Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:46:38

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 21-05-2013, 22:58:04 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Nou zijn er nog meer boeddhisten?

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 22-07-2013, 16:53:08 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik ben een boekje aan het lezen van de Dalai Lama. "De weg naar rust." Het was voor mij een openbaring en een geestverruiming omdat ik dacht te weten wat het boeddhisme was zonder er echt direct kennis mee gemaakt te hebben.

Nu weet ik in elk geval hoe deze man denkt. Ik moet zeggen dat ik het met heel veel eens ben maar dat ik het te 'afdwingend' vind.

Tenzin Gyatso zal bijvoorbeeld zeggen "Kinderen zouden respect moeten hebben voor hun ouders en dankbaarheid voor wat hun ouders voor hun doen."

Maar dat is een hele vreemde uitspraak vind ik, want: respect komt niet uit de lucht vallen en het is er niet opeens als je het alleen maar 'wil'. Sowieso is het boeddhisme iets heel rationeels. Volgens meneer Gyatso zijn alle goede dingen houdingen die je met de kracht van de wil en de discipline van de geest in stand moet houden. Het boeddhisme is een leer van mentale discipline.

Voor mij is het een leer van dingen afdwingen die niet afgedwongen kunnen worden. Je kunt niet vrede bereiken door altijd maar vredig te zijn (aan de buitenkant) wanneer er nare dingen gebeuren. Je kunt niet tolerantie en geduld en mededogen afdwingen door altijd maar die houdingen vol te houden in the face of something bad. Dat is tegen jezelf liegen.

Daarom geloof ik dat het probleem van het boeddhisme is dat hoewel de doelstellingen nobel zijn en de analyses vaak ook, de benaderingswijze zeer rationeel is en daarmee ineffectief. De focus ligt op het overdragen van "de leer". De focus ligt op het 'praktiseren' van mededogen. Liefde wordt gezien als een 'logisch' iets. Iets wat volgens de rede logisch is om te doen.

Er wordt gezegd: "Er is geen enkele reden om.. liefdeloos te zijn". Alsof het een kwestie is van het hebben van een goed verstand! Daarom wordt door Gyatso ook veel belang gehecht aan het intellectueel begrijpen van de leer. Het boeddhisme van Tenzin Gyatso is een rationeel-intelectuele stroming. Een filosofie.

Ik geloof dat die rationele benaderingswijze zeer in onbalans is.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 24-07-2013, 08:39:05 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik vind wel dat respect een keuze is. Ik kan kiezen om vriendelijk of normaal met iemand om te gaan, of ik kan ervoor kiezen om naar tegen hem te doen. Als iemand iets verkeerds doet, of hij is niet aardig, dan ben ik het misschien niet met hem eens, maar ik zal wel respect en begrip proberen te tonen. Respect is iets anders dan ontzag. Ik denk dat jij denkt aan ontzag. Respect zie ik als iemand behandelen als een volwaardig persoon. Ontzag is meer zoals jij het zegt, iets wat je moet verdienen door iets te doen.
In mijn ogen bedoel ik.

Ik zie het juist als vrijheid, vrede hebben met alles en niets je laten deren. Niet door afdwingen, zoals jij dat noemt, maar juist door loslaten. Als jij mij uitscheldt, doet dat me niet veel. Niet omdat ik mezelf dwing niets terug te zeggen, maar omdat ik de gevoelens van woede loslaat en je vergeef.

Je zegt dat men geen vrede kan bereiken door altijd maar vredig te zijn als er slechte dingen gebeuren. Ik neem aan dat je het hebt over openbare, publieke vrede en geen innerlijke vrede, toch?
Hier ben ik het mee eens. Zo was er eens een discussie op het boeddhaforum over een kakkerlakinvasie. verdelg je ze of moet je ze hun gang laten gaan? In deze gevallen is het eten of gegeten worden, en dan vind ik het heel normaal om voor het eerste te kiezen.
Ik ben ervan overtuigd dat je met volledige liefde, respect en begrip voor een ander toch zijn leven kunt nemen, zolang je het uit bescherming voor jezelf doet. Ik vind niet dat dit ingaat tegen de boeddhistische denkwijze. Niet tegen de mijne, in ieder geval :)

Maar boeddhisme gaat over jezelf, niet over anderen. Boeddhisten proberen ook geen tolerantie, geduld en mededogen van anderen af te dwingen door zelf vredig te zijn. We proberen alleen zelf gelukkig te zijn. Ik denk niet dat het een boeddhist uitmaakt als je hem niet mag, en hij zal ook niet uit al zijn macht proberen om jou hem leuk te laten vinden. Het gaat over jezelf, en als boeddhist probeer je jezelf leuk te vinden, dat is goed genoeg ;P

Ik vind liefde een logisch iets. Zou je kunnen uitleggen waarom jij dat niet vindt? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Als ik anderen liefheb, voel ik me daar beter bij dan als ik wrok voor ze voel. Daarom vind ik het logisch om lief te hebben.
Ik vind dat liefhebben zeker een kwestie is van goed verstand. Ik ben het niet eens met al die mensen die beweren dat je je emoties niet onder controle kunt hebben. Zoveel als een Vulcan zou onrealistisch zijn, maar toch zeker wel tot op zeker mate. Ik kan ervoor kiezen om tegen mijn computer te schelden of om nog eens diep adem te halen als hij weer eens vastloopt. Dan vind ik de laatste toch een betere keuze, en op die manier kunnen emoties toch een keuze zijn. Maar nooit volledig.

P.s.:
Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 24-07-2013, 11:21:32 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Jij vertolkt het al veel Westerser dan de Dalai Lama.

Ik denk zeker dat je er voor kunt kiezen om respectvol te zijn. Maar dat zijn de keuzes van je gedrag.

Zoals de Dalai Lama het vertolkt, gebeurt er dit:

Iemand scheldt je uit, en je raakt van binnen hevig beroerd. Maar omdat je geduld praktiseert, blijf je gedisciplineerd en wacht je tot de beroering wat is afgezakt. Vervolgens reageer je vriendelijk en vraag je of je de persoon ergens mee kan helpen. De beroering die je voelde laat je zo min mogelijk merken.

Als iemand je een klap in je gezicht geeft, treedt je niet snel op door verbaal overwicht te creëren en de situatie snel en vakkundig onder controle te brengen, maar integendeel: de woede die opkomt laat je los, laat je zakken. Je richt je nu op geduld, mededogen en vrede. Je zegt "Dit kan ik niet accepteren," loopt op hem toe, neemt hem bij de arm, neemt hem afzijdig en zegt "....".

Voor mij voelt het gewoon alsof die discipline continu je adem inhouden is. Je hebt van binnen de grootste beroering, maar je blijft vriendelijk.

Ergens is het wel heel mooi en grappig. Er was laatst een filmpje op het net van journalisten die europarlementarïers aan de tand voelden over hun onkostenvergoeding-incheckritueel. Als je bij dat parlement incheckt voor de dag krijg je zo'n 300 euro onkostenvergoeding. Sommige parlementariërs checken pas om 6 uur 's avonds in en vertrekken dan gelijk weer. De journalisten filmden dat en ging vervolgens achter die mannen aan. Heel vervelend en opdringerig. De parlementariërs weigerden antwoord te geven, deden net of ze het niet begrepen, en werden toen aggressief en boos.

Ik stelde me toen voor dat je als belaagde parlementariër vriendelijk stilstaat, een buiging maakt, en vraagt "Waarmee kan ik u van dienst zijn?" De opgefokte journalist kalmeert dan gelijk en wordt beleefder. Hij stelt beleefd zijn vraag. Je legt de situatie uit en als dat niet genoeg is, zeg je "Het spijt mij meneer, maar als u zo blijft doen zal ik moeten stoppen met u te woord te staan." De verbaasde journalist druipt af. Totaal andere uitkomst! :p

Wat ik zeg, eigenlijk ben ik zelf een boeddhist. Ik mediteer, ik probeer onrust die in me opkomt weg te laten zakken. Ik probeer te beseffen dat het hier en nu genoeg is om gelukkig in te zijn. Ik word me bewust van de ontevredenheid die naar een ander moment toejaagt "was ik maar daar". Het boeddhisme heeft het over 'verlangens' als oorzaak van het lijden, maar ik denk dat je onderscheid moet maken. Er bestaat een vorm van ziel-verlangen die positief is, en ego-verlangen wat negatief is. Ego-verlangen is altijd een verzet tegen het hier-nu. Het bestaat altijd uit onvrede en kan altijd worden bestreden door loslaten en overgave en toelaten.

Wat ik zeg, het is slechts het (culturele) karakter van de dalai lama wat me niet aanspreekt. Als je het hebt over "juist" gedrag, dan klinkt dat als iets moreels. Het klinkt als een verplichting. Het klinkt alsof je als boeddhist verplicht bent om bepaalde gedragingen te doen en bepaalde gedragingen te vermijden. Maar het is de mens die het in vrijheid moet begrijpen, inzien, snappen. Hij moet zijn eigen gedrag kiezen. Hij moet zelf ontdekken wat respect is en dan respectvol zijn.

Want stel je voor dat je respect praktiseert maar je hebt het helemaal nog niet begrepen. Wat dan? Focus je je niet teveel op een vorm zoals jou door je leraren is onderwezen...

Wat ik bedoel te zeggen is:

Respect, liefde en mededogen, geduld en tolerantie zijn een levend iets. Zij kunnen niet uit een boek worden gehaald of nauwkeurig worden omschreven. Zij vereisen een dynamische toepassing en soms is het nodig om even onrespectvol, onliefdevol, onmededogend, ongeduldig en intolerant te zijn, zodat je daarna weer het wél kunt zijn!

Wat je zegt... Als jouw land wordt aangevallen door een buurland, heeft het dan zin om "vredig" te blijven en je niet te verdedigen? Degene die aanvalt heeft waarschijnlijk kwade bedoelingen en het leven zal er niet beter op worden als je onder de voet wordt gelopen. Sterker nog, de aanvaller zal slecht karma op zich laden en het is jouw plicht als boeddhist om dat te voorkomen. Je zult de wapenen moeten grijpen om de aanvaller te leren dat de aanval niet acceptabel is. Je bent het ook aan jezelf verplicht om je niet te laten misbruiken. Uit liefde voor jezelf én de ander moet je optreden. Dus je moet gewelddadig worden om vreedzaam te kunnen blijven!!

Daarom denk ik dat een eenzijdige focus op "mededogen" etc. niet werkt en dat je jezelf meer vrijheid moet geven om creatief op te treden zodat je niet vastloopt in je begrip van wat mededogen zou moeten zijn.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 30-07-2013, 20:24:30 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Hmm wel interessant wat je zegt Xen.

Ik ervaar dat zelf niet zo, dat het boeddhisme erg rationeel is, maar dat ligt er misschien aan dat het voor mij goed bij mijn gevoel aansluit.
Het klopt ook wel dat het soms wellicht wat rationeel gebracht wordt, maar wat ik van het boeddhisme weet is dat je dingen altijd terug kunt koppelen naar je eigen gevoel en dat je juist ook zelf moet nadenken.

Naar mijn idee bedoelt de Dalai Lama meer dat je je niet door je emoties moet laten overheersen, dus wel even wat afstand nemen, en proberen om je hart open te stellen.
Dat dit niet altijd lukt lijkt me enigszins logisch, maar juist door middel van meditatie transformeer ik persoonlijk het rationele ook in gevoel..

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 01-08-2013, 00:11:19 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Ik denk niet dat je het Boeddhisme waar duizenden jaren achtergrond aan vast zit even kort uiteen kan leggen.
Dat te hebben gezegd heb ik altijd als buitenstaander veel interesse gehad voor Boeddhisme, eigenlijk al van jongs af aan.
Maar om eerlijk te zijn is Boeddhisme slechts een weg en ieder heeft een eigen weg. Geen weg is beter dan de andere behalve als jij dat vindt.
Voor communicatie redenen en te komen tot een consensus, ja Boeddhisme staat erg dichtbij me.

Bedenk overigens ook dat er niet iets is als wel of niet Boeddhistisch handelen omdat het Boeddhisme je juist leert alles te accepteren. Hoe eerder je het jezelf makkelijker maakt en je leven zo min mogelijk bezwaard met de illusies dat je het niet goed doet, hoe eerder je een verlicht leven leidt. Verlichting staat voor zowel jezelf ontdoen van alle illusies, als het voelen/zien/ervaren van het licht van de bron. Wanneer angsten en vreemde regels niet meer worden opgelegd zal er automatisch ruimte voor liefde komen.

Een ander belangrijk ding met het leven is dat door alles te rationaliseren je snel depressief wordt omdat je constant overal rekening mee houdt. Ervaar het nu en het liefst met anderen.
Een mooie uitspraak uit Tibet vind ik:
Tell me - I will forget.
Show me - I may remember.
Be with me - I will understand.

Al je spirituele zintuigen gaan open zodra je ophoudt met praten en alles probeert te begrijpen. Wanneer je alles gewoon laat gebeuren kom je in een flow terecht. De flow van de natuur. De flow van intuïtie en je derde oog. Dat is wanneer de magie begint. :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 01-08-2013, 11:27:19 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik vind meditatie gewoon heel fijn tegenwoordig. Ik had ergens in januari een inzicht waardoor ik sindsdien beter kan mediteren. Meditatie verhoogt de helderheid waarmee je jezelf waarneemt. Je kunt stress, paniek en onvredigheidsgevoelens waarnemen en beseffen dat de dingen die je denkt geen vrede brengen. Zolang je je bewust bent van die gevoelens kun je dat denken loslaten. Je gaat waarnemen dat je je verzet tegen de realiteit en dat dat je geluk in de weg staat. Dan ga je (onderwerp per onderwerp) dat verzet loslaten en langzamerhand kom je in een vredigere toestand.

Overigens spreekt Boeddhisme over dat er geen zelf is. Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de Boeddhistische uitleg vreemd is aan onze aard.

Boeddhisme zegt bijvoorbeeld: je moet alleen aan anderen denken. De verlichting van alle anderen is belangrijker dan die van jou. Als je voor jezelf opkomt, doe je het niet voor jezelf, maar om de ander slecht karma te besparen.

De moderne spiritualiteit zegt: Je moet altijd aan jezelf denken. Als je doelstellingen hoogstaand zijn, zal het gedrag dat het beste is voor je zelf, ook automatisch het beste zijn voor de ander. Wanneer je liefhebbend bent, zul je de ander niet misbruiken. Wanneer je liefhebbend bent, zul je jezelf niet laten misbruiken door de ander. Als je niet op anderen leunt, gaan die niet gebukt onder je. Als je zelf rechtop gaat staan, zullen anderen ook rechtop moeten gaan staan. Het helen van je eigen relaties, heelt ook de mensen met wie je in relatie staat. Zuivering van je persoonlijke relaties zuivert alles, en jezelf toestaan om jezelf te zijn, staat ook anderen toe om zichzelf te zijn.

Je bent hier niet gekomen om iets te worden, maar om aan anderen te geven van wat je al bent. Je bent hier gekomen om te geven van je overvloed, niet om je schaarste te verhelpen. Toen je geboren werd, was je evolutie al voltooid. Je bezat en bezit al de 'boeddha natuur'.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 01-08-2013, 11:31:27 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Er zijn verschillende stadia van het geven om en voor jezelf en anderen. Jezelf verraden om een ander te pleasen is het hoogste verraad - en daarmee verraad je de ander ook weer. Doe daarom niet iets voor een ander omdat hij of zij dat wil, maar doe wat de ander nodig heeft. Soms gaat dat ook hand in hand, maar niet altijd.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 01-08-2013, 11:34:13 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
En jij bent degene die moet beoordelen wat de ander nodig heeft, want de ander kan dat zelf vaak niet zien.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 19-05-2014, 09:16:22 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
De Dalai Lama in Nederland, 11 mei


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 19-05-2014, 10:47:18 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Ik dacht er nog over om naar Rotterdam te gaan, maar niet gedaan. Uiteindelijk was het ook uitberkocht, dus omdat ik niet ging kon er iemand anders wel heen.

Wel mooi dat ie in Nederland was.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 20-05-2014, 10:05:33 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Jep. Ik heb hem nog niet afgekeken hoor, ben pas bij een half uur ofzo :P

http://youtu.be/HDNxqFmfzks?t=10m3s
:P


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 06-06-2014, 11:40:17 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Wars and hate live in the past, fear lives in the future, love and peace live in the present.
https://www.youtube.com/watch?v=tP0VC-Nx0DA


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 20-06-2014, 14:41:15 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 18-06-2014, 23:41:20
Berichten: 21
Ter informatie en voor geïnteresseerden,

heeft iemand ooit gehoord van het Soefisme? lijkt heel veel op het Boeddhisme...alleen is het Boeddhisme een levenswijze vanuit een spiritueel gedachtegoed en stamt het Soefisme van oudsher af van de Islam en volgt het ook de Islamitische richtlijnen. Het Soefisme is de spirituele leerweg van de Islam en bestond al voor de komst van de Islam...profeet Mohammed bracht de spirituele boodschap over in haar collectief, aangezien hij een grote naamsbekendheid in het Midden-Oosten had, naast Jezus, die zijn voorloper was. In ieder geval, er bestaan onder Moslims veel misverstanden over het Soefisme. Velen zien het als een verboden iets omdat ze afwijken van de Islam die speelt in deze moderne tijd, waar de Islam weinig nog te maken heeft met spiritualiteit maar vrijwel alleen met dogma's en regels. Ook zien ze het vaak als een sekte. Dit door gebrek aan kennis. Het Soefisme is namelijk geen aftakking van de Islam (zoals het Protestantisme, Katholicisme, Baptisme, het Evangelie van het Christendom) maar slechts de basis, het fundament van de Islam. Als men hier zich van bewust van was geweest (zowel geboren Moslims als niet-geboren Moslims en Westerlingen) zou er een ander beeld zijn van de Islam, die er dan veel mooier uit had gezien. Tegenwoordig heb je ook het Universeel Soefisme, die het oorspronkelijke Soefisme (die afstamt van de Islam) als Universeel heeft bestempeld, wat inhoudt dat ze zich niet beperken tot de Islam en Mohammed maar ook tot alle spirituele leiders, meesters (zoals, Rumi, Jezus, Maria, Boeddha, etc.) richten. Ze nemen van iedere religie eigenlijk wat en dan niet gefocused op het 'strakke', de dogmatiek van relgie, maar op het spirituele vlak en nemen daarbij alle spirituele figuren als voorbeeld en rolmodel.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 21-06-2014, 11:31:29 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2014, 19:49:00
Berichten: 165
Locatie: Gouda
Boeddhisme is geen geloof maar een levensovertuiging (je aanbid namelijk niemand). Zelf ben ik boedhistisch opgevoed maar merk nu pas dat ik er echt wat mee doe. Vroeger lekker opstandig geweest door te zeggen dat ik niks aan die wijze woorden/lessen zou hebben, haha.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl