Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 12:28:09

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Aldus sprak Zarathoestra...
BerichtGeplaatst: 03-03-2005, 14:35:35 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-01-2005, 23:07:13
Berichten: 100
Locatie: Leeuwarden
Rond 600 v.Chr leefde in het oude Perzië een bijzonder man, Zarathoestra genaamd. Zarathoestra geloofde in één God: Ahura Mazda. Deze God wordt bijgestaan door een aantal positieve krachten (bijv. Goede Gedachte, Heilige Vroomheid, Integriteit, Onsterfelijkheid), die men Ahura's noemde. Deze krachten werden door Zarathoestra zo abstract mogelijk gehouden. Maar na zijn dood ontwikkelden ze steeds meer tot werkelijke aartsengelen (vergelijk Jodendom, christendom) met een concrete persoonlijkheid.
Kenmerkend voor de leer van Zarathoestra is de strijd tussen Goed/Licht/Orde (Ahura Mazda) en Kwaad/Duisternis/Wanorde. Deze negatieve krachten worden belichaamd in de tegengod Ahriman (vergelijk Satan)
Bij het christendom is het zo dat Jezus gezien wordt als degene die de wereld uiteindelijk voorgoed van Satan zal verlossen. Daarentegen geloofden de aanhangers van Zarathoestra dat het tempo van het verslaan van het kwaad afhankelijk was van de mens zelf. Iedere goede handeling sterkte de goede machten, een slechte handeling echter vertraagde de overwinning op Ahriman.
Op de dag des oordeeld, de overwinning op de Wanorde (Ahriman), zullen de gelovigen die de geboden van het heilige boek, de Avesta , opgevolgd hebben, het Paradijs van het Licht, het rijk van Ahura Mazda binnengaan. (vergelijk christelijke hemel of Koninkrijk van God)
De aanhangers van Zarathoestra, die tegenwoordig in India nog bekendstaan als de Parsi's, geloven wel in een komst van een messias (saoshyant). Deze zal echter iedereen oproepen om zich door reiniging en gebed klaar te maken voor dag des oordeels.

Waarom vertel ik jullie dit? Het moge duidelijk zijn dat het christendom
veel overeenkomsten heeft met de leer van Zarathoestra. Het mooie van dit oude perzische geloof vind ik dat de mens -door zijn eigen kracht- de harmonie in de wereld kan herstellen. De dag des oordeels (vernietiging van de Wanorde/Ahriman) betekent dan niets anders dan de komst van een Hemels Koninkrijk op aarde. :D
Toch jammer dat het christendom dit geloof in de eigen innerlijke kracht van de mens niet heeft overgenomen... :(


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Aldus sprak Zarathoestra...
BerichtGeplaatst: 03-03-2005, 17:37:23 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-12-2004, 11:36:30
Berichten: 186
Locatie: Heeze.
hoe kom jij ssteeds bij al die dingen?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Aldus sprak Zarathoestra...
BerichtGeplaatst: 03-03-2005, 17:39:09 
Offline
Nimf
Nimf

Lid geworden op: 21-12-2004, 17:43:28
Berichten: 861
Locatie: Amsterdam
kwestie van veel boeken lezen en bestuderen, juniper :wink:

ieder zijn hobby


groetjes,

thierry


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Aldus sprak Zarathoestra...
BerichtGeplaatst: 03-03-2005, 20:28:48 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-01-2005, 23:07:13
Berichten: 100
Locatie: Leeuwarden
juniper schreef:
hoe kom jij ssteeds bij al die dingen?


Hoi Juniper,

Ik ben eigenlijk altijd al geïnteresseerd geweest in religie. Deze informatie komt grotendeels uit onderstaand, aan te bevelen, boek:

J. Slavenburg, De geheime woorden, een ontdekkingtocht door vijfentwinitg eeuwen verborgen kennis (Deventer 1989)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Aldus sprak Zarathoestra...
BerichtGeplaatst: 04-03-2005, 09:51:31 
Kyran schreef:
[i]Waarom vertel ik jullie dit? Het moge duidelijk zijn dat het christendom
veel overeenkomsten heeft met de leer van Zarathoestra. ]


Ik vind dat wel meerdere geloven overeenkomsten zijn met andere geloven,....


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 04-03-2005, 12:41:39 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-01-2005, 23:07:13
Berichten: 100
Locatie: Leeuwarden
Bananensplit,

Je hebt volkomen gelijk dat wel meerdere geloven overeenkomsten hebben met elkaar. Ik wilde deze alleen maar uitlichten, omdat het mij erg aansprak. Ook was het mijn bedoeling om te laten zien dat het christendom niet iets totaal nieuws is, men heeft veel zaken -in zekere zin- overgenomen van andere religies. Dit terwijl deze religies vaak als 'minder' beschouwt worden, zonder te beseffen dat het christendom waarschijnlijk nooit zo groot had kunnen worden danzij deze godsdiensten.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl