Lieve Karin,
Nee inderdaad: het gaat er ook niet om dat je je Ego moet laten verdwijnen of waar je van af moet. Mijns inziens gaat het erom dat je je bewust wordt van je eigen Ego (en het Ego van anderen) en dat je dan een keuze hebt om vanuit het Ego of vanuit je Hogere Zelf te reageren of om niet te reageren.
Ja, je eigen werkelijkheid is een illusie. Er is ook een boek over geschreven: "werkelijkheid is een illusie" door Emiel Ratelband. Wel interessant.
Karin:Maar mijn antwoord op de vraag: Zou ik zonder ego verder willen? Is: Nee absoluut niet.
Nico: Het Ego kan ook een functie hebben voor je. Wat voor functie heeft het ego voor jou, waardoor je niet zonder ego verder zou willen?
Karin: Voor mij is mijn ego niet iets negatiefs.
Nico: het is ook niet iets negatiefs, want dan geven we er een oordeel aan, maar het levert wel voordelen op om je wat vaker te onthechten van je ego.
Karin:Maar dit alles had ik niet kunnen doen zonder mijn ego.
Nico: zonder Ego is er ook geen transformatie mogelijk. Zonder Ego geen Hogere Zelf.
Karin:Ik zie het ego ook als DE drijfveer van het leven. Hier komt je motivatie vandaan om dingen beter te doen, beter te omschrijven en om de kennis die je hebt te delen met anderen.Wat anders zorgt ervoor dat jij je enthousiasme haalt uit het feit als iemand je geschreven tekst begrijpt of je geniet van een goede discussie. Voor mij is dat mijn ego.
Nico: Ja, je hebt het goed door. Dat is allemaal Ego: dingen BETER willen doen, BETER omschrijven. Maar Beter dan wie?
Karin:Ik denk dat "het" hem zit in het balans zijn van jezelf. Niet teveel ego en niet teveel gevoel/intuïtie, gewoon precies goed.
Nico: Dat ben ik met je eens! Balans is het waar het om draait inderdaad. Dat inzicht heb ik dan ook verwerkt in mijn subscript.
Mooi met jouw visie hierop. Aan de ene kant het EGO inderdaad en aan de andere kant gevoel/intuitie ofwel Hogere Zelf.
Het mooie is dat de balans te vinden is in het exacte midden van die weegschaal.
Het exacte midden is het meest interssante punt op de weegschaal: een soort "zeropoint" een "eenheidspunt"; daar is het EGo met het Hogere Zelf in balans, daar is er sprake van oordeelsvrij zijn, daar is geen positief noch een negatief oordeel, want die bevinden zich aan weerzijden aan de uiteinden van de weegschaal.
De Boeddhisten zouden dat middelpunt de Verlichting, het Nirvana noemen; gewoon ZIJN.
Namasté, liefdevolle groeten, Nico