Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 16:18:02

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 07-10-2007, 09:02:40 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-05-2006, 13:37:45
Berichten: 1046
heej apha,

ik volg je topic al een tijdje met een beetje ik zal eerlijk zijn verbijstering!
hoe jij hier je mening verstrooid alsof het warme broodjes zijn.

ik wou je op een paar dinge nwijzen vanuit mijn eigen ervaringen

allereerst ik heb enorm veel respect voor Jezus hij was zeker een bijzondere manen een symbool voor universele liefde!

Zoals tarahil aanhaalden het geen wat ik haar verteld had:
Jezus is de weg de waarheid en het leven
Jezus is universele liefde
Universele liefde is de weg de waarheid en het leven

Wat is universele liefde? Die liefde is dat je iedereen kan respecteren met ze mee kan leven ze kan accepteren wat ze geloven ook al hebben ze de vreselijkste dingen gedaan je doet dat zonder te letten op geslacht seksuele geaardheid geloof afkomst of wat dan ook.

Als je Jezus volgd volg je de universele liefde als je universele liefde volgd respecteer je dus mensen die een ander geloof hebben en je ACCEPTEERD het ook.

Jij zei op een gegeven moment ook dat de demonen ons mensen van het ware geloof proberen af te houden jij ziet in dit ware geloof het christelijk geloof.

De leer van Jezus. Wel raar dan dat ik ook demonen heb gehad die mij van mijn geloof wilde afhouden! het geloof van universele liefde! maar zou dat niet het zelfde zijn Christelijk geloof is het geloof van Jezus, Jezus was het voorbeeld voor universele liefde dus een demoon valt je niet aan op grond van geloof maar op grond van wie je bent! en hoe jij je zelf naar buiten brengt wie je werkelijk bent. Een demoon is niets meer dan een zwak verachtelijk wezen dat je probeerd af te houden van een van de weinige waarheden waarbij iedereen het denk ik met mij eens is DE Liefde!

Doormiddel van mijn universele liefde accepteer en respecteer ik jou keuzes rolf ik respecteer wat je geloofd en ik hoop dat jij op grond van wat ik gezegd hebt dat ook wat meer doet voor andere.

Besides, the world isn't split into good people and evil people. We have all got both light and dark inside us. What matters is the power we choose to act on. That's who we really are.

Veel liefs en Licht

Karjava

_________________
Love is a Verb!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 07-10-2007, 09:07:37 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
Citeer:
Hoi Rens,

Geen verhaaltjes meer. Op deze manier kun je kiezen voor Jezus (ja sorry, een klein verhaaltje is onontkoombaar):

Je moet je bekeren. Dit is een volledige verandering ten opzichte van de zonde (dat zijn ook gewoon alle piepkleine dingen die je relatie met de levende God in de weg staan). Er moet een verandering in je denken komen. Je moet inzien dat je een zondaar bent, die zich tegen een heilige en liefdevolle God afzet. Het is nodig dat je hart verandert. God vraagt mensen berouw te hebben, wat ook uit hun doen en laten zou moeten blijken. Dit moet je doen! God zal geen zonden vergeven als jij niet bereid bent om ze op te geven. Bekering is: een nieuwe richting inslaan en met je hele hart ernaar streven te leven zoals God het wil. Dat is zeeer belangrijk! Het is of leven naar je eigen of naar Gods maatstaven. Er zijn echt maar 2 smaken! Je moet in Jezus Christus geloven, dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God, Hij is door Zijn kracht en liefde bij machte en bereid je te redden, en alleen op Hem kun je rekenenom de band tussen jou en God te herstellen. Je trotse en zondige natuur zal ervoor vechten dat je op je eigen "goedheid" of religie blijft vertrouwen. Maar je hebt geen keus. Ja, of eigenlijk wel dus. Je moet vertrouwen op niets en niemand anders dan Christus, die iedereen die door Hem naar God gaat, van de ondergang te redden.

Als God je heeft laten zien wat je nodig hebt en jou het verlangen heeft gegeven je tot Jezus Christus te keren dan is het beste hardop tot Hem te bidden, dit kan je helpen deze stap bewust te nemen. Beken dat je een schuldige, verloren en hulpeloze zondaar bent, en vraag Jezus Christus met je hele hart jou te redden en Heer van jouw leven te worden - Hij heeft recht daarop - en vraag Hem jou te helpen je zonden op te geven en voor Hem te leven.

De Bijbel belooft: Want als je zegt dat Jezus Christus jouw Heer is en als je met je hele hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zul je gered worden. En ieder die de naam van de Heere aanroept, zal gered worden. Als je oprecht op Christus vertrouwt als jouw Redder en Hem als je Heer erkent, dan gelden deze beloften voor jou.

Wanneer je tot hier gekomen bent, heb je een goede relatie met God. De bijbel noemt dat "gerechtvaardigd zijn", en zegt: omdat we door het geloof gerechtvaardigd zijn, hebben we nu vrede met God, dankzij onze Heere Jezus Christus. Door Christus wordt er met je zonden afgerekend, omdat ieder die in Hem gelooft, door Zijn naam vergeving van zonden krijgt. Alle mensen, die zich aan Christus toevertrouwen, is het recht gegeven kinderen van God te worden (Joh. 1:12). God Zelf is in jouw leven gekomen in de persoon van de Heilige Geest, de Geest van God, die Jezus uit de doden heeft opgewekt.

Beste alphaomega,

Weetje wat mij vaak zo tegenvalt bij het Christenlijke geloof? Er wordt geen ruimte open gelaten voor discussie. Er wordt ervan uitgegaan dat het woord perfect is, en de enige waarheid en dat er totaal geen speling mogelijk is. Daarom ben ik terughoudend om met jou in discussie te gaan, want ik weet dat dit tot niks leidt. Je zal geen mening geven, je zal zeggen wat de Bijbel jouw verteld. Je laat nooit jouw wil blijken, altijd die van God. En hoe vaak je mij ook zegt dat God's wil, jouw wil is, dit gaat er bij mij niet in. Dit is misschien de perfecte staat van zijn (en ontkent het bestaan ervan niet), maar ik geloof niet dat jij dit hebt bereikt.

Het hele concept van zondaar vind ik werkelijk belachelijk. Ieder mens heeft problemen in zijn/haar leven, en ieder mens maakt fouten, en het is bekent dat je daarvan kan leren. Iedereen is een zondaar, maar dit is geen 'slecht iets', en het is nodig om je als mens te vormen.

Jouw 'mening', welke jij hierboven uitlegt, doet mij dan ook niks. Zoals je zelf hebt gezegt was je hiervoor een groot voorstander van Steiner, en nu van Jezus. Het lijkt er voor mij op dat je geluk zoekt bij anderen, of dit nu een 'normale man' is, of een idool figuur als Jezus. En dit is makkelijk. Ik KAN echter niet voor die weg kiezen, dit zou voelen alsof ik mezelf voor de gek houdt. Ik zoek mijn eigen weg, en dit kan moeilijk zijn, het is de enige manier voor mij...tot nu toe

Groeten!

_________________
Joy is the key


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 08-10-2007, 06:16:27 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Op het gevaar af dat ‘Flow’ me op mijn vingers gaat tikken, maar dat moet dan maar. Omega maakt het namelijk door zijn reacties en opstelling al vooraf onmogelijk om een open discussie te hebben en ‘speelt op de man’ dus dan heb ik (dacht ik toch) ook wel het recht hem van repliek te dienen. Als ‘Flow’ hem niet corrigeert zal ik ook wel mogen antwoorden.

Vooraf: inmiddels hebben we in het subforum ‘Over dit Forum’ kunnen lezen dat nieuwe leden geen compleet profiel meer kunnen invullen, dus dat punt is hiermee helder.


Citeer:
Tussen al je vooroordelen in …

Citeer:
De bal ligt nu bij jou DT, ga je weer een lading vooroordelen over christenen over me uitgooien (waar je vrij in bent) of kies je een andere benadering.

Wie ben jij dan, dat jij mij kunt/mag betichten (veroordelen) van het hebben van vooroordelen? In alle stukken die je tot op heden hebt geplaatst, druipen de vooroordelen er van af! Dan wel de bekende vooroordelen van christenen die zo nodig ‘de enige ware leer’ moeten komen brengen en geoordeeld hebben dat alle anderen verkeerd bezig zijn, maar dan nog. Pas op omega: kijk eerst naar je eigen teksten in deze voordat je anderen beschuldigd.
Ergo: geen vooroordelen mijnerzijds, gewoon objectieve oservatie en conclusie.


Citeer:
Probeer het inhoudelijk te houden ok?

Graag, als jij dat ook doet maar tot op heden doe je dat niet. Je strooit nog steeds met bijbelteksten in plaats van je eigen woorden.

Okay, je hangt geen religie aan maar bent door Jezus persoonlijk vrijgemaakt. Prachtig. Maar wat houdt dat nu precies in?
Je verteld dat je een ‘persoonlijke relatie hebt met Jezus’. Maar wat je daarna verteld is gewoon de wet van evenwicht, de uitwerking van Karma, normale natuurwetten. Die kun je wel lekker toeschrijven aan het grote plan van god maar in mijn visie is dat gewoon de natuur, alles dat is. Jij noemt dat god, andere mensen hebben daar weer andere namen voor.
Als er al een groter (in jouw woorden:) goddelijk plan zou zijn, zijn wij simpele mensen (inclusief alle gelovigen) helemaal niet in staat om dat plan te zien, laat staan te overzien. Dus waar praten die fanatieke gelovigen altijd over? Juist: over hetgeen ze in de bijbel lezen en zonder meer napraten.

Ook nu weer in je antwoord maak je gebruik van hetgeen god, jezus over zichzelf gezegd zou hebben om je woorden kracht bij te zetten. De grote kwaal van fanatieke gelovigen: geen echte argumenten maar het stomweg blijven herhalen van kreten die uit de bijbel komen en waarin jouw heer aangeeft de enige ware en echte en werkelijke en goede enz enz te zijn. De fanatieke gelovigen denken daarmee hun woorden kracht bij te zetten maar willen maar niet begrijpen dat dit cirkelredenaties zijn die niets bijdragen aan een fatsoenlijke discussie en niets onderbouwen tenzij je natuurlijk zelf ook een geloofsfanaat bent.
Heet is natuurlijk heel gemakkelijk om open deuren in te trappen en te vertellen dat de mens van nature nu eenmaal goed en slecht in zich verenigt. Duh! Goed kan nu eenmaal niet bestaan zonder slecht en omgekeerd. Zelfs gelovigen verenigen deze twee kanten van elke medaille in zich want zouden ze dat niet doen, dan zouden ze naast hun eigen heer zitten.

In jouw visie is er maar een weg: de weg van jezus. Prima, ga die weg dan en val anderen er niet mee lastig. In mijn (en velen met mij) visie ben je zelf verantwoordelijk en is het de bedoeling zelf te kiezen, zelf te leven. Laat ons die keuze want dat is dezelfde keuzevrijheid die jij zegt dat jouw god de mens toestaat maar die geloofsfanaten hun medemens willen onthouden.


Citeer:
"Het Evangelie is veel te moeilijk voor volwassenen, alleen een kind kan het begrijpen".

Als dat zo is, spreekt dat niet voor jou want jij schijnt het helemaal te begrijpen …

Citeer:
Kijk, ik heb gewoon een radicaal standpunt, ik ga radicaal voor Jezus.

Ik heb ook een radicaal standpunt: denk voor jezelf! Als christenen eerlijk zouden zijn en geloven in hun eigen woord, zouden ze me dat gewoon toestaan en hun mooie leer en bijbelteksten voor zichzelf houden zonder anderen daarmee lastig te vallen. Maar nee … de fanatieke gelovigen hebben altijd de gewoonte om zo nodig anderen te moeten bekeren tot hetgeen ze zelf geloven. No way respect voor anderen: alleen hun geloof is het ware geloof.

Citeer:
Maar als je overal echt goed leest, zul je zien dat ik echt niemand aanval (open your eyes!)

Mooi gesproken omega! Maar nu even je eigen teksten lezen. Je doet niet anders dan anderen aanvallen! Open your eyes! Zolang jij blijft beweren dat jouw geloof, jouw god, jouw jezus de enige echte en ware is, val jij iedereen aan die er anders over denkt! Ga je nu niet beroepen op het feit dat jij zo zielig bent en aangevallen wordt.

Citeer:
Ik poneer idd een heel boude stelling. Van dit is waar en dat van jullie niet, maar ik discussieer er echt wel over …

Alleen die houding al. Maar dat terzijde: je discussieert niet, je strooit met bijbelteksten om te onderbouwen dat jouw geloof het ware is. Dat is iets heel anders. Cirkelredenaties zijn geen discussie, het is hooguit zelfverheerlijking.
Citeer:
… alleen niemand heeft het nog kunnen "winnen" van me …

Nee, natuurlijk niet. Jij hebt jouw standpunt en daar ben je niet van af te brengen en je antwoorden volgen de weg van de cirkelredenaties. Dat jij dan denkt dat als de mensen om je heen stoppen met reageren, dat jij dan gewonnen hebt is erg kortzichtig. Zolang een echte discussie niet mogelijk is met geloofsfanaten, zullen die altijd zichzelf voorhouden dat ze ‘onverslaanbaar’ zijn.
Citeer:
omdat als ik dan iets gezegd heb, dan wordt het van de andere kant uiteindelijk vaak weer vaak van: ja, maar je moet alles en iedereen maar respecteren …

Logisch want dat is nu juist hetgeen geloofsfanaten niet doen. Anderen respecteren.
Citeer:
Zucht der zuchten. Zeg dan eens echt iets heel inhoudelijks buiten Jezus Christus om waarvan we allemaal kunnen inzien van ja, dat klopt echt.

Is dat een vraag aan ons? Dan dacht ik dat die voldoende beantwoord is. Of is dat wat anderen van jou vragen? Tja, dan schiet jij enorm te kort aangezien jij nergens iets zegt buiten jouw jezus om.

Citeer:
de duivel wordt ook wel Gods papegaai genoemd, hij imiteert alles, lastig he?

Maar beste knul ... is dat niet precies wat geloofsfanaten (en jij dus ook) doen? Na-papagaaien wat anderen voor hem gezegd hebben? Meningloos, discussieloos, kritiekloos napraten/immiteren wat anderen/de bijbel zeggen/zegt? Wat zegt dat dan in deze context over jou en je mede geloofsfanaten?

Groet, Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 08-10-2007, 08:49:27 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Er heeft iemand (ik ben nu even te lui om op te zoeken wie dat was) eerder in deze reeks bijdragen (ik wil het geen discussie noemen) gezegd dat juist geloven er de oorzaak van zijn dat er zoveel oorlog en leed bestaat op deze wereld. In mijn visie had die persoon volkomen gelijk.
Of het nu christelijke geloven zijn, de islam, het joodse geloof, het geloof in de duivel, het geloof in het enige echte arische volk, het geloof dat je de sterkste bent (USA), het geloof dat jij de wereld moet beschermen (ook USA) of wat dan ook: geloof is de oorzaak.
Het midden-oosten, ierland, de hele 2e wereld oorlog, korea, vietnam, de kruistochten, noem ze allemaal maar op: allemaal gebaseerd op een geloof en op het anderen willen opleggen van die overtuiging.

Waar vooral de geloven in allerlei goden het haar discipelen oplegt om vooral anderen te respecteren (lees daarop de bijbel ook nog maar even door), treden ze juist dat onderdeel het meest met voeten. Alleen al de wens om anderen te overtuigen van hun gelijk is inherrent het (ver-)oordeel dat anderen fout zijn en dus een gebrek aan respect. Hoe mooi het ook verpakt wordt, het deugt van geen enkele kant.

Gelijktijdig willen gelovigen je altijd doen inzien dat de duivel verkeerd is en hun god de juiste.
Daarbij wijzen ze er altijd op dat de duivel (in concreto: datgeen dat anders denkt als hun eigen god en dus niet de waarde die aan dat begrip gehangen wordt namelijk: het kwaad. Het kwaad is namelijk alles dat het niet met hen eens is en dat kan ook de niet-ariers, vietnam, korea, irak of wat dan ook zijn) zich ervan bediend dat hij mensen wil overhalen hem te volgen en zich daarbij bedient van menselijke 'slaven' (volgers, gelovigen) die zijn overtuiging proberen over te brengen. Als we echter kijken naar geloof en geloofsfanaten, doen die niets anders: ook zij bedienen zich van overgehaalde mensen die namens hen weer anderen moeten overhalen. We schimpen op sektes omdat zij zich daarvan bedienen maar zoals we in bovenstaande bijdragen kunnen zien, verschilt dat niet van wat geloofsfanaten doen.

Doet mij altijd denken aan de SF-serie (hoezo SF: gewoon de huidige realiteit) de Enterprise waarin de Borg (‘resistence is futile’) desnoods dwangmatig anderen inlijven bij hun ‘hive’ (bijenkorf/gemeenschap) en tot ‘drone’ (werkster/verkondiger van het woord/overtuiging van de 'hive') maken.

Discussie is hierin altijd onmogelijk omdat er geen enkele inhoudelijke insteek kan worden gevonden aangezien alles wordt dood-gepapegaaid met kreten die uit de eigen ‘hive’ komen. Geloof is gewoon geloof en daarmee niet voor discussie vatbaar.
Hetzelfde zien we hierboven: veel na-gepapegaai van woorden van anderen, ‘drones’, die het ‘credo’ van de eigen ‘hive’ verkondigen en daarmee de meest basale rechten van hun medemens met voeten treden. Van enig respect ten opzichte van anderen is geen enkele sprake en op het moment dat het moeilijk wordt, beroepen ze zich direct op hun recht het ‘enige ware geloof’ te mogen verkondigen, vrijheid van geloof, terwijl ze in dezelfde opmerking datzelfde recht van anderen met voeten treden.
‘Drones’ kunnen niet anders dan verkondigen wat hun ‘hive’ ze voorschrijft, het is hun enige basis voor hun bestaan.

Dus ‘Flow’, sluit gerust dit item af als je alleen inhoudelijke discussie wilt zien want die is per definitie niet mogelijk over een onderwerp als ‘geloof’, zeker niet met iemand die niet verder wil kijken dan de eigen ‘hive’. Je ‘gelooft’ (verkondigd het woord van de ‘hive’) of je gelooft daar niet in (bent tegenstander van het klakkeloos na-papagaaien van hetgeen een willekeurige ‘hive’ zegt), daar valt niet over te discussieren.

Iedereen die verder wil gaan in dit item: veel sterkte gewenst. Ik persoonlijk stop er mee tot er een echte inhoudelijke discussie mogelijk is.

Groet,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 08-10-2007, 11:32:40 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Ik kan me goed vinden in wat Rens en Nico(DT) schrijven en ik spreek zelf ook uit ervaring. Ik zal een voorbeeld geven. Ik heb onlangs ook in een “discussie” gezeten met eveneens iemand van een geloofsgemeente die exact op dezelfde manier “discussieerde” over Jezus en het geloof als Rolf.
Ik heb discussie tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik merkte dat het feitelijk geen discussie was. Dat maakte het zo onaangenaam en dat proef ik ook hier in de toon van deze topic.
Ik luisterde naar de desbetreffende gelovige maar iedere keer als ik mijn visie wilde verwoorden, werd ik continu in de rede gevallen en tegengesproken. Ik kwam tot dezelfde conclusie als Rens en Nico: “Het heeft nauwelijks/geen zin om te discussiëren met iemand die ZO overtuigd is van zijn eigen gelijk.” Het kan op mensen al gauw meer overkomen als prediken zonder respectvol te luisteren; ECHT te luisteren.
De visie van Rolf komt mij “ietwat” fanatistisch over zonder ruimte te geven aan een andere mening.
Rolf en zijn visie komt mij weliswaar religieus over, maar is nauwelijks spiritueel van aard. In mijn visie betekent religieus zijn niet meteen dat je dan ook spiritueel bent. Dat mis ik bij Rolf.
De opstelling en benadering van Rolf doet mij denken aan verdeeldheid en afgescheidenheid en zeker niet oordeelsvrij. Ik krijg hierbij associaties met de Derde Dimensie, met het denken in dualiteiten en het EGO wat hard aan het werk is. En dat zijn nou net dingen waar we in deze tijd van spiritueel ontwaken van af mogen en mogen transformeren. En dat vind ik zo jammer, want het doet geen recht aan waar Jezus voor staat namelijk LIEFDE en oordeelsvrijheid. Jezus = Liefde. Het heeft niks met winnen te maken, Rolf. Want je schrijft letterlijk: “alleen niemand heeft het nog kunnen "winnen" van me”. (dat is een voorbeeld van het EGO aan het werk) Daar gaat het niet om. Het gaat mijns inziens om een gevoel van verbondenheid te creëren met elkaar, om het oordeelsvrij accepteren van jezelf en de ander, om een liefdevolle benadering naar jezelf en anderen en om Eenheidsbewustzijn, Eenheidsdenken. En of je dat nu via Jezus doet of via een “direct lijntje” met God, of de Goddelijke Bron is niet zo belangrijk. Laten we het niet aan de persoon van Jezus koppelen, want God heeft immers meerdere Avatars ‘gestuurd’ om ons te onderrichten in zijn lessen van Liefde/Acceptatie/Meededogen etc . Het gaat erom dat je je kan verbinden/verbindt met de Goddelijke Bron van Liefde. En als je dit niet via Jezus doet maar op je eigen manier dan zal God je zeker niet afwijzen. God wijst je nooit af, want God is de Bron van Liefde, zou hij je wel afwijzen dan zou hij een deel van zichzelf afwijzen. Immers wij zijn geschapen naar zijn evenbeeld. Zijn energie stroomt door ons heen; de Goddelijke energie, de universele energie. En zoals de bijbel zegt: “Er is GEEN schaap dat zo ver van God kan afdwalen dat er geen terugkeer meer mogelijk is.” ZO oordeelsvrij, liefdevol en vergevingsgezind is God nou! Dat wordt nog eens benadrukt door dezelfde oordeelsvrije, liefdevolle en vergevingsgezinde houding van Jezus. Hij zei toen hij naast een moordenaar aan het kruis hing: “heden nog zijt gij met mij in het Koninkrijk der Hemelen”.
Namasté.

Liefevolle groeten, Nico (een andere Nico)

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 08-10-2007, 17:01:48 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
DT schreef:
Er heeft iemand (ik ben nu even te lui om op te zoeken wie dat was) eerder in deze reeks bijdragen (ik wil het geen discussie noemen) gezegd dat juist geloven er de oorzaak van zijn dat er zoveel oorlog en leed bestaat op deze wereld. In mijn visie had die persoon volkomen gelijk.

Dat was ik, dankje :wink:

Ik wilde er nog even dit aan toevoegen: veel (ik zeg niet alle) gelovigen zijn in mijn ogen te veel van hun geloof overtuigd. En als je niet open staat voor andere dingen en dus ook andere geloven, is het maar moeilijk te accepteren dat anderen niet jou geloof volgen en kan ik me voorstellen dat je ze dan graag zou willen overtuigen van jou gelijk en jou geloof.
Maar dat zijn allemaal gevolgen. Waar het eigenlijk vandaan komt, is volgens mij dat die personen niet open staan voor anderen en zich moeilijk in andere levensvisies kunnen verplaatsen. En daarom vind ik het erg moeilijk om een discussie met zo iemand te voeren.
Daar boven op komt ook nog dat veel mensen vaak te pas en te onpas met bijbelteksten aan het strooien zijn, en niet hun eigen gevoel en mening verkondigen, wat DT ook al zei.
Mijn vraag is: waarom, Rolf? Waarom kan je je zo moeilijk voorstellen dat andere mensen anders denken? Waarom weet je zo zeker dat jou geloof het juiste is? En waarom, moet iedereen dat geloof volgens jou volgen? Volgens jou dus, niet volgens de bijbel.

Liefs,
Julia

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 08-10-2007, 21:19:45 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-09-2005, 11:02:49
Berichten: 201
Locatie: Utrecht
Ikzelf ben Noachiet, en voor ons Joden was Jezus niet zo heel bijzonder... Hij was er ja, maar G'd heeft geen fysiek lichaam, dus Jezus kon ook niet de fysieke G'd zijn. Hij was geeneens een volledige profeet. Zoals de Messias, in feite is dat een Jezus die binnenkort op Aarde komt(volgens de profetieën in de bijbel) Gewoon een mens is, zonder het "Goddelijke" Zoals Christenen Jezus zien...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 09-10-2007, 09:56:19 
Offline
Nimf
Nimf

Lid geworden op: 21-12-2004, 17:43:28
Berichten: 861
Locatie: Amsterdam
Hoi Rolf,

Gezien jouw kennis van de bijbel en het Christelijk geloof, denk ik dat jou wijsheden veel beter tot zijn recht komen op http://www.christenforum.nl
Hier heb je een veel groter doelgroep die ook daadwerkelijk openstaan voor jou ideeen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

groetjes,

Thierry


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 09-10-2007, 17:06:00 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
alphaomega schreef:
Beste Thierry,

Wat heb ik eraan om te discussiëren met mensen die hetzelfde geloven als ik? Christenen kom ik zo al genoeg tegen.

Groetjes,

Rolf

Omdat, ondanks dat jullie 'hetzelfde' geloven, je zult merken dat er toch enige nuance verschillen zullen zijn, ieder mens is immers verschillend :)

_________________
Joy is the key


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 09-10-2007, 17:35:50 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-05-2005, 19:44:04
Berichten: 711
Hoi Alpha,
ik heb een hoop kanttekeningen bij je pleidooi,
maar dat zou gigantisch afwijken van het topic onderwerp.
Bovendien zullen er niet veel mensen hier geintresseerd zijn in een bijbel-inhoudelijke discussie. De waarheid of onwaarheid van de bijbel is pas van belang als je de bijbel als gezaghebbende bron ziet. Dat is binnen het christendom wel van toepassing, maar hier niet echt.

Als je uit bent op een bijbelinhoudelijke discussie kun je me altijd benaderen. Ik zal op je stukje reageren via PB.

Groetjes,
Jedia

_________________
zie hoe alles even slaapt
straks komt het weer tot leven
dan toveren we een nieuw begin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 10-10-2007, 18:20:26 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
alphaomega schreef:
Verder is de bijbel een geschiedenisboek. Het is allemaal zo gebeurd. Als je dat eenmaal inziet, dan zie je dat het ook een profetisch boek is, alles wat God belangrijk vind voor mensen om te weten staat erin.

"Alléén het woord"??? Het Woord = God!! (Joh1.1: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God, verder Joh. 1.14:"En het Woord is vlees geworden...Jezus dus). Jezus verkondigde de énige manier om tot God te komen, totdat het einde van deze wereld komt.
Ik weet verder niets van Mohammed of Boeddha, via de Bijbel ben ik er ook nog niet achter gekomen dat dat interessant zou zijn, maar misschien kun jij me op weg helpen?

Interpretatiegevoelig he? Ok, dan het volgende:

De bijbel bestaat uit 66 boeken geschreven door meer dan 40 verschillende van elkaar gescheiden auteurs met een grote variëteit in achtergrond (van "simpele" boeren (zoals ik) tot nobele koningen) over een periode van 1600 jaar. De bijbel was bijna 2000 jaar geleden afgeschreven, dat klopt. Het klopt ook dat er minder goede vertalingen zijn van de bijbel, zoals de nbv vertaling, die door sommigen ook wel de nieuwe bijbel vervalsing wordt genoemd. Natuurlijk is de bijbel een vertaling, wat denk je, na 2000 jaar? Maar het is niet herschreven! De King James Version en de Statenvertaling zitten het dichtst bij de grondtekst, maar de statenvertaling is voor veel mensen nu eenmaal moeilijke taal, oud-nederlands, dus is het alleen aangepast zodat het voor iedereen begrijpelijk is, zonder iets aan de waarheid af te doen. Ja kijk, als je de grondtekst wil lezen, dan moet je eerst Hebreeuws en Grieks leren, maar reken maar dat God in staat is Zijn Woord te bewaren!
De bijbel is opgeschreven door ingeving van God (2 Tim. 3:16). Natuurlijk is de bijbel niet het enige boek dat goddelijke inspiratie claimt, maar de bijbel daagt je ook uit "alles wat erin beschreven staat te testen" (1 Thes. 5:21)

Herschreven versies kunnen soms ver van de bron afliggen. Nuances in teksten luisteren erg nauw.
Wanneer je Griekse of Hebreeuwse teksten vergelijkt met bijvoorbeeld de statenvertaling, dan zie je veel verschillen. Daarbij zijn interpretaties van schrijvers vaak ook in nieuwe versies verwerkt.
En dan heb je nog het feit dat Jezus waarschijnlijk geen Grieks sprak en dit dus ook al op een bepaalde manier vervormd is.
Het is daarom ook niet voor niets waarom er in de Koran staat:

[Al-Baqarah] 79: Wee! dan degenen die het Boek met hun handen schrijven en zeggen, Dit is van Allah; zodat zij er een kleine som voor kunnen krijgen. Dus wee! hen voor wat hun handen schrijven en wee! hen voor wat zij verdienen

Bijna ieder geloof heeft een eigen taal, om te voorkomen dat teksten verkeerd geinterpreteerd wordt. Dat het Christendom dit niet heeft komt niet ten goede aan de zuiverheid van de bron.
Ik kan er dus ook niet vanuit gaan dat dit zuiver het woord van Jezus is.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 29-10-2007, 23:52:42 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
EINDELOOS ONDERWERP!!

Toch, met mijn interesse voor levensbeschouwingen en theologie wil ik me graag in deze bodemloze put werpen. Ik heb voorgaande berichten met smaak gelezen. Er zitten goede punten in, maar of het er iets toe doet betwijfel ik. Dat geldt waarschijnlijk ook voor dit stuk.

Kijk, als je denkt dat de statenvertaling zoals we die in Nederland onder ogen krijgen, de ware tekst is waarin alles goed tot uiting komt, vind ik dat je een behoorlijk stuk taalgevoel mist. Om maar één van de vele honderden voorbeelden te geven: iedereen zegt God, maar OORSPRONKELIJK (!!!) was het zoiets als Jaweh of Jehovah. Met deze naam wordt meteen het cocept 'god' duidelijk gemaakt, want het betekend zoveel als 'ik ben die ben'. Oftewel ik die was, is en zal zijn (alpha en omega: het begin en het einde). Jezus bediende zich zelfs van het woord 'abba', hetgeen doodeenvoudig 'pappa' betekend (en dat vind je dus niet terug in de statenvertaling). Net als dat Jezus afgeleidt is van Jehûshûa, dat zoiets betekend als 'Jehova is redding'. Maar deze dingen zijn niet eens zo heel erg belangrijk. Wat dan wel? Nou, het volgende wellicht:
Wat wij kennen als 'wet' is een vertaling uit het Latijn (lex), en dat uit het Grieks. In het Latijn is de gevoelswaarde ietsje anders, en in het Grieks op zijn beurt ook weer. Als we dan de Griekse vertaling uit het Hebreeuws volgen, blijft er van dat 'wet'-gevoel weinig over, want thora (dat uiteindelijk dus vertaald is in wet) betekend niets meer en niets minder dan 'tip' of 'vingerwijzing'. Als er in de bijbel dus gesproken wordt over de zondag als rustdag volgens die tora, wil dat niet zeggen dat je perse met handen en voeten gebonden op een stoel moet zitten wachten tot de dag voorbij is, en dat je niet MAG werken, of niet MAG helpen in de verzorging. Het houdt alleen in dat je niet HOEFT te werken, hetgeen in die tijd betekende dat arme boeren, schoonmaaksters en slaven een vrije dag hadden om leuke dingen te doen.
Naast al die vertalingsfouten enzovoort, is er nog het oersimpele feit dat mensen dingen wel eens vergeten. Wat heeft dat nu met het Heilige Schrift te maken? Alles, want veel teksten zijn ofwel in naam van een bepaalde profeet geschreven lang na diens dood, ofwel ze zijn door de betreffende persoon opgeschreven decennia ná de betreffende gebeurtenissen. Dat houdt dus in dat verhalen en herinneringen veranderen. Vertel jíj maar eens wat je met kerst deed, vijftien jaar geleden. Als je een nauwkeurig en onomstotelijk verslag levert, doe ik mijn petje af...
Tot slot nog het feit (vind ik) dat een deel van de bijbelteksten geschreven is door boeren. Helemaal mee eens, maar we zitten dan wel met het volgende: lang niet iedereen kon tot in de 19e eeuw lezen, laat staan schrijven. Schrijven was destijds een elitaire kunst. Ik herhaal: KUNST, en dus zeker niet iets wat Jan-met-de-pet kon doen. Of zou Jaweh alleen maar die boeren benaderd hebben die toevallig konden schrijven?

En als we het over de bijbel hebben, hebben we het doorgaans over de WESTERSE CHRISTELIJKE TRADITIE (cultuur), en dus die interpretatie van via via via via via verkregen heilige teksten. Dat levert algauw de nodige miscommunicaties op, hetgeen resulteerd in de talloze stromingen die er vandaag de dag zijn. Ik zal enkele vervormingen binnen de ons bekende christelijke traditie opnoemen:
Wij hebben, volgens de kerk voorgeschreven, de zondag als rustdag. Niet omdat dit nu de eigenlijke rustdag van God/Jaweh was, maar omdat het 'beter uit kwam', met name ten opzichte van de vele mensen die destijds nog de zon (zondag) eerden. Door de rustdag te verplaatsen naar een zondag, werd het voor niet-christenen makkelijker om zich aan te passen. De eigenlijke oorspronkelijke rustdag is die van sabbath, oftewel de zaterdag.
Jezus stierf volgens de traditie aan het kruis, en dat is een katholieke (dus westerse) zekerheid. Toch niet, dus. In de Griekse teksten wordt gerept van een zogehete 'stauros', hetgeen doodeenvoudig 'paal' betekend. Zomaar aannemen dat het een kruis was, is niet een poging tot achterhalen van de goddelijke waarheid, mijns inziens.
Jezus werd geboren in december, begin winter dus. Toch wel vreemd, aangezien in diezelfde tijd er ook herders in het veld waren met schapen. Misschien dat ze dat deden, maar het lijkt me niet logisch, in de winter.
De hel en de hemel tot slot. Ik daag je uit om de bijbel te lezen, en mij vervolgens alle stukken te geven waarin vermeld wordt dat we na de dood ofwel de hel ingaan, ofwel de hemel. Naar mijn weten wordt er (in de oorspronkelijke teksten) alleen gesproken van shaloom (toch, Wobley?), en dit duidt het gemeenschappelijke graf aan, de dood opzich. Wat er feitelijk staat, is dat de doden nergens meer deel aan zullen hebben. Ze kunnen niet waarnemen, niets doen, niet leven of wat ook, enkel dood zijn. Totdat Jahweh of Gabriël of wie ook iedereen een wederopstanding geeft.
En als we het over de bijbel als geschiedenisboek hebben, wil ik zeggen dat er kleine dingetjes zijn die beschreven worden, maar die in de praktijk alles behalve logisch zijn. Zoals bij de inname van Babylon door ik weet niet meer wie. Diegene legde in wel zeer korte tijd een rivier om, en liep door de droge bedding naar de stadsmuur, waar geen wachters waren wegens een feest. ?????

Weet je wat ik denk? Dat de bijbel weliswaar een prachtig boek is, een culturele schat, met als onbetwist hoogtepunt de bergrede. Als we nou alleen die zouden naleven, en de rest laten voor wat het is. Dan zouden we al zo'n stuk verder zijn. Heb uw naaste lief als uzelf klinkt zo donders simpel, maar keer op keer gaan we glashard de mist in.
Het boek is een leidraad, een inspiratiebron die laat zien hoe het zou kunnen (zijn). Niets meer en niets minder lijkt me.

Vriendelijke groetjes,
Vyumae

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 04-11-2007, 10:36:14 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Hoi Rolf,

Sorry voor mijn late reactie op jouw antwoord.
Dat was wel een korte reactie. Misschien zou je ook je gedachten kunnen laten gaan over de andere punten die ik aansneed? Dan kunnen we daar ook eens over praten.
Op zich vind ik dit dus wel inhoudelijk, ook de punten die jij er uit haald.

Over het Matheusevangelie: zou je mij de preciese versen willen geven? Dan zal ik het thuis opzoeken, zodat we daarover kunnen gaan filosoferen. Maar zoals je het nu brengt, klinkt het alsof die passage de enige is die de kerkelijke gedachte over hemel en hel ondersteund. Daarbij klinkt het nogal suggestief. Daarmee bedoel ik, dat de woorden niet echt eenduidig op papier staan, en als jij er bijwijze van uitleg tussenvoegd hemel & hel, lijkt dat op jouw interpretatie. En interpretatie is subjectief. Kun jij je hierin vinden?

En ja, vanuit het religieuze perspectief is het uiteraard logisch dat je de rest van de bijbel ook nodig hebt. Dat weet ik, en jij zou ook niet zonder de rest kunnen. Prima, maar zo bedoelde ik het niet. Wat ik bedoel, is dat in de bergrede de uiteindelijke essentie van de religieuze spiritualiteit naar voren komt, te weten naastenliefde en liefde iin het algemeen. Dit is het punt waarop ik vanuit mijn hart kan zeggen: prachtig, een doel dat het streven meer dan waard is. Echter, de rest van de bijbel is op deze spirituele essentie voor mij (en vele anderen hier) slechts een aanvulling/aanhangsel. De Tien Geboden komen namelijk uit deze waarde voort. Begrijp je wat ik bedoel? De moraal is al duidelijk, en daarvoor heb ik de rest niet nodig. Die heb je alleen nodig als je in de bijbel als gehele waarheid gelooft.

Trouwens, welke christelijke stroming is jouw waarheid geworden? Ik ben wel benieuwd namelijk.

Vriendelijke groetjes,
Vyumae

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jezus 2
BerichtGeplaatst: 07-11-2007, 09:22:37 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-05-2006, 13:37:45
Berichten: 1046
ik heb voor 1 stuk in de bijbel diep bewondering en dat voeld goed voor mij:

1 Korinthe 13 (int engels)

1 What if I could speak all languages of humans and of angels? If I did not love others, I would be nothing more than a noisy gong or a clanging cymbal.
2 What if I could prophesy and understand all secrets and all knowledge?
And what if I had faith that moved mountains? I would be nothing,
unless I loved others.
3 What if I gave away all that I owned and let myself be burned alive? I would gain nothing, unless I loved others.
4 Love is kind and patient, never jealous, boastful, proud, or
5 rude. Love isn't selfish or quick tempered. It doesn't keep a record
of wrongs that others do.
6 Love rejoices in the truth, but not in evil.
7 Love is always supportive, loyal, hopeful, and trusting.
8 Love never fails! Everyone who prophesies will stop, and unknown languages will no longer be spoken. All that we know will be forgotten.
9 We don't know everything, and our prophecies are not complete.
10 But what is perfect will someday appear, and what isn't perfect
will then disappear.
11 When we were children, we thought and reasoned as children do.
But when we grew up, we quit our childish ways.
12 Now all we can see of God is like a cloudy picture in a mirror.
Later we will see him face to face. We don't know everything,
but then we will, just as God completely understands us.
13 For now there are faith, hope, and love. But of these three,
the greatest is love

_________________
Love is a Verb!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl