Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 13:11:08

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 13-03-2008, 11:46:34 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-06-2007, 11:58:12
Berichten: 568
Locatie: Noord-brabant
Ik moet zeggen dat je het mooi hebt verwoord.
Maar ik moet toch iets zoeken om een discussie los te krijgen. Dus hier is het.

Citeer:
En dan zijn er nog de mensen die zeggen dat iedereen die spiritueel ´is´ een zwever is.



Dus in principe zijn wij hier (op aard) wel degelijk zweverig, en hebben hun gelijk.
En dat is de waarheid ^^

De waarheid die jij gecreëerd hebt, is dat de waarheid?
Wat is de waarheid als je alles anders moet zien. Misschien zijn wij wel zweverige typetjes die het verkeerd hebben ^^

_________________
So dark is my light,
My demons were so right to leave me here.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 13-03-2008, 18:01:15 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 16-02-2008, 22:02:08
Berichten: 213
Locatie: N-Brabant
Hangt er allemaal maar weer net vanaf hoe je het bekijkt he....
En dat is eigenlijk bij alles zo

_________________
An eye for eye only ends up making the whole world blind

If you cannot find peace within yourself, you will never find it anywhere else


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 13-03-2008, 18:22:46 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
KiRrRr schreef:
Hangt er allemaal maar weer net vanaf hoe je het bekijkt he....
En dat is eigenlijk bij alles zo


Ja dat is zo. Waarheden kunnen naast elkaar bestaan. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Je kunt denken: Ik zie het dus het is waarheid. Morpheus uit the matrix:

"What is real? How do you define real? If you are talking about what you can feel, smell, taste and see, then 'real' is simply electrical signals interpreted by your brain."

Je vormt dus de waarheid uit elektrische signalen die door je hersenen vertaald worden naar een waarheid. Dus het is bij voorbaad al subjectief. Het echt maar net hoe je er tegenaan kijkt. Elke gebeurtenis is objectief. Maar we ervaren elke gebeurtenis subjectief. Ik denk dat spiritualiteit ook inhoud om te zien dat heel de 3dwereld objectief is. Je hebt er helemaal geen klap aan iets aan de externe wereld (alles buiten je) te veranderen. De externe wereld is niet goed, slecht, groot, klein, lelijk of mooi. Als je de wereld slecht en lelijk vind is dat JOUW interpretatie en JOUW waarheid. Jij projecteert dat beeld naar buiten toe. Het is jouw verneukte wereld. Je kan dan naar hartelust de externe wereld veranderen maar dat is dwijlen met de kraan open als je van binnen niet veranderd.
Maar er is ook nog een diepere waarheid die ik weten op zielsniveau heb genoemd. Daar is niets subjectiefs aan en daar valt ook niet over te twisten, alleen al omdat dat niet in concepten is uit te drukken...

_________________
..:: Voormalig stefke ::..
Wake up, see the illusions and feel the beauty of the real world


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 13-03-2008, 18:44:58 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-06-2006, 18:11:00
Berichten: 71
Locatie: Hilversum
Stefke schreef:
Spiritualiteit is het doorbreken van illusionaire 3D-patronen en zo ruimte maken om het ´dieper-weten op zielsniveau´ binnen te laten sijpelen in je dagelijkse gedachten en handelingen


Eerlijk gezegt zegt dit mij al genoeg. Ik ben het met je eens dat je het ook op deze manier kunt verwoorden

_________________
De waarheid vind je alleen in jezelf


Laatst gewijzigd door celestine op 13-03-2008, 22:29:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 13-03-2008, 19:19:54 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Tja mijn bericht is eigenlijk terug te leiden tot
1. Wakker worden
2. Bewust-zijn

De rest heb ik er omheen geluld omdat ik niet tot de essentie kwam.

Dat is alles. Spiritualiteit is bewust-zijn. Dat gaf Raido in haar eerste bericht al aan.

Nieuwe vraag. Waar wordt een spiritueel iemand zich bewust van en wat gaat deze persoon bewust-zijn?

_________________
..:: Voormalig stefke ::..
Wake up, see the illusions and feel the beauty of the real world


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 13-03-2008, 22:28:42 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-06-2006, 18:11:00
Berichten: 71
Locatie: Hilversum
Volgens mij wordt je je bewust van het stukje God in je en ga je dat daardoor bewust(er) zijn

_________________
De waarheid vind je alleen in jezelf


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 13-03-2008, 23:20:56 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
celestine schreef:
Volgens mij wordt je je bewust van het stukje God in je en ga je dat daardoor bewust(er) zijn


He celestine,

Kan jij de zin nogmaals schrijven en dan de woorden 'het stukje God' vervangen door wat jij daar onder verstaat? God is namelijk voor iedereen anders. Hierbij dus een invuloefening :D

Volgens mij wordt je je bewust van (...) in je en ga je dat daardoor bewust(er) zijn

_________________
..:: Voormalig stefke ::..
Wake up, see the illusions and feel the beauty of the real world


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 14-03-2008, 10:11:07 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 02-03-2008, 17:39:02
Berichten: 117
Stefke schreef:
celestine schreef:
Volgens mij wordt je je bewust van het stukje God in je en ga je dat daardoor bewust(er) zijn




Volgens mij wordt je je bewust van het godelijke in je en ga je dat daardoor bewust(er) zijn


Dit is hem, voor mij althans. Ik geloof niet in een almachtige god. Dit is naar mijn mening een communicatie foutje wat is opgetreden toen men de eigenschappen van het vijfde element probeerde uit te leggen. Voor de beschrijving van het vijfde element, lees initiation into hermetics van Franz Bardon.

Spiritualiteit is nog steeds voor mij het leven. Aan alles zit een occulte verklaring, van het praten met mensen, het denken, het doen. Alles.

_________________
Test Teach Transform


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 14-03-2008, 11:23:02 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 16-02-2008, 22:02:08
Berichten: 213
Locatie: N-Brabant
Stefke schreef:
Dat is alles. Spiritualiteit is bewust-zijn.

Ben ik het helemaal mee eens....

Stefke schreef:
Nieuwe vraag. Waar wordt een spiritueel iemand zich bewust van?

Ik denk dat je je bewust wordt van jezelf, wie jij bent, wat je bent, wat je wilt, en hoe jij in verhouding staat tot de buitenwereld

Stefke schreef:
en wat gaat deze persoon bewust-zijn?

Jezelf dus

En hoe je deze zelf-bewustwording kunt bereiken is puur door bij dingen na te denken en daarover vragen te stellen aan jezelf

_________________
An eye for eye only ends up making the whole world blind

If you cannot find peace within yourself, you will never find it anywhere else


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 14-03-2008, 15:02:56 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 28-12-2005, 10:43:19
Berichten: 2370
Locatie: Noord-Holland
Ik ga nu letterlijk een stuk citeren uit een boek:

Spiritueel stamt af van het latijnse woord spiritus (geest): je ultieme aad, wie je echt bent. In de yogaleer wordt dit de atman genoemd. Volgens die leer is de spirituele geest voor iedereen hetzelfde. Hij heeft geen vorm, is onsterfelijk, bovenbewust en onvoorstelbaar hemels. Hij is hetzelfde in alle wezens en dingen. Hij is trancendentaal omdat hij buiten het beperkte lichaam en het beperkte bestand bestaat. Je ontdekt de geest op het moment van je verlichting.

Spiritualiteit is een uniek onderzoeksveld. Per slot van rekening is de kern van spiritualiteit dat het bove de materie uitstijgt en darom niet goed kan worden gevat of volledig worden uitgedrukt in woord en vorm.

Ik ben het er wel mee eens en sluit me dan ook aan bij Stefke dat spiritualiteit bewust zijn is.

_________________
Weglopen van de waarheid is weglopen van jezelf.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 14-03-2008, 18:03:49 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-06-2006, 18:11:00
Berichten: 71
Locatie: Hilversum
Stefke schreef:
He celestine,

Kan jij de zin nogmaals schrijven en dan de woorden 'het stukje God' vervangen door wat jij daar onder verstaat? God is namelijk voor iedereen anders. Hierbij dus een invuloefening :D

Volgens mij wordt je je bewust van (...) in je en ga je dat daardoor bewust(er) zijn


Tja, wat jij vraagt houdt in dat ik God beschrijf zoals ik het ervaar. Ik zal een poging doen:
God is voor mij de liefde die ik voel voor alles om mij heen, de rust die ik diep van binnen vind. Het is de vrede die uitstraald naar anderen die zich daar door prettiger gaan voelen.

Eigenlijk kan ik god niet in woorden vatten en vind ik bovenstaand maar een armzalige poging. De woorden die ik nodig heb om god te beschrijven kan ik eigenlijk alleen van hart tot hart overbrengen zonder de soort woorden die ik nu neer type

_________________
De waarheid vind je alleen in jezelf


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 20-03-2008, 22:38:47 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-06-2006, 11:48:56
Berichten: 1182
Locatie: Heerenveen
Ja.. Wat is spiritualiteit voor mij..

Op gevoelsmatig gebied is het een manier van leven geworden.. Ik leef naar het idee dat alles een verklaring heeft, en dat alles met een reden gebeurt. Maar niet dat het van bovenaf beslist word. Je maakt je eigen keuzes met de daarop volgende reacties.
Zelf ben ik meer bezig met de Wicca en dat is eigenlijk de beste beschrijving van spiritueel zijn voor mij. Het is niet zo dat ik de God en de Godin aanbid. Ik vereer ze wel tijdens de Sabbats en vraag hen om hulp daar waar nodig is. Maar verder ben ik verantwoordelijk voor alles wat ik doe.

Dit is wel moeilijk om uit te leggen..pfff.

Ik denk dat het bij mij toch ook wel terecht komt op Bewust Zijn.
Bewust Zijn van het bestaan, Bewust Zijn van je leven, Bewust Zijn van de dingen om je heen.

_________________
Past the point of no return, no going back now
Our passion play has now, at last, begun
Past all thought of right or wrong, one final question.
How long should we two wait, before we're one?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is spiritualiteit?
BerichtGeplaatst: 25-01-2009, 15:00:46 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2008, 13:02:15
Berichten: 67
Carnesîr schreef:
leuk onderwerp, Stefke.

Spiritueel; ik vind dat het woord op zich bij iedereen passen die er bewust mee bezig zijn.
Je hoeft geen gave te hebben om spiritueel te zijn.
Gewoon mensen die er interesse in hebben en er een beetje in gaan verdiepen, dan ben je al spiritueel bezig.


Mooi gezegd. :)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl