Een wereld zonder goed of kwaad. Misschien heeft iemand wat aan onderstaande tekst.
Boeddha-natuur en demon-natuur
In een zeer hoge en zeer microscopische dimensie van het universum, bestaan er twee verschillende soorten substanties. Het zijn twee vormen van materieel bestaan die de manifestaties zijn van de hoogste karakteristiek van het universum, Zhen-Shan-Ren, op bepaalde dimensieniveaus in het universum. Ze doordringen bepaalde dimensies van top tot teen of van het microscopische niveau tot het macroscopische niveau. Met betrekking tot de manifestaties van de Fa op verschillende niveaus geldt: hoe lager het niveau, hoe groter het verschil in de manifestaties en variaties van deze twee verschillende soorten substanties. Tengevolge daarvan ontstaat wat de Taoïstische School de principes van Yin-Yang noemt en Taiji. Verder afdalend naar lagere niveaus worden deze twee soorten materie met verschillende eigenschappen steeds meer tegengesteld aan elkaar, en dit vormt dan het principe van onderlinge generatie en onderlinge verdrukking.
Door onderlinge generatie en onderlinge verdrukking verschijnen goedhartigheid en verdorvenheid, juist en fout, en goed en kwaad. Voor levende wezens betekent dit, dat als er Boeddha’s zijn, er demonen zijn; als er mensen zijn, zijn er geesten – dit is opvallender en complexer in de gewone menselijke samenleving. Waar er goede mensen zijn, zijn er slechte; waar er onbaatzuchtige mensen zijn, zijn er egoïstische; waar er ruimdenkende mensen zijn, zijn er enggeestige. Met betrekking tot cultivatiebeoefening betekent dit, dat waar er mensen zijn die er in geloven, er mensen zijn die dit niet doen; waar er mensen zijn die verlicht kunnen worden, zijn er mensen die dit niet kunnen; waar er mensen zijn die er voor zijn, zijn er mensen die er tegen zijn – dit is de menselijke samenleving. Als iedereen cultivatie zou kunnen beoefenen, ertoe verlicht zou zijn, en er in zou geloven, zou de menselijke samenleving een samenleving van goden worden. De menselijke samenleving is gewoon een samenleving van menselijke wezens, en het is niet toegestaan dat ze ophoudt te bestaan. De menselijke samenleving zal altijd blijven bestaan. Daarom, is het normaal dat er mensen zijn die er tegen zijn; als, in plaats daarvan, niemand er bezwaar tegen zou hebben, zou het abnormaal zijn. Hoe zouden mensen geïncarneerd kunnen worden in mensen als er geen geesten waren? Zonder het bestaan van demonen, zou men niet in staat zijn Boeddhaschap te cultiveren. Zonder bitterheid zou er geen zoetheid kunnen zijn.
Precies omwille van het bestaande principe van onderlinge generatie en onderlinge verdrukking, zullen mensen moeilijkheden ontmoeten wanneer ze trachten iets te bereiken. Slechts wanneer je er in slaagt te bereiken wat je wil door bittere inspanningen te leveren en moeilijkheden te overwinnen zul je vinden dat het niet gemakkelijk verkregen is, koesteren wat je bereikt hebt, en je gelukkig voelen. Anders, wanneer er geen principe van onderlinge generatie en onderlinge verdrukking zou zijn en je zonder moeite alles zou kunnen verkrijgen, zou je het leven saai vinden, zonder het gevoel van geluk of de vreugde van succes.
Elke soort materie of leven in het universum is samengesteld uit microscopische deeltjes die grotere deeltjes vormen, en die dan oppervlaktematerie vormen. Binnen het gebied doordrongen van deze twee soorten materies met verschillende eigenschappen, bezitten alle levens en materie tweeledige natuur op dezelfde manier. IJzer en staal zijn bijvoorbeeld zeer hard, maar ze zullen oxideren en roestig worden wanneer ze begraven worden in de aarde. Aardewerk en porselein daarentegen, zullen niet oxideren wanneer ze begraven worden in de aarde, maar ze zijn erg fragiel en kunnen gemakkelijk breken. Hetzelfde geldt voor menselijke wezens, die tegelijkertijd Boeddha-natuur en demon-natuur bezitten. Wat men doet zonder morele verplichtingen en remmingen is van de demon-natuur. Boeddhaschap cultiveren is het elimineren van je demon-natuur en je Boeddha-natuur verstevigen.
De Boeddha-natuur is Shan, en het manifesteert zichzelf als mededogen, aan anderen denken alvorens iets te doen, en het vermogen om lijden te verduren. De demon-natuur is slechtheid, en het manifesteert zichzelf als doden, stelen en roven, egoïsme, verdorven gedachten, onenigheid zaaien, problemen veroorzaken door geruchten te verspreiden, jaloezie, verdorvenheid, woede, luiheid, incest en zo verder.
Zhen-Shan-Ren manifesteert zich, als karakteristiek van het universum, verschillend op verschillende niveaus. De twee verschillende soorten substanties in bepaalde niveaus van het universum hebben ook verschillende manifestatievormen op verschillende niveaus. Hoe lager het niveau, hoe uitgesprokener de tegenstelling, en dus de scheiding tussen goed en kwaad, is. Het deugdzame wordt deugdzamer, terwijl het slechte slechter wordt. De tweeledige natuur in hetzelfde fysieke subject wordt ook gecompliceerder en veranderlijk. Dit is precies wat de Boeddha bedoelde toen hij zei: alles heeft Boeddha-natuur. Eigenlijk, heeft alles eveneens demon-natuur.
Desalniettemin wordt het universum gekenmerkt door Zhen-Shan-Ren, net als de gewone menselijke samenleving. De twee soorten substanties die ik vermeld heb zijn eenvoudigweg twee soorten substanties die ontelbaar zijn en bestaan van boven tot beneden, van het microscopische niveau tot het macroscopische niveau, tot op de menselijke samenleving, en ze zijn niets anders dan twee soorten substantie die tweeledige natuur produceren die zich manifesteert in leven en materie. Maar leven en materie zijn, van de top tot de bodem, tot op de menselijke samenleving, samengesteld uit talloze variëteiten van materie van het microscopische niveau tot het macroscopische niveau.
Als de mensheid de menselijke morele standaard niet in acht neemt, zal de maatschappij in oncontroleerbare chaos verkeren, met natuurrampen en door mensen veroorzaakte rampen. Als een beoefenaar zich niet ontdoet van zijn demon-natuur door cultivatie, zal zijn Gong in wanorde zijn en hij zal niets bereiken of een demonisch pad volgen.
Li Hongzhi
26 augustus 1996
Karin