Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 15:10:02

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 06-09-2013, 11:15:48 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Niks mis met hokjes! Ik hoor in het hokje bij de mensen die niet in een hokje horen :roll:
Al zullen andere mensen dat misschien anders zien. Iedereen stopt iedereen in hokjes, of je nu in het hokje koekwaus, mafkees, bitch, spontaan, gezellig of wat dan ook valt, ik denk dat ik door iedereen hier in een ander hokje gestopt wordt. Multiculti hoera!

Ik vind persoonlijk een diagnose zoals autisme of ADD of weet ik het waar we allemaal 'last' van kunnen hebben helemaal niet belangrijk. Als jij een persoon tof vind leer je de ups en downs, kwaliteiten en minder goede punten kennen. Met die informatie doe je wat je zelf wilt, en besluit je of het klikt met die persoon...of niet. Als je me dan verteld dat je een autist ben verklaard dat misschien een hoop, maar ik zal je er dan niet aardiger of minder aardig om vinden. Het zijn tenslotte gewoon karaktertrekjes die jou jezelf maken. Bovendien zijn er zoveel verschillende gradaties van autisme dat ik niet zou weten welk karaktertrekje van je daar nou onder valt of niet. Ik zie de noodzaak niet om me daar mee bezig te houden want dat doet dan alleen af van jou als persoon en dat vind ik zonde.

Op scholen, instanties e.d. vind ik het wel heel belangrijk dat er gekeken word naar dit soort hokjes, omdat je daar je lesmateriaal en benadering misschien op aan moet passen zodat een persoon met dat specifieke plakkertje net ff wat meer uit zichzelf kan halen. De manier waarop dat nu gebeurd verdient naar mijn mening nog de nodige aandacht maar dat terzijde.


Je bent wie je bent, en tegenwoordig word er maar wat graag rondgestrooid met een plakkertje dit en een hokje dat. Maar voor mij blijft een sigaar gewoon een sigaar.


(excuse moi voor de dt en weet ik het wat fouten, spelling en Debbie gaan nooit zo goed samen)

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 06-09-2013, 11:32:20 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
MIB, jij verwoordt het een beetje hetzelfde als Michiel. In mijn ogen proberen jullie net iets te veel om mensen als gelijken te zien. Ik probeer ook altijd respect voor iemand op de brengen, ongeacht hun achtergrond, maar mensen zijn gewoon verschillend. Als iemand mijn vertrouwen schaadt door bijvoorbeeld een belofte niet na te komen, dan gaat deze persoon in het 'hokje' mensen die ik niet vertrouw. Oftewel, ik zou hem wel degelijk anders behandelen dan mensen die niet in dit hokje zitten, door hem geen beloftes meer te laten maken.
Als ik jullie voorbeeld goed begrepen heb, dan zouden jullie in deze situatie deze persoon alsnog gelijk willen behandelen als de rest.. de (misschien) beter betrouwbare mensen. Enkel omdat je mensen zo graag mensen gelijk wil behandelen.. maar dat gaat gewoon niet altijd.
Ik blijf bij wat ik eerder zei:
Voor jullie betekenen hokjes oordelen,
voor mij betekenen hokjes begrip.

Man in black schreef:
En ik bedoelde opvliegend als algemeen voorbeeld of ik was abuis :lol: :mrgreen:
Dat dacht ik al, wou het even checken :P

hopper schreef:
Add, autisme kan je benoemen als mensen je niet begrijpen, maar ook hier geld elk mens is verschillend. Je hebt autisten met hoog nivo, lag nivo dan weer in combinatie met pdd nos, bordeline enz enz dan weer op welk gebied. . Emotioneel, cognitief, iq
Dat klopt, maar zodra mensen snappen dat ik ADD en autisme heb, is het al wel een stuk duidelijker dan wanneer ze dit niet wisten, ondanks dat ze niet precies weten in welke mate ik het heb.

Tut schreef:
Sowieso, sinds wanneer is het plaatsen van mensen in een hokje hetzelfde als beweren dat al die mensen precies hetzelfde zijn? Het enige wat je ermee zegt is dat al die mensen eenzelfde soort problematiek ervaren, dat is alles en daar is volgens mij niks mis mee.
^^^^^^^ Dit!

Tut schreef:
Edit: Politiek correct geneuzel als in: "Ik ben zo ontzettend open minded want ik denk niet in hokjes en jij bent bekrompen want je scheert alle autisten/borderliners/ADHD'ers/what-so-evers over een kam, wat dus een foute gedachtegang is want zie bovenstaande.
Haha, ja zo voelt het bij sommige mensen wel.. Maar zo heb je helaas mensen in elk soort discussie, die zien alleen hun eigen punt en de rest ziet gewoon hun punt niet! (i.p.v. andersom)

Clio schreef:
Als je me dan verteld dat je een autist ben verklaard dat misschien een hoop, maar ik zal je er dan niet aardiger of minder aardig om vinden. Het zijn tenslotte gewoon karaktertrekjes die jou jezelf maken.
Mooi verwoord :)

Clio schreef:
Op scholen, instanties e.d. vind ik het wel heel belangrijk dat er gekeken word naar dit soort hokjes, omdat je daar je lesmateriaal en benadering misschien op aan moet passen zodat een persoon met dat specifieke plakkertje net ff wat meer uit zichzelf kan halen. De manier waarop dat nu gebeurd verdient naar mijn mening nog de nodige aandacht maar dat terzijde.
Ja, ook omdat scholen zoveel leerlingen hebben dat ze niet genoeg tijd hebben om voor elk kind apart te kijken hoe ze nou precies in elkaar steken. Dan zijn hokjes wel handig, dan weet je in elk geval welke kant je op moet denken (op het gebied van begeleiding enzo).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 06-09-2013, 11:43:34 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Citeer:
Voor jullie betekenen hokjes oordelen,
voor mij betekenen hokjes begrip.


Hoera! Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik iemand dit zie zeggen.


Al heb ik ook wel een beetje de 'iedereen is gelijk' mentaliteit. Als jij je naar mijn mening gedraagd als een hork, en jij verteld mij dat je autistisch bent, dan ben je voor mij gewoon een autistische hork. Het klikt wel of het klikt niet, dat geld voor iedereen, plakkertje of niet. Maar dit vind ik alleen in de persoonlijke sfeer, niet de onderwijs en andere instellingen sfeer. Ik vind niet dat begrip af moet hangen van een hokje, alsof ik ineens de tofste persoon op aarde wordt omdat ik autisme heb als verklaring voor sommige trekjes... nee.

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 06-09-2013, 12:01:13 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Tom schreef:
MIB, jij verwoordt het een beetje hetzelfde als Michiel. In mijn ogen proberen jullie net iets te veel om mensen als gelijken te zien. Ik probeer ook altijd respect voor iemand op de brengen, ongeacht hun achtergrond, maar mensen zijn gewoon verschillend. Als iemand mijn vertrouwen schaadt door bijvoorbeeld een belofte niet na te komen, dan gaat deze persoon in het 'hokje' mensen die ik niet vertrouw. Oftewel, ik zou hem wel degelijk anders behandelen dan mensen die niet in dit hokje zitten, door hem geen beloftes meer te laten maken.
Als ik jullie voorbeeld goed begrepen heb, dan zouden jullie in deze situatie deze persoon alsnog gelijk willen behandelen als de rest.. de (misschien) beter betrouwbare mensen. Enkel omdat je mensen zo graag mensen gelijk wil behandelen.. maar dat gaat gewoon niet altijd.
Ik blijf bij wat ik eerder zei:
Voor jullie betekenen hokjes oordelen,
voor mij betekenen hokjes begrip.

Mensen zijn zeer zeker verschillend en daarom vind ik een hokje juist niet zo geschikt. Als iemand mijn vertrouwen beschaamt dan zal ik die persoon zeker minder vertrouwen. Maar dat hangt ermee samen hoe belangrijk de belofte was en dat is denk ik niet gauw eenzelfde geval. Ik heb geen 'hokje' van mensen die ik niet vertrouw, maar ik behandel mensen zeker ook wel verschillend. Maar ik kom niet helemaal tot bij het punt wat ik wil maken volgens mij :mrgreen:

Ik denk overigens ook dat je eigen ervaring een grote rol speelt op dit gebied of je een negatief of positief gevoel hebt bij 'hokjes'. Het maakt ook uit of je in een positief hokje wordt geplaatst of een negatief. En uiteindelijk plaatst iedereen mensen in hokjes, ik ook, maar juist wanneer dat niet zo bewust gebeurd neemt de kans op vooroordelen in mijn ogen toe. En dat is wat ik in mijn omgving ook veel zie, dat mensen een oordeel heel snel klaar hebben over iemand als zwe die persoon in een hokje stoppen. Dus misschien ligt dat voor mij daarom dicht bij elkaar: oordelen en hokjes.

Met Wat Clio over scholen/instanties zegt met betrekking tot dit onderwerp ben ik het dan wel weer eens.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 06-09-2013, 12:43:51 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-07-2013, 09:15:41
Berichten: 516
Eigenlijk wil Tom volgens mij duidelijk maken. .. Dat er meer begrip naar hem word getoond als hij zegt ik ben autist. ... Dat is het hokje het maakt meteen veel duidelijk voor mensen en hebben daar een beeld bij. ...
Daarna gaan mensen kijken hoe hij verder in elkaar zit
Er is dan begrip

Zelf werk ik op een woongroep begeleid wonen met jongeren met een licht verstandelijke beperking van autist tot iemand met hechtingsproblematiek
Wat ik meegeef aan ze. .. buiten dat bewoners gaan benoemen wat ze hebben. .. Welk hokje...
Leg uit wie je bent en hoe ze met je om mogen gaan
Zorgt voor minder problemen maar ook dat je je thuis voelt bij een groep mensen

_________________
Een dag niet gelachen is........een dag niet geleefd ;)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 06-09-2013, 13:52:09 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Clio schreef:
Ik vind niet dat begrip af moet hangen van een hokje, alsof ik ineens de tofste persoon op aarde wordt omdat ik autisme heb als verklaring voor sommige trekjes... nee.
Nee absoluut niet. Ik heb ook vrienden die ik al best lang ken en die niet weten wat voor labeltjes ik heb. Dit omdat zij al genoeg begrip hebben voor wie ik ben, en dan is het niet echt nodig vind ik.

Man in black schreef:
Het maakt ook uit of je in een positief hokje wordt geplaatst of een negatief.
Ik denk niet dat een hokje negatief of positief kan zijn, het kan alleen zo opgevat worden.


Man in black schreef:
Dus misschien ligt dat voor mij daarom dicht bij elkaar: oordelen en hokjes.
Maar wat ik niet snap is, jullie (mensen die niet in hokjes geloven) hebben toch ook woorden voor vanalles? Jij noemt een gothic toch ook een gothic, een gehandicapte een gehandicapte en een mens een mens?
Waarom zijn sommige hokjes anders dan andere?
Of wil je niet dat ik je mens noem? :P Is dat een hokje, ben je dan bang dat mensen je beoordelen als een milieuvervuiler enz.? (serieuze vraag)

hopper schreef:
Eigenlijk wil Tom volgens mij duidelijk maken. .. Dat er meer begrip naar hem word getoond als hij zegt ik ben autist. ... Dat is het hokje het maakt meteen veel duidelijk voor mensen en hebben daar een beeld bij. ...
Daarna gaan mensen kijken hoe hij verder in elkaar zit
Er is dan begrip
Ja, jij begrijpt het :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 06-09-2013, 14:44:22 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Weet je, ik heb alles wel ongeveer gelezen en ik kom eigenlijk alleen maar tot de conclusie dat er verschillende manieren van kijken zijn die allemaal evenveel de persoon in zijn/haar waarde laten. Daarom ga ik niet proberen te weerleggen dat het één of de ander beter is, want volgens mij werkt alles wel wat ik hier gelezen heb. :)
Uiteindelijk gaat het er niet om hoe je het doet, maar dat de resultaten positief zijn, toch? :D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 18-10-2013, 14:55:12 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Elk woord (elke term) is een hokje en verkrijgt zijn waarde door de gemeenschappelijke betekenis die we er aan geven.

Maar de term verwijst naar het begrip. De term is niet het begrip. Afhankelijk van de persoon, kan een bepaalde term heel 'nauw' naar een (nauwkeurig omschreven) begrip verwijzen (van beperkte betekenis), of de term kan verwijzen naar iets ruimers.

Mensen kunnen boos worden als je een bank een stoel noemt.

Sommige termen hebben bij sommige mensen een rijke doch gefixeerde betekenis, en omdat ze niet verder kijken dan die term (dat begrip) kan jij voor hen gereduceerd worden tot de vastliggende betekenis achter die term (dat begrip). Dat is wanneer je 'in een hokje' geplaatst bent. Omdat mensen je dan denken te kennen, en niet naar de levende jij kijken, nemen ze niet meer waar, maar projecteren ze slechts vanuit hun begrip.

Deze gefixeerdheid van veel mensen is volgens mij de overheersing van de linkerhersenhelft, ofwel het mannelijke. Het mannelijke is rationeel-logisch. "Termen" behoren tot de mannelijke energie, net als grammatica en alle andere vormen van structuur. Om goed in balans te zijn moet het gekoppeld worden aan de vloeibaarheid van het vrouwelijke. Dan verwijzen termen naar de waarheid, maar zijn niet langer de waarheid.

Dan worden mensen niet boos als je een bank een stoel noemt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 23-10-2013, 07:02:36 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Dat klopt, Xen. Daarom heb ik het er ook steeds over dat hokjes enkel zijn om snel duidelijkheid te geven als er minder tijd is. Stel: jij wil snel weten wie ik ben. Als ik dan mijn hokjes noem, springen we ineens een heel eind de goede richting op. Dan hoef ik alleen de details nog maar te noemen, dat mijn ADD veel meer effect heeft op hoe ik ben dan het autisme bijvoorbeeld.

Als mensen een verkeerd beeld hebben van iets, dan is dat toch niet mijn schuld/probleem/verantwoordelijkheid?
Als ik iemand vertel dat ik autistisch ben en hij denkt dat ik per definitie hevige OCD erbij heb, dan is hij gewoon onwetend en kan ik daar op zich niets aan doen.

Je verwoordt het goed en als ik genoeg tijd in een gesprek heb om verder in detail te gaan over wie ik ben, dan zou ik dat ook doen. Maar als je moet samenvatten wie je bent, of als er maar weinig tijd is om jezelf te beschrijven, dan komen hokjes goed van pas.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 23-10-2013, 12:03:59 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Je voelt zelf wel aan of iemand begrijpt waar het hokje over hoort te gaan, of niet.

Mensen met schizofrenie passen doorgaans voor het snel noemen van een hokje, juist omdat het juist begrip vaak onmogelijk maakt. Als ze eerst het hokje noemen en daarna gaan uitleggen, lukt het niet meer. Als ze eerst uitleggen en daarna het hokje noemen, lukt het wel. Mensen hebben namelijk een angstig beeld over schizofrenie/psychose wat vaak niet helemaal klopt.

Schizofrenie wordt namelijk geassocieerd met "gevaarlijk" terwijl dit in verreweg de meeste gevallen niet klopt. Mensen zijn er echt bang voor. Ik ken een anekdote van twee mannen die iets kwamen verkopen in het kantoor van Anoiksis in Utrecht, de patientenvereniging voor schizofrenie. Op een gegeven moment vroegen ze "wat is dit eigenlijk voor kantoor?" Toen ze verteld werd dat het de vereniging voor mensen met schizofrenie was, wisten ze niet hoe snel ze zich uit de voeten moesten maken.

Blij dat het voor jou wel werkt, maar hoewel het niet jouw verantwoordelijkheid is wat iemand onder een hokje verstaat, dien je er wel rekening mee te houden, in je eigen belang.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl