Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 13:16:57

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 29-03-2012, 23:46:43 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik moest zonet denken aan iets wat ik lange tijd geleden ooit gelezen heb...

Het Amerikaanse federale democratische systeem schijnt gebaseerd of geinspireerd te zijn door een Native American regeringsmodel. Ik weet er het fijne niet van, maar...

In dat model was het zo dat alleen mannen de positie van chief konden verkrijgen, terwijl alleen vrouwen een stem mochten uitbrengen voor die positie. Op die manier was er een machtsbalans tussen de geslachten.

Het systeem dat daarop werd gebaseerd echter (het federale aspect ervan) daarin werd de vrouwenstem vervangen door een mannenstem. Pas later kregen vrouwen ook een kiesrecht.

Echter in onze huidige samenleving, die nog steeds een mannenmaatschappij is, hebben vrouwen dan wel een gelijke stem, maar de meeste kandidaten waarop ze kunnen stemmen zijn nog steeds mannen.

Was het indiaanse systeem niet eigenlijk beter?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 30-03-2012, 09:21:37 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Als het zich zogenaamd baseert op een systeem waarin vrouwen mogen stemmen op mannen, maar dat die vrouwen dan wel vervangen worden door mannen, dan volgt daaruit dat het nieuwe systeem feitelijk helemaal niet gebaseerd is op het oude systeem. In plaats daarvan sluit ze simpelweg aan bij alle andere systemen die we in het westen kennen.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 30-03-2012, 09:50:04 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dat snap ik, maar daar gaat mijn vraag ook niet over.

Mijn vraag is:

Is het erg dat in een politiek systeem mannen en vrouwen ongelijke rollen hebben (zoals bij de Indianen), waarbij wél elk geslacht in feite in een positie van macht wordt geplaatst?

Toen ik dat eerder aan mensen voorlegde was het antwoord altijd negatief: dat is geen gelijkheid. Gelijkheid impliceert blijkbaar dat alles hetzelfde is. Maar in het Indiaanse systeem was er geen gelijkheid in die zin, maar wel een grotere mate van gelijkheid van macht, omdat er geen enkele mogelijkheid was de macht van vrouwen te negeren (of die van mannen).

Dus: is het belangrijk dat mannen en vrouwen dezelfde rollen innemen in een maatschappelijk systeem?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 30-03-2012, 11:56:09 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Is niet mijn vraag of het kan of niet. Is mijn vraag of we niet iets verliezen als we totale gelijkheid proberen af te dwingen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 30-03-2012, 12:09:16 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dat kun je wel zeggen maar we kunnen mannen ook geen kinderen laten baren (behalve als je Arnold Schwarzenegger bent) dus totale gelijkheid wordt het nooit.

En ik geloof niet dat onze biologische constitutie ons geluk als mens tegenwerkt ;-). Of dat we dus alles wat niet biologisch beperkt is dus gelijk moeten trekken.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 30-03-2012, 12:25:15 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dat is gelijkheid kwa belangrijkheid maar niet gelijkheid kwa rol.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 11-06-2012, 13:29:36 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 13-05-2010, 19:34:03
Berichten: 58
Locatie: België
als alles gelijk zou zijn voor iedereen dan zou dat simpelweg veel conflict kunnen geven:

doordat iedereen op zijn eigen gebied de baas is weet je tenminste wie de pet op heeft en met de stok zwaait.
Als we echter over hetzelfde evenveel te zeggen hebben krijg je onduidelijkheden in de onderlinge relaties omdat men zelf niet meer weet waarover men nu mag beslissen. Dan overlapt je 'sociologisch territorium', wat slecht is voor de hiërarchische structuren.

Ik zou zou zeggen: als de vrouw in kwestie evenveel kennis van zaken heeft (+ het gepaste charisma) dan kan het prima werken als een vrouw ook iets te zeggen heeft. Wie het goed kan, die doet het maar wat mij betreft.

Totale gelijkheid lijkt mij eigenlijk pure tirannie voor het karakter en de kunde van een persoon; over resultatengelijkheid kan je echter meer zinnige dingen zeggen denk ik. Ik weet niet zeker of het resultaat voor die mannen en vrouwen hetzelfde is, al zullen ze zeker moeten overleggen met die vrouwen of een van de twee geslachten moet zich laten gelden.

_________________
Can you feel alive today? ---omnia neocelt


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 11-06-2012, 14:39:09 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Interessante dingen die je zegt, Raven.

Maar ik weet niet waar je aan refereert wanneer je zegt:

"Ik weet niet zeker of het resultaat voor die mannen en vrouwen hetzelfde is, al zullen ze zeker moeten overleggen met die vrouwen of een van de twee geslachten moet zich laten gelden."

Praten we langs elkaar heen? Graag wat verduidelijking..

Maar goed, het is precies wat ik zeg toch? Een vrouw heeft haar terrein, waar ze goed in is, wat haar van nature bevalt... en een man heeft zijn terrein, waar hij goed in is, wat hem van nature bevalt... en volgens mij moet je dat niet proberen gelijk te trekken.

Daarom vind ik het Indiaanse systeem zo geweldig. Eigenlijk is het wel een eye opener voor me, nu jij dat zo zegt, Raven.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 11-06-2012, 14:58:28 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2012, 08:13:52
Berichten: 424
Locatie: belgie
Xen schreef:
Interessante dingen die je zegt, Raven.

Maar ik weet niet waar je aan refereert wanneer je zegt:

"Ik weet niet zeker of het resultaat voor die mannen en vrouwen hetzelfde is, al zullen ze zeker moeten overleggen met die vrouwen of een van de twee geslachten moet zich laten gelden."

Praten we langs elkaar heen? Graag wat verduidelijking..

Maar goed, het is precies wat ik zeg toch? Een vrouw heeft haar terrein, waar ze goed in is, wat haar van nature bevalt... en een man heeft zijn terrein, waar hij goed in is, wat hem van nature bevalt... en volgens mij moet je dat niet proberen gelijk te trekken.

Daarom vind ik het Indiaanse systeem zo geweldig. Eigenlijk is het wel een eye opener voor me, nu jij dat zo zegt, Raven.

Alleen worden die terreinen nogal met clichés overgoten en word je vaak in een rol geduwd die je niet altijd bevalt. Zo zie je nog steeds voor het grootste deel de vrouw opdraaien voor het huishoudelijk werk en de kinderen en wordt er van uit gegaan dat de man de klusjes in huis zou doen.

_________________
“We dance for laughter, we dance for tears, we dance for madness, we dance for fears,
we dance for hopes, we dance for screams, we are the dancers, we create the dreams.”


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 11-06-2012, 15:02:37 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dat is ook volgens mij omdat de vrouw juist wordt onderdrukt, in mindere mate tegenwoordig, maar de emancipatie kan natuurlijk doorschieten naar de andere kant, en het is logisch ook dat dat gebeurt.

Dus nu leven we in een tijd dat alles gelijk moet zijn. Niet gelijkwaardig, maar hetzelfde.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 11-06-2012, 17:19:27 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 13-05-2010, 19:34:03
Berichten: 58
Locatie: België
Xen schreef:
Dat is ook volgens mij omdat de vrouw juist wordt onderdrukt, in mindere mate tegenwoordig, maar de emancipatie kan natuurlijk doorschieten naar de andere kant, en het is logisch ook dat dat gebeurt.

Dus nu leven we in een tijd dat alles gelijk moet zijn. Niet gelijkwaardig, maar hetzelfde.



he Xen ,

metdie mannen en vrouwen refereer ik naar de Indianen in kwestie, al mag je het gerust relateren naar de huidige samenleving want het is nu nog actueel. En even ter zijde ik spreek hier niet over de clichématige vakjes uit literatuur waar veel mannen de hand in hebben: wie iets wil proberen moet dat kunnen als hij/zij daar geschikt voor is, dit is iets wat buiten de terreinen in kwestie ligt. Ik zeg alleen dat wie een talent en de uitstraling ervoor heeft, dat talent moet kunnen benutten als ze daar behoefte aan hebben.

_________________
Can you feel alive today? ---omnia neocelt


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 15-06-2012, 04:10:28 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Wel dat ben ik met je eens.

Blijft een feit dat de een meer geschikt is voor het ene, en de ander meer geschikt voor het andere. En soms is dat biologisch bepaald.

Ik zat vandaag trouwens voetbal te kijken en vond het geweldig dat er een vrouw aan de tafel zat. Wat een verademing! Weet niet meer hoe ze heet, Nederlandse journaliste in Italië ofzo.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 02-11-2013, 23:41:23 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-01-2011, 14:51:59
Berichten: 81
Locatie: Zaandam
In de maatschappij waar ik vandaan kom zijn er heel veel vrouwen op hoge posities, burgemeesters, wethouders, en er zijn tegenwoordig veel meer vrouwelijke ministers en zelfs staatshoofden dan vroeger, en ze doen het nog heel goed ook. Duitsland lijkt het enige Europese land te zijn wat een beetje fatsoenlijk door de crisis heen is gekomen. Vrouwen hebben veel meer macht dan in de tijd van de indianen. Dus nee, liever niet terug naar de tijd van vroeger. De mogelijkheid voor vrouwen om macht te hebben moet er absoluut zijn en blijven. Net zoals voor mannen trouwens, Iedereen moet op de positie kunnen komen waar hij of zij voor geboren is. Daarnaast hebben vrouwen in dit land sinds 1917 kiesrecht en dat moest ook maar zo blijven naar mijn mening. Vrouwen hebben vaak heel goed inzicht in waar ze op willen stemmen. Het is gewoon onmogelijk om de moderne maatschappij terug te vertalen naar die van vroeger, de moderne maatschappij is te gecompliceerd voor zoiets als een eenvoudige stemming voor een stamhoofd.

_________________
Wees een lichtje in de duisternis.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 03-11-2013, 00:12:01 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik geloof niet dat je het indianen systeem kunt reduceren tot "eenvoudig stemmen op stamhoofd". De volkeren waren samengevoegd tot naties, die een geraffineerd systeem van bestuur kenden. Het Amerikaanse democratische systeem is gebaseerd op het indiaanse, zeggen ze.

Bovendien zijn de stemmen die WIJ hebben totaal niets waard. De democratie is een farce. Economische belangen en principes, vaak gedreven door de lobby van het grote geld, hebben veel meer zeggenschap dan welke politieke partij er aan de macht komt. Elke politieke partij die macht nastreeft (zoals GroenLinks) comformeert zich aan de standaard, en zal, zodra ze aan de macht is, gedwongen zijn hetzelfde te doen als de huidige machthebbers. GroenLinks is al lang haar idealen verloren, en interesseert zich alleen nog in het politieke spel. Zij is echter niet de speler; zij is een schaakstuk in dat spel. De economische en maatschappelijke ontwikkelingen die spelen, bepalen wat de uitkomst is.

Elke vrouw die aan de macht komt in een groot bedrijf of overheid, moet zich ook conformeren. Een CEO (Chief Executive Officer), ofwel de directeur, is simpelweg in dienst van het bedrijf en zijn of haar taak is het maximaliseren van de winst. En geen andere. Het is een mannenwereld met mannenprincipes. Het is wel goed dat er meer vrouwen zijn, wellicht vindt er een keer een omslag plaats.

Maar de vrouwen in de indianenwereld hadden meer macht, want iedereen had meer macht. Er bestond geen geld, het volk bepaalde alles. Leiders kwamen voort uit de groep. Ze werden niet aangesteld boven de groep. Ze waren de groep, vertegenwoordigden de groep. Het volk was aan de macht, en aangezien vrouwen (zo goed als ik het begrijp) bepaalden WIE er aan de macht kwam, hadden zij precies net zo veel macht als de mannen. Je kon de vrouwen op geen enkele manier negeren, omdat zij en zij alleen die rol vervulden.

In deze samenleving kun je negeren wie je wilt, tenzij de media er een heisa van gaat maken. En dat komt alleen maar omdat de invididuele carrieres van politici op het spel staan. Dus buigen ze links of zwaaien ze rechts. Uiteindelijk verandert er toch niks.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Macht van vrouwen
BerichtGeplaatst: 03-11-2013, 00:40:32 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-01-2011, 14:51:59
Berichten: 81
Locatie: Zaandam
Alsjeblieft zeg, je klinkt als iemand die totaal geen kijk heeft op de tweede kamer. Het draait daar echt niet om wat de CEO's er van vinden. Het is toch echt de stem van de burger die je in het parlement terug ziet. De meeste beslissingen die betrekking hebben op de maatschappij worden op maatschappelijke vraagstukken en onderbouwd onderzoek gebaseerd. Ik doe een overheidsstudie dus ik weet hier volgens mij echt wel wat van af. Het grote geld is niet zo zeer een issue... het is meer wie er nou vind dat hij gelijk heeft in de politiek. Je zou je er eens echt in moeten verdiepen. Het is zoveel meer dan winst proberen te maken over de rug van de burger, en zeker in Nederland is politiek een systeem wat behoorlijk gecompliceerd in elkaar zit omdat er ook beleid gevormd moet worden.

Het af doen als iets wat 'alleen uit is op het grote geld' doet de politiek zwaar te kort.

_________________
Wees een lichtje in de duisternis.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl