Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 15:52:58

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: November 2008: Truitje
BerichtGeplaatst: 08-11-2008, 12:59:02 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2006, 20:49:43
Berichten: 4321
Locatie: Oldenzaal
Deze maand een interview met de enige echte.. Truitje!

1.Hoe ben je op het forum gekomen?

Voordat ik me had aangemeld bij Spirituele Jongeren had ik wat problemen met mijn opleiding. Niet zozeer de stof zelf maar met het bestuur. Ik studeer kunstzinnige therapie en door toedoen van een hoeveelheid administratieve en beurocratische fouten raak ik steeds verder achter. Ik was op het internet op zoek naar manieren waarop ik mijn school kon aanspreken. Ook was ik op zoek naar mensen die het zelfde hadden met mijn opleiding.
Google bracht mij al vlug bij een van de topicks op SJ. Een meisje overwoog Kunstzinnige Therapie te studeren maar wist het nog niet zeker. Iedereen gaf positieve berichten over de opleiding in Leiden terweil ik op dat moment er juist zo veel problemen mee had
Ik kon het niet laten een opmerking te maken, maar om te posten moet je lid zijn…

Dus ik werd lid

Later kwam ik er natuurlijk achter dat ik het gewoon een ontzettend leuke en nuttige site is voor jongen die met vaak té grote vragen zitten en hulp zoeken bij mensen die met de zelfde grote vragen zitten… (wacht even.. da’s een beetje krom maar het klopt wel )

2.Hoe denk jij over spiritualiteit?

Kan je niet beter vragen “hoe denkt men?” of nog liever “denkt men?”

Ach, ik denk niet zo veel over spiritualiteit… het is maar een woord… een jeukwoord!. Net als ‘soulmate’.

Mensen hebben de neiging te veel waarde en gevoelens in een woord te leggen en het op die manier af te leiden van zijn innitiële betekenis. Als je puur naar definitie gaat kijken betekend spiritueel gewoon ‘geestelijk’ ofwel ‘niet stoffelijk’. Het gaat over de geest of de ziel van de dingen.

Maar mensen die het woord gebruiken bedoelen er vaak mee dat ze een of andere gave hebben of dat ze open staan voor nieuwe dingen. Maar dat is niet het goede gebruik…
Soms kan ik me daar aan ergeren, maar dat heeft geen zin

Als ik antwoord op je vraag wil geven zal ik dat op de volgende manier moetend doen:

Spiritualiteit is in mijn ogen de overtuiging dat er meer is dan dit stoffelijke. Of dit nu een god is, of een geest of energie of iets in die geest, dat is mij om het even.
Ik tweifel hieraan, Ik kan het niet anders zeggen. Ja ik interesseer mij in Tarot en Handlijnkunde, Astrologie en Numerologie maar niets van dat heeft te maken met energieën (tenzij je de quantumfysica er bij wilt halen (wat ik niet wil!!!) maar dat maakt dus niet dat ik gebruik maak van niet stoffelijke invloeden.
Ik blijf het lastig vinden om er een uitspraak over te doen. lekker duidelijk he

3.Heb je het spirituele van thuis uit meegekregen?

Ja en Nee. Zoals ik hierboven al vertelde ben ik niet zo van het woord spiritueel. Als ik letterlijk antwoord zou moeten geven zou ik nee moeten zeggen. Mijn ouders geloven niet in een god, een hogere macht of geesten. “Als wij sterven zijn we dood”. Wat mijn moeder wel had was een gematigde interesse in astrologie en Tarot. Dit zijn dingen die op het randje van spiritueel hangen.

Bij haar gaat de interesse voornamelijk uit naar dingen die te leren zijn. Technieken en manieren van onderzoeken. Die benadering heb ik van haar over genomen. Ik heb van haar de Tarot en de Astrologie overgenomen en dit uitgebreid met handlijnkunde en Numerologie. Het zijn leuke dingen om te doen maar ik beschouw het niet als waarheden. Mijn moeder zei mij altijd de uitkomsten te zien als ‘raadgevingen van een oude man’. Je hoeft ze niet letterliijk over te nemen.

Mijn vader vond het allemaal wel vermakelijk maar heeft er geen interesse in. Hij is een erg nuchtere man en kan als geen ander de zaken op een logische manier benaderen. Ook dat heb ik van hem over genomen… die mix maakt dat ik niet echt eenduidelig kan zijn als het gaat om deze zaken.
Het komt er op neer dat ik wel de vrijheid maar geen stimulans heb gehad van mijn ouders. Een goede combi lijkt me

4.Wat zijn jouw sterke kanten en minder sterke kanten?
Oei man wat een vraag… Ik heb hele boekwerken moeten schrijven over mijn sterke en zwakke kanten in mijn opleiding… Vermoeiend maar leerzaam.

Oke, een SW analyse dan maar

Strengths:
Ik heb een groot emphatisch vermogen.
Ik heb goede sociale vaardigheden.
Ik ben verbaal sterk.
Ik heb uithoudingsvermogen / Lange adem
Ik werk goed onder druk

Weaknesses:
Ik heb moeite met (persoonlijke) kritiek.
Ik kan me blind kijken op een onderwerp.
Ik raak gedemotiveerd bij een gebrek aan bevestiging.
Ik ben slecht in het maken van (belangrijke) keuzes / Ik kan moeilijk knopen doorhakken.
Ik raak soms te persoonlijk verwikkeld.

Zo nu weten jullie wel weer genoeg stelletje bemoeials!!

5.Wat is je grootste droom?

Mijn allergrootste droom? Heel erg veel geld winnen / verdienen en een Mental health spa beginnen in Zwitserland of Duitsland waar mensen naar toe kunnen komen om geestelijk modderbaden en breinmassages te krijgen. O_o

Nee dat meen ik wel! Het lijkt mij fantastisch om een centrum op te zetten voor preventieve geestverzorging. Een centrum waar mensen heen kunnen gaan voordat het uit de klauwen loopt. Ontspanning, zelfontdekking, gespreksgroepen, individuele therapiën, lichamelijke beweging, lichamelijke verzorging.

6.Wie bewonder je het meest? Waarom?

Ik ben nooit echt ‘fan’ van iemand geweest, geen posters aan mijn muur, geen agenda’s van bekende popgroepen ofzo…

Poe hee zeg… Wie bewonder ik?

Zoveel mensen.

Douglas Adams voor het schrijven van het meest spectaculaire boek “The Hitchhikers Guide to the Galaxy”
J.R.R. Tolkien Voor het ontdekken en bekend maken van het genre ‘Fantasy’
Mijn moeder voor het baren van mijn (ietwat) te grote hoofd.
Mijn vader omdat hij het al weer 22 jaar met me uithoud zonder gestoord te worden.

7.Wat is je levensmotto?

In volgorde van toepasselijkheid:

“I demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty”
“I demand that I may or may not be Leonie”
“uiteindelijk gaan we allemaal dood”
“ach kind het is maar een man”

8.Wat zou je mensen willen meegeven?

Hmz…. Niet meer dan “carpe diem” denk ik.

Nee toch wel meer!

Mensen NEEM JEZELF NIET ZO G*DVERGETEN SERIEUS!!! Niemand heeft de wijsheid in pacht! Ook ik niet! Ook jullie niet!

9.Special question van Sado: “Mijn vraag slaat op mijn eigen stukje over het gekkenhuis. In hoeverre ben je het daar mee eens, en in hoeverre denkt ze dat de psychiatrie gerechtvaardigd is om zulke mensen als zijnde 'gek' te behandelen?

Ik geloof dat Sado dit stukje bedoelt:
Gekken in het gekkenhuis zijn volgens die logica dan ook niet werkelijk gek - nee, het zijn mensen die gewoon dingen zien die andere mensen niet zien - en die andere mensen zijn de werkelijke gekken. Het moet dan ook niet zo zijn dat we de gekken pillen geven of bij de psychotherapeut op bezoek laten gaan - nee, het moet zo zijn, dat we de 'gaven' van deze personen accepteren en ze leren hoe ze deze gaven kunnen inzetten.

Wat Sado in dat stukje beschrijft is een manier van denken die ik steeds vaker om mij heen zie gebeuren. Ik werk bij een gesloten afdeling van de geestelijke gezondheidzorg en wordt kunstzinnig therapeut. Ik zie dus genoeg ‘gekken’.

Ik ben het absuluut niet eens met deze denkwijze. Ik kan er zelfs soms een klein beetje boos van worden.

Een van de belangrijkste kenmerken bij een psychose in al zijn vormen en voorkomens (dit is waar Sado het over heeft in zijn vraag en zijn stukje over ‘gekken’) is het wegvallen van de ‘reality testing’. Dit is een mechanisme dat de mens gebruikt om te kijken of iets echt is, of hij echt iets hoort, of hij echt iets ziet, of wat hij denkt echt is.
Bij een psychotische episode valt de reality testing weg. Het mechanisme kan niet meer worden gebruikt waardoor alle dingen waarvan een mens normaal zegt ‘ach dat is onzin’ of ‘dat is onmogelijk’ opeens prima waar zouden kunnen zijn.

Met deze wetenschap kan je kijken naar het fenomeen wat Sado beschrijft. Mensen zeggen over zichzelf of over anderen die lijden aan deze stoornis dat er niets mis is maar dat de persoon in kwestie juis bijzonder of speciaal moet worden gevonden.
Dit is een tendens die veroorzaakt wordt door de tijdsgeest. Waar iemand die dingen zag, een zogenaamde ‘gek’, vroeger gewoon naar het asylum ver buiten de stad werd gestuurd, krijgt diezelfde gek nu ambulante therapieën, komt de psychiatrische thuiszorg langs, is er maatschappelijke ondersteuning. ‘Waarom…’ denken sommige mensen ‘noemen ze hem eigenlijk nog gek, hij kan toch functioneren, hij ziet alleen dingen die anderen niet kunnen zien. Misschien is hij wel speciaal’. Maar wat deze mensen vergeten is datde persoon in kwestie alleen kan functioneren omdat anderen hem in stand houden.

Ook komst het vaak voor dat er wordt gelogen over het zien/horen/voelen/weten van diengen die anderen niet zien/horen/voelen of weten. Dit omdat de mensen ‘interessant’ willen lijken of ‘apart’ willen gevonden worden. En daar wordt de vraag van Sado moeilijker.

Als je ervoor zou zorgen dat iedereen die claimt dat zij dingen zien/voelen/horen/weten die anderen niet zien/voelen/horen/weten achter slot en grendel en aan de medicatie komt, zou het einde zoek zijn.
Uiteindelijk zou dit als gevolg hebben dat niemand dit meer zou durven roepen omdat zij geen zin hebben om op die manier te worden benaderd. Aan de andere kant, als je deze tendens door laat gaan zal het groter worden en zullen er steeds meer mensen zonder medicatie rondlopen di ehet eigenlijk wel nodig hebben.

Kortom het komt op het volgende neer:

Het is verkeerd te denken dat mensen met een psychotisch beeld een speciale ‘gave’ hebben ontvangen. Ik ontken noch bevestig de mogelijkheid dat er meer is tussen hemel en aarde, ik benadruk enkel het belang van goede en evenwichtige medicatie bij dergelijke serieuze geestesaandoeningen.
Door op de door Sado beschreven manier te denken over dergelijke aandoeningen maak je dat mensen die echt hulp nodig hebben dit niet krijgen onder het motto ‘je bent niet gek, je hebt een gave!’
De denkwijze is een manier om de harde randjes van de werkelijkheid af te halen. Zoals zoveel dingen die tegenwoordig onder ‘spiritualiteit’ vallen.

Ik blijf zeggen; als je niet bent opgeleid iets te doen, en je doet het toch. Moet je niet raar staan te kijken als het probleem dat je probeerde op te lossen erger is dan toen je er mee begon. Laat dit soort dingen toch alsjeblieft aan de professionals over!!

10. Aan wie geef je dit interview door?
Ik geef dit interview door aan Lvel. Ik ben heel erg benieuwd naar de manier waarop hij in het droomverklaren terecht is gekomen. Daarnaast vind ik zijn bijdrages aan het forum altijd zeer waardevol.

11. En wat is je special question?

Mijn special question aan Lvel is: “ De betekenis van dromen kan jij erg goed nagaan en verklaren. Pas jij deze techniek ook toe op je eigen dromen, luister jij naar je eigen raad? ”

Nou dat was mijn interview volgens mij ben ik lekker vaag gebleven, net als mijn Levensmotto.
Grtz! Leonie

_________________
Heb uw naaste lief, want dat ben ik!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: November: Truitje!
BerichtGeplaatst: 08-11-2008, 19:37:59 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Een nuchter verhaal. Mooi hoe je het weet te onderbouwen. Gevoel en verstand gaan aardig samen geloof ik.

Begrijp ik goed dat je van sciencefiction houdt?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: November: Truitje!
BerichtGeplaatst: 10-11-2008, 08:58:37 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Sience fiction is misschien een groot woord. Ik houd van een zeer speciaal genre binnen de sience fiction namelijk: The Hitchhikersguide to the Galaxy (Adams) en Discworld (Pratchett) (http://en.wikipedia.org/wiki/Discworld). Absurdistische SF :mrgreen:

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: November: Truitje!
BerichtGeplaatst: 10-11-2008, 09:48:01 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
SF met een knipoog dus. Ik heb de film van Hitchhikers guide. gezien. Ik vond hem erg lollig; Britse humor of zo?

Een depressieve robot, hoe komen ze erop...

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: November: Truitje!
BerichtGeplaatst: 10-11-2008, 11:37:15 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Aha! Marvin the Paranoid android :D Ja dat is een van de prachtigste karakters van het boek:
Citeer:
Pardon me for breathing, which I never do any way so I don't know why I bother to say it, oh God, I'm so depressed.- Marvin the paranoid android The Hitchhiker's Guide to the Galaxy


Whahahhahaa!!

Fantastisch, maareh, als je echt van het verhaal wilt genieten moet je het toch echt lezen. Die film is echt prut in vergelijking met de Vijf! ja Vijf boeken waaruit de originele serie bestaat.

Het is absoluut britse humor, droog, hard en absurdistisch :D

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: November: Truitje!
BerichtGeplaatst: 10-11-2008, 11:46:43 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Pardon me for breathing, which I never do any way so I don't know why I bother to say it, oh God, I'm so depressed.- Marvin the paranoid android The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Hahaha :D :mrgreen:

Ik vond de film al leuk, maar de boeken staan genoteerd. Doorgaans lees ik eigenlijk alleen serieuze 'realistische' boeken, vaak informatief, maar ach: voor een keertje :wink:

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl