Citeer:
quote: Allereerste is er een groep die voor de lol BDE's opwekken.
Gatver
maar kan me wel voorstellen want t was heel verslavend ja voelde na de gebeurtenis ook een heel sterk verlangen ernaar terug.
Ik hoop niet dat ik mensen op ideeen breng. Veel gevallen van zelfmoord zijn eigenlijk helemaal geen bedoelde zelfmoord, maar juist voor het enerzijds opwekken van een BDE en anderszijds voor het verkrijgen van aandacht. Vooral bij ophangen is het vaak helemaal niet de bedoeling om werkelijk dood te gaan.
Citeer:
Jammer dat het aan de paranormale kant niet te bewijzen valt. Weteschappelijk gezien klopt de verklaring ook. Maar ze zullen nooit volgens mij echt kunnen bewijzen of de dierbare illusie zijn of niet. Want er zijn mensen die geesten voelen,horen of gezien hebben.
Nope, het kan inderdaad gewoon zo zijn dat er écht dierbaren op ons wachten aan gene zijde. Als je een rijke fantasie hebt, is dit niet zo moeilijk om te rijmen, en je kunt in principe gewoon gelijk hebben. Als je het voor jezelf nodig vindt om dit geloven, moet je het gewoon doen, maar ik denk dat het wel belangrijk is om te weten dat er ook gewoon een fysiologische verklaring voor dit verschijnsel is, net zoals dat met een heleboel soortgelijke paranormale ervaringen is. Het probleem komt namelijk pas echt om de hoek kijken zodra men intentioneel dood wilt gaan vanwege zo'n BDE-visioen, enkel maar om terug te kunnen naar de dierbaren die op je wachten. De enige manier om dit te relativeren is door in het achterhoofd te houden dat wat je hebt meegemaakt altijd een hallucinatie kan zijn geweest.
Citeer:
De wetenschap probeert er ook altijd een logische verklaring voor te vinden. Ik heb echter zoiets van als mensen willen geloven dat er gewacht wordt aan die kant ... laat ze.
Btw ik geloof wel in dat ze daar zijn. Maar de wetenschappelijke uitleg klinkt heel logisch en interessant
Mensen moeten uiteindelijk zelf weten wat ze willen geloven, maar geloof kan gevaarlijk zijn, vooral op dit terrein. Door wetenschappelijke voorlichting, vooral aan tieners die zich hier mee bezighouden, kun je een hoop leed voorkomen. Echter, het hangt nog een beetje in de taboe-sfeer, want zodra je dit soort dingen naar buiten brengt zijn er natuurlijk een hoop mensen die weleens willen proberen zichzelf half van kant te maken enkel om een lekkere ervaring te beleven. Vooral op een site als spirituele jongeren merk ik dat er weinig wetenschappelijke contrabalans op de schaal wordt gegooid. En dat is eigenlijk een kwalijke zaak, want het paranormale is van nature erg realiteits-ontkoppelend en geeft mensen een motief zich bewust van andere mensen af te zetten; het opbouwen van een negatieve identiteit. Dit komt de persoon naar mijn idee slechts zelden ten goede.