Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 10:36:39

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 12-07-2006, 11:43:36 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-06-2006, 09:34:23
Berichten: 135
Locatie: Geldrop
Ik geloof persoonlijk niet zo in religies maar gewoon in me eigen.
Ik ben wel katholiek opgevoed. Niet streng ofzo, maar ik heb wel hier en daar dingetjes van de bijbel aan moeten horen en rituelen (doop, communie, vormsel) mee moeten doen. En als kind begreep ik er helemaal niks van, want ik vond dat echt zo'n onzin. Ik verzette mij hier behoorlijk tegen.

Ik had toen al heel sterk de vraag van waarom een religie zijn geloof zo graag aan je wil overtuigen. Iedereen heeft toch zijn eigen geloof dacht ik toen? Ik voelde me eigenlijk een beetje opgedrongen, en dat voelde niet prettig, waardoor ik lekker dwars ging doen (was brutaal tegen de pastor enzo).

Het woordje God vind ik vreselijk. En Jesus vind ik ook al zoiets.
Ik geloof niet in een God of een jezus, en dat hele bijbel verhaal vind ik ook maar niks. Geeft me een beetje een boos of opgejaagd gevoel als ik daaraan denk. Maar ik denk dat dat komt omdat ik vroeger als kind vond dat ik werd opgedrongen om iets te geloven, waar ik zelf dus niet in geloofde.

Ik kom absoluut niet graag in kerken. Daar voel ik mij helemaal niet in thuis. Ook niet tijdens een bruiloft of een begrafenis.
Ik heb dan het gevoel dat ik ergens naar toe ga waar alle mensen hetzelfde hebben, behalve ik. Want ik heb er gewoon niks mee.
Ik heb zoiets van, als je een geloof hebt, dan kun je van elke willekeurige plek je 'kerk' maken.

Ik geloof wel dat er een God is, maar niet als een persoon. Ik zie God als het universele. Al het spirituele. Die dimentie waar alles in het 4D is ipv 3D. De plek waar wij naar toe gaan als we de aarde verlaten. En ik bedenk me maar dat sommige mensen dit dan graag de naam God geven, of graag denken dat het een persoon is, ipv een 'iets'.

Waar ik wel in geloof is, in intuïtie. In die van mij en in die van ieder ander. Ik geloof in spiritualiteit zoals ieder daar zijn eigen invulling aan geeft. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, en daarmee zijn eigen geloof.
En daar is volgens mij niks mis mee :)

Liefs van Kletskevertje

_________________
Het leven is een ;-)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 13-07-2006, 07:23:14 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
God en Jezus moet je dan ook niet zo letterlijk opvatten. Ze worden toch vaak gekoppeld aan gevoelens die mensen hebben.
Als je de essentiele symboliek van het Christendom snapt, dan wordt het al een stuk aangenamer.

Kerken en dergelijken zijn trouwens vaak gebouwd op energieknooppunten. Daarom krijgen veel mensen het gevoel dat in een bepaalde kerk god woont. In sommige kerken is dat meer aanwezig dan in anderen.
Zo heeft die kerk in Santiago de Compostela, 2 bronnen onder de grond zitten die elkaar kruisen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 13-07-2006, 09:04:56 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
ik ben zelf ook vrij christelijk opgevoed. mijn opa was dominee, dus mijn vader was heel erg christelijk opgevoed. hij moest bidden voor het eten, elke zondag naar de kerk, ze hadden altijd zwervers over de vloer en mensen die het moeilijk hadden.. mijn vader wou het ons niet aan doen om zo streng opgevoed te worden, dus we werden redelijk vrij gelaten in alles. maar toch werd er me van jongs af aan bijgebracht dat er een god was en dat als je dood gaat je naar de hemel gaat. dat zal me altijd ook wel een beetje bij blijven denk ik.

toen ik wat ouder werd ging ik zelf ontdekken wat voor geloof het beste bij me paste. de hekserij spraak me heel erg aan en ik kon me er goed in vinden. ik ben nu verder nogsteeds bezig met te bedenken of er een hemel is of niet, en verder gewoon waar ik in zou kunnen geloven. misschien eindig ik wel zonder geloof, who knowes.

ik moet wel zeggen dat mijn vader er een klein beetje moeite mee heeft dat ik niet christelijk ben. maar hij heeft me zelf aangeleerd dat ik moet geloven wat ik wil en niets echt moet, dus hij mag niet klagen ^^

maar dat wat je hebt met kerken heb ik ook wel. als ik in een kerk kom krijg ik een koude rilling over mijn rug en voel ik me ineens verplicht voor veel dingen en ik voel me heel erg opgesloten in een kerk.

dit was eigenlijk wat ik kwijt wou.. ik weet niet of je er wat aan hebt, maar het leek me leuk om even een reactie naar je te sturen :)

liefs,
Emma

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 13-07-2006, 09:42:25 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-06-2006, 09:34:23
Berichten: 135
Locatie: Geldrop
Bedankt voor jullie reacties!
Natuurlijk heb ik aan elke reactie wel wat joh. Iedereen mag vinden wat ie wil, en daar ook voor uit komen.
Ik schrijf mijn verhaal toch ook? :wink:

Ik weet ook wel dat ik dingen als Jesus enzo en het bijbel verhaal niet letterlijk moet nemen. Maar ja dat wist ik als kind niet haha.
Ik ben sowieso al zo'n type die vaak alles letterlijk neemt.
Ik vond de bijbel zo onduidelijk met zijn symboliek enzo, en dat was vroeger ook hetgeen mij zo stoorde. Ik dacht doe toch es normaal! Doe es duidelijk! :roll:

Maar ja, ik vind het heel fijn om te zien wanneer mensen gewoon vrij zijn om hun eigen geloof te kiezen. En dat zie ik vaak niet zo bij religies.
Maar voor sommige mensen is een eigen keuze ook helemaal niet noodzakelijk. Sommige mensen willen graag ergens in geloven wat iemand hen voorlegt. Het geeft hen structuur en houvast.
Daarom keur ik religies niet af ofzo. Het is gewoon niet zo voor mij weggelegd :wink: En ik ben niet de enige.

Er zijn veel mensen die tegenwoordig niets meer met de kerk en zijn geloof hebben. Ach ja, ieder zijn wil denk ik dan he. Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt denk ik dan. Dat is denk ik wat ik mijn eigen kinderen wel graag aan zou willen leren.

_________________
Het leven is een ;-)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 13-07-2006, 10:00:09 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-01-2006, 01:49:27
Berichten: 97
Religies hebben een gevoel van dwang over zich, althans de religies die we het meest kennen hier in nederland...de Islam het christelijke en al haar vertakkingen zijn voor mijn gevoel wel in de richting van verplichtingen.

Dat mag niet, en dat hoort niet, daarom mijn advies om eens naar het boedhisme te kijken.

Het boedhisme komt het meest overeen met dat wat wij spiritueel noemen.

enkele voorbeelden, in het boedhisme wordt je geleerd om te leren en mediteren op stralen, om te gaan met chakra's, er is niet 1 boedha maar er zijn er verschillende...

Dit alleen al geeft het boedhisme veel vrijheid in haar geloof ten opzichte van alle andere geloven.

Het enige wat mij in alle religies tegenspreekt is het offeren en uitbundig eren.
Als je een wezen eert, dan hoef dat niet met allerlei geschenken, liefde is het grootste geschenk dat je iedereen kan geven.

Wel mooi dat we trouwens over ik GELOOF praten...

Besef alsjeblieft dat alles gewoon IS, en dat het niet iets is waarin je kunt geloven, je wilt het zien, of je wilt het niet zien, maar het is er, en als je het begrijpt, is het leven zoveel mooier.

voor mij persoonlijk is "spiritueel zijn"de grootste onzin, spiritualiteit is het leven, de maatschappij is juist die lompe bijzaak die mensen zelf gecreeerd hebben, en de meesten zijn er zo ver in gegaan dat ze zichzelf opofferen voor hun verslavingen die ze hebben gekregen door de maatschappij..

voorbeeldje...mijn ouders, nog geen 50 jaar oud, doen een poging mij te dwingen om me aan de maatschappij vast te houden, heb het volgende tegen ze gezegd: het leven dat jullie kennen, wat jullie en alle andere ouders de nieuwe kinderen en jeugd proberen aan te smeren is een verslaving, zie het als een kind dat vanaf kind af aan een sigaret gegeven wordt, terwijl dat wordt gezien als verslaving, maar het wordt hem wel geleerd vanaf hij kan ademhalen om te roken...

Het leven zoals dat is, zoals de ouders en alle oudere generaties dat zien is...geboren worden, school, diploma, werken werken werken, 3 tot 5 weken per JAAR vakantie, 70 jaar mag je met pensioen,"genieten"2 jaar met pensioen en dan sterf je aan alle kwaaltjes die je hebt gekregen door alle stress en bijna slaafachtige praktijken van de maatschappij...

NOU NOU wat zijn we toch een levensgenieters he ouders...dankje, ik kies liever voor het echte leven!

liefs, namaste

_________________
It's the choice you make, not the chance you take, that will determine your destiny...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 13-07-2006, 11:37:11 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-07-2006, 10:03:53
Berichten: 79
Locatie: Enschede, Netherlands
Ik ben op mijn 16e van mijn geloof afgestapt.. Nou ja, mijn geloof, eerder datgeen wat mij van huis uit is geleerd.
Ik heb nog tot mijn 19e in een jongerengroep gezeten van de kerk, alleen omdat we er ook veel verteld kregen over andere religies... Wat mij toen, en nu nog erg intereseerde.
Nog steeds zijn de woorden mij bijgebleven die een Theoloog ons ooit zei op zo'n bijeenkomst.
Citeer:
Geloven is zeker weten dat je twijfelt.

Ik denk, net als Namaste zegt, dat het IS, maar alleen op de manier die jij wilt.

Op mijn 6e heb ik met stelligheid tegen onze pastor lopen verkondigen dat er buitenaards leven was *hoe ik daar toen op ben gekomen.. geen idee*.. Ik zei het echt out of the blue.. *omdat hij had lopen preken over het leven op aarde en dat het zo uniek zou zijn.* Dat werd afgedaan als kinderlijke onschuld *beetje jammer*.

Ik moet wel zeggen dat ik moeite heb met religies met dogma's *verbetering.. alle religies hebben een dogma.. Zelfs Wicca zit ondertussen vol met dogma's.
Waarom ik daar moeite mee heb? omdat het geen ruimte laat voor eigen interpretatie. En eigen interpretatie is het belangrijkste wat er is, want dan creëer je een geloof wat echt het jouwe is, en waarvan jij zeker bent.

Zoals Gandhi al zei:
Citeer:
Kijk naar de manier waarop ik leef, waarop ik werk, zelfs waarop ik slaap. De som van al die dingen, dat is mijn geloof/religie

(ik weet niet meer of hij nou geloof of religie beschreef.

Mijn geloof bestaat uit dingen van verschillende religies, verschillende interpretaties van hetzelfde waar ik achter kan staan.

BB
Carti

_________________
Watashi no naka ni mitsukerareta kara.
Ik heb het licht gevonden, Het blijft altijd bij mij.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 13-07-2006, 15:42:00 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-11-2005, 12:54:13
Berichten: 491
Locatie: Katwijk
pat schreef:
Religies hebben een gevoel van dwang over zich, althans de religies die we het meest kennen hier in nederland...


Als reactie wil ik graag zeggen dat een religie zelf geen dwang uitoefend, maar juist de mensen die bezig zijn met een religie. Hoe men dingen interpreteerd en invult is hierbij van groot belang. Ja, veel mensen zijn kudde dieren en lopen zonder er ooit echt bij stil te staan achter een religie/ geloof aan. De dominee (of wie dan ook) vertelt hoe het is, en men gelooft dat zonder ooit maar te durven twijfelen. En dat is jammer. Ik ben van mening door juist te durven twijfelen en jezelf dingen af te vragen je steeds meer tot de kern komt.

Citeer:
Waarom ik daar moeite mee heb? omdat het geen ruimte laat voor eigen interpretatie. En eigen interpretatie is het belangrijkste wat er is, want dan creëer je een geloof wat echt het jouwe is, en waarvan jij zeker bent.


Neem die ruimte voor een eigen interpretatie. Blijf nadenken over wat jij ervan vindt en hoe je invulling wilt geven aan jou geloof.

Misschien klinkt dit allemaal een beetje prekerig, maar ik heb al zoveel mensen ontmoet die dit niet deden. Zoveel mensen die niet meer nadenken en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen handelen, maar dat afschuiven op God of wie dan ook.

En kletskever, ik ben het helemaal met je eens: een ieder heeft zijn eigen waarheid en daarmee zijn eigen geloof. Mooi gezegd!

_________________
When the sun sleeps......it's time to dance in the dark.......dance with me....


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 16-07-2006, 00:42:16 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
kletskevertje schreef:
Sommige mensen willen graag ergens in geloven wat iemand hen voorlegt. Het geeft hen structuur en houvast.

Dat is denk ik wel 1 van de grootste misopvattingen die er zijn. Dat religieuze mensen van houvast zouden houden.
Dat is een beetje een voorbarige conclusie trekken vind ik.
Je moet Christendom zien als een bepaalde cultuur met zijn eigen waarheden. Ieder aspect in het leven heeft nou eenmaal verschillende kanten en het Christendom belicht een bepaalde kant daarvan.
Ik denk dat er inmiddels genoeg gesleuteld is aan de bijbel om er voor te zorgen dat ieder verhaal zinvol is.
Ieder verhaal in de bijbel heeft een symboliek. Wanneer je die symboliek begrijpt, dan roert dat verhaal je. Het hoeft dus niet zo te zijn dat ik dat ene verhaal mooi vind en dat ik daarom de rest ook maar voor waar aan neem. Nee, je probeert als Christen de symboliek achter ieder verhaal te achterhalen om een beter leven te leiden.

Nu wil ik niet zeggen dat het goed is voor een geloof om dogmatisch te zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat de aanhangers dat ook zijn.
Denk maar aan al die hippies die spirituele verlichting in India zijn gaan zoeken, maar uiteindelijk toch terug zijn gekomen bij het Christendom.

Om de symboliek te begrijpen heb je juist wel je eigen interpretatie nodig. Wanneer je het niet begrijpt, dan is het dus niet het geloof dat voor jou weggelgd is.


pat schreef:
voor mij persoonlijk is "spiritueel zijn"de grootste onzin, spiritualiteit is het leven, de maatschappij is juist die lompe bijzaak die mensen zelf gecreeerd hebben, en de meesten zijn er zo ver in gegaan dat ze zichzelf opofferen voor hun verslavingen die ze hebben gekregen door de maatschappij..

Precies ja. Ik ben zelf ook een boeddhist, alleen kan ik het nog niet echt goed uiten :lol:
Ik kan me helemaal vinden in wat je hier zegt. Al die rompslomp die structuur moet aanbrengen in het industriele proces is echt strontvervelend!
Wat is er bijvoorbeeld gebeurt met de schoonheid van bijvoorbeeld de ambacht. Toen onderwijs nog geintregreerd was in arbeid. Toen 1 leerling nog leerde van 1 meester...

Zonde...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 16-07-2006, 08:41:16 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-06-2006, 09:34:23
Berichten: 135
Locatie: Geldrop
Hey flowwhenyouknow,

Ik denk dat je een beetje verkeerd hebt geinterpreteerd als hoe ik het bedoelde.
Ten eerste zei ik dat SOMMIGE mensen van houvast houden, waarbij ik dus wilde laten weten dat ik niet alle mensen over 1 kam scheer, maar dat ik er een aantal mensen mee bedoelde, en niet ALLE mensen van het christendom, of alle mensen van de Islam of Boedhisme of welke religie dan ook.

Ook had ik het in die zin niet perse over het Christendom, maar had ik het over het algemeen over alle religies.

Ik bedoelde hiermee eigenlijk te zeggen, dat geloof voor sommige mensen houvast kán bieden, omdat het hen steun geeft, of je een bepaalde symboliek die een religie gebruikt nu wel of niet begrijpt.

Ergens in geloven kán op allerlei manieren steun bieden, simpelweg, omdat je ergens in gelooft. Het is jouw waarheid. Het helpt je het leven door, en het kan je helpen je keuzes en beslissingen te maken in dit leven.

Ik bedoelde er niet mee te zeggen dat 'religieuze mensen' van houvast zouden houden, maar dat geloof ook als functie kan hebben: houvast, steun, aan mensen die in dat geloof waarde hechten.
En dat ik zeg 'kan' wil ik dus mee aangeven dat het mogelijk is, maar ook goed niet zo hoeft te zijn.

Ik heb zelf gezien dat geloof steun en houvast kan geven. Ik heb gewerkt in verzorgingshuizen en verpleeghuizen bij ouderen die daar soms letterlijk liggen te wachten tot ze naar gene zijde gaan.

Sommigen van hen waren bang. Bang voor het onbekende. Anderen waren gewoon trots op wat ze in hun leven gedaan hadden, en wilden hier gewoon over praten. Wanneer er dan een pastor bij kwam, of gewoon iemand die met hen over hun geloof praatten, dan vonden ze hier dus steun aan, en werden ze rustiger, waardoor ze dus op een meer ontspannen manier konden sterven.
Dat bedoel ik met houvast. Die mensen hadden steun aan hun geloof.

Met houvast bedoel ik dus steun. En ik denk dat vrijwel iedereen steun aan zijn eigen geloof of religie ondervindt, waarom zou je anders van dat geloof of die religie je waarheid ervan maken?

Nou ja, misschien had je mijn zin wel goed geinterpreteerd, en is dat gewoon jouw mening en dit de mijne haha :wink:

Liefs Kletskevertje

_________________
Het leven is een ;-)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 16-07-2006, 11:33:52 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 16-06-2005, 10:09:18
Berichten: 1037
Locatie: Roeselare
Ik denk dat geloof ook extra vertrouwen geeft.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ik geloof.....
BerichtGeplaatst: 16-07-2006, 13:26:24 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2005, 22:57:10
Berichten: 206
Locatie: Amersfoort
-zonder geloof kan je niet leven, zonder religie wel-

_________________
De enige manier om het lijden te boven te komen is om ook afstand te doen van het genot. Vivekananda


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl