. :P


Tegelijkertijd wil een vrouw niet dat je aan haar vraagt of ze zin heeft in seks, ze wil gewoon dat je haar verleidt. Zonder het van te voren te vragen.

Citeer:
In elk geval op het eerste gezicht geef ik je hierin helemaal gelijk. Vaak is 'gelijkheid' eigenlijk het streven van de vrouw om hetzelfde te doen en te laten als de man. Niet andersom. Je ziet het zelfs in de mode: ze lopen inmiddels al enkele decennia in broeken, maar nu ook in colberts, gilets en hoedjes (die op de mannenafdeling helaas al decennia geleden zijn uitgestorven :( ).


Ja exact. Tegerlijkertijd zijn mannen wel wat vrouwelijker geworden. Maar maar een klein beetje. Ze helpen wat meer mee in het huishouden enzo. Hebben wat vaker een verzorgend beroep. Vaak zwaait de vrouw de scepter over dat huishouden en wordt de man gewoon opgedragen zijn taken te doen. Erg vind ik dat :P. "Onder de plak bij zijn vrouw" heet dat van oudsher.

Een begeleidster van me zei "Als ik hem niet gewoon zeg wat ie moet doen, en wanneer, dan gebeurt er helemaal niks."


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 04-12-2013, 23:24:10 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-01-2011, 14:51:59
Berichten: 81
Locatie: Zaandam
Wat is er nou helemaal echt op tegen als vrouwen de echte, belangrijke posities in de maatschappij bekleden?

_________________
Wees een lichtje in de duisternis.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 05-12-2013, 08:59:23 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Niks, lijkt me.

Ik geloof trouwens dat de rijkste mens van Nederland een vrouw is met ruim 7 miljard. Iemand van Heineken.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl