Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:59:15

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Transformatie van het Ego
BerichtGeplaatst: 04-09-2008, 12:32:07 
Reus
Reus

Hey Teun,

Bedankt voor je compliment. :wink:
Zomaar een vraagje, nu we het er toch over hebben: hoe doe jij dat: "transformatie van jouw ego" :?:

groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 04-09-2008, 20:32:23 
Elf
Elf

daar vraag je me wat.

ik denk dat het echt gaat om observeren. je reacties en emoties bij een bepaalde situatie (welke dan ook) oberserveren. zodra je kunt zien dat het je ego is dat reageert kun je er voor kiezen niet met die reactie mee te gaan. zo ook het observeren van de oordelen die je maakt (en dat zijn er gruwelijk veel) en te proberen dat te verminderen.

verder is het voor mij ook belangrijk om goed bij mezelf te rade te gaan waar mijn reacties en of emoties vandaan komen. of ik niet ergens nog schuldig over voel of mezelf veroordeel. zelfkennis en proberen zo dicht mogelijk bij mezelf te komen en zoveel mogelijk van mezelf te zien is voor mij belangrijk. En ook daar kun je observeren of het 'echt' is of dat het ego zich op slinkse wijze weer tentoon spreidt.

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. het is zo op papier gezet. in de praktijk kost het veel werk en inzet.

groeten

BerichtGeplaatst: 08-09-2008, 13:53:35 
Reus
Reus

Ik kamme wel vinden in wat jij schrijft, Teun.
ja, observeren is een basisvaardigheid. Als dat overgeslagen wordt, dan kan je je niet bewust worden van je gedachten, gevoelens en gedrag en je Ego. En waar je niet van bewust bent, dat kan je niet veranderen, wat er wellicht weer toe leidt dat je in je ouwe patroon/valkuil stapt.
Observeren maakt dat je je meer bewust kan worden van bovenstaande, waarmee je je kan onthechten van je ego bijvoorbeeld. Het voordeel van het observeren is dat je dan een keuze kan maken om wel of niet vanuit je ego te reageren. Ditzelfde geldt voor het oordelen inderdaad.
Over proberen: proberen houdt nog iets van verzet of weerstand in. Waarom zou je iets proberen als je het ook "gewoon" kan/gaat doen?

Citeer:
verder is het voor mij ook belangrijk om goed bij mezelf te rade te gaan waar mijn reacties en of emoties vandaan komen.

maw door weer te observeren. :wink:

Citeer:
het is zo op papier gezet. in de praktijk kost het veel werk en inzet
.
Het is soms idd makkelijker gezegd dan gedaan. :wink: :lol:
Als het je vandaag gelukt is, is dat vaak nog geen garantie dat het (over)morgen ook lukt.
In hoeverre speelt acceptatie voor jou een rol bij het transformeren van je ego?

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 08-09-2008, 23:09:46 
Elf
Elf

Citeer:
Over proberen: proberen houdt nog iets van verzet of weerstand in. Waarom zou je iets proberen als je het ook "gewoon" kan/gaat doen?

het is ook een kwestie van doen, maar soms (vaak eigenlijk) is het ego zo sluw dat je het niet ziet en dus denkt vanuit je zelf te reageren. vandaar dat ik proberen zei, maw ik DOE mijn best ;)

Citeer:
In hoeverre speelt acceptatie voor jou een rol bij het transformeren van je ego?

een hele grote. het is te vaak zo dat bijv. een situatie voorkomt (wat negatief op je overkomt) waar je niks aan kan doen. Dan kun je je druk maken, en meegaan in de negativiteit, of je accepteert het zoals het is. voor mij geeft dat vaak rust, een situatie accepteren (geld ook voor bijv. een negatieve reactie). verder is het goed je te realiseren dat je de situatie niet BENT. dus dat je je niet met de situatie identificeerd, maar het accepteert en van daar uit verder gaat.

greetingzzz

BerichtGeplaatst: 09-09-2008, 11:54:08 
Reus
Reus

Je schreef:
Citeer:
het is te vaak zo dat bijv. een situatie voorkomt (wat negatief op je overkomt)
Een situatie "an sich" is neutraal en niet positief of negatief. Dat is het oordeel wat het ego d'r graag van maakt.

Je schreef:
Citeer:
Dan kun je je druk maken, en meegaan in de negativiteit

Ja, wat jij eigenlijk hier beschrijft, zijn uitingsvormen van verzet van het ego. Het verzet kan zich op vele verschillende manieren uiten: oa ook in boos worden, schelden, kankeren op de situatie of op anderen, alcohol gaan drinken, drugs gebruiken etc.
En dat verzet heeft alles te maken met niet-accepteren. En niet-accepteren heeft inderdaad nadelen.
Jij benoemt oa. de voordelen die accepteren heeft voor je:"voor mij geeft dat vaak rust, een situatie accepteren (geld ook voor bijv. een negatieve reactie). "

Citeer:
verder is het goed je te realiseren dat je de situatie niet BENT. dus dat je je niet met de situatie identificeerd, maar het accepteert en van daar uit verder gaat.

Helemaal mee eens! Je HEBT hooguit een situatie, maar je BENT het niet. Dit geldt ook voor je ego. De kunst is dan idd om je niet te identificeren met datgene wat je ego je wijs wil maken.

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 09-09-2008, 17:41:33 
Elf
Elf

Citeer:
Een situatie "an sich" is neutraal en niet positief of negatief. Dat is het oordeel wat het ego d'r graag van maakt.

dat klopt. dat is ook wat ik bedoelde met:

Citeer:
het is te vaak zo dat bijv. een situatie voorkomt (wat negatief op je overkomt)

wellicht dat het al in de vorige pagina's staat hoor, maar wat is jou fascinatie voor het ego?

greetingzzz

BerichtGeplaatst: 11-09-2008, 12:46:21 
Reus
Reus

Hm, volgens mij is dit nog niet eerder aan de orde geweest. Leuke vraag trouwens.
Mijn fascinatie voor het ego is het hele fenomeen ego.
Hoe dit ego als een sage/sprookje/mythe/ een eigen leven cq jouw leven is gaan leiden al die jaren als een soort sinterklaasverhaal waar je als kind/mens al die jaren in hebt geloofd, maar wat allemaal een illusie blijkt te zijn. Immers je hebt een Ego, je bent het niet. Dit inzicht zorgde voor een andere fascinatie; die van het observeren van het eigen ego, maar het fascineert me ook om dat van/bij anderen te observeren en om daarmee bewust te worden en te zien hoe vernuftig/slim/sluw het ego kan zijn om die illusie vooral in stand te houden (afweermechanismen,verzet). Een andere fascinatie die hieruit voort vloeide, is de fascinatie van het onthechten van het ego.

groeten Nico.

BerichtGeplaatst: 11-09-2008, 19:07:47 
Elf
Elf

grappig, ik vind je verhaal heel herkenbaar. bij mij is het net zo ;)

BerichtGeplaatst: 13-09-2008, 22:06:34 
Kabouter
Kabouter

Ha die Nico,
lees net even het stukje over de fascinatie, waarin je schrijft dat na het bewust zijn van het ego de onthechting aan de orde is.. ik vraag me daarbij af of je nou bedoelt dat iemand door zich te onhechten van het ego door kan leven met een afnemend bewustzijn van het ego: het is immers onthecht??? zelf heb ik tot nu toe het gevoel dat het minder worden van het ego juist samenhangt met het bewustzijn daarvan..

hoor van je,
vr.gr.
Ben

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 17-09-2008, 15:31:40 
Reus
Reus

Hey ben,

Dat laatste inderdaad!
Er is een boeddhistische spreuk die zegt dat je pas iets kan veranderen als je d'r van bewust bent. Ditzelfde geldt ook voor het transformeren/onthechten van je ego.
Zolang je je niet bewust bent van je ego, kan je het nog niet veranderen.
Als je d'r van bewust bent, kan je het veranderen en kan de frequentie en de intensiteit van je ego afnemen.

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 18-09-2008, 23:03:41 
Kabouter
Kabouter

hi nico,

ben het in principe met je eens, al zou ik liever willen zeggen dat in de loop van de tijd het bewustzijn zo sterk wordt dat de intensiteit en de frequentie van het ego naar achter wordt gedrukt, waardoor dit dan inderdaad afneemt. sorry, even net die nuance.. je suggereert nl dat ego onthecht en wegraakt, maar dat kan alleen door verhevigd bewustzijn. (in mijn visie dan)

:wave:

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 23-09-2008, 10:24:15 
Elf
Elf

ik zou zeggen dat als verhevigd bewustzijn bekent dat je steeds vaker je ego observeert, en er niet meer voor kiest (om vanuit de egodenkgeest te reageren op anderen en/of jezelf) dat je dan praktisch bezig bent het ego te doen oplossen. het gaat erom hoe je er in de praktijk mee omgaat. maar het is altijd oppassen geblazen met het ego. wanneer je namelijk je spirituele zoektocht of je bewustzijn ziet als ik ben beter dan diegene die minder bewust is dan is dat weer vanuit het ego etc.. verder vind ik het soms moeilijk om als ik voor een keuze sta iets te doen (heel praktisch hoor, ik had het met tai chi. ik wilde het eigenlijk gaan doen maar iets hield me tegen.) om te zien of het een legitiem gevoel is wat je zou moeten volgen of dat het het ego is dat ergens nog een angst bij me had zitten.

ik kwam er niet uit of ik nou mijn gevoel moest volgen, of dat dat gevoel door het ego kwam wat mij niet verder in mijn spirituele ontwikkeling wilde hebben.
daar heb ik toen een tarotkaart op getrokken, en toen was het meteen duidelijk dat het een angst was van het ego, en ben ik begonnen met tai chi. (wat me erg goed beviel trouwens :) )

BerichtGeplaatst: 23-09-2008, 11:14:12 
Reus
Reus

Hey Ben,
Ik denk dat wij in grote lijn hetzelfde bedoelen. Doordat je bewustzijn toeneemt zal idd de frequentie en intensiteit van het ego (alsmede het reageren vanuit het ego) afnemen!.

Citeer:
“naar achteren gedrukt worden”:
dit klinkt als een strijd en als weerstand/verzet alsof het ego er niet “mag” zijn en weggedrukt moet worden. Daar ben ik het niet mee eens. Verzet gaat gepaard met niet-accepteren, (ego aan het werk) en dat komt de transformatie van het ego niet ten goede; dat brengt alleen maar meer ego met zich mee. Immers zonder acceptatie geen verandering. Het gaat erom om het ego oordeelsvrij te observeren, te accepteren en van daaruit te transformeren.

groet nico

BerichtGeplaatst: 23-09-2008, 11:29:41 
Reus
Reus

Hey Teun,

Kamme wel vinden in wat je schrijft. Ik ben geneigd om eerder te spreken van verhoogd bewustzijn dan verhevigd bewustzijn. Maar goed what’s in a word.
Haha, ja het is altijd oppassen geblazen met het ego idd, zeker wat je schrijft idd wanneer je je ziet als “beter” of “bewuster” dan een ander.
Waar het hier eigenlijk om gaat, is dat men moet oppassen dat er geen “spiritueel-ego” ontstaat! :roll: :wink:
Wat je kan helpen is om vanuit een accepterende houding oordeelsvrij te observeren: de situatie, jezelf en de ander.

Interessant wat je vertelt over de keuze die je gemaakt hebt tav tai chi.
Sinds ruim een jaar doe ik ook aan tai chi tao en tai chi chuan en dat bevalt mij ook uitstekend. (y)

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 23-09-2008, 22:07:10 
Nimf
Nimf

Hey Nico!

Ik ben nu het boek "Een nieuwe aarde aan het lezen van Eckhart Tolle. Dit gaat voor een groot deel over het
herkennen en losmaken van het ego. Ik vind dit hele interessante materie, en ben mezelf goed aan het observeren en herken steeds vaker dingen die voortkomen uit ego. Telkens als je het ego herkent wordt het zwakker. Ik wil echt werken aan mijn ego maar vind dit toch ook wel best moeilijk.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00