Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 10:06:02

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 12:41:08 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik hoor in erg veel voorsteltopics en ook op andere plaatsen dat mensen zeggen dat ze niet van hokjes of labeltjes houden. Ik heb volgens die mensen geen autisme of ADD, maar ik ben een 'gewone' jongeman. Jeuj.

Ik wil hier een topic over openen, het zit namelijk zo:
Ik ben erg blij met mijn hokje, of labeltje. Stel dat iedereen gelijk werd behandeld, zoals deze mensen willen, dan zou ik gewoon een enorme klootzak zijn. Door mijn concentratieprobleem raak ik erg snel afgeleid (dûh), waardoor ik me soms niet kan concentreren als iemand tegen mij praat. Als ik mijn labeltje niet had, zouden mensen denken dat ik een douchebag ben. 'Waarom luister je niet? Vind je me niet interessant genoeg? Zit ik voor jan-piet-snot een verhaal te vertellen!'
Nu ik dit hokje/labeltje wél heb, kan ik snel duidelijk maken hoe het zit dat ik niet alles heb meegekregen van een verhaal.
Zo zijn er heel veel voorbeelden, en sinds mijn diagnoses krijg ik gewoon veel meer begrip voor hoe ik ben.

Mensen die tegen het gebruik van labeltjes/hokjes zijn, beweren soms dat dit ervoor zorgt dat mensen het gevoel krijgen dat ze anders zijn.
Hier is mijn mening: Dat zijn ze ook. Iedereen is anders. Dit is niet iets slecht, we hoeven niet allemaal hetzelfde te zijn.
Ik geloof niet dat een kind dat te horen krijgt dat het autisme heeft, opgroeit met het idee dat het een freak is.
Ik heb namelijk talloze gesprekken gehad met psychiaters en wat voor figuren allemaal. Stuk voor stuk maken ze me tijdens de gesprekken duidelijk dat er niets mis met me is, dit hoort gewoon bij mijn persoon. En zo zie ik het ook.


Ik maakte een dt-fout :cry:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 12:45:28 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-09-2013, 21:06:50
Berichten: 120
Locatie: België
Om eerlijk te zijn was ik in het begin ook zo van: waarom die hokjes?
Das best stom, want iedereen is toch gelijk dit, dat ..

maar nu ik dit lees, wow, zo had ik het nog niet bekeken! Dank je Tom :)

_________________
"I can do something you can't do, if it's good enough, can I be your friend?" - Pandora


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 12:56:40 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
In mijn ogen ligt het net nog ietsje anders. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde persoon al snel een oordeel heeft klaarstaan wanneer iemand zich gedraagt als een klootzak.
Echter, ik ben er achtergekomen dat er altijd wat achter zit wanneer iemand zich onbehoorlijk gedraagt. Daarvoor hoef je niet de ene, of de andere label voor te krijgen.
Wat ik zelf heel erg vervelend vind is als mensen de problemen van anderen ga bagatelliseren, onder het mom van "er is toch niets mis met jou? Je hebt toch alles wat je nodig hebt? Je hebt vrienden, een vriendin/vriendje, je hebt geld en onderdak. Dus je moet niet zeiken, want er zijn veel mensen die het veel erger hebben dan jou"
Met die gedachtegoed ben ik het dus totaal niet mee eens.
Problemen zijn namelijk nooit problemen vanwege de situatie, maar hoe jij er als persoon naar kijkt. En als je in de knoop zit maakt mij het niet uit of je armoedig bent, autistisch bent, een drugs-probleem hebt, of stinkend rijk maar je alsnog eenzaam voelt. Lijden is lijden en dat schemert altijd door, op de ene of de andere manier.
Wanneer je zo gaat kijken naar mensen zul je misschien ook minder kwaad zijn op hun gedrag, want je weet dat het niet gaat over dat een ander persoon je pijn doet. Eigenlijk lijd die persoon zelf. Daarom probeer ik mensen altijd te vergeven, ook al lukt dat niet altijd in één keer, of op het moment zelf. Alles en iedereen moet je tijd geven om te veranderen en te leren van fouten. En zelfs als mensen de zelfde fout in gaan, dan nog is er vaak een omweg om met die persoon om te gaan. Maar voor mij betekent dat ik nooit mensen label. Ik reageer op wat ik zie en zelf ervaar met die persoon. Niet wat voor label hij/zij van anderen krijgt of zichzelf geeft.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 13:18:49 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Zo kijk ik er ook grotendeels tegenaan hoor, Michiel. Dat deel over het niet oordelen enzo. Maar het verschil ligt wel daar:
Voor jou betekenen labeltjes oordelen
Voor mij betekenen labeltjes begrip

MichielvT schreef:
Wanneer je zo gaat kijken naar mensen zul je misschien ook minder kwaad zijn op hun gedrag, want je weet dat het niet gaat over dat een ander persoon je pijn doet. Eigenlijk lijd die persoon zelf. Daarom probeer ik mensen altijd te vergeven, ook al lukt dat niet altijd in één keer, of op het moment zelf. Alles en iedereen moet je tijd geven om te veranderen en te leren van fouten. En zelfs als mensen de zelfde fout in gaan, dan nog is er vaak een omweg om met die persoon om te gaan.
Zo kijk ik al naar mensen, en ik ben niet kwaad op hun gedrag. Ik zou dat aan kunnen vullen met 'als boeddhist zijnde', dat zou jij weer beschouwen als een label, ik als een simpele manier om snel duidelijk te maken hoe ik op dat gebied in elkaar zit.

MichielvT schreef:
Maar voor mij betekent dat ik nooit mensen label. Ik reageer op wat ik zie en zelf ervaar met die persoon. Niet wat voor label hij/zij van anderen krijgt of zichzelf geeft.
Wat als je dingen niet ervaart met die persoon(die er wel zijn)? Stel hij of zij heeft een handicap die niet voor de hand ligt, zoals bij mij het geval is. Dan zou het nog kunnen dat jij een compleet verkeerd beeld krijgt van hoe die persoon in elkaar steekt, terwijl dit met een simpel 'labeltje' in een enkel woord uit te leggen is, waardoor jij meer begrip zou hebben voor deze persoon. Dan denk jij misschien, dit gedrag is gewoon het gevolg van lijden, terwijl deze persoon hier niets aan kan doen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 13:30:28 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Labels kunnen nuttig zijn, moet ik toegeven, maar het zijn niets meer dan "tools". Ik heb het meestal toch liever van mijn eigen gevoel en intuïtie. :)
Maar het lastige is wanneer je dingen gaat definiëren (je merkt het nu al met hoe wij anders naar labels kijken) dat komen tot consensus erg lastig kan zijn. De vraag die bij mij op komt is dan ook: Is het eigenlijk wel belangrijk dat mensen het met elkaar eens worden?
Voor mij is alles ondergeschikt aan de Gouden Regel.
"Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden."
"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet."
Het is niet erg wanneer mensen met elkaar botsen in ideeën, zolang je elkaar maar respecteert en beseft dat beide kanten evenveel gelijk als ongelijk hebben. Verschillende waarheden leven naast elkaar, gerepresenteerd door alle individuen.
Misschien zou ook de vraag gesteld moeten worden: Moeten we wel allemaal tot consensus komen? Diversiteit zorgt juist voor meer kleur in het leven, althans zo kijk ik er tegen aan. :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 16:10:10 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Op de eerste zin na, zou je jouw post in elk discussietopic kunnen posten (ik hoop dat je dat niet gaat doen).
"Is het wel nodig dat we het met elkaar eens zijn?"
Het heeft niets met consensus te maken. Dit is mijn leerweg. Daarom is het juist belangrijk dat andere mensen anders tegen de dingen aankijken.
Er is geen persoon van wie je minder zult leren dan iemand die alleen maar ja knikt.
Dus als je voelt dat je jouw zegje hebt gedaan, en je hebt genoeg van mijn kant gehoord, dan is het goed zo. Ik hoop niet dat je denkt dat ik je mijn mening op wil dringen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 16:38:28 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Tom schreef:
Er is geen persoon van wie je minder zult leren dan iemand die alleen maar ja knikt.

Nou, dat is het precies. Iemand kijkt op een bepaalde manier naar iets. Iemand anders kijkt op een andere manier naar iets. Als ze het met elkaar oneens zijn is het niet bij voorbaat een probleem. Zolang beide maar de hand schudden en het wel eens zijn met elkaar dat ze elkaar zullen respecteren, ondanks de meningsverschillen.
Ik ben zelf niet ontzet of boos en ik heb ook niet de veronderstelling dat jij dat bent. :D
Ik accepteer gewoon dat onenigheid iets is wat je misschien niet eens moet willen bestrijden. Iemand onvoorwaardelijk accepteren - en om weer te relateren aan je topic - zorgt er voor dat wel of niet labelen irrelevant wordt. Daarom zeg ik "Goh, ik ben het totaal niet met je eens, maar dat maakt me helemaal niet uit, even goede vrienden." ^^


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 17:03:10 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Michiel
















Ik mag jou wel.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 17:36:10 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
:wave: :mrgreen:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 04-09-2013, 20:16:58 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Het hangt er gewoon erg vanaf waarmee mensen een labeltje in verband brengen of je het al dan positief of negatief ervaart.
Tom, jij hebt dan dat mensen je juist snappen door het labeltje. Maar er zijn ook wel voorbeelden waarbij een diagnose en dus het bijbehorende 'labeltje' juist onbegrip veroorzaken. MS werd in het verleden bijvoorbeeld bestempeld als aanstellerij. Dan ben je niet blij :roll:

En ik ben er wel voor dat iedereen in zekere mate gelijk behandelt wordt; met een open mind en een open hart.
Maar dat is inderdaad in eerste instantie. Als je iemand beter leert kennen ga je iemand meer op een persoonlijke manier behandelen, maar alsnog maakt daarin een hokje niet veel verschil, althans voor mij. Ik heb ook een vriend die zo chaotisch is als de pest, altijd overal te laat voor is en recent kwam aan het licht dat hij ADD heeft. Dat verklaart wel (deels) het waarom, maar ook zonder dat ik het waarom wist behandelde ik hem als dezelfde persoon. Iedereen heeft gebreken en niemand is perfect en daarom vind ik een labeltje irrelevant, ik accepteer personen gewoon zoals ze zijn. En als jij dan soms wat opvliegend bent, maakt me dat niks uit, want die opvleigendheid is niet het enige aan jou.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 05-09-2013, 12:49:07 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Man in black schreef:
Iedereen heeft gebreken en niemand is perfect en daarom vind ik een labeltje irrelevant, ik accepteer personen gewoon zoals ze zijn.
Maar jij zou die vriend dus hetzelfde behandeld hebben, of hij nou rommelig was dankzij zijn ADD, of omdat hij gewoon lui was? (aangezien je dat voor de diagnose nog niet wist)


Wat bedoel je, opvliegend?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 05-09-2013, 13:26:03 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Ik weet niet, heb jij de veronderstelling dat mensen zeer aversief reageren, elke keer dat iemand bijvoorbeeld grof handelt? Als ik er over nadenk probeer ik mensen altijd uit voorbaat te handelen alsof er iets is waar ze moeite mee kunnen hebben. Daarom schrik ik niet zo snel als iemand wat naar me roept wat pijnlijk kan zijn. Ik kan mezelf distantiëren van wat een ander zegt.

Het is dit principe:
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 05-09-2013, 13:34:56 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ja dat probeer ik ook, Michiel.
Als iemand iets doet waarbij ik een oordeel trek,probeer ik zo snel mogelijk te denken "Wat voor reden zou ik kunnen hebben om zoiets te doen?" En dan doe ik alsof diegene die reden heeft.
Vandaag vroeg iemand of ik mee wou vechten in World of Warcraft. Ik zei nee, ik ben geen vechter, ik ben een healer. Hij noemde me een noob. Ik ben onderhand zoveel gewend online.. Ik heb gewoon gevraagd wat hij bedoelde, en hij bedoelde inderdaad dat ik een noob was, enkel omdat ik een healer was.. Toen lachte ik en ging ik verder met mijn leven :P
Ik had hem ook noob kunnen noemen, of erop kunnen wijzen dat ik nog wel een vechter poppetje heb dat 10x sterker is dan de zijne. Maarja, daar wordt niemand gelukkig van.

Ik maakte nog een dt-fout :(
Even de dokter bellen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 05-09-2013, 13:49:32 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
huh mijn bericht is weg. Dan nog een keer :)

Tom schreef:
Man in black schreef:
Iedereen heeft gebreken en niemand is perfect en daarom vind ik een labeltje irrelevant, ik accepteer personen gewoon zoals ze zijn.
Maar jij zou die vriend dus hetzelfde behandeld hebben, of hij nou rommelig was dankzij zijn ADD, of omdat hij gewoon lui was? (aangezien je dat voor de diagnose nog niet wist)


Wat bedoel je, opvliegend?


Ik geloof niet in mensen die 'gewoon' lui zijn. Luiheid komt voort uit een gebrek aan motivatie of een gebrek aan bewustzijn/aandacht voor het probleem. Bij ADD zal het 2e meer het geval zijn over het algemeen omdat mensen met ADD vaak erg druk zijn in hun hoofd en daardoor chaotisch en ongeorganiseerd. Maar even zo is luiheid uit gebrek aan motivatie ook heel menselijk, dus waarom zou ik mensen daarvoor veroordelen. En ja het kan zulke vormen aannemen dat je iemand wel er bewust van maakt dat diegene echt een probleem heeft, maar dat kan in beide gevallen nodig zijn.

En ik bedoelde opvliegend als algemeen voorbeeld of ik was abuis :lol: :mrgreen:

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hokjes
BerichtGeplaatst: 05-09-2013, 15:04:05 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-07-2013, 09:15:41
Berichten: 516
Mooi idee van je tom ... Dit onderwerp dan

Hokjes. ... Daar hou ik niet van, ik zie het vaak als mensen af en toe wat sturing nodig hebben maar vooral mens zijn. Add, autisme kan je benoemen als mensen je niet begrijpen, maar ook hier geld elk mens is verschillend. Je hebt autisten met hoog nivo, lag nivo dan weer in combinatie met pdd nos, bordeline enz enz dan weer op welk gebied. . Emotioneel, cognitief, iq
Zoals michiel omschreef het zijn richtlijnen om contact te krijgen met de persoon, het is aan de persoon om uit te leggen hoe ga je met me om wat is duidelijk
Luiheid... tja vaak mist iemand overzicht, geef hem dat of maak een schema leg het uit en iemand functioneerd weer op dat gebied in die situatie
We zijn gewoon mens ..... :)

_________________
Een dag niet gelachen is........een dag niet geleefd ;)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl