Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 21:46:51

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Is wetenschap ook een religie?
BerichtGeplaatst: 02-07-2014, 22:16:47 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2014, 21:20:15
Berichten: 9
Heyhey. Over dit artikel plan ik een blog post te doen dus was ik opzoek naar jullie open mening :)

Ik heb de laatste tijd heel veel discussies met een vriend over wat nu wel zo is en wat nu niet zo is, ze gaan over allerhande dingen zoals Aliëns, God, hemel & hel etc...
Hij draaft steeds met het argument dat "de wetenschap" dat "bewezen" heeft. Door elke keer dat zelfde argument te horen was ik wat onderzoek aan het doen en kwam ik tot het besluit dat "de wetenschap" net als religie een manier is van onverklaarbare dingen te verklaren op een iets geloofwaardigere manier dan er een God voor te verzinnen. Ik ben namelijk heel sceptisch als de woorden "onderzocht, wetenschapper, wetenschap en getest" hoor. Sommige vragen zijn zelfs voor "de wetenschap" onbeantwoord. Ik zie dit zelfs altijd als de truth met een kleine 't' en de Truth met de grote 'T', wat zij willen wat wij geloven is de kleine 't' en het echte antwoord natuurlijk de grote :) (Al zullen we dit nooit weten)

Dus dat is allemaal goed en wel maar de stelling is nu; "Zie jij wetenschap als een religie of puur als de toekomst voor de vragen zonder antwoord"

Groeten,

_________________
"De mens zoekt zijn weg, maar de Heer heeft hem bepaald"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 00:05:46 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Stap 1 is dat je probeert af te komen van het idee dat religie "onverklaarbare dingen te verklaren door er een God voor te verzinnen" is. Religie =/= theïsme, en er zijn ook religies zonder goden. Ik beschouw mezelf als een religieuze atheïst.

Religie heeft in mijn ogen te maken met hoe je naar de wereld kijkt in zijn geheel, dus óók (of misschien vooral?) de onverklaarbare dingen. Daarom is wetenschap in mijn ogen geen religie, aangezien het je niet leert om te gaan met de dingen die niet zo makkelijk te onderzoeken zijn. Daarom wordt het ook wel geloof genoemd. Geloven telt niet echt meer als er een goed onderbouwd wetenschappelijk onderzoek achter zit, is het niet? :P
Wijsheid is absoluut niet hetzelfde als boekenkennis, dus ondanks dat ik wetenschap ontzettend interessant vind, zou ik de dingen die religie me geleerd hebben voor geen goud willen missen.
Ik weet dat er zoiets als scientisme of iets dergelijks staat, maar dat is volgens mij gewoon een religie gemaakt door atheïsten die zich iets te graag willen verzetten tegen theïsten. Ik heb me er echter niet in verdiept en bied mijn excuses aan als dit niet het geval is.

“If science proves some belief of Buddhism wrong, then Buddhism will have to change. In my view, science and Buddhism share a search for the truth and for understanding reality. By learning from science about aspects of reality where its understanding may be more advanced, I believe that Buddhism enriches its own worldview.”
-Z.H. Dalai Lama numéro 14


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 09:32:41 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2014, 21:20:15
Berichten: 9
Tom schreef:
Stap 1 is dat je probeert af te komen van het idee dat religie "onverklaarbare dingen te verklaren door er een God voor te verzinnen" is. Religie =/= theïsme, en er zijn ook religies zonder goden. Ik beschouw mezelf als een religieuze atheïst.

Religie heeft in mijn ogen te maken met hoe je naar de wereld kijkt in zijn geheel, dus óók (of misschien vooral?) de onverklaarbare dingen. Daarom is wetenschap in mijn ogen geen religie, aangezien het je niet leert om te gaan met de dingen die niet zo makkelijk te onderzoeken zijn. Daarom wordt het ook wel geloof genoemd. Geloven telt niet echt meer als er een goed onderbouwd wetenschappelijk onderzoek achter zit, is het niet? :P
Wijsheid is absoluut niet hetzelfde als boekenkennis, dus ondanks dat ik wetenschap ontzettend interessant vind, zou ik de dingen die religie me geleerd hebben voor geen goud willen missen.
Ik weet dat er zoiets als scientisme of iets dergelijks staat, maar dat is volgens mij gewoon een religie gemaakt door atheïsten die zich iets te graag willen verzetten tegen theïsten. Ik heb me er echter niet in verdiept en bied mijn excuses aan als dit niet het geval is.

“If science proves some belief of Buddhism wrong, then Buddhism will have to change. In my view, science and Buddhism share a search for the truth and for understanding reality. By learning from science about aspects of reality where its understanding may be more advanced, I believe that Buddhism enriches its own worldview.”
-Z.H. Dalai Lama numéro 14


Oké bedankt voor je mening. :)

_________________
"De mens zoekt zijn weg, maar de Heer heeft hem bepaald"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 18:26:29 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2014, 19:49:00
Berichten: 165
Locatie: Gouda
Uiteindelijk willen ze hetzelfde: antwoorden over hoe deze videogame in elkaar zit :P dus ja en nee maar over het algemeen zijn het tegenpolen en proberen ze elkaar onderuit te halen. Misschien moeten ze het gewoon is combineren en nuchter naar beiden kijken ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 19:51:30 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2014, 21:20:15
Berichten: 9
Eira schreef:
Uiteindelijk willen ze hetzelfde: antwoorden over hoe deze videogame in elkaar zit :P dus ja en nee maar over het algemeen zijn het tegenpolen en proberen ze elkaar onderuit te halen. Misschien moeten ze het gewoon is combineren en nuchter naar beiden kijken ;)


Haha "videogame" die onthoud ik :) Ja ik denk het ook bedankt :)

_________________
"De mens zoekt zijn weg, maar de Heer heeft hem bepaald"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 20:25:06 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Eira schreef:
over het algemeen zijn het tegenpolen en proberen ze elkaar onderuit te halen.
Ik kan niet benadrukken hoe erg ik het hiermee oneens ben.
Over het algemeen tegenpolen? Elkaar onderuit halen? Het zijn de middeleeuwen niet meer.

Ik vind het altijd erg zonde en tot aan een bepaald punt zelfs beledigend als mensen zoiets zeggen. Ik ben religieus en ben daarom voor jou/jullie per definitie tegen wetenschap? Wie zijn jullie om dat te oordelen?
Ik heb zat mensen ontmoet die religieus zijn en toch voor de wetenschap zijn. Om te zeggen dat ze tegenpolen zijn en elkaar nog steeds alleen maar onderuit te halen, is in mijn ogen bekennen dat je zelf niet goed geïnformeerd bent.

Eira schreef:
Misschien moeten ze het gewoon is combineren en nuchter naar beiden kijken ;)
Zoals ik al zei met een citaat van de Dalai Lama: het boeddhisme doet dit al dui-zen-den jaren. Dus elke keer als mensen doen alsof dit zo'n modern idee is, zucht ik diep en betreur ik hoe weinig sommige mensen zichzelf informeren op het gebied van religie.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 21:06:41 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2014, 19:49:00
Berichten: 165
Locatie: Gouda
Dat klopt Tom ik weet ook niks over religie en ik ben boeddhistisch opgevoed (die opmerking was dus ook zwaar sarcastisch bedoeld :)). Echter moet je wel rekening houden dat ik met "algemeen" niet "alles", "altijd" en "nooit" bedoel. Grappig dat je de middeleeuwen erbij haalt want ik kom namelijk uit een dorp, dat wat dat betreft qua geloof daar nog in leeft :) ik moet eerlijk toegeven dat ik daardoor ook een slecht voorbeeld heb mogen aanschouwen en vrijwel niks weet over de huidige kijk naar het geloof.

Oh en ik gaf mijn mening dus wou je niet beledigen :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 21:35:46 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik weet ook wel dat je me niet wil beledigen, maar toch is er iets in me wat daar niet goed tegen kan :( Sorry.

Er zijn namelijk zoveel mensen die niets over religie weten en er toch over oordelen, die denken dat religie betekent dat je je ogen en oren sluit voor de wetenschap en alle andersdenkenden en dat je niets anders doet dan goden aanbidden enzo.

Dat het sarcasme was heb ik niet gezien.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2014, 22:33:58 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2014, 19:49:00
Berichten: 165
Locatie: Gouda
Ik begrijp je punt maar mensen uit mijn dorp hebben mij vaak vuil aangekeken en gezegd dat ik: "voor mijn zondes zal branden in de hel" en ik moet god om vergeving vragen omdat ik paars haar had en een piercing in mijn neus... Ik kom uit een omgeving van extremisten en weet dus niet hoe het (letterlijk) er tegen woordig aan toe gaat... Dit is ontwetend van mijn kant en als ik je zo hoor hoop ik dat mijn beeld ook aangepast kan worden :).

Ik ben heel erg vaak sarcastisch (vooral in het echte leven en mensen denken af en toe dat ik het meen :duh: , moet ik misschien ook beter laten zien ;)

Alsnog sorry ^^


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-08-2014, 16:55:18 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Wat weten we nou echt? We ervaren dat er enig continuïteit is in ons bestaan, met de tijd die door gaat, vertegenwoordigd door de klok waar we naar kunnen kijken. Echter je kan ook stellen dat er alleen het nu is waar de variabelen van het universum de klok doen draaien. Het zijn regels die enig houvast geven in dit bestaan. Maar ondertussen zijn we constant dingen aan het veranderen om meer interessante ervaringen op te doen. Ik zou het vreselijk vinden om alles constant te doorzien, ik heb tijden gehad waar ik dit dacht en het brengt een nogal onbevredigend, misschien zelfs onbehagelijk gevoel, want dan valt er niets meer te zoeken en ervaren. Soms lijkt alles slechts een variant op het een of ander waar het zich slechts opgedeeld is in lagen van de zintuigen, de emotie, gedachten en context. Ehm, anyway, dat is mijn gedachtengang omtrent wat voor overtuiging dan ook. Ik vind het soms jammer want zonder fundering valt alles uit context, mist het geur en kleur, nogal een steriel perspectief op de wereld


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-08-2014, 22:12:21 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Zonder al te veel op woorden te willen spelen, kun je denk ik wel het volgende zeggen.

Religies en wetenschappen zijn allebei denksystemen. Ze hanteren bepaalde normen, regels, conventies, begrippen etc. Door de beugel genomen zijn er echter twee belangrijke verschillen:

1. Religies richten zich bij voorkeur op 'hogere' (metafysische) zaken van universele en absolute aard, zoals hemels, goden en entiteiten. Wetenschap niet. Wetenschap richt zich meestal op het waarneembare, proefondervindelijke, en een goede wetenschapper zal nooit beweren dat álle zwanen in het universum wit moeten zijn, omdat hij dat nooit kan controleren.

2. Religies nemen over het algemeen datgene waar zij zich op richten ook voor waar aan. Zodra dat gebeurt, wordt het een vaste regel of absolute waarheid. Wetenschap niet. Wetenschap staat voor voortdurende discussie en relativering, waarbij steeds op het werk van voorgangers voortgebouwd wordt. Theorieën verouderen, worden vervangen, of worden dankzij kritiek versterkt met nieuwe argumenten.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl