Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 00:09:08

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 21-06-2014, 19:58:10 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Nooit van gehoord Water, misschien moet je een Soefisme topic maken? :P

Interessant Eira, dat zei ik vroeger ook over het Christendom, helaas had ik wel gelijk :P


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 06-07-2014, 01:09:25 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 18-06-2014, 23:41:20
Berichten: 21
Haha Tom, eigenlijk is dat wel een goed idee ja.. :D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 05-10-2014, 22:06:04 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik geloof dat je altijd je best moet doen om begrip en liefde voor mensen te hebben, maar ik heb toch veel respect voor mensen die dit kunnen doen als hen ongerechtigheid wordt aangedaan.

Gisteren wenste iemand me aids toe, niet erg aardig. Het is moeilijk om in zo'n situatie toch te geloven in onvoorwaardelijke liefde.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-10-2014, 19:30:45 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Misschien kun je het begrip "onvoorwaardelijke liefde" dan anders interpreteren?
Jezelf forceren anders te gaan denken of handelen dan eigenlijk bij je opkomt creëert frustratie.
Onvoorwaardelijke liefde is naar mijn inzichten eerder een gevolg van een (intensief) proces, dan iets wat je zomaar opdoet.

Even om te experimenteren: Zou het kunnen zijn dat je zelfs onvoorwaardelijk van iemand houdt, zelfs als je die persoon zelf helemaal verrot scheld? Het schelden an sich is waarschijnlijk slechts een emotionele uiting, om expressie te geven zodat de (emotionele) toestand daarna neutraal wordt.
Dat kan voor de persoon die uitgescholden word natuurlijk verkeerd uitpakken als die persoon het zich aantrekt. Wat ook voor kan komen is dat je persoonlijk zoveel hebt verwerkt dat het je eigenlijk niet deert - wetend dat het niets over jou persoonlijk vertelt.
Er bewust mee om gaan kan helpen.

Wat is het doel met het spirituele pad? Is het om alle oordeel uit de wereld te verwijderen? Ik zie het eerder als te leren omgaan met alle oordelen die worden geveld, zelfs de gene die ikzelf heb. Ze zijn er eenmaal. Probeer je ego maar eens te verwijderen, lukt je niet. Er is namelijk geen object met de tag "ego" die je kan verwijderen:
(nog vermakelijk ook)
https://www.youtube.com/watch?v=-Q8gqWF5ONw

Het gaat er om dat de oordelen er eenmaal zijn. Totale acceptatie. Dan verliest het z'n lading. Echter het ontladen van alle concepten die je in je geest hebt kost tijd, het betekent dat er situaties in je leven zullen komen die je uitdagen om in je discomfort te zitten en de moeilijke punten te transformeren en ontladen.
Naar mijn inzichten is dat wat onvoorwaardelijke liefde is: Radicale Acceptatie.
Liefde voor het moois, maar ook te durven staan in en doorleven van het minder mooie.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-10-2014, 22:07:45 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Lol, grappig filmpje. Maar het punt is dus dat de enige manier om van je ego 'af te komen' is door te accepteren dat het er is en altijd zal zijn?

MichielvT schreef:
Onvoorwaardelijke liefde is naar mijn inzichten eerder een gevolg van een (intensief) proces, dan iets wat je zomaar opdoet.
Welk proces bedoel je? En wat bedoel je met 'zomaar opdoen'?

Ik heb niemand verrot gescholden haha :p
Maar ik denk niet dat je onvoorwaardelijk van iemand houdt als je ze uitscheldt? Ik snap dat niet helemaal.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 12-10-2014, 09:37:28 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Tom schreef:
Lol, grappig filmpje. Maar het punt is dus dat de enige manier om van je ego 'af te komen' is door te accepteren dat het er is en altijd zal zijn?

MichielvT schreef:
Onvoorwaardelijke liefde is naar mijn inzichten eerder een gevolg van een (intensief) proces, dan iets wat je zomaar opdoet.
Welk proces bedoel je? En wat bedoel je met 'zomaar opdoen'?

Ik heb niemand verrot gescholden haha :p
Maar ik denk niet dat je onvoorwaardelijk van iemand houdt als je ze uitscheldt? Ik snap dat niet helemaal.

Ego is er eenmaal ja, je kan er tegen verzetten of er een bondgenoot van maken.
Met "zomaar opdoen" bedoel ik dat om iets te bereiken, met name als het gaat om persoonlijke transformatie, dat je niet van A naar Z kan springen. En dan heb ik het over een proces waarbij je dus het leven z'n gang laat gaan waardoor je alle situaties doorloopt die nodig zijn om te transformeren.

Wat ik verder bedoel met onvoorwaardelijke liefde is dat het letterlijk onvoorwaardelijk is. Een voorwaarde zou kunnen zijn bvb. in welke vorm komt de liefde? Moet het bepaalde woorden omvatten en als het daarbuiten valt, is het geen liefde? Dan is het niet onvoorwaardelijk.

Boeddhisme heeft interessante punten, maar persoonlijk denk ik dat het goed voor ieders groei om niet gefixeerd te zijn op een bepaalde set lessen. Voor mij heeft het geholpen mijn horizon te verbreden.
Als we bijvoorbeeld kijken naar de chakra's, wat ze vertegenwoordigen, gaat het eigenlijk om een geheel. Als je bijvoorbeeld alleen maar focust om theorie en woorden, wat doe je dan met de fysieke aspecten waarmee je ook toleranter wordt? Ik had de neiging me vooral te richten op de "hogere" chakra's, maar ik ben enorm veel verder gekomen door bvb. tantra en yoga workshops te volgen en hiermee ook fysiek meer vertrouwen te ontwikkelen voor de medemens.

Een moeilijke pil om te slikken, maar een essentiële stap in mijn ontwikkeling was non-dualisme en dan heb ik het niet alleen over het Aziatische non-dualisme, maar juist het Westerse non-dualisme. Daar zitten een aantal mensen tussen die echt puur tot de kern gaan en alle spirituele wishwash achterlaten.
Zoals bvb. de man van het filmpje die ik net had laten zien: Benjamin Smythe.
Andere namen die je kan vinden op youtube met praktische tips zijn Noah Elkrief, Scott Kiloby en de boeken van Jed McKenna.

What you resist persists. Dat zijn de punten die iets aanduiden waar het onbewuste je iets te vertellen heeft. Wat voel je? In plaats van wegkijken(weerstand) kijk het direct in de ogen, bij wijze van spreken.

Afbeelding


Laatst gewijzigd door MichielvT op 12-10-2014, 12:57:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 12-10-2014, 12:55:09 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik voel niet dat het boeddhisme dingen uitsluit, anders dan de negatieve. Ik zie het dus zeker niet als een beperking op welk gebied ook.
Wat betekent non-dualisme?
Ik snap ook dat onvoorwaardelijk liefhebben niet vanzelf gaat, maar ik wil het toch proberen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 12-10-2014, 13:07:53 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Tom schreef:
Ik voel niet dat het boeddhisme dingen uitsluit, anders dan de negatieve.

Dan ligt daar exact het probleem.
Hoe ver wil je gaan in accepteren?
Wat is er precies allemaal wat je wel en niet accepteert? Het gaat niet om redenering er achter, dat is juist exact wat je wil vermijden. Wat er is, is er.
Voorbij alle taboes, alles wat de maatschappij zegt, wat alle guru's van alle tijden hebben gezegd, alle kracht die je buiten jezelf hebt gezet: Wat voel je? Wat denk je echt?
Zijn er momenten dat bepaalde ideeën bij je opkomen die je jezelf ontzegt vanuit een ander concept wat is aangeleerd?

Non-dualisme is eigenlijk het idee dat letterlijk geen enkele gebeurtenis, persoon, etc. een inherente waarde heeft als goed/slecht. Boeddhisme heeft dit overigens, net als vele andere geloven, dezelfde kern. Boeddhisme stamt weer af van Advaita Vedanta (wat weer de non-dualistische kern van Hindoeïsme is).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 12-10-2014, 16:59:34 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
MichielvT schreef:
Dan ligt daar exact het probleem.
Er is juist geen probleem :p Ik denk dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel, en ik snap niet helemaal wat jij bedoelt.


MichielvT schreef:
Zijn er momenten dat bepaalde ideeën bij je opkomen die je jezelf ontzegt vanuit een ander concept wat is aangeleerd?
Ja, als iemand mij bijvoorbeeld aids toewenst dan wil ik in eerste instantie wel bepaalde dingen terugzeggen of doen, waarvan ik achteraf blij ben dat ik ze niet heb gedaan.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 12-10-2014, 21:05:23 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Tom schreef:
MichielvT schreef:
Dan ligt daar exact het probleem.
Er is juist geen probleem :p Ik denk dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel, en ik snap niet helemaal wat jij bedoelt.

Haha, dat hebben we vaker. :D
Het probleem wat ik bedoel - en achteraf gezien heb je daar een goed punt, er is geen probleem - maar om even in deze context te blijven: Het uitsluiten van het negatieve. Dit is naar mijn idee onbegonnen zaak, het negatieve is aanwezig, dus het uitsluiten is een onrealistisch doel wat leid naar frustratie.

Tom schreef:
MichielvT schreef:
Zijn er momenten dat bepaalde ideeën bij je opkomen die je jezelf ontzegt vanuit een ander concept wat is aangeleerd?
Ja, als iemand mij bijvoorbeeld aids toewenst dan wil ik in eerste instantie wel bepaalde dingen terugzeggen of doen, waarvan ik achteraf blij ben dat ik ze niet heb gedaan.

De vraag is dan of je de emotionele lading nog met je mee draagt na deze gebeurtenis? Zo ja, hoe ga je dit ontladen zodat het geen kracht meer draagt in jou?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 13-10-2014, 01:13:54 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik denk dat je het verkeerd opvat :p Met het negatieve uitsluiten bedoel ik niet op de een of andere geforceerde manier het negatieve te laten verdwijnen. Ik bedoel dat het er gewoon niet is in het boeddhisme. Geen geweld of jaloezie, geen teleurstelling juist door die acceptatie waar jij het ook over hebt.

MichielvT schreef:
De vraag is dan of je de emotionele lading nog met je mee draagt na deze gebeurtenis? Zo ja, hoe ga je dit ontladen zodat het geen kracht meer draagt in jou?
Ik denk dat ik nog niet 'spiritueel gevorderd' genoeg ben om het zo naast mij neer te leggen als iemand me een ernstige ziekte toewenst. Toch denk ik niet dat toegeven aan de gedachten van toen (oftewel wraak) me beter zou hebben laten voelen. Ik weet niet hoe en of ik het kan ontladen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 13-10-2014, 12:23:26 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Tom schreef:
Ik denk dat ik nog niet 'spiritueel gevorderd' genoeg ben om het zo naast mij neer te leggen als iemand me een ernstige ziekte toewenst. Toch denk ik niet dat toegeven aan de gedachten van toen (oftewel wraak) me beter zou hebben laten voelen. Ik weet niet hoe en of ik het kan ontladen.

Tja, dat weet jij natuurlijk zelf het beste.
Er zijn zat voorbeelden te vinden waar je kan leren hoe te ontladen. Persoonlijk heeft het mij geholpen allerlei workshops te volgen of mezelf in het diepe te gooien in lastige situaties. Met workshops denk ik aan yoga, tantra, of energetische groep sessies, e.d.
Verder heeft Scott Kiloby een goede methode die het proberen waard is, "Unfindable Inquiry": https://www.youtube.com/watch?v=eNwAVOY ... tn4I1Ipfd1


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 13-10-2014, 15:09:57 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Wat bedoel je precies met jezelf in het diepe gooien? Kun je een voorbeeld noemen?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 13-10-2014, 16:46:49 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Tom schreef:
Wat bedoel je precies met jezelf in het diepe gooien? Kun je een voorbeeld noemen?

Momenten waarbij ik kan kiezen voor de comfort van het vaste patroon wat ik normaal volg, of in de discomfort te "zijn" en het te laten transformeren, zonder actief invloed uit te oefenen. Bijvoorbeeld in sociale contexten. Een concreet voorbeeld kan zijn dat ik bij vrienden ben waar ik me eigenlijk ongemakkelijk voel bij hun thuis, ik kan de situatie ontlopen of de emotie z'n werk laten doen en geen weerstand te bieden tegen de effecten van de emoties. De emoties krijgen een expressie, bijvoorbeeld in fysiek handelen, iets te uiten in woorden, etc.
De volgende stappen zijn op te merken:
Identificatie - Het gevoel komt op, maar er is nog geen waarde aan vastgesteld, geen gedachte, het komt op, dus eerst komt de waarneming ervan.
Herkenbaarheid - Het gevoel is vastgesteld, wordt herkend, het is geïsoleerd en gearticuleerd.
Erkenning - Je begint de implicaties van het gevoel bewust te erkennen. In dit stadium is het zinvol te uiten, er over te discussiëren. Interpreteren kan helpen in dit stadium.
Assimilatie - Dit stadium is de re-integratie van het gevoel/materiaal. Er nu bewust van te zijn, is het gevoel je eigen en de implicaties geassimileerd. hierbij contempleer je het gevoel, dit is een interactie tussen jou en het gevoel.
Afvoer - Een direct resultaat van de voorgaande stadia. Dit laatste stadium is afhankelijk van je investering en de kracht in het gevoel. Sommige gevoelens behouden hun kracht nog een lange tijd nadat je er eigenlijk niets meer mee doet en verliezen hun kracht natuurlijkerwijs.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 14-01-2015, 17:18:25 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 14-01-2015, 17:14:04
Berichten: 2
Hey iedereen,

Ik ben pas nieuw sinds vandaag, hier op het forum. Ik ben altijd al geboeid geweest door spiritualiteit en sinds kort ben ik me er een beetje aan in het verdiepen. Toen ik enkele boeken las over Mindfulness en tijdschriften zoals Happinez, merk ik dat het Boeddhisme er vaak in voor komt. Ik weet er niet zo heel veel over, maar het spreekt me wel aan. Zeker omdat ik net gestart ben met meditatie en Yoga. Ik ga even dit topic doorlezen. Indien iemand nog meer info heeft over het boeddhisme, dan mag je mij dit altijd even melden. Thanks! :)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl