Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:48:36

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Transformatie van het Ego
BerichtGeplaatst: 25-03-2008, 12:09:20 
Kabouter
Kabouter

Les yeux sont les fenêtres de l'âme.
---> Georges Rodenbach

de ogen zijn de ramen van de ziel. :wink:

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 25-03-2008, 16:51:33 
Reus
Reus

Emoties zijn de stem van de ziel.

groetjes Nico.

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 26-03-2008, 17:11:40 
Elf
Elf

Esha schreef:
ik ken die zin alleen als: ogen zijn de spiegel van je ziel..? :mrgreen:

Ogen zijn de spiegel van je bewustzijn!

Hoe jij de wereld ziet is helemaal afhankelijk van je bewustzijn
--> Hoe je naar de wereld kijkt is een afspiegeling van je bewustzijn dus

BerichtGeplaatst: 29-08-2008, 11:38:52 
Reus
Reus

Ik hoorde laatst een cliënt van mij zeggen dat perfectie niet bestaat.
Hij zei: “Niemand is perfect, alleen de natuur is perfect.”
Ik zei dat hij ook deel uitmaakt van diezelfde natuur!
Met zijn uitspraak sprak hij zichzelf eigenlijk tegen.

Mijn visie is dat perfectie juist wel bestaat.
De uitspraak: ‘Niemand is perfect” is een oordeel en daarmee afkomstig van het ego.
Het ego is nooit tevreden. Het ego heeft moeite met acceptatie van wat is en komt dan tot het onjuiste beeld dat niets of niemand perfect is of dat jij zelf niet perfect bent.
Jij bent perfect; jij bent goed zoals je bent, alleen jouw ego vindt van niet!
Jouw ego heeft altijd wel wat te zeuren of op te merken, dit moet beter, dat moet meer, etc. Op deze manier blijven mensen werken en sleutelen aan een persoon die ze zelf niet zijn. Mensen gaan dan op zoek naar wat ze missen of graag willen hebben of verkrijgen.
Maar zoeken is het probleem. Zoeken is een uiting van weerstand, van verzet; verzet tegen dat wat er NU is en wat er zich nu aandient. Het zoeken is echter van groot belang: NIET omdat mensen zullen vinden wat ze zochten, maar om de absurditeit van het zoeken uiteindelijk te doorzien. Zolang mensen dit inzicht niet opgedaan hebben, blijven mensen zoeken.
Het zoeken veronderstelt dat er iets mis zou zijn met het NU, met jezelf.
Maar d’r is niks mis met jezelf, dat is slechts wat je ego je probeert wijs te maken. Het ego kan dan allerlei pogingen doen om veiligheid, tevredenheid, perfectie, vervulling en compleetheid te vinden, maar zal hier nooit in slagen. Het vermeende tekort aan deze dingen is een illusie die het ego; het denken, zelf gecreëerd heeft. Alle problemen, drama's en verwarring spelen zich af in het denken en nergens anders. Keer terug naar jezelf en “zie” dat je niet het denken BENT. Maar zie in dat wat je daadwerkelijk bent, perfect is.
Namasté, groeten Nico

BerichtGeplaatst: 29-08-2008, 13:47:59 
Elf
Elf

Ik voel dat dit waarheid is, maar het is mijn realiteit NOG niet nico

BerichtGeplaatst: 30-08-2008, 01:30:56 
Elf
Elf

de transformatie van de egodenkgeest naar de denkgeest van de 'heilige geest' is een zeer lang en moeilijk proces. zeker omdat de mensheid al eeuwen in de egodenkgeest zit is het moeilijk die vergissing ongedaan te maken. niet onmogelijk echter. het vergt alleen veel inzet en doorzettingsvermogen.

de vruchten van het werk zijn echter zeeeer zoet.

als je er een tijdje mee bezig bent herken je steeds vaker wat het ego nou doet en wat het je laat denken. ikzelf vind het erg grappig als ik iets doe of reageer en dat ik dan net wat later besef: he, dat was mijn ego. dat vind ik leuk, om het te kunnen zien.

greetingzzz

BerichtGeplaatst: 30-08-2008, 14:37:56 
Kabouter
Kabouter

Hi there,
'je bent perfect' sluit aan bij vele filosofen en het geloof. alles wat god geschapen heeft heet perfect te zijn. zie ook plato: god schiep het perfecte paard, en alle andere paarden zijn daar een afgeleide van.. maar of ik als mens nou perfect ben.. dat staat iets te ver van mij af.. door keuzes te maken, goede en slechte (minder goede) ontwikkel je je. daardoor wordt je misschien wijzer, en wellicht beter?? maar perfect is toch long way to go, onafhankelijk van m'n ego.

Citeer:
nico: alle drama etc. speelt zich af in het denken... zie dat je niet het denken bent

8) mooi om hier even descartes aan te halen: ik denk dus ik besta (je pense donc je suis, cognito ergo sum) het denken en het bestaan zijn idd. niet hetzelfde. maar ratio/denken en ego ook niet.. moet mezelf nog eens herbezinnen op wat het ego wel precies is.. hoor graag jullie reactie vooruit..
vr.gr.
visje

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 02-09-2008, 09:19:36 
Reus
Reus

Hey stev,

Dat je voelt dat dit voor jou waarheid is, is al een mooi begin. Dat het je realiteit nog niet helemaal is, geeft aan dat je er wel mee bezig bent en dat is beter dan te zeggen dat dit je realiteit helemaal nog niet is. :lol:
Breng je eigen subscript in praktijk zodat je die woorden kan gaan ervaren. :wink:

@ teun:
De transformatie van egodenkgeest (afgescheidenheidsdenken zou je ook kunnen zeggen) naar denkgeest van de "heilige geest" (ik ben meer geneigd om dit "Eenheidsdenken" of non-dualistisch denken te noemen) kan inderdaad een lang en moeilijk proces zijn.
De lengte en de moeilijkheid van dat transformatieproces is m.i. rechtevenredig met de weerstand van het ego en omgekeerd evenredig met de snelheid waarmee je tot bepaalde inzichten komt.
Hoe langzamer het gaat voor je tot bepaalde inzichten komt en hoe meer weerstand het ego opwerpt, deste langer en moeilijker zal het transformatieproces verlopen.
Het is net hoe moeilijk jouw ego het jou zelf maakt.
Maar ieders transformatieproces is uniek en precies goed voor die persoon. Een langer en moeilijker transformatieproces zegt niets over de kwaliteit daarvan. Daar hoeven we geen oordeel over te geven. Volg gewoon je eigen proces.

En inderdaad uiteindelijk zijn de vruchten van het transformatiewerk zeker zoet.

Citeer:
als je er een tijdje mee bezig bent herken je steeds vaker wat het ego nou doet en wat het je laat denken. ikzelf vind het erg grappig als ik iets doe of reageer en dat ik dan net wat later besef: he, dat was mijn ego. dat vind ik leuk, om het te kunnen zien.

Ja, je bewustworden/bewustzijn van je ego door het te observeren heeft inderdaad de voordelen die je hierboven noemt. Op het moment dat je je ego waarneemt en er dan van bewust bent, dan is de identificatie met het ego al niet meer totaal en dan heb je de keuze om je d'r van te onthechten of niet. Letterlijk en figuurlijk Verlichting of Ver-lichting. :wink:

Namasté, groeten Nico

BerichtGeplaatst: 02-09-2008, 09:57:02 
Reus
Reus

Hey Ben,

Het is wat ik hierboven al geschreven heb; zolang mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld perfectie, zullen ze het (waarschijnlijk) niet vinden en dan is het inderdaad Ben: "a long way to go. " But it doesn't have to be that way. Dat is zeker niet nodig.
Immers; "de zoeker is het gezochte zelf!" Ook jij bent perfect als mens, Ben!
Niet bedoeld als oordeel, maar goed zoals jij bent. Alleen jouw ego vindt van niet; die maakt jou steeds wijs dat jij "er" nog (lang) niet bent. Dat heeft alles te maken met weerstand. En weerstand kan zich op vele manieren uiten; onder andere in ontkenning en niet-accepteren. Het ego vertelt dat het altijd weer "beter en wijzer" kan of moet.
Je ontwikkelt inderdaad door keuzes te maken. Het ZIJN keuzen niets meer en niets minder dan dat, maar zoals een goed ego betaamt wordt daar meteen een oordeel aan vastgeplakt in de zin van een goede keuze of een slechte.
Kortom: Het heeft alles met inzicht te maken en het inzicht maakt het een "short way to run!"

Citeer:
mooi om hier even descartes aan te halen
ik denk dus ik besta (je pense donc je suis, cognito ergo sum) het denken en het bestaan zijn idd. niet hetzelfde. maar ratio/denken en ego ook niet..

Ben het met je eens. Descartes gaat hier volgens mij wat te kort door de bocht.
Het denken is niet synoniem aan het ego, wel als het gaat om niet-oordeelsvrij denken en afgescheidenheidsdenken, want daar is het ego goed in. Het ego is voor mij het niet ware zelf. Eerdere omschrijvingen zijn al aan bod gekomen in eerdere postings. Check-it out.

Namasté, groetjes Nico

BerichtGeplaatst: 02-09-2008, 09:57:50 
Elf
Elf

nico schreef:
Ik hoorde laatst een cliënt van mij zeggen dat perfectie niet bestaat.
Maar zoeken is het probleem. Zoeken is een uiting van weerstand, van verzet; verzet tegen dat wat er NU is en wat er zich nu aandient. Het zoeken is echter van groot belang: NIET omdat mensen zullen vinden wat ze zochten, maar om de absurditeit van het zoeken uiteindelijk te doorzien. Zolang mensen dit inzicht niet opgedaan hebben, blijven mensen zoeken.

Ik ben het eens een keertje niet met je eens nico. Het zoeken is niet absurd, want je zoekt omdat je ego jou in een positie heeft geplaatst die niet goed voor je is. Het gevoel van zoeken is een teken van groei. Je hebt inzicht gekregen dat de situatie waarin je nu verkeerd niet goed voor je is. Een simpel en "persoonlijk" voorbeeld: Vanuit mijn opvoeding, tv c.q maatschappij heb ik geleerd te denken en te leven als een hetero. Het klopte niet en het was helemaal niet perfect zoals het hoorde te zijn. Ik werd zelfs depressief omdat ik mijn hart niet vond. Pas toen ik !!eindelijk!! ging zoeken naar wie ik werkelijk ben ontdekte ik wie ik was. Dit is absoluut geen uitting van mijn ego omdat mijn ego juist wilde dat ik hetero bleef (veiligheid, acceptatie etc)

Wanneer je jouw woord van "zoeken" vervangt met "vluchten" dan ben ik het wel met je eens. Want vluchten voor de werkelijkheid leidt tot een cirkel, waarbij je volledig stil staat en de perfectie van het nu over het hoofd ziet. Je moet uit die cirkel gaan stappen dat kan pas als je accepteert en loslaat.

liefs,
miracle

BerichtGeplaatst: 03-09-2008, 00:01:37 
Elf
Elf

nico zei: ' Maar ieders transformatieproces is uniek en precies goed voor die persoon. Een langer en moeilijker transformatieproces zegt niets over de kwaliteit daarvan. Daar hoeven we geen oordeel over te geven. Volg gewoon je eigen proces.'

ik neem aan dat dat een 'observatie' is en geen 'verwijt' dat ik iets zou impliceren van oordelen oid. ;)

BerichtGeplaatst: 03-09-2008, 00:02:03 
Elf
Elf

ik ben het trouwens met je eens hoor :p

BerichtGeplaatst: 03-09-2008, 13:50:54 
Reus
Reus

Klopt Gert-Jan! Als we oordeelsvrij gaan kijken naar “zoeken”dan hoeven we daar niet meteen een oordeel over te geven inderdaad als zijnde goed, slecht of absurd, want zoeken kan ook verschillende voordelen hebben. Het punt wat ik wil maken is dat wanneer het zoeken gebeurt vanuit het Ego, vanuit een veronderstelling dat je “er” nog (lang) niet bent, dat dan het zoeken weinig resultaat oplevert, omdat de kans zeer klein is dat je vindt wat je zoekt. Dat maakt het dan wat absurd, omdat je dan vaak weer bij af bent. Trouwens kan een zoektocht of een pad je dichterbij brengen bij wie je al bent? :roll:
Wellicht moeten we hier een onderscheid maken tussen zoeken vanuit het ego en zoeken vanuit het Ware Zelf. Zoeken vanuit het ego leidt m.i. alleen maar naar groei van het ego, terwijl zoeken vanuit het Ware Zelf kan leiden tot zielsgroei/spirituele groei.

Citeer:
“het klopte niet en het was helemaal niet perfect zoals het hoorde te zijn.”

Ik blijf bij mijn visie dat alles, iedereen en elke situatie perfect is zoals het is (dat is de goddelijke natuur van het hele universum). Maar nogmaals: het ego vindt regelmatig van niet! Ook hoe rot een situatie voor iemand ook is, de situatie IS zoals het IS;dwz neutraal/oordeelsvrij. Het ego gaat er vaak een oordeel over geven dat het niet perfect is en niet zoals het is of zou moeten zijn.

Ter illustratie het volgende verhaal:
“Een boer woont in een arm dorpje. Hij wordt door iedereen beschouwd als rijk, want hij heeft een paard dat hij gebruikt om mee te ploegen. Op een dag gaat het paard ervandoor. Zijn buurman heeft meteen een oordeel klaar en vindt het vreselijk. De boer zegt slechts: “Wat is pech en wat is geluk?” Een paar dagen later komt het paard terug. Het brengt ook nog een wild paard met zich mee. Zijn buurman heeft meteen weer een oordeel klaar en vindt dat de boer veel geluk heeft gehad. De boer antwoordt slechts:”wat is pech en wat is geluk?”
De volgende dag probeert de zoon van de boer op het wilde paard te rijden. Het paard werpt hem af en de zoon breekt zijn been. De buurman komt meteen met zijn oordeel en vindt het allemaal verschrikkelijk. De boer blijft oordeelsvrij en zegt slechts: “wat is pech en wat is geluk?” Een week later komen militairen naar het dorp om jonge mannen te rekruteren voor de verplichte dienst. De zoon van de boer willen ze niet hebben vanwege zijn gebroken been. Zijn buurman kwam meteen weer met het oordeel dat de boer toch wel geluk heeft gehad. De boer antwoordt slechts: “wat is geluk en wat is pech?”
Moraal van het verhaal: Wij beschikken niet over het “totale” inzicht om een goed oordeel over een situatie te geven. (daarom heeft oordelen o.a. ook zo weinig zin).
En vaak levert dit op dat we in een later stadium alsnog een gegeven oordeel mogen bijstellen.

Terug naar jou, Gert-jan.
Voor jou WAS je eigen situatie zoals het WAS, niet goed en niet slecht. Ik ga er in mijn visie vanuit ga dat jouw ziel er zelfs voor gekozen kan hebben om DIT in dit leven te ervaren en deze groei te beleven. ECHTER: in je verleden speelde jouw ego nog een grote rol. Jouw ego ging zich heftig verzetten tegen jouw homosexuele gevoelens. En verzet, wat alles te maken heeft met niet-accepteren, kan zich op vele verschillende manieren uiten, zoals zich dat bij jou in een depressie uitte. Allemaal ego aan het werk.

Wat er daarna gebeurde is in mijn visie de tussenkomst van je Ware Zelf wat een enorme verandering en groei in gang heeft gezet. Je kan je afvragen of het zoeken de verdienste van het geheim van jouw succes is geweest of eerder het resultaat was van inzicht, liefde naar je zelf en acceptatie (wat inderdaad “absoluut geen uiting van je ego” is). Wellicht kon je “toen pas !!Eindelijk!!” datgene accepteren wat er altijd al aan gevoelens geweest was en waar je waarschijnlijk niet naar op zoek hoefde, maar (vrijwel) meteen vond omdat het er altijd was geweest en altijd al op die plek in je hart had gezeten, maar waar je niet bij kon of zelfs niet bij 'mocht'! wat voor het letterlijk en figuurlijk ontwikkelen cq ONT-WIKKELEN van jezelf heeft gezorgd.

Tenslotte: Vanuit mijn werk als therapeut in de psychiatrie kan ik ook nog op een andere manier kijken naar jouw persoonlijke proces: het vertoont de kenmerken van een rouwproces, met onder andere ontkenning, boosheid, verdriet (in de vorm van een depressie) herbezinning en met acceptatie en loslaten als laatste fasen, iets waar je zelf ook terecht over schrijft. Wellicht is dat ook voor jou herkenbaar.

Namasté, liefdevolle groeten Nico

BerichtGeplaatst: 03-09-2008, 14:00:20 
Reus
Reus

Hey waterman uit veghel,

Ja, ieders transformatieproces is uniek, omdat ieder persoon uniek is.
haha, ja ik snap wat je bedoelt. Zo zie je maar hoe ontzettend moeilijk het is om oordeelsvrij te zijn/leven, om maar eens een oordeel daarover te geven. :wink: :lol:
Het scheelt in ieder geval wel een stuk als je je bewust bent van je oordelen en dat je oordeelt en dat je DAAR weer oordeelsvrij naar kan kijken. :wink:
:wave:

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 03-09-2008, 19:23:52 
Elf
Elf

heeft je aanhef nog een bepaalde reden? :p

anders zeg maar gewoon teun hoor ;)

goede reply trouwens. we zijn het eens. :p

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00