Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:47:15

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17-11-2013, 17:04:36 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-06-2011, 15:49:43
Berichten: 2214
Locatie: Halsteren
Ik ben hier sinds kort ook weer een soort van terug :D Ik heb het heel druk dus zeg nog steeds niet veel, maar ik dacht laat ik toch maar eens iets plaatsen!

Ik hoorde een paar dagen geleden terwijl ik in de trein van Breda naar huis zat een erg interessant gesprek. Een gedeelte van dit gesprek ging erover dat wij niet God's evenbeeld zijn zoals vaak gezegd wordt, maar juist andersom, dus dat God juist ons evenbeeld is. Ik vond het een erg interessant gesprek en ik wil weleens weten hoe jullie hier precies over denken :D

_________________
Wie niets heeft, heeft ook niets te verliezen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-11-2013, 03:25:43 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Als God de schepper is dan is zij de bron.

Ik geloof niet dat de mens de bron kan zijn, behalve in de zin dat wij historisch ons beeld van god hebben gemodelleerd naar hoe wij zelf zijn.

Mensen zijn wraakzuchtig dus ze denken dat God wraakzuchtig is. De God van de christenen en de moslims is zo'n god die geschapen is naar het beeld van de mensen. Alleen... deze god is natuurlijk een fabeltje.

Alleen het werkt twee kanten op: ons godsbeeld komt van de mens, maar vervolgens gebruikt de mens dat godsbeeld weer om het eigen gedrag te rechtvaardigen. Als God straft, dan is het alleen maar logisch dat de mens ook straft, want God is ons voorbeeld. Het godsbeeld wat je aanhangt heeft daarom een zeer sterke vormende kracht op de menselijke samenleving.

Er wordt gezegd dat in de geschiedenis van de mensheid, er een periode is geweest waarin vrouwen het voor het zeggen hadden. Het mannelijke werd onderdrukt door het vrouwelijke. In die periode kende men dan ook een vrouwelijke god: de Godin. De Godin heerste over het leven, zoals de vrouwen heersten over de maatschappij.

Volgens dat verhaal is de omslag naar de mannelijke overheersing zoals wij die vandaag de dag kennen, gekomen doordat de ontevreden mannen in die maatschappij over vele eeuwen werkten om de mythologie te veranderen. Zij poogden - en waren succesvol - om een mannelijke god te introduceren die uiteindelijk sterker werd dan de vrouwelijke god.

Het feit dat in onze maatschappij mannen het voor het zeggen hebben, hangt dus sterk samen met het feit dat god meestal als een MAN wordt voorgesteld.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-01-2014, 00:06:06 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
dus dat God juist ons evenbeeld is
Geheel correct. Die visie stamt als ik het goed heb van Friedrich Nietzsche. Hij was een echte nihilist die niet in God geloofde en antikerkelijk was.

Als we naar de cultuurgeschiedenis kijken, dan zien we ook vaak dat goden 'vermenselijkt' worden voorgesteld. Met een duur woord heet dat antropomorf. Per slot van rekening denkt de mens vanuit wat hij zelf kan waarnemen en kennen. Hij ziet zichzelf, en projecteert dat beeld op godheden.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl