Hey stef,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je bent er goed voor gaan zitten, las ik.
Klinkt goed man zoals je d'r mee bezig bent. Je begint je zelf steeds bewuster te worden van je Ego en dat van anderen. Dat is mooi, want dat levert veel voordelen op (dat merk ik zelf ook keer op keer
) om niet vanuit je ego maar vanuit je hogere zelf, je ziel te reageren. Het ego regeert inderdaad altijd fel.
En als je er bewuster van bent, dan kan je het ook sneller herkennen bij jezelf en anderen inderdaad! Zo krijg je langzamerhand steeds meer meesterschap over je gevoelens en je gedrag, Stef.
Steft typte:
Wat mij de laatste tijd het meest bezig houd, is iets wat ik eigenlijk later in dit topic naar boven wilde halen. Dat is het gevaar 'spiritualiteit te bedrijven'in dienst van het Ego.
Nico: ik snap wat je bedoelt. In feite hebben we het hier dan over de ontwikkeling van een spiritueel ego. En een spiritueel ego is ook altijd nog een ego!
Waar het omgaat is dat je er van bewust bent dat je een ego HEBT, maar dat je dat EGO niet BENT! Het gaat er niet om je ego om te ruilen voor een beter ego, of om d'r zo snel mogelijk van af te komen (het ego is ook niet iets "slechts", want dan zouden we daar een oordeel over geven), maar het gaat er om je van je ego bewust te zijn, je ervan te onthechten en je over te geven aan je ziel, zodat het egobewustzijn getransformeerd kan worden tot zielebewustzijn. Maar nu loop ik helemaal vooruit op het tweede deel van mijn artikel over transformatie van het EGO. Dat zal in maart gepubliceerd worden in spiegelbeeld. Immers het is wel leuk om te weten wat het ego is en hoe je het kan herkennen, maar het is ook goed om te weten hoe je dan je ego kan transformeren, toch!?!
Je constatering dat je bewuster bent dan verschillende andere mensen is een constatering en niets meer of minder. Het kan een feit zijn, maar vergeet niet oordeelsvrij hierover te blijven, Stef. Dat hoort er ook bij.
Immers zodra je er een oordeel aan verbindt (ik ben dus/daarom BETER! (met een uitroepteken zag ik), dan komt het Ego om de hoek kijken.
Je bent mijns inziens alleen bewuster, meer ontwaakt, maar niet beter of slechter dan de ander. Immers we zijn allen afkomstig uit één en dezelfde bron.
Diepgaand? Lekker hoor, kan mij niet diep genoeg gaan.
liefdevolle groeten, nico