Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 00:25:35

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 30-07-2008, 22:31:27 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
houd iemand op dit forum zich bezig met kruiden die naast gastronomische voordelen ook bevordelijk zijn voor de vele kwalen die de mens kan overvallen? (hiermee bedoel ik niet de grote ziekten als je begrijpt wat ik bedoel, gewoon kwalen)

ben benieuwd naar jullie ervaringen

----------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: misschien is het een beter idee om hier gewoon een klein algemeen topicje over kruiden en hun toepassingen van te maken... ik keek even rond en zag dat er nog niet zoiets was...

post hier dus over alles wat ook maar een beetje met kruiden te maken heeft :P

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Laatst gewijzigd door truitje op 09-08-2008, 12:06:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 04-08-2008, 18:17:59 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 04-08-2008, 17:54:05
Berichten: 73
Locatie: Budel
Ik hou me veel bezig met kruiden , en zekers hun krachten.
Ook maak ik vaak haeling baden en haeling zakjes van kruiden.
Maar ook met welke kruiden ik huizen kan zuiveren enz...

_________________
blessed be,.....hathor......


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 08-08-2008, 21:41:41 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2006, 08:58:51
Berichten: 2131
Locatie: Bij Eeyore in zijn hutje
Dan weet je vast ook het een en het ander van salie af, of niet?

_________________
"One can't complain.I have my friends.Someone spoke to me only yesterday."

Eeyore


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 08-08-2008, 22:14:06 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Huishouden
Leg gedroogde bladeren tussen linnengoed om insecten te verjagen.
De bladeren kunnen worden verbrand op houtskool of ze kunnen worden gekookt in water om een kamer te desinfecteren. Salierook verdrijft diere- en kookluchtjes.


Cosmetisch
Gebruik het blad in gezichtsstoombaden en adstringerende reinigingslotion. Wrijf het blad op de tanden om ze witter te laten worden. Het blad is ook te gebruiken bij mondspoelingen. Door spoeling met sterke saliethee wordt (grijs) haar donkerder en steviger.

Medicinaal
Als geneeskruid gebruikt men de bladen en soms de bloeiende toppen. Vanaf mei tot juni (net voordat bloesems komen) worden de bladeren en/ of takken van Salie verzameld en langzaam gedroogd bij een temperatuur van 35 ° C om de beste smaak te behouden en mufheid te voorkomen.

Zaad van scharlei kan als aftreksel in oogwater gebruikt worden. Bier van de scharlei was ooit beroemd vanwege zijn bedwelmende eigenschappen. Van de vele saliesoorten worden rode en groene salie medicinaal het meest gebruikt.

Salie heeft een sterke antibiotische werking (anti-bacterieel en anti-schimmel). Waterige en alcoholische aftreksels van de bladen worden voor spoelingen en gorgelen gebruikt bij mond-, tandvlees-, kaak- en amandelontstekingen. Een paar druppels vluchtige olie in zout water vormen een goed spoelmiddel voor (geïnfecteerde) wonden en zweren. De thee van salie helpt tegen bloedend tandvlees en keelpijn. Salie zit ook in vele kruidentandpasta's.

Recept voor Gorgelwater
1 theelepel bladeren met ¼ l. water overgieten.
20 minuten laten trekken.
filtreren.

bron: een van mijn favo websites over kruiden http://www.natuurlijkerwijs.com/

sali is voor veel andere dingen te gebruiken... deze toepassingsmogelijkheden zijn echter al eeuwen bekend en beproefd...

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 09-08-2008, 12:03:29 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 04-08-2008, 17:54:05
Berichten: 73
Locatie: Budel
hahaha Sali , ja dat is iets wat ik standaart in huis heb.
Heerlijk om eens alles goed te zuiveren.
Maar vergeet na het zuiveren niet om alles weer te vullen met liefde anders is bv de ruimte leeg en kan er weer van alles in gaan zitten.
Salie is een kruid dat vooral bij het sjamanisme erg veel gebruikt wordt.

Wat dacht je bv van lavendel , heerlijke geur om te ontspannen maar heeft ook ze werking dat het menstuatie kan opwekken
er zijn zoveel kruiden met 'zo mooie werking en het is zo jammer dat de meeste het zien als onkruid.
terwijl wij zomaar alles krijgen van moederaarde

_________________
blessed be,.....hathor......


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 09-08-2008, 12:08:05 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
salie is trouwens ook erg lekker in gerechten waarbij er gebruik wordt gemaakt van milde smaken zoals bijvoorbeeld pasta met roomsaus of visgerechten!!

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 09-08-2008, 22:44:55 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2006, 08:58:51
Berichten: 2131
Locatie: Bij Eeyore in zijn hutje
hathorheksje schreef:
hahaha Sali , ja dat is iets wat ik standaart in huis heb.
Heerlijk om eens alles goed te zuiveren.
Maar vergeet na het zuiveren niet om alles weer te vullen met liefde anders is bv de ruimte leeg en kan er weer van alles in gaan zitten.
Salie is een kruid dat vooral bij het sjamanisme erg veel gebruikt wordt.

Wat dacht je bv van lavendel , heerlijke geur om te ontspannen maar heeft ook ze werking dat het menstuatie kan opwekken
er zijn zoveel kruiden met 'zo mooie werking en het is zo jammer dat de meeste het zien als onkruid.
terwijl wij zomaar alles krijgen van moederaarde


Ja ik moet nog steeds salie aanschaffen, maar ik weet maar half hoe of wat, marcel heeft me wel al het een en het ander verteld, maar toch :p.. want bij osn hebben ze gemalen salie, gesneden salie en witte salie (losse bladeren in zakje of tot een rolletje gebonden in een zakje)..

En lavendel is heerlijk, maar wanneer steek je dat aan dan? als het gedroogt is of zo?

_________________
"One can't complain.I have my friends.Someone spoke to me only yesterday."

Eeyore


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 07-11-2008, 15:29:26 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik heb het wel eens eerder vermeld, maar ik studeer natuurgeneeskunde. Daaronder valt dus ook fytotherapie (= kruidengeneeskunde). Momenteel behoor ik het vierde jaar te doen, en ik moet zeggen dat de fytotherapie erg boeiend kan zijn. In de praktijk doe ik er echter nog niet zo erg veel mee.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 10-11-2008, 09:58:59 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Lijnzaad + kamille:
Trouwens, ik heb wel eens iets voorgeschreven, bij een jongedame die, als ik het me goed herinner, een ontstekingkje had ergens in de darmen. Ik weet het niet precies meer, maar eten was voor haar dus ook niet zo´n geweldige bezigheid op dat moment. Ik zei dat een combinatie van lijnzaad met kamille verzachten en ontkrampend werkt, een beschermlaagje aanlegt en de spijsbrij makkelijker door de darmen laat gaan.

Dit wil niet zeggen dat iedereen nu aan de lijnzaad en kamille moet!!!



Kleefkruid:
Kleefkruid staat bekend om zijn heilzamen werking voor de huid. Ik gebruik het in de vorm van een natuurlijke zalf met een snufje etherische olie van pachouli (tegen jeuk) bij psoriasis, roos, huidallergieën e.d. Doorgaans pakt het de oorzaak niet aan, maar helpen doet het zeker!

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: geneeskrachtige kruiden
BerichtGeplaatst: 14-11-2008, 19:50:08 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2006, 08:58:51
Berichten: 2131
Locatie: Bij Eeyore in zijn hutje
Vyumae schreef:
Kleefkruid:
Kleefkruid staat bekend om zijn heilzamen werking voor de huid. Ik gebruik het in de vorm van een natuurlijke zalf met een snufje etherische olie van pachouli (tegen jeuk) bij psoriasis, roos, huidallergieën e.d. Doorgaans pakt het de oorzaak niet aan, maar helpen doet het zeker!


Grappig, ik wist niet dat kleefkruid ook heilzaam was op bepaalde gebieden.. Ik vond het altijd heel leuk om daarmee te spelen en het op iemand zen rug te hangen :P maar goed om te weten.

_________________
"One can't complain.I have my friends.Someone spoke to me only yesterday."

Eeyore


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl