Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 06:09:43

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 09-08-2005, 14:11:45 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2004, 14:36:05
Berichten: 1136
Locatie: Huizen
Ik las net een stukje in een boek dat me dan toch weer even aan het denken zette:

Sai Baba heeft eens gezegd dat de dood van jezus aan het kruis het symbool was van de kruisiging van het lagere zelf en dat we allemaal op dezelfde manier ons lagere zelf moeten laten kruisigen om ons hogere, ware zef de ruimte te geven. Dat vind ik een goed, bevredigend antwoord op de vraag met welk doel Jezus is gestorven: om ons het voorbeeld te geven.

quote uit de verloren en teruggevonden God an Howard Murphet

Wat zijn jullie visies op dat stukje tekst?

Liefs
Kim

_________________
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind."

-Dr. Seuss-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 09-08-2005, 15:31:43 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2004, 18:58:20
Berichten: 760
Locatie: Zuid-Holland
Ik geloof zowiezo niet echt helemaal in Jezus en de Christelijke religie erom heen (en de God zoals de Christenen die beschrijven) dus vindt dit soort stukjes erg moeilijk om zowiezo er wat van de te vinden.
Doch lijkt mij dit een zeer bevredigend antwoord inderdaad, een zeer mooie visie.
Beter dan het idee dat hij voor onze zonde is gestorven en dat soort dingen.
One of is responsible for his own creations, always... for we are all, creators! :)

_________________
--- http://www.cmdforum.nl ... Een forum betreft alles over communiceren met dieren en meer! ---


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 09-08-2005, 17:57:24 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-12-2004, 11:36:30
Berichten: 186
Locatie: Heeze.
Ik weet niet..Ik geloof niet meer zo sterk in het ch geloof zodat het nu beschreven wordt. Ik geloof niet dat een geloof 2000 jaar lang onveranderd kan blijven, met al die invloeden van verschillende heersers en denkwijzen enzo.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 09-08-2005, 21:09:56 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Hmm,

Moeilijke stelling, dat wel, doet veel hersenactiviteit teweeg brengen, tenminste, bij mij.

Maargoed, voordat ik mijn aandeel kan en wil geven heb ik nog een vraag, gaat het hier om het lagere zelf, of het lagere bewustzijn, of worden deze 2 als 1 gezien in deze stelling?


Groeten Paul!

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 09-08-2005, 21:21:45 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 16-06-2005, 10:09:18
Berichten: 1037
Locatie: Roeselare
Het klinkt mooi, maar of het werkelijk zo is, weet ik niet.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 09-08-2005, 21:55:37 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2005, 22:57:10
Berichten: 206
Locatie: Amersfoort
Beautiful Disaster schreef:
Hmm,

Moeilijke stelling, dat wel, doet veel hersenactiviteit teweeg brengen, tenminste, bij mij.

Maargoed, voordat ik mijn aandeel kan en wil geven heb ik nog een vraag, gaat het hier om het lagere zelf, of het lagere bewustzijn, of worden deze 2 als 1 gezien in deze stelling?


Groeten Paul!


Sai Baba bedoelt hier het ego mee. Wat ik hier uithaal is dat wanneer je totaal zonder ego bent je boven alles uitstijgt en zodoende liet Jezus zich kruisigen (wat hij allang van te voren wist dat dat zou gaan gebeuren). Hij kon alles wat ze met zijn lichaam deden ondergaan zonder ook maar een keer boos te worden of wat dan ook. Dit kwam volgens mij omdat hij egoloos was. Toch (als we de teksten althans mogen geloven) was er nog een heel klein stukje ego en daarom sprak hij aan het kruis zijn twijfel uit; Vader waarom heeft U mij verlaten (of iets dergelijks).
Verder koppel Jezus los van het christelijke religie. Deze is voornamelijk gebasseerd op de leer van Paules en Peterus, die na mijn inziens niet zo veel begrijpen van de werkelijke leer van Christus. En de kerk.... ja die zijn een beetje erg verdwaald. Opzich vind ik het heel mooi dat mensen samenkomen in de naam van God maar dan wel een God van Liefde en niet een van angst want dan heb je er volgens mij nog maar weinig van begrepen en wie angst zaait die ...... En het geloof in Christus is zeer seker een krachtig middel om dichterbij God te komen maar uiteindelijk moet een ieder elke vorm los en zich gaan beseffen dat hij zelf God is.

In liefde, edger

edger

_________________
De enige manier om het lijden te boven te komen is om ook afstand te doen van het genot. Vivekananda


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 09-08-2005, 22:06:53 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2005, 22:57:10
Berichten: 206
Locatie: Amersfoort
Las net de spreuk van de dag voor morgen op de website van Sai Baba:

Date:Wednesday, August 10, 2005
THOUGHT FOR THE DAY
This birth has been undertaken by you for the mission of crucifying the ego on the cross of compassion. An opportunity to be of some service to fellowmen comes to you as a gift from God. Serve with a sense of gratitude, for it is God who accepts it from you. Prepare yourselves for serving others, not only by learning the necessary skills but also through japa (repeating God's Name)and dhyana (Meditation) filling yourselves with God, lest your heart becomes dry and cruel.
-BABA

_________________
De enige manier om het lijden te boven te komen is om ook afstand te doen van het genot. Vivekananda


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 10-08-2005, 10:08:14 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2004, 14:36:05
Berichten: 1136
Locatie: Huizen
Ook toevallig edger 8)
Erg duidelijk! En je ziet dat je uitleg inderdaad was zoals hij die bedoelde.

Ik ben ook niet iemand die in Jezus 'gelooft', maar wel in de symboliek ervan. Daarom juist vond ik deze quote zo bijzonder en deed me die netals bij BD veel stof opwaaien in mijn hoofd. En dat is met de nieuwe quote die edger gepost heeft niet minder geworden. De Christenen noemen het geloof ik jezelf in dienst stellen van God waar Baba het vertaald als het goddelijke in jezelf terugvinden. Heb ik dat dan goed begrepen?

_________________
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind."



-Dr. Seuss-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 10-08-2005, 19:44:09 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Idd.

Ik heb ooit een mooie gedicht geschreven.


No difference

In this world of emptyminded numbness,
is a light that shine so bright.
Some call it love, some call it God,
others say Allah, maybe Buddha.
I say stick with the light
and feel it's warmth.
It doens't matter how you call it,
it remains wonderfull and pure.
Fulfilled with hope,
happyness and peace.
So call it what you want,
it won't make a difference anyway.


Het christendom, mooi om te zien hoe mensen bij elkaar kunnen komen om zo'n mooie bron van liefde te eren.
De sfeer is dan goed, fijn om gelukkige mensen te zien.

Jammer, hoe kortzichtig ze reageren op spiritualiteit, terwijl het christendom hier wezenlijk een onderdeel van is.
Onbegrip, waar we vaak op stuiten, jammer, maar wetende wat we aan ons eigen geloof hebben, wetende wat we aan onze eigen waarheid hebben, zien we dat we een ieder rescpeteren, een ieder in zijn/haar waarde laten, om zo te voelen dat je een goed en mooi mens mag zijn.
Toegeven dat je ook fouten maakt, just human after all, maar wel deze verbeteren en er van leren.
Wijs worden door je fouten, leren van fouten van anderen, zodat je ze zelf niet hoeft te maken.
Kijken, observeren, oordelen voor jezelf, maar niet veroordelen.
Dat is mijn waarheid, dat is mijn geloof en ik voel me er goed bij.

Om even terug te komen op het kruisigen, het verlaten van ons ego, moet ik zeggen dat het een moeilijke opgaaf is.
Helemaal in deze harde maatschappij. Hoe vaak betrappen we onszelf wel niet op niet helemaal tolerant gedrag, je ego zul je niet helemaal kunnen afstaan in deze maatschappij, je kan altijd vriendelijk blijven, maar soms kun je de confrontatie niet uit de weg.
En in deze maatschappij kun je jezelf niet wegcijferen, want dat doen anderen al genoeg voor je, dus soms moet je keuzes maken die voortkomen uit het ego.
Het ego is een wezenlijk onderdeel van ons overleven en bestaan in de huidige maatschappij en daarom zullen we het niet volledig kunnen verlaten.
Maar desalniettemin kunnen we wel ons ego verkleinen, tot het puur noodzakelijke om zo toch te kunnen overleven en bestaan in de huidige maatschappij en toch onze spirituele bewustwording kunnen versterken en ontwikkelen.
Zo komen we dus wel heel dicht bij de pure verlichting, om het zo te noemen, maar of we er volledig kunnen komen in deze maatschappij weet ik niet. Ik denk het niet.

We hebben 2 lijnen in ons bestaan, de aardse en de spirituele. Je word eerst op aarde gezet en vervolgens kun je pas gaan denken.
Zorg dus dat je aardse lijn goed loopt, zorg dat je kunt overleven en bestaan in het nu en bekijk aan de hand daarvan hoe je je spirituele lijn kunt ontwikkelen.
Lopen deze 2 precies samen, in pure balans, dan kun je zeggen dat je je ego hebt verlaagd tot een niveau waarop je alleen het noodzakelijke gebruikt en zo kom je toch tot het hogere bewustzijn.

Een moeilijke opgaaf, want hoe makkelijk is het om je ego de vrije loop te laten gaan.
Net als op school, allemaal hoge cijfers op je rapport en één rottige onvoldoende haalt je hele gemiddelde naar beneden.
Dan moet je weer hard werken om je gemiddelde weer omhoog te krijgen.

Als we ons dus bewust worden van elke fysieke en mentale stap die we nemen, kunnen we zorgen dat we het ego verkleinen en ja, dan mag je spiritueel zo bewust worden dat je heel dicht bij de Bron, God, Boeddha, Allah, of wie dan ook mag staan.
Dan kun je jezelf helemaal ontlasten, door je inzet in het spirituele.

Heerlijk om over na te denken.

Mijn korte conclusie: Leven is leren.


Groeten Paul!

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 11-08-2005, 12:32:18 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-03-2005, 12:56:26
Berichten: 1122
Locatie: Amsterdam
leven is leren, dat ken ik ergens van..

ik wilde even iets zeggen, maar ik weet het niet meer

_________________
u.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 14-08-2005, 09:58:16 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-07-2005, 14:24:44
Berichten: 45
Locatie: Ooike - België
Ik heb een andere visie gevonden, ook interessant:
Wat denken jullie?

"(...) Want voortdurend is de kracht van de Vader aanwezig in het leven van mensen, maar ze moeten het leren begrijpen. Toen Jezus naar het kruis gebracht werd, wist hij precies wat er zou gebeuren en hij wist ook waar zijn overgave hem zou brengen. Want het kruis was eigenlijk het teken dat gegeven werd om alles te verzamelen. Alles van boven en van beneden, alles van de ene richting en de andere richting werd op dit punt bij elkaar gebracht. De Jezus van het hart, de Christus die aanwezig was in alles en in iedereen, was eigenlijk degene die het verzamelpunt tot aanschouwen bracht, zodanig dat de mens kan begrijpen wat het is met de Christuskracht te leven.
(...) En dat is wat je op het kruis ziet. Er is een symbool aangebracht dat toont dat het hart van de Christus geopend wordt. En dan kan dat een dood lijken, maar eigenlijk is dit het leven. Het is het punt, het speerpunt van het bestaan. Het is het punt van het leven zelf. "
(Levensverdieping 8 - Meester Morya - (c) Geert Crevits)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 14-08-2005, 14:52:12 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-12-2004, 20:34:20
Berichten: 88
Hier in de westerse wereld kijkt men naar Jezus genageld aan het kruis. Het lijden wordt door de mens in stand gehouden, terwijl Jezus het voorbeeld gaf hoe ieder mens zijn of haar kruis kan dragen hier op aarde om te komen bij de onvoorwaardelijke liefde, die erachter ligt. Hij heeft niet gezegd: “Hang een kruis met mij eraan genageld in uw huiskamer of om uw hals”, nee…draag uw kruis met liefde accepteer en leer voelen wat daarachter ligt… liefde… de sleutel tot vrede.

In de bijbel staan waargebeurde verhalen van die tijd maar veel is er ook bijverzonnen...met name de eeuwige verdoemenis/brandend vage vuur...allemaal onzin....de bijbel bevat 60% waarheid...dit weet ik omdat dit doorgegeven is door een Gids via mediamiek schrijven..van een heel bijzonder meisje met uitzonderlijke gaven...

Christus heeft nooit gezegd van "oh god waarom hebt u mij verlaten"...niks hiervan...na de kruisiging werd het spontaan duister....toen pas beseften ze wie ze werkelijk gekruisigd hadden....de Messias!

Kevin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 14-08-2005, 15:14:00 
Offline
Nimf
Nimf

Lid geworden op: 21-12-2004, 17:43:28
Berichten: 861
Locatie: Amsterdam
Kevin schreef:
Hier in de westerse wereld kijkt men naar Jezus genageld aan het kruis. Het lijden wordt door de mens in stand gehouden, terwijl Jezus het voorbeeld gaf hoe ieder mens zijn of haar kruis kan dragen hier op aarde om te komen bij de onvoorwaardelijke liefde, die erachter ligt. Hij heeft niet gezegd: “Hang een kruis met mij eraan genageld in uw huiskamer of om uw hals”, nee…draag uw kruis met liefde accepteer en leer voelen wat daarachter ligt… liefde… de sleutel tot vrede.



Helemaal mee eens! :D

groetjes,
Thierry


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 14-08-2005, 18:48:47 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Edger schreef,
Sai Baba bedoelt hier het ego mee. Wat ik hier uithaal is dat wanneer je totaal zonder ego bent je boven alles uitstijgt

Hier ben ik het zo mee eens edger :wink:

En
maar uiteindelijk moet een ieder elke vorm los en zich gaan beseffen dat hij zelf God is.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik geloof dat wij zelf degene zijn die onze weg naar verlichting vrijmaken door het ego in onszelf te laten sterven. bedoel je dit soms met eigen god??

Ik geloof niet dat wij god zijn, want god is de schepper van de ziel en zijn bewustzijn is zo ongelovelijk groot en krachtig. Kunnen wij niet voorstellen.
Door in god te geloven kunnen wij onze eigen wegen vrijmaken en ook ons eigen bewustzijn te vergroten.

Knuffels brenda

_________________
Liefde is.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus aan het kruis
BerichtGeplaatst: 06-09-2005, 09:56:49 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 27-08-2005, 21:28:53
Berichten: 27
Locatie: zwolle
tja als je in jezus gelooft en gelooft dat hij aan het kruis gestorven is is het een mooie defintie..

alleen ik geloof er niks van..... dus jah dan houd het voor mij al op...

_________________
~~ I'm the truth living for you so you can hide~~


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl