Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:50:08

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09-04-2007, 10:30:42 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Lady Fairy schreef:
Wat ik me afvraag is... Als al het kwade dan vernietigd wordt en er een nieuwe goede aarde zal ontstaan.... Waar is dan alle evenwicht? Is het dan altijd dag op die aarde? is er dan alleen maar water? of juist alleen maar vuur? zijn er dan wel vleesetende dieren? of alleen maar plantenetende? zijn er dan wel planten die ze kunnen eten? gaan er dan nog dingen dood? worden er dan nog nieuwe dingen gecreërd? of blijft alles eeuwig doorleven, zonder vernieuwing?

Zonder de 'donkere' dingen kunnen er geen 'lichte' dingen zijn.. zonder nacht is er geen dag, zonder water geen drinken, zonder vuur geen warmte (want de zon bestaat ook uit vuur)
Overal is evenwicht. Alleen is soms de 'donkere' kant sterker en soms de 'lichte' kant sterker.


Maar als het goede het kwade zal vernietigen... is het goede dan niet verkeerd bezig? je vernietigd toch iets? dat is slecht.... of zie ik dat nu gewoon verkeerd?

Dat is hoe ik er over denk....

Ik denk dat je het juist verkeerd om ziet. Op dit moment is er geen evenwicht (de donkere kant is sterker) en dan zal er evenwicht zijn.
Vleesetende dieren houden toch ook dat evenwicht in stand?

De mens is juist fundamenteel verkeerd bezig omdat zij zichzelf buiten de natuur proberen te plaatsen en zo veel mogelijk dingen om hen heen proberen te creëeren. Dit terwijl er tegelijkertijd beschavingen zijn die straatarm zijn en ook proberen die 'rijkdom' te bereiken.
Ik snap niet hoe je dat als evenwichtig kan zien.

Als ik de bijbel lees, dan maak ik daar uit op dat de mens meer een ondersteunende rol zou moeten hebben in plaats van een centrale rol.

De beschavingen die het langst hebben bestaan, stelden vrijwel altijd de natuur centraal. In die zin dat er altijd een vorm van jagen & verzamelen beoefend werd en er tradities aan gekoppeld waren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-04-2007, 16:31:24 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-08-2006, 00:01:12
Berichten: 35
Locatie: Apeldoorn
Belbe schreef:
Tárahil schreef:
Naaste is iedereen, Heb je naaste lief. dus ook je ergste vijanden. ook na wat zij je allemaal gedaan hebben. het is erg moeilijk maar het is wel het beste.
je moet je zelf ook niet naar beneden halen. heb je naaste lief zoals je zelf. je moe niet denken wat ben ik dik of iets dergelijks... je moet blij zijn met wat je heb en wat je kan... nu heb je alles nog. geniet van je leven op aarde.


Dat is jou interpretatie van de bijbel. Nergens staat dat onder naaste iedereen valt! En voor wie is het het beste om iemand aan wie ik een hekel heb omdat hij mij aangerand heeft lief te hebben? Voor mij zeker niet! Het beste is namelijk om je woede en verdriet niet op te kroppen, en dat doe je wel als je iedereen lief moet hebben. Ik zou haast gaan denken dat het lichamelijk en geestelijk zeer ongezond is om de bijbel op deze manier na te leven!

Ik kies er voor om mensen die niet dicht bij me staan, en mensen die ik niet ken, niet lief te hebben. Dat zegt niet dat ik ze niet respecteer om wie ze zijn, of dat ik niet met ze om wil gaan. En dat maakt me net zo`n goed mens als ieder ander.


Ik citeer de woorden van Jezus Christus uit het Evangelie van Mattheus vanaf vers 43:

"Gij hebt gehoord dat er gezegd is: Gij zult u naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt u vijanden lief"

_________________
"All that we call human history--money, poverty, ambition, war, prostitution, classes, empires, slavery--[is] the long terrible story of man trying to find something other than God which will make him happy."


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-04-2007, 21:08:23 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
mennoooow schreef:
Belbe schreef:
Tárahil schreef:
Naaste is iedereen, Heb je naaste lief. dus ook je ergste vijanden. ook na wat zij je allemaal gedaan hebben. het is erg moeilijk maar het is wel het beste.
je moet je zelf ook niet naar beneden halen. heb je naaste lief zoals je zelf. je moe niet denken wat ben ik dik of iets dergelijks... je moet blij zijn met wat je heb en wat je kan... nu heb je alles nog. geniet van je leven op aarde.


Dat is jou interpretatie van de bijbel. Nergens staat dat onder naaste iedereen valt! En voor wie is het het beste om iemand aan wie ik een hekel heb omdat hij mij aangerand heeft lief te hebben? Voor mij zeker niet! Het beste is namelijk om je woede en verdriet niet op te kroppen, en dat doe je wel als je iedereen lief moet hebben. Ik zou haast gaan denken dat het lichamelijk en geestelijk zeer ongezond is om de bijbel op deze manier na te leven!

Ik kies er voor om mensen die niet dicht bij me staan, en mensen die ik niet ken, niet lief te hebben. Dat zegt niet dat ik ze niet respecteer om wie ze zijn, of dat ik niet met ze om wil gaan. En dat maakt me net zo`n goed mens als ieder ander.


Ik citeer de woorden van Jezus Christus uit het Evangelie van Mattheus vanaf vers 43:

"Gij hebt gehoord dat er gezegd is: Gij zult u naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt u vijanden lief"


Dus omdat iemand die ruim 2000 jaar geleden geboren is dat gezegd heeft, mag ik geen hekel hebben aan mensen die mij iets aan doen?
Tis natuurlijk makkelijk om dat te roepen als jou nog nooit iets overkomen is, maar ik zeg het je. Als ik die gozer ooit nog eens tegen kom heeft hij echt een probleem met mij en mijn huidige vriend.
En dat is dus niet omdat het zo`n lieve jongen is.

Dat in de bijbel staat dat ik ook mijn vijanden lief moet hebben, zegt trouwens nog steeds niet dat dat ook naasten zijn. Ik ben christen, maar ik kan met de beste wil van de wereld mijn ergste vijand niet lief hebben, en dat is helemaal zijn schuld.

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-04-2007, 13:00:36 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-08-2006, 00:01:12
Berichten: 35
Locatie: Apeldoorn
Dat in de bijbel staat dat ik ook mijn vijanden lief moet hebben, zegt trouwens nog steeds niet dat dat ook naasten zijn.

Jezus legt in de Bijbel uit dat ook je vijanden je naasten zijn.
Jacobus 10 vanaf vers 25:

25 Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

_________________
"All that we call human history--money, poverty, ambition, war, prostitution, classes, empires, slavery--[is] the long terrible story of man trying to find something other than God which will make him happy."


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-04-2007, 14:14:39 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
En dus zegt jezus dat mijn naasten mensen zijn die om mij geven, en waar ik om kan geven.

Nog steeds is mij dus niet duidelijk waarom ik dan mijn ergste vijand lief zou moeten hebben. Heeft hij medelijden met mij getoond? Nee want als hij dat zou hebben, dan zou hij mij niet verkracht hebben of wel soms?

Bovendien, als hij wel bedoeld zou hebben dat je ook je vijanden (Je naaste volgens jou) lief zou moeten hebben, dan hadden de rovers wel de naaste geworden van het slachtoffer en niet de man die medelijden toonde.

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-04-2007, 14:59:40 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-08-2006, 00:01:12
Berichten: 35
Locatie: Apeldoorn
Citeer:
Bovendien, als hij wel bedoeld zou hebben dat je ook je vijanden (Je naaste volgens jou) lief zou moeten hebben, dan hadden de rovers wel de naaste geworden van het slachtoffer en niet de man die medelijden toonde.


okee om even de gelijkenis in de juiste context te zetten:

De reiziger wordt onderweg overvallen en half dood achtergelaten. Een passerende priester en een passerende Leviet, beide vooraanstaande joden, doen niets om de man te helpen. Uitgerekent een Samaritaan schiet de reiziger te hulp. Een belangrijk detaill is dat de Samaritanen toendertijd werden verafschuwd door de Joden. Ze werden als tweederangs burgers gezien en ook zo behandeld. Desondanks weerhield dat de Samaritaan er niet van de Jood te helpen...

Jezus stelt dat wij ook op die manier met elkaar om moeten gaan. Heb je naasten lief, ook je vijanden... hoe moeilijk het ook is...

_________________
"All that we call human history--money, poverty, ambition, war, prostitution, classes, empires, slavery--[is] the long terrible story of man trying to find something other than God which will make him happy."


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-04-2007, 07:38:11 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
mennoooow schreef:
Citeer:
Bovendien, als hij wel bedoeld zou hebben dat je ook je vijanden (Je naaste volgens jou) lief zou moeten hebben, dan hadden de rovers wel de naaste geworden van het slachtoffer en niet de man die medelijden toonde.


okee om even de gelijkenis in de juiste context te zetten:

De reiziger wordt onderweg overvallen en half dood achtergelaten. Een passerende priester en een passerende Leviet, beide vooraanstaande joden, doen niets om de man te helpen. Uitgerekent een Samaritaan schiet de reiziger te hulp. Een belangrijk detaill is dat de Samaritanen toendertijd werden verafschuwd door de Joden. Ze werden als tweederangs burgers gezien en ook zo behandeld. Desondanks weerhield dat de Samaritaan er niet van de Jood te helpen...

Jezus stelt dat wij ook op die manier met elkaar om moeten gaan. Heb je naasten lief, ook je vijanden... hoe moeilijk het ook is...


ik weet dat de priester en de Leviet vooraanstaande joden waren, ik ken de tekst. Ik weet ook dat het jou interpretatie is dat het slachtoffer joods was, aangezien dat niet expliciet in de tekst vermeld word. Als je er van uit gaat dat de man niet joods was, en de Samaritaan dus door het slachtoffer niet verafschuwd werd.. snap je hem?

Maar goed zoals al eerder gezegd voor jou is het heel makkelijk nu om te zeggen dat je ook je vijanden lief moet hebben, omdat jou blijkbaar nog nooit iets dusdanig ingrijpends of ergs is gebeurd dat jij je vijanden niet lief kan hebben.

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-04-2007, 14:14:55 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-10-2006, 14:53:32
Berichten: 829
Locatie: enschede
daar kun je niet over oordelen !

_________________
Een probleem is pas een probleem zodra je ergens een probleem van maakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-04-2007, 16:49:47 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
carlo schreef:
daar kun je niet over oordelen !


Maar hij mag wel oordelen over mij? Dacht het dus niet. Hij begrijpt me niet, en dat kan je ook alleen als jou ook iets dusdanig ingrijpends of ergs is overkomen. Hij kan me niet begrijpen dus... conclusie is vrij logisch in mijn ogen..

Maar dat is mijn mening natuurlijk..

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-04-2007, 18:08:54 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-10-2006, 14:53:32
Berichten: 829
Locatie: enschede
dus concludeer je maar dat hij niets heeft mee gemaakt, dat weet je helemaal niet zeker dus mag je er niet over oordelen

_________________
Een probleem is pas een probleem zodra je ergens een probleem van maakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-04-2007, 22:10:56 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
carlo schreef:
dus concludeer je maar dat hij niets heeft mee gemaakt, dat weet je helemaal niet zeker dus mag je er niet over oordelen


Ik zeg niet dat hij niets heeft meegemaakt.. dat zeg ik nergens.
Ik zeg wel dat hij blijkbaar niets heeft meegemaakt van alles wat die jongen mij heeft aangedaan. Ik zeg ook dat hij blijkbaar (ik zeg dus nergens dat het de waarheid is) niets heeft meegemaakt wat dusdanig veel invloed heeft gehad op zijn leven dat hij mijn standpunt begrijpt.

Lezen is ook een kunst blijkbaar, (en dat is geen oordeel) en bovendien is dit een openbaar forum.

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-04-2007, 09:59:59 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-08-2006, 00:01:12
Berichten: 35
Locatie: Apeldoorn
Beste Belbe, je kunt natuurlijk niet concluderen dat ik niets heb meegemaakt van alles wat die jongen jou heeft aangedaan. Je kent me immers niet, toch?! Hoe zou je zoiets kunnen weten?

Maar ik geef toe, ik heb zoiets afschuwelijks nog nooit meegemaakt. Je stelt dat het voor mij heel makkelijk moet zijn, om te zeggen dat je ook je vijanden lief moet hebben, omdat mij blijkbaar nog nooit iets dusdanig ingrijpends of ergs is overkomen. Dat ben ik met je eens. Ik vindt het logisch dat ik op je overkom als iemand die 'makkelijk praten heeft'. Als iemand die vanaf de kant makkelijk met z'n vingertje staat te zwaaien. Maarrr Dat neemt alleen niet weg dat de hele ethische leer van 'heb je vijanden lief', verkeerd is! Hoe moeilijk het ook is! Ik probeer me er aan te houden, ik heb evengoed 'vijanden' net als ieder mens, Maar vaak genoeg lukt het mij evenmin mij eraan te houden. Ik weet dat God mij daarvoor wil vergeven.

groetjes, menno

_________________
"All that we call human history--money, poverty, ambition, war, prostitution, classes, empires, slavery--[is] the long terrible story of man trying to find something other than God which will make him happy."


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-04-2007, 12:04:59 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-10-2006, 14:53:32
Berichten: 829
Locatie: enschede
het vergeven van een vijand duurt alleen heel lang, tenminste vaak duurt het lang eerdat je dat kunt
dat is een proces waar je doorheen gaat, het vergeven en 'lief hebben'van een vijand is ergens aan het einde van een verwerkingsproces

_________________
Een probleem is pas een probleem zodra je ergens een probleem van maakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-04-2007, 12:59:09 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2005, 22:57:10
Berichten: 206
Locatie: Amersfoort
Even een opmerking tussendoor.
De ware vijand zit in jezelf. Dat wat het christendom satan of de duivel noemt. Wanneer je die vergeeft, lief hebt dan ken je in de wereld om je heen geen vijanden meer.

edger

_________________
De enige manier om het lijden te boven te komen is om ook afstand te doen van het genot. Vivekananda


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-04-2007, 15:39:46 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-10-2006, 14:53:32
Berichten: 829
Locatie: enschede
ja daar kan ik me geheel in vinden

_________________
Een probleem is pas een probleem zodra je ergens een probleem van maakt


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl