Of voeding in de vorm van licht/prana mogelijk is, laat ik hier in het midden. Ik wil echter wel wat punten aandragen m.b.t. wat ik gelezen heb.
Citeer:
'Eten is niet nodig. Eten is een verslaving die iedereen van de geboorte af krijgt opgedrongen. Zonder voedsel ga je helemaal niet dood, je wordt er alleen maar beter van.
Dit kan m.i. simpelweg zo niet kloppen.
Ten eerste is er sprake van voedselverslaving in het moderne westen, waarin we inderdaad een overvloed hebben aan voedingsmiddelen die niet allemaal gezond zijn. De mentaliteit van 'meer is beter' vindt eveneens zijn weerslag in de manier waarop ouders hun kinderen soms voeden. Dat wil echter
níét zeggen dat voedingsconsumptie als zodanig óók een verslaving is. Baby's hebben nog geen ontwikkeld verstand, maar elke baby is maar wat blij met de moederborst, en ik garandeer je dat een baby het niet overleeft zonder die voeding (of surrogaatvoeding). Tevens is het zo dat kinderen alles in hun mond stoppen, gedrag dat niet alleen ter verkenning van de omgeving is, maar ook een oud reflex om te kijken wat eetbaar is en wat niet. De drang om te eten zit in de genen. Ten tweede hoef je maar naar de gehele dierenwereld en plantenwereld te kijken om te zien dat alle organismen voeding nodig hebben. Ook voor planten volstaat alleen licht niet. Zonder water en grond worden ze niet blij. Ieder dier gaat altijd op zoek naar voedsel, of dat nu een amoebe is, of een olifant met zes poten, drie slurven en hele lange teennagels.
Ten derde, aansluitend op punt twee, wil ik nog wijzen op het feit dat men graag naar oerculturen, de oermens en de dierenwereld wijzen als het gaat om spiritualiteit en intuïtie. Men veronderstelt namelijk dat deze drie groepen verder waren, in die zin dat ze nog niet de blokkades van het moderne materialistische leven kenden, maar meer de wijsheid van het ware leven bezitten. Voor dieren is dat meer in de zin van intuïtie en zo. Enfin, iedereen leest het wel eens, bijvoorbeeld op dit forum. Toch stierven oermensen in oerculturen ook van de honger. Niet voor niets was men maar wat blij met de ontdekking van de landbouw. Ontelbare diersoorten zijn in de loop der tijd uitgestorven als gevolg van veranderende geologische en klimatologische omstandigheden, dat ervoor zorgde dat bepaald voedsel schaars werd.
Ten vierde is de stelling dat je zonder voeding niet dood gaat dan een beetje mosterd na de maaltijd (leuke woordspeling in deze context) voor o.a. alle middeleeuwers die het bestierven door chronische ondervoeding.
Citeer:
Zonder voedsel ga je helemaal niet dood, je wordt er alleen maar beter van. Je krijgt juist meer energie, je wordt actiever, leniger en gezonder dan voorheen. Je concentratie- en begripsvermogen neemt toe en de zintuigen worden scherper. Vaak neemt je behoefte aan slaap ook af, want van eten wordt je lichaam zwaar belast. Na een maaltijd wordt je altijd zo moe en slaperig omdat er door je lichaam hard gewerkt moet worden om alles te verteren.
Dit klopt in zekere zin wel. Als men gaat vasten, dat houdt in tijdelijke onthouding van eten, dan heeft dat een diepgaande reinigende werking op het lichaam. Dat houdt o.a. in dat opgeslagen gifstoffen/afvalstoffen afgevoerd kunnen worden, zodat men na het vasten zich veel beter voelt. Ik heb aan den lijve ondervonden dat ik daarna veel meer energie had, opgewekter was en helderder van geest.
Ook dat het lichaam moe wordt na een maaltijd is waar, omdat het bloed naar de spijsverteringsorganen trekt. Die moeten immers hard werken om de boel te verwerken. Echter, niet voor ieder wissewasje wordt je zo moe. Normaliter alleen bij een goede warme maaltijd. Daarbij komt nog dat het warme van de warme maaltijd ook ontspannend werkt, net als een kop thee.
Overigens hield zelfs Jezus Christus het niet langer dan, ik meen, drie of vier weken vol zonder voeding. Hij was toen aan het vasten op een afgelegen plek, en tevens werd toen vermeld dat hij bezoek kreeg van de duivel, maar dat doet hier niet ter zake. Waar het om gaat is dat ook de grote verlichte geest van Jezus kennelijk niet in staat was om zonder voedsel te kunnen. Helaas weet ik de betreffende versen niet meer.
Citeer:
De meeste mensen zijn zich niet bewust van hun natuurlijke vermogens en moeten die nog uitwikkelen.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Overigens betekent 'evolutie' letterlijk 'ont-wikkeling'.
Goed trouwens dat je een bronvermelding geeft.