Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:39:36

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: September 2008: Visje
BerichtGeplaatst: 14-09-2008, 11:57:01 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Deze maand is Visje geinterviewd. Veel plezier met lezen!

---

Om te beginnen: Dreamerkaren en Julia hartelijk dank :wink: voor het afnemen van het interview en Nico, 8) hartelijk dank voor het doorgeven van het interview. Ik zal eindigen met het beantwoorden van jou vraag omdat ik het een mooi afsluitende vraag vind.

1. Wat versta je onder spiritualiteit?
Voor mij heeft spiritualiteit veel te maken met de beleving van het hogere, goddelijke, onzichtbare maar niet te ontkennen alom aanwezige en overal tegenwoordige. Met name het heel bewust zijn en bewust leven, bewuste keuzes maken. Het leven met de zin en onzin van de geestelijke en goddelijke ervaringen.

Zaken die het denken over spiritualiteit bij mij veel beïnvloeden zijn in de eerste plaats mijn christelijke opvoeding en christen zijn, en in de tweede plaats een aantal filosofen, die ik tijdens en na mijn studie (bouwkunde, architectuur) tegen ben gekomen. Als derde en laatste punt wat mijn denken over spiritualiteit beïnvloed wil ik noemen dat ik me de laatste tijd aan het verdiepen ben in de kabbalah. Dat is een mystieke spirituele stroming binnen het Jodendom die zich baseert op de eeuwenoude rabbijnse discussies die de spirituele ontwikkeling van de mens ziet in tien stappen, de tien sefiroth genoemd. Door middel van meditatie over en studie van deze sefiroth.

Het goede aan het volgen van de rabbijnse discussies is dat bij zo ongeveer ieder woord van de bijbel (OT) een vraag mag worden gesteld naar het waarom van dat woord en naar de interpretatie van dat woord. En dat wordt door de verschillende rabbi’s op verschillende manieren uitgelegd, en dat past allemaal binnen het joodse geloof. Ook binnen mijn eigen geloof vind ik dat alles wat in de bijbel staat kritisch gelezen en naar de context en tijd moet worden geïnterpreteerd. Het interessantste daarvan is datgene eruit te halen waar we nu wat aan hebben.

Wat dat betreft ben ik mijn ouders en directe familie/vrienden dankbaar voor de open wijze waarop het geloof tot mij is gekomen, waarbij er ook thuis en binnen de kerk altijd mogelijkheid was tot vragen, twijfel, discussie etc. waardoor spiritualiteit/geloof voor mij nu een manier van leven is geworden. Bewust zijn en bewust leven.

2. Hoe ben je op het forum gekomen?
Ik ben met het forum in aanraking gekomen door een vriendin die ook op het forum zit, die ik in Egypte/Jordanië heb ontmoet. We hadden een aantal gesprekken over van alles, waaronder ook geloof en spiritualiteit, en naderhand heeft ze mij getipt over deze site en na eens rond te hebben gekeken ben ik hier eigenlijk blijven hangen, en nu al weer meer dan een jaar lid.

3. Wat vind je het leukste aspect aan dit forum?
Ik houd van mooie dingen. Om met John Keats te spreken: a thing of beauty is a joy forever. (mooi gedicht trouwens: fragment uit endymion: A thing of beauty is a joy for ever: /Its loveliness increases, it will never / Pass into nothingness, but still will keep / A bower quiet for us, and a sleep / Full of sweet dreams, and health, and quiet breathing./...) Het leuke aspect aan dit forum is dat er mooie dingen te vinden zijn. Mooie citaten, mooie discussies in de zin van goede discussies te voeren met mensen die open staan voor je mening (de meeste dan), er is ruimte voor ontmoeting, voor gedachten en gedichten, iedereen kan zijn/haar ideeën plaatsen en in de discussie toetsen.

4. Wat vind jij het belangrijkst in je leven?
Het belangrijkste van het leven is voor mij uiteraard gezondheid van geest en lichaam, en daarnaast het nastreven/afdwingen van geluk. Als je iets doet ga je er ook voor. Dat wordt eigenlijk gesymboliseerd door het Chinese karakter 氣 (Qi of Chi). Dit karakter geeft de alles doordringende en altijd en overal aanwezige levenskracht weer die ervoor nodig is met overgave dat te doen waar je voor wil gaan. Door heel bewust te leven in en vanuit de goddelijke energie bereiken we dat wat we willen.

5. Geef 5 woorden die jouw karakter het best omschrijven.
Levenskracht
Spiritualiteit/geloof
Eerlijk
Positief
Humor

6. Wat is je grootste angst?
Mijn grootste angst is dat mijn naasten erg ziek worden of overlijden, of dat ik zelf geestelijk in de war raak. Ik ben laatst voor mijn werk in een psychiatrische kliniek geweest voor patiënten categorie zwaar (categorieën: licht – zwaar – beveiligd). Wat ik daar aantrof was een absoluut schrikbeeld. Mensen die zichzelf geestelijk niet in de hand hebben op een gesloten afdeling, en soms gesepareerd moeten worden, wat wil zeggen onder (fysieke) dwang in eenzaamheid worden opgesloten, naar men zegt ter genezing. Behalve dat ik tot voor kort geen idee had dat het zo slecht met mensen kon gaan, is het idee van onder dwang in eenzaamheid in een kale betonnen ruimte te worden opgesloten, - waar het toilet van roestvrij staal is gemaakt omdat een porseleinen exemplaar met het lichaam kapot gemaakt kan worden, en voor het overige niets aanwezig is, - een enorm schrikbeeld.

7. Wat is je grootste droom?
Tja, dromen zijn er vele, een wereldreis, meer piano spelen, meer tijd voor allerlei leuke dingen die nu blijven liggen… maar denk dat het mijn grootste droom is een keer het verschil willen maken in de wereld door mijn talenten als architect/coördinator in te zetten om in het buitenland (lees derde wereld) een ziekenhuis en/of verpleeghuis o.i.d. te creëren.

Wat doen voor mensen in de derde wereld klinkt altijd eenvoudig, geld geven waarvan de helft of meer aan de strijkstok blijft hangen, bidden, een kaarsje branden, meedoen aan inzamel acties etc. klinkt allemaal mooi. Er wordt altijd gezegd: wie één mens red, red de wereld, en in dat kader wil ik echt zelf gaan doen, concreet met een team eerst ontwerp maken in overleg met locale mensen en daarna daar naar toe om dat ziekenhuis van de grond te krijgen, sponsors en firma’s regelen die bereid zijn te investeren zodat een en ander ook echt werkbaar wordt. Een droom die wellicht binnenkort kan worden gerealiseerd in Vietnam, Jordanië en/of Jemen, waar al enkele initiatieven lopen in die richting.

8. Als je één ding in je leven zou willen veranderen, wat zou dat dan zijn en waarom?
Momenteel is er niet zo heel veel wat ik nou direct aan mijn leven zou willen veranderen, ik ben redelijk tevreden en ook de perspectieven voor de nabije toekomst zien er goed uit. Wat ik wel zou willen veranderen is dat ik wat meer tijd zou hebben voor meditatie en spiritualiteit. Meer tijd en ruimte voor bezinning.

9. Welke boodschap zou je aan de mensen van het forum mee willen geven?
Leef bewust en maak keuzes. Het maken van een verkeerde keuze is beter dan het niet maken van een keuze. Wie niet kiest verliest. Vat moed en durf te leven.

10. Welk aspect van het menselijk karakter boeit jou het meest?
Wat mij het meest boeit aan mensen is hum motivatie: waarom doen mensen dingen. Hoe bewust maken mensen hun keuzes, en met welke intenties. Gaan ze echt voor iets, geven ze zich volledig om iets te bereiken wat ze willen en wat zetten ze daarvoor in. Op het moment dat je iets echt wil, en er naar gaat leven dan komt het vanzelf op je pad, of kom je erachter dat je toch iets anders wil.

11. Aan wie geef je dit interview door, en waarom?
Ik geef dit interview door aan Sado, omdat ik zijn antwoorden op vragen vaak veel scherpte en inhoud vind hebben, en heel erg nuchter van aard, waarbij vaak een vraag is naar objectieve cq wetenschappelijke bronnen. Mijn vraag aan Sado is: Hoe zie jij spiritualiteit in relatie tot (objectieve) wetenschap??

12. Wat is het belangrijkste/leerzaamste inzicht of wijsheid/levensles die jij opgedaan hebt in jouw spirituele ontwikkeling?
Beste Nico, wat een inspirerende vraag. Wat de belangrijkste is, is moeilijk te benoemen, ik denk dat in iedere fase in je leven andere dingen belangrijk zijn, en je dingen dus moeilijk de belangrijkste kunt noemen. Iedere ontwikkeling heeft zijn eigen belangrijkste inzicht. Om toch een beetje een beeld te geven zal ik een aantal highlights van voor mij belangrijke momenten in de spirituele ontwikkeling weergeven.

Een van de eerste belangrijke ontwikkelingen was dat ik inzag dat ‘geloven in God’ en ‘de kerk’ niet hetzelfde betekenen. Interpretatie van de Bijbel is een belangrijk punt, en is vanuit mijn visie niet het letterlijke woord van God. De kerk kan en mag van mij geen ondubbelzinnig commitment (zoals men dat bij sommige gemeentes noemt) verwachten omdat ik vind dat je over alles kritisch moet kunnen blijven nadenken, en door middel van discussie je verder komt dan door kanselwijsheid zonder denken aannemen.

Een tweede kernpunt in mijn spirituele ontwikkeling was het ervaren van de goddelijke aanwezigheid tijdens en na mijn belijdenis. Ik heb maanden daarna nog een verhoogde energie van het hogere goddelijke gevoeld. Dat was zo overweldigend dat ik het bestaan van het hogere goddelijke absoluut niet meer kan ontkennen.

Een ander kernpunt in mijn spirituele ontwikkeling zijn de vele discussies met vrienden, waaronder ook die op het forum. Zonder discussie kan geen mening zich vormen, en geen standpunt overeind blijven, en blijft het bij een illusie van het Ego. Het bewustzijn komt door verdieping en het zo nu en dan ter discussie stellen van dingen die al een tijdje waarheid lijken.

Vanuit het Rotterdamse hier een hartelijke spirituele groet voor allen,

Ben (Visje)

---

Visje, heel erg bedankt voor het deelnemen aan het interview! Volgende maand wordt Sado geinterviewd!

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 17-09-2008, 15:24:15 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Hey Ben,

Ik heb het allemaal gelezen. Boeiend en interessant om je zo op een andere manier weer wat beter te leren kennen. Ik zie ook wel wat overeenkomsten met mijn interview.
Bedankt voor het heldere antwoord op mijn vraag.
Spreeek je gauw weer.

groetjes Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 18-09-2008, 00:01:18 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2007, 14:29:26
Berichten: 227
Locatie: Maarssen
8) hi nico
dank..
spreek je,
Ben

_________________
A thing of beauty is a joy forever.

-- J.K. --


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 18-09-2008, 14:42:21 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-05-2005, 19:44:04
Berichten: 711
Hoi hoi Visje,

leuk interview om te lezen!

Ik kom veel verschillende denkbeelden en invloeden tegen,
Mooie ruimdenkende visie!! :wink:

:kiss: :kiss: :kiss:
Jedia

_________________
zie hoe alles even slaapt
straks komt het weer tot leven
dan toveren we een nieuw begin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 19-09-2008, 15:59:02 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2007, 14:29:26
Berichten: 227
Locatie: Maarssen
Hoi Jedia,
dank je voor je leuke reactie..
:hart:
:wave:
Visje :wink:

_________________
A thing of beauty is a joy forever.

-- J.K. --


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 27-09-2008, 08:53:08 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2006, 21:21:40
Berichten: 1821
Locatie: Breda
He Visje,

Wat een mooie kijk heb jij op de dingen!
Ik kan me er wel in vinden :)
Bedankt voor het delen!

In licht, liefde en kracht,
Maaike :kiss:

_________________
life is not about how many breaths you take,
it's about the moments that take your breath away..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 28-09-2008, 14:12:40 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
boeiend om te lezen visje. Vooral je grootste angst, waaruit blijkt dat ook jij graag controle wil houden , misschien als je dat loslaat dat je angst minder wordt

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 06-10-2008, 16:10:25 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2007, 14:29:26
Berichten: 227
Locatie: Maarssen
Hoi Maaike, Miracle,

Dank voor jullie reactie.
Controle houden over de eigen geest is voor mij heel moeilijk los te laten, met name omdat dit voor mij samenhangt met de menselijkheid van het bestaan. Dat je ziel/geest/bewustzijn daar wellicht los van staat biedt maar weinig troost voor de onmenselijkheid van het bestaan hier op aarde. zeker als je die mensen in een psychiatrische inrichting ziet en hoe ze daar behandeld worden zou je dat toch niemand toewensen. (waarmee ik niet wil zeggen dat de behandeling daar slecht is, kan heel noodzakelijk zijn, maar het mensbeeld van de patient wens ik toch niemand toe).

vr.gr.
:wave:
Visje

_________________
A thing of beauty is a joy forever.

-- J.K. --


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: September 2008: Visje!
BerichtGeplaatst: 07-10-2008, 08:00:24 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Wat jij meemaakt in de psychiatrische inrichting is vreselijk. Zij zijn slachtoffers, maar er zijn ook daders. Zolang deze verschillen er nog zijn zal er altijd leed zijn in de wereld. Controle loslaten is iets heel erg moeilijks.
Er is een mooie uitspraak over: Zodra je "nee" zegt wil je er controle over houden.

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl