Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 16-04-2024, 13:13:18

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19-04-2007, 20:19:24 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
mennoooow schreef:
Beste Belbe, je kunt natuurlijk niet concluderen dat ik niets heb meegemaakt van alles wat die jongen jou heeft aangedaan. Je kent me immers niet, toch?! Hoe zou je zoiets kunnen weten?

Maar ik geef toe, ik heb zoiets afschuwelijks nog nooit meegemaakt. Je stelt dat het voor mij heel makkelijk moet zijn, om te zeggen dat je ook je vijanden lief moet hebben, omdat mij blijkbaar nog nooit iets dusdanig ingrijpends of ergs is overkomen. Dat ben ik met je eens. Ik vindt het logisch dat ik op je overkom als iemand die 'makkelijk praten heeft'. Als iemand die vanaf de kant makkelijk met z'n vingertje staat te zwaaien. Maarrr Dat neemt alleen niet weg dat de hele ethische leer van 'heb je vijanden lief', verkeerd is! Hoe moeilijk het ook is! Ik probeer me er aan te houden, ik heb evengoed 'vijanden' net als ieder mens, Maar vaak genoeg lukt het mij evenmin mij eraan te houden. Ik weet dat God mij daarvoor wil vergeven.

groetjes, menno


Het was ook geen oordeel dat ik velde, alhoewel andere dat wel zo zagen.
Ik snap wel dat ieder mens vijanden heeft, dus ook jij. Het zou anders ook wel heel raar zijn natuurlijk. Ik stel evenmin dat het verkeerd is, ik zeg alleen dat ik het niet kan. En me er ook niet aan wil houden, omdat andere gezegd hebben dat hij het ruim 2000 jaar geleden gezegd heeft. Want dat slaat voor mij helemaal nergens op. Geen van alle waren we erbij (althans niet voor zover we weten) dus geen van alle zullen we ooit weten wat er precies mee bedoelt word.
Ben blij dat je me begrijpt, ik begrijp jou ook heel goed.

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-04-2007, 20:22:43 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
carlo schreef:
het vergeven van een vijand duurt alleen heel lang, tenminste vaak duurt het lang eerdat je dat kunt
dat is een proces waar je doorheen gaat, het vergeven en 'lief hebben'van een vijand is ergens aan het einde van een verwerkingsproces


Ik denk dat jij het rouwproces bedoelt. Helaas is het zo dat ik dat volledig heb doorlopen en geleerd heb mijn gevoelens over het gebeurde een plekje te geven, en mijn kwaadheid te uiten. Toch kan ik het hem niet vergeven. Hij was 5 jaar ouder, en wist heel goed wat hij deed. Ik zal het hem ook nooit vergeven, en dus zal ik hem nooit lief hebben. Wzat overigens niet betekend dat ik hem mijn hele leven zal haten.

Het is, in mijn ogen althans, dus verkeerd om te stellen dat je aan het eind van dat proces kunt vergeven en lief hebben!

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-04-2007, 21:27:03 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 19-09-2006, 08:04:14
Berichten: 323
Locatie: Enschede
Euhm, niet om het een of het ander, maar als je er bewust voor kiest iemand te betitelen als vijand, dan is dat toch de eerste stap in de verkeerde richting?

Het plaatst jou en de ander direct tegen over elkaar, en dat zorgt voor barrieres en gebrek aan ruimte voor eventueel begrip of wat dan ook.


Cheers, Guido

_________________
* Mijn website *


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20-04-2007, 13:20:08 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-10-2006, 14:53:32
Berichten: 829
Locatie: enschede
Belbe schreef:
carlo schreef:
het vergeven van een vijand duurt alleen heel lang, tenminste vaak duurt het lang eerdat je dat kunt
dat is een proces waar je doorheen gaat, het vergeven en 'lief hebben'van een vijand is ergens aan het einde van een verwerkingsproces


Ik denk dat jij het rouwproces bedoelt. Helaas is het zo dat ik dat volledig heb doorlopen en geleerd heb mijn gevoelens over het gebeurde een plekje te geven, en mijn kwaadheid te uiten. Toch kan ik het hem niet vergeven. Hij was 5 jaar ouder, en wist heel goed wat hij deed. Ik zal het hem ook nooit vergeven, en dus zal ik hem nooit lief hebben. Wzat overigens niet betekend dat ik hem mijn hele leven zal haten.

Het is, in mijn ogen althans, dus verkeerd om te stellen dat je aan het eind van dat proces kunt vergeven en lief hebben!



je geeft dus zelf aan dat je hem niet heel je leven zult haten, dus nu geef je aan dat je dus toch min of meer het stukje liefhebben erbij betrekt ( en nee dan neem je dat niet letterlijk maar je geeft het wel een plekje en rust )

ik wil je in elk geval veel succes wensen met je toekomst !!!!


liefs ik

_________________
Een probleem is pas een probleem zodra je ergens een probleem van maakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-07-2007, 18:21:55 
Christendom is vaag. Er zitten veel goede kanten aan, zoals bijv engelen (maar die heb je natuurlijk in bijna alle religies)
Helaas zijn er ook vervelende dingen, zoals bij vele andere religies. O.a het zwakke dat zich uit in beschuldigingen naar wicca en hekserij. Wel feesten etc overnemen, maar t dan een andere naam geven en de bron waar je t vandaan hebt vergallen. sneu hoor. Ik kan niet goed met christenen, ze verbannen me altijd naar de hell en zeggen dat ik minder ben dan hen. I don't blame them....maar degene die zo stom was om ze dat aan te smeren(wat voor gedachte moet je dan wel niet hebben!!!) ook stom dat ze t zo aannemen! Ga t eerst na! damn

respect amme naatje :S damn


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-01-2008, 17:45:23 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-10-2007, 16:07:26
Berichten: 78
ik dnk dat het zo iets is als 2012 maar ik denk niet dat et zo zal zijn als christenen zeggen. elk geloof heeft dingen die kloppen en dingen die niet kloppen. 2012 zal denk ik niet zo zijn dat alle niet christenen naar de hell gaan. het is een verandering daar hebben de christenen wel gelijk in


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-01-2008, 22:40:27 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Steeds meer Christenen in mijn klas hebben het over de dag dat Jezus naar beneden komt op een wolk en dan iedereen komt ophalen die Christelijk is en iedereen die het niet zo zijn zou in de hel terecht komen..

Ik zou graag willen weten wat jullie hiervan weten en wat jullie visie daar op is..

:) Om op de oorspronkelijke vraagstelling terug te komen:

Het doel van een religie is om een richtlijn te verschaffen aan mensen, en om antwoorden en zekerheden te bieden in een dynamische wereld vol gebreken. DUS heeft een religie ook beloftes. Het is heel logisch dat er vooruitzichten zoals het Laatste Oordeel bestaan, want een religie zonder toekomst(perspectief) slaat eenvoudigweg niet aan bij mensen. Mensen willen een zekerheid hebben.
Ik trek me daar op zich niet veel van aan, en vind het nogal vanzelfsprekend dat ze er zulke gedachtes op na houden.
Overigens wordt nergens in de bijbel het woord 'hel' genoemd. Het is een karikatuur van alles wat je als mens niet wilt, en is als zondanig denk ik tot bestaan gekomen en gebruikt om mensen in het gareel te houden. In het gareel proberen te houden althans. Mensen willen gewoon concrete dingen, tegenpolen (hemel en hel), lekker duidelijk toch? Zelfs het Boeddhisme kent een Hel.

De gedachte dat iedere niet-christen naar de hel gaat, vind ik persoonlijk lachwekkend, mede omdat degene die zoiets zegt, de bijbel zelf ook tegenspreekt. Er staat onder anderen dat IEDEREEN de kans krijgt om zich als nog te 'bewijzen', en dat IEDEREEN te zijner tijd zijn zegje mag doen tegenover God, opdat hij/zij alsnog gelijk moge krijgen. Dus zo simpel en zwartwit zal het zeker niet gaan.

Groetjes,
Vyumae

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2008, 00:04:21 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-08-2006, 00:01:12
Berichten: 35
Locatie: Apeldoorn
Beste Vyumae,

Leuk om je reactie te lezen! Wel heb ik een vraag voor je, als je het niet erg vindt. Je stelt dat er nergens in de Bijbel het woord 'hel' wordt gebruikt, toch? Ik ben het niet eens met jou stelling.

Mattheüs, Marcus, Lucas en Jacobus, stuk voor stuk voorbeelden van Bijbelboeken waar wel degelijk het woord ‘hel’ gebruikt word. ‘Gehenna’, is het Griekse woord dat in deze boeken is gebruikt, het woord dat in het Nederlands wordt vertaald als ‘hel’. Mattheüs, een van de apostelen van Jezus, citeert bijvoorbeeld de beroemde toespraak van Jezus; de bergrede. “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.” En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen “Nietsnut!” zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. En even verderop: “Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.” Maar wat wordt er nu precies met Gehenna bedoelt? Je zou terecht kunnen zeggen dat het alles is wat je als mens niet wilt, misschien wel een realistische karikatuur. Er worden in de Bijbel een aantal aanwijzingen gegeven wat er precies onder deze ‘hel’ wordt verstaan. ‘De buitenste duisternis’ (Matt. 8:12; 22:13) en ‘daar zal het geween zijn en het tandengeknars.’ (Luc. 13:28 ).

Ben je het met me eens dat er in de Bijbel wel degelijk het woord ‘hel’ (Gehenna) wordt gebruikt?

Vriendelijke groeten,

Menno

_________________
"All that we call human history--money, poverty, ambition, war, prostitution, classes, empires, slavery--[is] the long terrible story of man trying to find something other than God which will make him happy."


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2008, 10:58:34 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Maar het wordt niet als plaatsaanduiding gebruikt denk ik. Niet een plaats waar je daadwerkelijk naartoe gaat, maar een toestand waarin je verkeerd. Als je vol spijt of haat zit, verkeer je eigenlijk in de hel als het ware. Niet daadwerkelijk (2e linksaf, rotonde rechtdoor, bordjes HEL volgen) als plaatsaanduiding, maar als gemoedstoestand. Je bent niet helderdenkend meer...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2008, 13:27:23 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-05-2005, 19:44:04
Berichten: 711
even voor de duidelijkheid...
Het woord gehenna is zeker niet hetzelfde als het woord hel.
Het woord gehenna is een grieks woord. Het komt in totaal 9 keer voor en enkel in het Nieuwe testament.

Dit betekent automatisch dat het woord ‘hel’ dan niet in het oude testament voorkomt. Dat op zich is al vreemd. Als Jezus in het NT verlossing komt brengen van een hel die nog niet bestond in het OT.

Dat in het midden gelaten.

Ten Zuiden van Jeruzalem ligt een dal, het dal van de zoon van Hinnom (dat in het O.T. elf maal wordt genoemd). In dat dal offerden Achaz en Manasse hun zonen aan Moloch. (2 Kron. 28:3; 33:6.) Josia maakte aan die mensenoffers een einde. (2 Kon. 23:10.) Van die offers in het dal van den zoon van Hinnom spreekt ook Jeremia. (7:31,32; 19:2-6; 32:35.) Het laatst wordt het dal genoemd in Neh. 11:30; daar heet het: dal van Hinnom.

Dal van de zoon van Hinnom is in het Hebreeuws: Ge- ben-Hinnom; dal van Hinnom is Ge-Hinnom, en dat woord is vergriekst tot gehenna. Bij het woord gehenna moeten we dus denken aan een dal ten zuiden van Jeruzalem. Jeremia (31:40) heeft het over het dal van de ‘dode lichamen en as’. Dat was het ook in de dagen van Jezus. Het stadsafval werd er verbrand, en de lijken van ter dood gebrachte misdadigers werden er neergegooit. De worm stierf daar niet en het vuur werd er niet uitgeblust.

In de volgende teksten vinden we het woord gehenna terug. Zoals je ziet wijst dit niet op een 'hel'.

Matth. 5:22 zegt: "Ik zeg u: Een ieder die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge raad, en wie zegt: dwaas zal vervallen aan gehenna." Alledrie even strafbaar als een misdadiger, die door het sanhedrin werd berecht en wiens dode lichaam geworpen werd in gehenna.

Matth. 5:29,30. Vergelijkbare gedachtengang. Overspel behoorde gestraft te worden met steniging, en het lichaam werd geworpen in het dal van Hinnom. Dit was dus gewoon een verwijzing naar de straf voor overspel. Zie ook Mark. 9:43-48 en Matth. 18:8,9.

Matth. 23:15. "want gij trekt zee en land rond, om een bekeerling te maken, en wannneer hij het wordt, maakt gij van hem een kind van gehenna" iemand dus, die in gehenna thuis behoort. (Vergelijk de uitdrukking met: kind des doods.) Ze maken de bekeerlingen tot misdadigers, en daarom zullen zij zelf ook de gerechtelijke dood sterven (vs 33).

Matth. 19:28. "Vreest Hem, die beide, ziel en lichaam kan verderven in gehenna," en de zelfde gedachtegang in Luk. 12:5: "Vreest Dien, die nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in gehenna te werpen." Dit verwijst naar de almacht van God. Welke machtiger is dan het aardse gerecht.

In Jak. 3:6 besmet de tong het gehele lichaam en ontsteekt het rad onzer geboorte, en wordt ontstoken door gehenna. Dat is beeldspraak, die gemakkelijk te begrijpen is, als we bedenken, dat gehenna, het dal van Hinnom, voor den Jood het kort begrip is van al wat verontreinigt.

Tot zover, meer teksten waarin het woord gehenna voorkomt zijn er namelijk niet.

Nog wat foto’s van de hel:
http://www.what-the-hell-is-hell.com/He ... /index.htm

_________________
zie hoe alles even slaapt
straks komt het weer tot leven
dan toveren we een nieuw begin


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2008, 19:52:46 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Hoi mensen,

Menow, goed punt dat je daar aanhaalt. Nee, ik vind het helemaal niet erg. Ikzelf had mij nog niet verdiept in het woord gehenna en weet er nu meer over.
Ook bedankt Jedia; erg interessant wat je verteld. Ik sluit me bij jou aan, en voeg er eventjes aan toe dat gemakshalve het woord 'gehenna' in de Griekse wereld wel gebezigd werd als benaming voor de hel, waardoor de kerkvaders en de Roomse paus dit idee later overnamen.

Mennow, ik ben het dus niet met je eens. Daarbij wil ik het volgende citaat aanhalen dat ikzelf als typerend voor het Oude Testament beschouw, en dat eingelijk alles zegt (denk ik) over de Dood en het 'leven' daarna:
Prediker 9 vers 5 tm 6: "Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan."
Prediker 9 vers 10: "Alles wat uw hand te doen vind, doe dat met uw kracht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat."

'In Sjeool' is vertaalt uit het Hebreeuwse 'bisjool' (kan ook anders worden geschreven), hetgeen 'het huis van het graf' betekend. In het Grieks vinden we dit terug als 'haidei', en in het Latijn als 'inferos', maar deze begrippen, die ons beter bekend zijn als Hades en Infernus, betekenen voor ons niet (helemaal) hetzelfde.
Sjeool wordt 66 maal gebruikt in het OT, en is vermoedelijk afgeleid van het werkwoord sja'al, dat vragen of verzoeken betekend. In die zin zou het Sjeool duiden op de plaats (en niet de toestand) die iedereen zonder onderscheidt opvraagt/opeist, aangezien de doden van de mensheid daarheen gaan. Het ligt in de aarde, niet de zee, en duidt heel duidelijk op het gemeenschappelijke graf van de mensheid.
Hades duidt op 'de onzichtbare plaats', t.w. de onderwereld (niet expliciet hel, ook geen hemel), en infernus duidt op 'dat wat beneden ligt'.
Geen van deze woorden zinspelen in beginsel op een staat van zaligheid of boetedoening.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29-04-2008, 15:15:32 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-04-2008, 18:21:03
Berichten: 14
Ik ben christelijk opgevoed, ben gedoopt, heb mijn eerste communie gedaan, ben gevormd, en ga nu twee keer per jaar naar de kerk.
Toch betekent dit geloof vrij weinig voor me. Als kind accepteer je alles, dus je doet zoiets gewoon, ook al betekent het niets voor je, en op dit moment voelt het voor mij gewoon nog goed om naar de kerk te gaan.
Je hoort heel vaak negatieve dingen over het christendom, en dat zij andersgelovigen niet accepteren enzo (dit is ook zo bij de islam) maar van alles wat ik heb meegekregen heb ik daar nooit iets van gemerkt.
Veel van die dingen, vormsel, dopen, betekenden niets voor mij, ik betwijfel dus of ze echt zin hebben, als kind betekent zoiets sowieso weinig voor je.
Wat mij echter wel bijgebleven is en wat ik altijd nog merk is de warmte die van de diensten in de kerk uitgaan. De naastenliefde, enzovoort. Ik weet niet hoe dit bij moslimdiensten zit maar uit de kerkdiensten blijkt naar mijn idee ook verdraagzaamheid. Verder geloof ik wel dat als er een Jezus heeft bestaan en wie dit ook moge zijn geweest, hij vrede en liefde wilde. Voor iedereen. Dus zou hij alle mensen verlossen, en niet alleen de christenen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29-04-2008, 16:33:38 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Citeer:
Dus zou hij alle mensen verlossen, en niet alleen de christenen.


Die waren er toen namelijk nog niet 8)

Ik denk dat het niet zo is dat de ene godsdienst extremistischer is dan de andere. Ties geeft nu het voorbeeld dat hij denk dat Islamieten extremistischer zijn, omdat het er in de kerk zo vredelievend aan toe gaat. Ik denk dat dat in een Moskee niet minder vredelievend is dus dat is geen sterke referentie.

Op de lange termijn hebben godsdiensten denk ik geen toekomst. Godsdiensten laten namelijk een god zien buiten de mensen zelf. Wanneer mensen die god binnen zichzelf hebben gevonden heeft godsdienst geen enkele waarde meer. Op de korte termijn zullen we denk ik steeds meer de geschriften begrijpen, die nu vol beeldspraak, metaforen en vertaalfouten staat. Ik denk dat hoe meer je 'god' in jezelf hebt ontdekt, hoe beter je de geschriften begrijpt.

_________________
..:: Voormalig stefke ::..
Wake up, see the illusions and feel the beauty of the real world


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29-04-2008, 18:14:10 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-03-2008, 14:03:37
Berichten: 141
Misschien is het te makkelijk van mij,.. maar ben helemaal met Stefke eens,.. :D

groetjes,..

smartie

_________________
I'm like a phoenix, rising from the ashes. But i'm getting prettier every time i burn up


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05-05-2008, 11:13:08 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Stefke schreef:
Citeer:
Dus zou hij alle mensen verlossen, en niet alleen de christenen.


Die waren er toen namelijk nog niet 8)

Ik denk dat het niet zo is dat de ene godsdienst extremistischer is dan de andere. Ties geeft nu het voorbeeld dat hij denk dat Islamieten extremistischer zijn, omdat het er in de kerk zo vredelievend aan toe gaat. Ik denk dat dat in een Moskee niet minder vredelievend is dus dat is geen sterke referentie.

Op de lange termijn hebben godsdiensten denk ik geen toekomst. Godsdiensten laten namelijk een god zien buiten de mensen zelf. Wanneer mensen die god binnen zichzelf hebben gevonden heeft godsdienst geen enkele waarde meer. Op de korte termijn zullen we denk ik steeds meer de geschriften begrijpen, die nu vol beeldspraak, metaforen en vertaalfouten staat. Ik denk dat hoe meer je 'god' in jezelf hebt ontdekt, hoe beter je de geschriften begrijpt.

Uiteraard, verder zijn moslimterroristen, - naast de imams - , alleen maar een extra factor die de rest van de moslims d.m.v. angst probeert te manipuleren. Het gaat er uiteindelijk om dat de mens, of het nou moslim of christen is, de eigen touwtjes in handen neemt. 8)
Dan nog maar te zwijgen over de connecties tussen Al Qaida en de CIA :?

_________________
You laugh at me because I'm different, but I laugh at you because you're all the same


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl