Naar aanleiding van een eerdere reactie van Visje ben ik flink aan het denken gezet.
De vraag die mij de afgelopen week het meest heeft beziggehouden was:
Hoe zit het nu met het begrip identiteit en Ego en Hogere Zelf?
Kun je zeggen dat identiteit en Ego hetzelfde is? Of is identiteit iets wat niet gekoppeld is aan het Ego?
Zeer complex, maar ik waag graag een poging. Willen jullie even met mij meedenken. Ik ben benieuwd hoe jullie kijk hierop is.
Ik wil graag jullie hulp bij het aanscherpen hiervan.
Op het eerste gezicht lijkt er wel wat voor te zeggen dat het Ego en identiteit hetzelfde is. Immers we hebben verschillende identiteiten. Je kan een identiteit/Ego hebben als politieagent, als voetbalcoach, als uitstekend klusjesman, als topdanser, een identiteit als hetero/homo, etc. Dit komt allemaal weer neer op zelfdefinities die onderdeel uitmaken van het Ego. Het Ego zou dan het zelfde zijn als de optelsom van alle identiteiten die iemand zich heeft aangemeten. Een identiteit heeft vaak ook te maken met sociale rollen die je (graag) vervult.
Deze visie houdt GEEN stand, wanneer we gaan kijken naar het verschijnsel dood en contact met een overledene.
Als we stellen dat we een Ego hebben en identiteit gelijkstellen aan het Ego, dan houdt het Ego en dus ook onze identiteit op te bestaan als we dood gaan. En ons lichaam is een lichaam wat we hebben, niet wat we ten diepste zijn, dus ons lichaam is een onderdeel van ons Ego.
Via contact met een overleden ziel, kunnen nabestaanden uit het contact met die overledene, en in mijn ogen dan met diens Hogere Zelf, vaak via een medium (of zoals we zien via Char), aan de identiteit van de overledene constateren (=identificeren) dat het daadwerkelijk om de desbetreffende persoon gaat.
Want regelmatig zeggen ze: “Dat is precies zoals hij was/kon zijn!”. Dan herkennen ze dus blijkbaar de overledene aan één of meerdere kenmerken van zijn identiteit. Dit werpt een interessant licht op dit geheel.
Dat zou betekenen dat identiteit als begrip Ego-overstijgend is en niet alleen maar gekoppeld kan zijn aan alleen ons EGO. Ergo: identiteit en Ego is niet exact hetzelfde. En dat zou wel passen bij de omschrijving die het woordenboek geeft over identiteit: “eenheid van wezen”.
Iemands identiteit zal in mijn visie dan ook in het Hogere Zelf, in datgene wat wij zijn, ons bewustzijn, opgeslagen worden. De identiteit kan zich blijkbaar zowel via het Ego manifesteren in het huidige aardse leven als voortbestaan na dit aardse leven via het Hogere Zelf omdat het onderdeel uitmaakt van ons bewustzijn. En ons bewustzijn kan uitstekend buiten ons Ego/ons lichaam functioneren
zie ook de bevindingen van Dr. Pim van Lommel bij BDE en zie ook de topic over BDE bij de rubriek Reïncarnatie.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
hartelijke groeten Nico