Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:06:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 59 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Transformatie van het Ego
BerichtGeplaatst: 24-01-2008, 21:36:29 
Reus
Reus

Hallo allemaal,

Binnenkort verschijnt er hier een tweeluik met de titel: "Transformatie van het Ego".
Deel 1 zal onder andere ingaan op vragen zoals:
Wat is het Ego?
Welke soorten Ego's zijn er?
Welke aspecten kent het Ego?
En aan welke kenmerken kun je het EGO van je zelf of een ander herkennen?

De discussie kan ondertussen wel alvast hier starten.
Immers, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Voor de mensen die zo nieuwsgierig zijn geworden dat ze niet kunnen wachten, die kunnen het hele stuk alvast lezen, wat zojuist als artikel gepubliceerd is in het februarinummer van het maandblad Spiegelbeeld.
Check-it out.

Slotvraag: hoe is het met jouw Ego??

liefdevolle groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

Berichtenonderwerp: Re: Transformatie van het Ego
BerichtGeplaatst: 25-01-2008, 18:27:26 
Kabouter
Kabouter

Hoi Nico,
kijk vooruit naar de plaatsing van je artikel. Om alvast een voorschot op de discussie te nemen:
Wat is het Ego?
het ego is het ik, het emotionele en verstandelijke onderdeel van het mens zijn. dat wat de mens zijn identiteit geeft??

mm.. zoveel soorten als er mensen op aarde zijn. of je moet bedoelen grote en kleine ego's..

het ego is dynamisch, verstandelijk, emotie, voorkomen, identiteit, herkenbaarheid, ..., onderdeel van het bewustzijn, ...

aan het doen en laten van de ander.

hoe is het tenslotte met mijn ego: :wink: gaat wel goed geloof ik, groeiend en afnemend, ...

vr.gr.
Visje

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 25-01-2008, 19:02:19 
Elf
Elf

Haaa nico!

Ik ben blij met een topic van jou! Ik leer inhoudelijk veel van je... Goed dat je zegt dat de nieuwe Spiegelbeeld in de winkels ligt. Ik vergeet hem alleen steeds te kopen, 8) Ik kende je trouwens ook van de tekst over de dimensies. Grappig dat ik het eerst las in SB en daarna jouw topic zag.
Ik ga nog op je vraag reageren, want het Ego houd me ook erg bezig. Het is de nummer 1 valkuil van mij. Maar dat doe ik een andere keer!

Stef

BerichtGeplaatst: 26-01-2008, 16:00:23 
Reus
Reus

Hey Visje,

Bedankt voor je boeiende reactie. We komen de laatste tijd mekaar nogal eens tegen! Ik zag dat jij ook wel van de spreuken bent. :wink:

Interessante omschrijving van het Ego. Heeft het Ego volgens jou ook een lichamelijk en spiritueel onderdeel?
Identiteit is wel een wezenlijk begrip inderdaad in het fenomeen Ego.
Het is wellicht niet zo zeer wat de mens zijn identiteit "geeft", maar in mijn optiek eerder iets waar men identiteit aan ontleent. Mensen "identificeren" zich vaak met hun Ego. Maar je kan je afvragen waar ze zich nu feitelijk mee identificeren.

Soorten Ego's: grote en kleine Ego's is inderdaad een mooie onderverdeling. Je zou ook kunnen zeggen de soorten Ego's zijn: individuele Ego's en groepsEgo's cq collectieve Ego's (bv het collectieve Ego van een straatbende, een politieke partij of voetbalclub, of van een Pinkstergemeente). In mijn artikel heb ik met name een onderverdeling gemaakt in: de ik-ben-Ego, de ik heb-Ego, de ik-kan-Ego, de ik-weet-Ego en de ik-wil-Ego. Voor elk soort ego bestaan er positieve en negatieve varianten; zoals bv, de ik ben-slim-Ego en de ik-ben-dom-ego etc.
Ik snap wat je bedoelt met de aspecten van het Ego. Dit heb ik in het artikel beschreven bij de kenmerken van het Ego. Volgens Eckhart Tolle heeft het Ego 2 aspecten: een vorm en een inhoud. De vorm is: ik-ben, ik heb, wij zijn, ik kan, ik weet etc. De vorm vormt hiermee de basis wat opgevuld wordt door een inhoud en wat voor iedereen persoonlijk en inwisselbaar is. Mijn Ego kan wellicht zeggen: ik KAN goed koken, terwijl jouw ego eerder zou zeggen: ik WEET alles van films.De inhoud wordt dus gevormd door bezittingen, status, verworven kennis/vaardigheden eigenlijk alles wat mij of mijn betreft.
In mijn visie is het Ego helemaal niet zo dynamisch als het lijkt; het is eerder een star en reflexmatig/automatisch reagerend "responsapparaat".
Een kenmerk zet je wel goed neer; het ego is verstandelijk/rationeel en niet zo zeer voelend, dat is vaak te lastig voor het ego.
Je zou kunnen zeggen dat het Ego onderdeel is van het "afgescheidenheidsbewustzijn" en zeker geen onderdeel van het "eenheidsbewustzijn".
Klinkt wel goed hoe je Ego afnemend is. Dit is een kenmerk van de Vierde Dimensie. Hoe zorg jij ervoor dat je Ego afneemt Visje?
Ben jij je Ego of heb jij een Ego, Visje?

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 26-01-2008, 16:15:55 
Reus
Reus

Hey Stef,

Bedankt voor je spontane reactie. Leuk man!
Fijn dat je veel leert hierzo. Ik vind het ook een leerzaam forum.
Neem rustig de tijd om te reageren. Ik zie je reactie vanzelf.
hha, ja het Ego kan ieder mens aardig bezig houden. Het is de kunst om je steeds minder met het ego bezig te houden en meer met het hogere zelf cq je ziel.

groetjes nico.

BerichtGeplaatst: 26-01-2008, 17:27:16 
Elf
Elf

Hoi Nico, thanks voor je mail! Ik geef hier even een reactie:

Wat is het Ego?
Het deel van je verstand dat getraind verschillen te zien, te vergelijken, ik hokjes te duwen, oordeel te geven en (ik denk het belangrijkste) te identificeren en het ene beter te vinden dat het andere.

Hier ga ik in op wat jij er over schreef. Ik heb daar een ander gevoel bij. Ik snap exact wat je schrijft, maar volgens mij komen die soort Ego's allemaal op het persoonlijke Ego neer. Het persoonlijke Ego identificeert zichzelf met een groep. Ik denk niet dat er een groepsego is. Het is meer een groep van losstaande persoonlijke ego's. Ik denk dat dat het verschil is tussen Ego en hoger bewustzijn. Ego is LOS, hoger bewustzijn is verbonden met elkaar.

Ik gaf al een lijstje met de beschrijving van het EGO en ik ga er verder op in bij de volgende vraag ;)

Angst (!!) Ik denk dat dat de belangrijkste is. Daar komt alle andere onzin uit voort, zoals
Zichzelf willen verdedigen , omdat met zich met iets
identicifeerd en bang is om dat te verliezen. Dat kan een idee zijn (religie) een voetbalclub als supporter, etc etc. Om te overleven wil het
ego meer of beter zijn dan zijn omgevinging en daardoor wil het steeds
verschillen zien en geeft het daar steeds opnieuw een
oordeel over. Alles draait steeds om aandacht. Of het positief is (ik ben mooi) of negatief (ik ben lelijk) maakt niet zoveel uit. Als het maar om IK gaat

Zoals je ziet heb ik De kracht van nu gelezen 8) Het is echter niet dat ik dit allemaal klakkeloos over heb genomen uit het boek. Het voelt nu wel als waarheid aan voor mij

BerichtGeplaatst: 27-01-2008, 18:06:52 
Reus
Reus

Hey Stef,

Bedankt voor je reactie. Ik herken me grotendeels wel in wat jij schrijft.
Goed hoe jij zeker kernachtige zaken van het Ego scherp neerzet. Inderdaad kent het Ego veel angst en focust zich vaak alleen maar op verschillen tussen het eigen ego en dat van een ander en komt dan vaak met oordelen. Het wil beter zijn en meer hebben en kunnen dan de ander inderdaad. Het enige waar wij verschillen is dat ik van mening ben dat er wel een groepsego bestaat. Immers als IK zelf niks voorstel en ik sluit me aan bij een straatbende waar ik mijn status en mijn ego aan kan ontlenen dan ben ik weer iets/iemand waar ik me mee kan identificeren (namelijk met die groep) , gedacht vanuit de derde dimensie.
Het ego is inderdaad los en zorgt voor afscheiding en afgescheidenheid terwijl het hoger zelf meer eenheid en verbondenheid kent.
Haaha, ja die kracht van het nu is wel terug te zien. Ik heb hier ook veel uit, maar ook uit het andere boek van eckhart tolle: "een nieuwe aarde".
Ook de moeite vanhet lezen waard!
Net wat jij zegt: daar zit wel wat in qua waarheid. Ik kamme d'r ook wel goed in vinden wat tolle schrijft.

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 27-01-2008, 19:38:58 
Reus
Reus

Enne..hoe staat het met jouw ego, stef?
Heeft het Ego veel invloed op jou(w leven)?

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 27-01-2008, 21:39:01 
Elf
Elf

nico schreef:
Enne..hoe staat het met jouw ego, stef?
Heeft het Ego veel invloed op jou(w leven)?

groeten Nico

Yess, ik ben er veel mee bezig, omdat ik het steeds meer leer te herkennen. Ik zie het veel in anderen, als ze heel erg fel willen reageren op hun standpunten. Dan zie ik gewoon dat ze vanuit hun Ego reageren. Ik zie het ook bij mezelf als ik bij een situatie emotioneel wil reageren. Steeds vaker heb ik dan door dat het om mijn ego gaat, dan kan ik het echt METEEN relativeren en verdwijnt de emotie meteen.

Wat mij de laatste tijd het meest bezig houd is iets wat ik eigenlijk later in dit topic naar boven wilde halen. Dat is het gevaar 'spiritualiteit te bedrijven'in dienst van het Ego. Volgens mij had ik het er al wel vaker over gehad, maar ik heb het idee dat een groot deel van de mensen, inclusief ik zelf, geintereseert ben in spiritualiteit in dienst van het Ego. Want hoe groot is de verleiding te denken: Ik ben bewuster dan een ander? Dat denk je toch bijna automatisch? Maar als je dat zegt zeg je eigenlijk: ik ben bewuster (= beter) dan een ander.

En ik heb wel het idee: hoe bewuster je bent, hoe beter dat je bezig bent
IK heb ook het idee dat ik bewuster ben dan de gemiddelde nederlander

De bovenstaande beweringen zeggen: Ik ben bewuster (dus beter!) dan de gemiddelde nederlander.

Dus bedrijf ik nu spiritualiteit vanuit mijn ego??

Ik vind ik erg lastig...Ik wilde dit al meteen antwoorden maar ik vond het vrij diep gaan 8)

BerichtGeplaatst: 27-01-2008, 23:44:04 
Elf
Elf

Ha die nico,

Leuk om weer een artikel van je te verwachten. Hieronder mijn persoonlijke opvatting over het ego:

Wat is het Ego?
Het ego is de bescherming van je lichaam. Hoe groter het ego
des te kwetsbaarder is het lichaam en of de omgeving van het lichaam.
Ego is verbonden met angst. Ego is verbonden met de huidige dimensie waarin
wij leven. Wanneer wij deze dimensie ontstijgen (wellicht na 2012) zal het ego
geen functie meer hebben. Het lichaam is minder nodig.

In mijn beleving heb je 1 ego welke zich anders gedraagd naarmate
de angst toeneemt of afneemt.

Woede, angst, afstotend, beschermende eigenschap van het lichaam
Leer functie voor geest. Veroorzaakt dualiteit en daardoor de mogelijkheid tot groei
Het ego is dus nuttig voor de fase waarin wij leven. Pas wanneer wij geleerd hebben neemt het ego af.

BerichtGeplaatst: 28-01-2008, 14:28:06 
Reus
Reus

Hey stef,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je bent er goed voor gaan zitten, las ik. :wink:
Klinkt goed man zoals je d'r mee bezig bent. Je begint je zelf steeds bewuster te worden van je Ego en dat van anderen. Dat is mooi, want dat levert veel voordelen op (dat merk ik zelf ook keer op keer :wink: ) om niet vanuit je ego maar vanuit je hogere zelf, je ziel te reageren. Het ego regeert inderdaad altijd fel.
En als je er bewuster van bent, dan kan je het ook sneller herkennen bij jezelf en anderen inderdaad! Zo krijg je langzamerhand steeds meer meesterschap over je gevoelens en je gedrag, Stef. :lol:
Steft typte:
Wat mij de laatste tijd het meest bezig houd, is iets wat ik eigenlijk later in dit topic naar boven wilde halen. Dat is het gevaar 'spiritualiteit te bedrijven'in dienst van het Ego.
Nico: ik snap wat je bedoelt. In feite hebben we het hier dan over de ontwikkeling van een spiritueel ego. En een spiritueel ego is ook altijd nog een ego!
Waar het omgaat is dat je er van bewust bent dat je een ego HEBT, maar dat je dat EGO niet BENT! Het gaat er niet om je ego om te ruilen voor een beter ego, of om d'r zo snel mogelijk van af te komen (het ego is ook niet iets "slechts", want dan zouden we daar een oordeel over geven), maar het gaat er om je van je ego bewust te zijn, je ervan te onthechten en je over te geven aan je ziel, zodat het egobewustzijn getransformeerd kan worden tot zielebewustzijn. Maar nu loop ik helemaal vooruit op het tweede deel van mijn artikel over transformatie van het EGO. Dat zal in maart gepubliceerd worden in spiegelbeeld. Immers het is wel leuk om te weten wat het ego is en hoe je het kan herkennen, maar het is ook goed om te weten hoe je dan je ego kan transformeren, toch!?! :wink:
Je constatering dat je bewuster bent dan verschillende andere mensen is een constatering en niets meer of minder. Het kan een feit zijn, maar vergeet niet oordeelsvrij hierover te blijven, Stef. Dat hoort er ook bij. :lol:
Immers zodra je er een oordeel aan verbindt (ik ben dus/daarom BETER! (met een uitroepteken zag ik), dan komt het Ego om de hoek kijken.
Je bent mijns inziens alleen bewuster, meer ontwaakt, maar niet beter of slechter dan de ander. Immers we zijn allen afkomstig uit één en dezelfde bron.
Diepgaand? Lekker hoor, kan mij niet diep genoeg gaan.

liefdevolle groeten, nico

BerichtGeplaatst: 28-01-2008, 14:41:37 
Reus
Reus

Hey Gert-jan,

Leuk dat je ook weer van je laat horen hier. Leuk man! :D
Ja, inderdaad: “hoe groter het ego, des te kwetsbaarder”. Ik vond een mooie boeddhistische spreuk in dit kader: Iemand die VOL is van zichzelf, is snel beLEDIGd. En dus ook snel uit balans, juist omdat iemand zich niet gekend of gerespecteerd voelt of zich misdeeld voelt.Die zal dan fel reageren en niet zelden de strijd aangaan.
Het ego is zeker verbonden met angst en daarmee in mijn visie verbonden met de derde dimensie. Je kan niet voor anderen spreken, want sommigen zitten nu al in de vierde of vijfde dimensie (dat is hun huidige dimensie). Sommigen zijn daarin dus niet afhankelijk van 2012.
Ik snap je uitspraak dat iedereen 1 ego heeft, maar wat ik bedoelde was dat het ego zich in verschillende soorten ego’s zich kan uitdrukken zegmaar.
Ik ben zo vrij om ook de vraag aan jou te stellen:
Hoe staat het met jouw Ego, Gert-Jan? :wink:

Liefdevolle groeten, Nico

BerichtGeplaatst: 28-01-2008, 14:48:41 
Kabouter
Kabouter

Hallo allen,
boeiend boeiend..

Citeer:
Identiteit is wel een wezenlijk begrip inderdaad in het fenomeen Ego.
om te beginnen even een vraagje: hoe zie jij identiteit ten opzichte van het ego?? het in een straatbende op zoek zijn naar identiteit in relatie tot het ego?? ik zie ego meer als iets persoonlijks dat aan mijn identiteit wordt toegevoegd.

Citeer:
Volgens Eckhart Tolle heeft het Ego 2 aspecten: een vorm en een inhoud
grappig dat hij dat zo weer geeft. Sluit aan op de filosofie van Heidegger. Hij geeft als kenmerken van het ding: vorm, het concreet zijn (fysieke inhoud) en betekenis (mentale inhoud).

Citeer:
In mijn visie is het Ego helemaal niet zo dynamisch als het lijkt;
ik denk dat het ego veranderlijk zou moeten zijn. het indelen van mensen in hokjes, vooroordelen, etc. (afgescheidenheidsbewustzijn) door hier bewuster mee om te gaan kan je dit veranderen waardoor je identiteit, je eigenheid sterker wordt en je ego afneemt. Angst en focus op de verschillen met andere ego's is iets waar de hele maatschappij momenteel op gefocusd is. hoe ik hiermee probeer om te gaan: door me bewust proberen te worden langs welke maatstaf ik mijn denken en handelen en dat van anderen leg.
Citeer:
Ik ben bewuster dan een ander? Dat denk je toch bijna automatisch? Maar als je dat zegt zeg je eigenlijk: ik ben bewuster (= beter) dan een ander.
Ook hierbij denk ik wat/wie is de maatstaf??

ben of heb ik ego: ik heb ego en ben wie ik ben ( :wink: ander citaat...)

Of het ego spirituele eigenschappen bezit moet ik even over na denken.. een eerste gevoel zegt nee, omdat het spirituele zich op een hoger bewustzijn bevindt dan het ego... maar wellicht dat ik daar later nog eens op terug moet komen..

vr.gr.
Ben

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 28-01-2008, 22:16:25 
Elf
Elf

visje schreef:
Of het ego spirituele eigenschappen bezit moet ik even over na denken.. een eerste gevoel zegt nee, omdat het spirituele zich op een hoger bewustzijn bevindt dan het ego... maar wellicht dat ik daar later nog eens op terug moet komen..

Ik wilde bijna zeggen dat het niet kan, omdat ik wilde stellen dat geen enkele overtuiging van het Ego op waarheid berust. Dit doet mij aan een uitspraak denken die ik pas ergens opgeschreven heb.
*zoekt naar een aantekeningenboekje, en citeert daaruit:*

Citeer:
'Elke overtuiging, groot of klein, komt voort uit een innerlijke drang naar veiligheid en wordt uiteindelijk een geloofssysteem, een denkbeeld, wat ons afscheidt van de werkelijkheid'

Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb, volgens mij uit Spiegelbeeld of een ander tijdschrift. Maar het verstand constateerd iets, het Ego maakt er een overtuiging van, hetgeen ons afscheidt van de werkelijkheid.

Komt iedere zin die begint met 'ik ben ...' niet vanuit het Ego? Nee toch?
Zoals Nico al terecht constateerde, liggen hier nog een paar lessen voor mij. Het valt namelijk niet mee objectief te zijn! :wink:

BerichtGeplaatst: 28-01-2008, 23:41:33 
Elf
Elf

nico schreef:
Hey Gert-jan,

Hoe staat het met jouw Ego, Gert-Jan? :wink:

Liefdevolle groeten, Nico

Ha die Nico,

Mijn ego heeft steeds minder invloed op mijn leven. Ego heeft bij mij nooit een grote rol gespeeld, maar het laatste jaar is er toch veel veranderd. Ik kan nu communiceren met mijn ego. Ik ben mij bewust wanneer het speelt. Ook het ego kan veel vertellen over je lessen en processen die om je heen spelen. Ik ben er niet zo'n voorstander van om het hele ego weg te mediteren. Ik ben blij dat een ego bestaat. Zonder een ego zou ik niet kunnen leren van mijn "fouten" (veroorzaakt door diezelfde ego) Soms en helemaal in mijn geval is het ook welleens goed om eens egoistisch voor jezelf te kiezen, anders loop je het risico om jezelf kwijt te raken in de massa. Uiteindelijk draait het toch om het "ik". Alle ikken samen vormen een eenheid.

Zonder ego leven lukt niet in onze maatschappij. Waar ligt de grens? We zijn en blijven mensen met behoeften. Het is echter zaak om in balans te staan met alles daar hoort ook een stukje ego bij.

ps. Ik vind het fijn om hier weer te zijn en dit keer niet hulp behoefend :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 59 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00