Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:15:48

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 79 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Transformatie van het Ego
BerichtGeplaatst: 14-02-2008, 21:34:59 
Elf
Elf

Citeer:
WOLFLADY:

Ik vind trouwens die interactie tussen jullie beide (Stef en Nico) super om te zien!

Thanks!! Ik hoop dat je er ook bij blijft in het vervolg van de 'discussie' :wave: Ik dacht aan het begin veel over het Ego te 'weten' maar mij is duidelijk geworden dat ik er op dit gebied nog lang niet ben! Er kwamen veel praktische vragen in mij op en Nico heeft ze allemaal heel duidelijk beantwoord

Citeer:
NICO:

(Leuk nieuws: Ik heb gelezen in een mail van de hoofdredacteur van het maandblad Spiegelbeeld, dat het vervolg op deel 1 van mijn artikel de "transformatie van het Ego" gepubliceerd gaat worden in het maartnummer, wat vanaf 22 februari in de winkel zal liggen, voor de nieuwgierigen/ongeduldigen onder ons.)

Ow goed nieuws! heel leuk. Ik had het eigenlijk al verwacht, omdat er aan het eind van je artikel staat: Wordt vervolgd! :)

Citeer:
Welke voordelen ervaren jullie met het onthechten van jullie Ego?
Hoe doen jullie dat: onthechten en loskomen van het Ego?

Daar gaat je volgende artikel dus over? BTW, hoe waardevol deze 'discussie' ook is, ik hoop dat er nog meer mensen gaan reageren. Als je nieuwe onderwerp veel verschilt van dit onderwerp kun je misschien een nieuw topic starten? Dat trekt misschien nieuwe lezers. Ik blijf het toch wel lezen hoor :P

Welke voordelen ervaren jullie met het onthechten van jullie Ego?
- Niet meer controle willen over je omgeving, maar controle over jezelf terugkrijgen
- Niet meer je omgeving willen veranderen, maar jezelf accepteren
- Dichter bij Hogere Zelf komen blijkbaar, maar die overtuiging ondersteun ik maar voor 49%
- llusies verdwijnen als sneeuw voor de zon, omdat ze verzonnen zijn (overtuigingen over jezelf en omgeving)
- Niet dat ik dat veel heb gehad, maar de behoefte 'erbij' te horen verdwijnt

Citeer:
Hoe doen jullie dat: onthechten en loskomen van het Ego?

Ik ben nu het boek Bewustzijn van A. de Melo aan het lezen en die brengt perfect (keihard) de illusies die wij als mens creeeren in beeld. Ik ben die gaan inzien en zo kom ik wat los van mijn ego. Ik probeer ook zoveel mogelijk te voelen wat ik voel (dus bewust voelen), en de oorzaak daarvan te achterhalen. Maar jouw vraag roept eigenlijk een wedervraag in mij op:

Op sommige momenten ben ik me bewust van mijn gedachte. Dan besef ik dat ze vanuit mijn Ego komen en raad eens wat ik doe: Ik ga de gedachten als slecht beoordelen omdat ze vanuit mijn Ego komen!! Dus oordeel ik weer en zet ik mijn Ego weer aan het werk... Hoe is dit te voorkomen? Ik besef dat dit een beetje een lastig te beantwoorden vraag is, omdat dat voor iedereen anders is...!

BerichtGeplaatst: 15-02-2008, 13:46:44 
Reus
Reus

Hey Stef,

Graag gedaan. :wink:
Mijn vervolg gaat idd over het leren loskomen en onthechten van het Ego. En wat mij betreft mogen er zeker meer mensen deelnemen aan deze conversatie. Dat is alleen maar welkome verrijking ende verdieping.

Ja, idd stef, jij beschrijft daar al zeker waardevolle voordelen van het onthechten van het ego. Maar zeker ook daardoor in verbinding komen met je hogere zelf met al diens voordelen van dien. Ook al ervaar je dat nu nog niet, stef. 49% is al een heel mooi begin! Ja illusies zullen afnemen of verdwijnen, omdat deze veelal gekoppeld zijn aan het ego. Tsja en als je erachter komt dat het hele EGO één grote illusie is,dan is het goed om je eigen overtuigingen eens te observeren en bij te stellen.

Hm hee, stef vertel eens wat meer over Anthony de Mello. Over welke illusies heeft hij het?

Stef typte:
Op sommige momenten ben ik me bewust van mijn gedachte. Dan besef ik dat ze vanuit mijn Ego komen en raad eens wat ik doe: Ik ga de gedachten als slecht beoordelen omdat ze vanuit mijn Ego komen!! Dus oordeel ik weer en zet ik mijn Ego weer aan het werk... Hoe is dit te voorkomen? Ik besef dat dit een beetje een lastig te beantwoorden vraag is, omdat dat voor iedereen anders is...!
Nico: Eigenlijk is deze vraag makkelijker te beantwoorden dan het lijkt.
Ik zal w.s. ook niets nieuws vertellen als ik je adviseer om wanneer je je bewust bent van je gedachten je eigen gedachten (en daar kom ik weer) oordeelsvrij en liefdevol te observeren. Dan kun je er even afstand van nemen! Want een gedachte is op zich niet slecht, dat oordeel geven wij er vaak aan. Door ons er tegen te verzetten en boos te worden (‘potverdorie, is dat stomme vervelende ego toch weer aan het werk!’) creëren we alleen nog maar meer ego en dat maakt het alleen maar erger. Het gaat erom om je eigen gedachten oordeelsvrij en liefdevol te observeren. En niet-wenselijke gedachten los te laten en geen aandacht aan te besteden. Immers alles wat je aandacht geeft groeit en bloeit.
Het heeft ook met acceptatie te maken. Accepteren dat nu nog het ego af en toe nog aan het werk is. Ik vond in dit kader een mooie spreuk, misschien heb ik die al verteld, maar ik herhaal hem anders gewoon: “acceptatie is het stille bewustzijn dat onpartijdig en oordeelsvrij ruimte geeft aan alles wat er in op komt” Zelfs je EGO en het verzet tegen het EGO is welkom!. Op het moment dat je dat “ziet” kun je er van loskomen en je in verbinding (bijven) stellen met je hogere zelf en hoef je niet uit balans te raken door je eigen gedachten, maar begin je meester daarover te worden.

:hart: groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 15-02-2008, 21:47:51 
Reus
Reus

Naar aanleiding van een eerdere reactie van Visje ben ik flink aan het denken gezet.
De vraag die mij de afgelopen week het meest heeft beziggehouden was:
Hoe zit het nu met het begrip identiteit en Ego en Hogere Zelf?
Kun je zeggen dat identiteit en Ego hetzelfde is? Of is identiteit iets wat niet gekoppeld is aan het Ego? :roll:

Zeer complex, maar ik waag graag een poging. Willen jullie even met mij meedenken. Ik ben benieuwd hoe jullie kijk hierop is.
Ik wil graag jullie hulp bij het aanscherpen hiervan. :wink:

Op het eerste gezicht lijkt er wel wat voor te zeggen dat het Ego en identiteit hetzelfde is. Immers we hebben verschillende identiteiten. Je kan een identiteit/Ego hebben als politieagent, als voetbalcoach, als uitstekend klusjesman, als topdanser, een identiteit als hetero/homo, etc. Dit komt allemaal weer neer op zelfdefinities die onderdeel uitmaken van het Ego. Het Ego zou dan het zelfde zijn als de optelsom van alle identiteiten die iemand zich heeft aangemeten. Een identiteit heeft vaak ook te maken met sociale rollen die je (graag) vervult.
Deze visie houdt GEEN stand, wanneer we gaan kijken naar het verschijnsel dood en contact met een overledene.
Als we stellen dat we een Ego hebben en identiteit gelijkstellen aan het Ego, dan houdt het Ego en dus ook onze identiteit op te bestaan als we dood gaan. En ons lichaam is een lichaam wat we hebben, niet wat we ten diepste zijn, dus ons lichaam is een onderdeel van ons Ego.
Via contact met een overleden ziel, kunnen nabestaanden uit het contact met die overledene, en in mijn ogen dan met diens Hogere Zelf, vaak via een medium (of zoals we zien via Char), aan de identiteit van de overledene constateren (=identificeren) dat het daadwerkelijk om de desbetreffende persoon gaat.
Want regelmatig zeggen ze: “Dat is precies zoals hij was/kon zijn!”. Dan herkennen ze dus blijkbaar de overledene aan één of meerdere kenmerken van zijn identiteit. Dit werpt een interessant licht op dit geheel. :lol:
Dat zou betekenen dat identiteit als begrip Ego-overstijgend is en niet alleen maar gekoppeld kan zijn aan alleen ons EGO. Ergo: identiteit en Ego is niet exact hetzelfde. En dat zou wel passen bij de omschrijving die het woordenboek geeft over identiteit: “eenheid van wezen”.
Iemands identiteit zal in mijn visie dan ook in het Hogere Zelf, in datgene wat wij zijn, ons bewustzijn, opgeslagen worden. De identiteit kan zich blijkbaar zowel via het Ego manifesteren in het huidige aardse leven als voortbestaan na dit aardse leven via het Hogere Zelf omdat het onderdeel uitmaakt van ons bewustzijn. En ons bewustzijn kan uitstekend buiten ons Ego/ons lichaam functioneren :arrow: zie ook de bevindingen van Dr. Pim van Lommel bij BDE en zie ook de topic over BDE bij de rubriek Reïncarnatie.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet. :wave:

hartelijke groeten Nico

BerichtGeplaatst: 15-02-2008, 21:56:57 
Reus
Reus

BTW: Ik las zojuist in de encyclopedie dat er een zogenaamde "identiteitsfilosofie" bestaat. Had ik zelf nog niet eerder van gehoord.
In de nieuwere filosofie vindt men deze leer bij Schelling, las ik.
Wellicht zijn er studenten filosofie op deze site die bekend zijn met deze stroming binnen de filosofie?

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 18-02-2008, 18:10:05 
Kabouter
Kabouter

Hoi Nico,
even een reactie op je mail over identiteit.
Citeer:
Iemands identiteit zal in mijn visie dan ook in het Hogere Zelf, in datgene wat wij zijn, ons bewustzijn, opgeslagen worden.
persoonlijk denk ik dat identiteit dat is wat ons herkenbaar maakt. dat heeft dus verschillende kanten: een fysieke kant: zeg maar het DNA, een onderdeel van de identiteit wat na dit leven verloren gaat, het lichaam dus. Daarnaast heeft het een geestelijke kant: het ego en het ego overstijgende bewustzijn. dat wil zeggen het verstand en de emotie.

Daarbij denk ik dat bovenstaande ook wordt beinvloedt door de omgeving waarin we leven en de mensen met wie we omgaan. (waar je mee omgaat wordt je besmet. :) )

vr.gr.
Visje

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 18-02-2008, 18:10:56 
Kabouter
Kabouter

even een citaat uit 'filosofie en kunst 1' (uitgave van rotterdamse filosofische studies) m.b.t. Schelling:

Volgens Schelling kan het oneindige Ik [ego, Ben] zich slechts van zichzelf bewust worden door zich te objectiveren[relativeren, Ben], dat wil zeggen door eindig te worden. In de Abhandlungen van 1796/7 drukt Schelling het als volgt uit: "De geest is slechts inzoverre geest als hij zichzelf tot object maakt, dat wil zeggen, eindig wordt. Daarom kan hij niet oneindig zijn zonder eindig te worden, noch kan hij (voor zichzelf) eindig worden zonder oneindig te zijn [sluit aan bij de Advaita vedanta, eenheidsdenken, Ben] . Hij is daarom geen van beide, noch oneindig noch eindig alleen, maar in hem is de oorspronkelijkste vereniging van oneindigheid en eindigheid". Schelling gaat hier dus uit van een oorspronkelijke toestand, waarin de oneindige geest en de eindige natuur op een onbepaalde wijze identiek zijn. We zullen zien dat dit idee van een absolute identiteit in Schellings latere filosofie steeds meer op de voorgrond zal treden.
...
De wereld kan met andere woorden zowel opgevat worden als een geschiedenis van de geest als als een geschiedenis van de natuur. Beide beschouwingswijzen behoren samen, omdat ze volgens Schelling hun grond vinden in het Absolute, de oorspronkelijke vereniging van idealiteit en realiteit, geest en natuur, oneindigheid en eindigheid, bewustzijn en onbewuste, subject en object. De wereldgeschiedenis dient in laatste instantie opgevat te worden als de ontwikkeling van dit Absolute in de tijd. Dit Absolute, door Schelling ook wel aangeduid als de veronderstelde identiteit of de uiteindelijk weer bereikte indifferentie van de genoemde tegenstellingen, komt in de geschriften die in de eerste zeven jaar na 1800 ontstaan centraal te staan in zijn filosofie.

vr.gr.
Visje

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 18-02-2008, 20:54:53 
Elf
Elf

nico schreef:
Hm hee, stef vertel eens wat meer over Anthony de Mello. Over welke illusies heeft hij het?

Met name onze oordelen over alles. Het boek is een combinatie van leuke en treffende anekdotes en 'wijze spreuken. Ik heb het boek bijna uit, daarna begin ik weer van voor af aan denk ik. Het is wel vrij 'grof' geschreven, op een manier van: je bent een ezel, een klootzak, je slaapt etc etc. Maar daar hou ik wel van. was wel even schrikken.

Voorbeeld van een anekdote:
(Gaat over de illusie van concepten. Wij nemen concepten aan en zien daardoor niet meer dat alles 1 is. Daarnaast plakken we woorden op de concepten. We gaan daarna de woorden als waarheid zien. Maar in feite verdoezelen de woorden de waarheid, omdat de waarheid niet in woorden te vatten is.)
Een goeroe probeerde ooit een menigte uit te leggen hoe mensen op woorden reageren, zich voeden met woorden en op woroden leven, in plaats van op de werkelijkheid. Een van de toehoorders stond op om te protesteren en zei: 'Ik ben het er niet mee eens, dat woorden zo'n groot effect op ons hebben'. De goeroe zei: 'Ga zitten, klootzak'. De man werd laaiend en zei: 'u noemt zichzelf verlicht, een goeroe, een meester, u mest zich schamen'. De goereo zei vervolgens: 'Neemt u me niet kwalijk, ik liet me meeslepen, mijn excuses, ik zat fout, het spijt me'. Tenslotte kalmeerde de man. Daarop zei de goeroe:'Het koste maar een par woorden om een hele storm in u te ontketenen; en het koste maar een paar woorden om die weer tot bedaren te brengen niet waar?'

Een stukje over etiketten die men overal opplakt:
Er hoeft niets aan het leven toegevoegd te worden om gelukkig te zijn (externe doelen nastreven). Je moet juist iets laten vallen, je etiketten

De illusie van succes:
Mensen die het gemaakt hebben!! Wat gemaakt? Ze hebben een ezel van zichzelf gemaakt. Omdat ze al hun energie aan iets waardeloos hebben besteed!
Ze zijn bang en verward, ze zijn marionetten, net als de rest. Kijk eens hoe van streek ze zijn als er een velk op hun overhemd komt? Noem je dat succes? Ze worden geleefd. Ze genieten niet van het leven. Ze heben zich geidentificeerd met een etiket, met hun baan of geld.

Het boek zit vol humor. Even iets van de eerste pagina:
Een man klopt op de deur van zijn zoon: Jaime, wakker worden!
Hij antwoord: Ik wil niet opstaan pappa
De vader roept: Opstaan, je moet naar school
Jaime: ik wil niet naar school
Vraagt de vader: waarom niet?
Zegt Jaime: Drie redenen: in de eerste plaats omdat het zo saai is, in de tweede plaats omdat de kinderen mij pesten en ten derde heb ik een hekel aan school.
En zijn vader zegt:Nou, ik geef je drie redenen waarom je wel naar school moet. In de eerste plaats omdat het je plicht is, in de tweede plaats omdat je vijfenveertig bent, en ten derde omdat je schoolonderwijzer bent!!
Wakker worden, wakker worden, je bent te groot om nog te slapen!! Hoe op met het spelen met je speelgoed!

Soms best confronterend:
Ik zeg het nog maar een keer: Je wilt wakker worden, Je speelt het geweldig. je beseft het niet eens. Je denkt dat je heel liefhebbend bent: Ha! Wie heb je eigenlijk lief? Zelfs je zelfopoffereing geeft je een goed gevoel, niet waar? 'Ik offer mijzelf op, ik leef naar mijn ideaal' Maar je haalt er toch iets uit? Je haalt altijd iets uit wat je doet. Tot je wakker wordt...

Ik heb het boek zomaar op een paar paginas opgeslagen. Gister las ik hetvolgende, ik zoek het niet op, het was ongeveer zo:

Je bent pas wakker als je een stukje papier ziet en een stukje steen. Niet een 100dollarbiljet en een diamant. Dat stukje ging er over dat wij overal totaal verkeerde waarden aanhangen. Ik vond deze heeeeeeel sterk. Wij zien wat het waard is in ons illusionaire geldsysteem. maar het blijft een stuk papier en een stuk steen.

Ik zou heel het boek wel willen citeren, maar dat is meneer Antony de Mello niet zo blij mee denk ik!

Bottumline: Alles waar we voor staan en wat we verafschuwen is gebasseerd op illusies. We moeten wakker worden! Spiritualiteit = bewustzijn, bewustzijn, bewustzijn

BerichtGeplaatst: 19-02-2008, 23:51:02 
Kabouter
Kabouter

Misschien dat dit eerder in de discussie is uitgelegd maar ik lees net dit stukje en vroeg mij af:

nico schreef:
Als we stellen dat we een Ego hebben en identiteit gelijkstellen aan het Ego, dan houdt het Ego en dus ook onze identiteit op te bestaan als we dood gaan. En ons lichaam is een lichaam wat we hebben, niet wat we ten diepste zijn, dus ons lichaam is een onderdeel van ons Ego.

Begrijp ik het goed Nico dat jij er hier van uit gaat dat het ego gebonden is aan het aardse bestaan en bij het overgaan verdwijnt? (losgekoppeld of het ego wel of niet gelijk gesteld kan worden aan identiteit)

groet,
edger

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 11:54:04 
Reus
Reus

@ Visje:

Hey Ben,

Ben ik met je eens met wat je schrijft: "persoonlijk denk ik dat identiteit dat is wat ons herkenbaar maakt". Je herkent idd de ander/jezelf aan diens indentiteit.
Identiteit heeft een fysieke vorm als lichaam en een niet-fysieke vorm wat na de dood kan voortbestaan. Je zou over je lichaam danook hetzelfde kunnen zeggen als over je Ego: je BENT niet je lichaam, maar je HEBT een lichaam.

Visje voegde toe:
Daarbij denk ik dat bovenstaande ook wordt beinvloedt door de omgeving waarin we leven en de mensen met wie we omgaan. (waar je mee omgaat wordt je besmet. )
Nico: ja de omgeving kan inderdaad invloed hebben op de vorming van je ego, maar ook op het loslaten/onthechten daarvan. Tis net met wie je omgaat.

En bedankt voor je aanvulling over de filosofie van Schelling.

groetjes Nico

Laatst gewijzigd door nico op 20-02-2008, 12:26:07, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 12:14:38 
Reus
Reus

Hey Stef,

Boeiend wat je schrijft over de Mello.
Haha prachtig voorbeeld wat je daar gaf met die anekdote. Duidelijk voorbeeld hoe het Ego aan het werk is. :wink:
Het boek zit zeker vol met humor. Lijkt me ook leuk om te lezen.

Stef typte:
"Een stukje over etiketten die men overal opplakt:
Er hoeft niets aan het leven toegevoegd te worden om gelukkig te zijn (externe doelen nastreven). Je moet juist iets laten vallen, je etiketten"
Nico: Hier is de spreuk van toepassing: Minder is MEER.

Interessante bottumline ook!
De Ego van Meneer de Mello vindt het vast niet erg als je de titel van zijn "geweldige" boek citeert voor mij. :D :wink:

groetjes Nico

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 20:09:20 
Elf
Elf

nico schreef:

De Ego van Meneer de Mello vindt het vast niet erg als je de titel van zijn "geweldige" boek citeert voor mij. :D :wink:

'Bewustzijn'

Dat is ook wel een toepasselijke titel ook natuurlijk!

Citeer:
Interessante bottumline ook!

Ik heb hem vrij onbewust opgeschreven eigenlijk. Nu ik er over nadenk issie best wel fel. Niet ALLES waar we voor staan is toch gebasseerd op een illusie? Of wel echt alles?

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 20:42:15 
Reus
Reus

Bedankt Stef.
Staat genoteerd.

Stef drukte op zijn toetsenbord:" Niet ALLES waar we voor staan is toch gebasseerd op een illusie? Of wel echt alles?"

Nico: Het woordenboek zegt over illusie:
il·lu·sie (dev; illusies)
1 zinsbegoocheling
2 droombeeld
3 kunstmatige voorstelling
Je kan je afvragen of er iets is wat geen illusie is. Kan jij een voorbeeld geven?
Emiel Ratelband heeft er zelfs een boek over geschreven; "de werkelijkheid is een illusie".
Een andere visie is dat sterven hetzelfde is als wakker worden in een andere dimensie (zoals we wakker worden uit een droom). In dat opzicht zou ons hele leven één grote illusie zijn. Ik denk dat dat ego-gerichte zaken zowiezo uitdraaien op een illusie, omdat het ego zelf een illusie is.
Misschien zijn er anderen die hierover nog iets kunnen toevoegen in het algemeen of over het loskomen van je ego in het bijzonder. Hoe doe je dat?

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 21:00:45 
Reus
Reus

Hallo Edger,

Welkom in deze discussie.
In mijn visie speelt het Ego na de dood geen rol meer en is daarmee verbonden aan het aardse bestaan. Het Ego is een illusie. Dat wat je ten diepste bent en wat meegaat nadat je "overgegaan" bent, is geen ego.
Meteen een vraag aan je: En hoe staat het met jouw Ego Edger?

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 21:01:37 
Elf
Elf

Citeer:
Ik denk dat dat ego-gerichte zaken zowiezo uitdraaien op een illusie, omdat het ego zelf een illusie is.

Helemaal mee eens. Maar er zijn vast ook wel 'dingen' waar je voor staat(in de vorm van ondersteunen), die niet vanuit het ego komen.
Het is duidelijk dat deze overtuigingen vanuit het Ego komen:
- Ajax moet winnen
- CDA moet 'zoveel' zetels halen (hoe goed bedoelt ook, standpunten van personen dan wel een politieke partij zijn ook maar meningen en dus illusies)
- etc

Maar hoe zit het met
- De aarde moet weer in balans komen
- Mensen dienen zich bewust te worden van zichzelf
Daar kan je ook ´voor staan´, maar dat berust toch niet zo zeer op een ilussie?

Citeer:
Misschien zijn er anderen die hierover nog iets kunnen toevoegen in het algemeen of over het loskomen van je ego in het bijzonder. Hoe doe je dat?

Ik voel dat je ergens heel wilt, het maartnummer van SB komt immers bijna uit! 8)
Volgens mij kun je je ego loslaten door er neutraal doch liefdevol naar te kijken. Mijn vraag aan jou: is het ego wel of geen onderdeel van mij? Die discussie woede hier al. Maar als ik het ego ga bekijken en het niet als onderdeel van mijzelf zie dan verban ik het eigenlijk toch? Dat vind ik een vrij negatieve benadering naar het Ego toe...

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 21:39:55 
Reus
Reus

Hey Stef,
Duidelijke voorbeelden gaf jij daar.

Je schreef verder:
"Maar hoe zit het met
- De aarde moet weer in balans komen
- Mensen dienen zich bewust te worden van zichzelf
Daar kan je ook ´voor staan´, maar dat berust toch niet zo zeer op een ilussie?"

Nico:
Zoals je het verwoordt, komt het in mijn visie gewoon uit het EGo. Zie ook de kenmerken van het Ego. Het Ego moet van alles en is nooit tevreden. Het Ego vergelijkt zich met anderen en komt dan tot allerlei oordelen. "Ik ben tenminste bewust van mezelf" denkt het Ego en "andere mensen die dienen zich ook bewust te worden van zichzelf". Als je sec gaat kijken naar de omschrijving van illusie die ik eerder gegeven heb, past het ook daarin als kunstmatige voorstelling.

CITAAT:Ik voel dat je ergens heen wilt, het maartnummer van SB komt immers bijna uit!
Nico: ja klopt idd, vanaf morgen of overmorgenis het maartnummer van SB in de winkels. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Of het ego wel/geen onderdeel van jou is?
Het ego is een onderdeel van jou in dit leven. Kijk maar in de spiegel naar die gozer die jij ziet. Jouw lichaam is een Ego wat je (ook) hebt. Het ego heeft verschillende kanten zoals visje schreef.
Op het moment dat jij je ego (heel goed om dat oordeelsvrij en liefdevol te doen, zoals je schrijft) gaat bekijken, kom je er los van en verban je het niet.
Nee juist niet! Je staat het toe dat het er IS. Je accepteert zijn aanwezigheid. Acceptatie is immers het stille bewustzijn dat onpartijdig en oordeelsvrij ruimte geeft aan alles wat er in opkomt, dus ook het ego is welkom. En dat is nou niet echt een negatieve benadering naar het ego toe! :wink:
Dat kan ook niet anders wanneer je dat oordeelsvrij en liefdevol doet. Door het ego te observeren, word je er bewust van en kan je ervan loskomen en hoef je je niet automatisch te laten leiden cq lijden door het ego. En daar gaat het vervolg inderdaad binnekort over.

groetjes Nico

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 79 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00