- Truitje; Kijk daar heb je het al. Wie zegt dat je dit zelf kiest? De vergelijking met de erfzonde ligt niet ver weg. Wat nu als ik er niet voor kies door te gaan? heb ik dan gewoon de korte weg naar verlichting genomen? Je redenatie laat grote gaten open.
Dit antwoord hangt samen met mijn geloof.
Wij zijn allen een deel van de schepper. Er zijn misschien delen van de schepper die besloten om in de hogere sferen te blijven(of die deze ervaringen al eerder meemaakte) - engelen, ... . En delen van de schepper die besloten om hun kennis die zij van de schepper hadden om te zetten in ervaringen - wij . Deze keuze om te ervaren is gemaakt uit vrije wil.
Omdat die ervaringen zouden leiden tot het niet meer herinneren van een harmonieuze samenleving is deze levenswijze vertaald naar regels. (bv.; 10 geboden,....) Regels die wij wel kennen maar niet (meer) leven. Als je nu teruggaat naar een hoger bewustzijn, wat volgens mij verlichting is, zullen deze regels terug een levenswijze worden. En geen hoop regels die je moet volgen.
leven zonder regels is mogelijk enkel niet in een groep. In een groep ontstaan vanzelf regels.
Dus je hebt er zelf voor gekozen om deze ervaringen te hebben. Je wist wss. toen ook al dat het niet altijd even makkelijk ging zijn. Maar je hebt de keuze wel uit vrije wil gemaakt.
Als je kiest om geboren te worden kies je er ook voor om dood te gaan. (dit kan je ook zien als een regel die je moet volgen) -> Je kiest geen afgescheiden iets.
Natuurlijk laat dit gaten open. Jij denkt anders dan ik en ik kan niet via tekst volledig laten zien hoe ik denk dus zullen er altijd gaten blijven.
- Truitje; Wat roepen (vooral de moderne) reïncarnatie gelovers dan?: "dit heb je omdat je er wat van moet leren. waarschijnlijk heb je in een vorig leven niet geleerd geduldig te zijn of wou je te snel leven en moet je nu zonder benen leven om dit te leren." (ik noem maar een voorbeeld)
Ik weet niet of je het verhaal kent van Sandra Massart?
http://www.red-sandra.be . Zo zijn er ongetwijfeld duizenden andere gevallen. Mensen die niet geholpen kunnen worden omdat de wetgeving dit niet toelaat, gewoon verouderd is of omdat er nog geen wetgeving rond bestaat
Zou het niet kunnen dat hogere intelligentie (engelen, verheven meesters, ...) omdat zij niet gewoon onze hand kunnen pakken en ons laten zien hoe het moet (vrije keuze) via deze weg willen laten zien wat er hapert aan onze samenleving? En dat deze personen ervoor gekozen hebben om dit aan de mensheid te leren/laten zien.
Van elke persoon met kanker kan de medische wereld leren over kanker en hoe ze dit kunnen tegengaan.
Noem zo maar op dit gaat voor vele dingen op. Doen wij dit? Leren wij van de dingen die voor onze neus gebeuren?
Natuurlijk niet alle mensen met een handicap bestempel ik zo. Geen twee dingen zijn hetzelde.
Ik geloof wel dat als je iets sterk genoeg gelooft dat je dit kunt meenemen na de dood.
Dat als je enkel gelooft in hemel en hel er ook enkel hemel en hel is totdat je wil/kan zien dat er veel meer is.
Ik zie dit niet als een zonde ik zie dit als deel van de ervaring.
- Truitje; Ik geloof niet in reïncarnatie en zoals bij ieder geloof vraag ik mij af... waarom zou een mens dit willen geloven? De meeste geloven geven hoop en steun in zware tijden maar dat vind ik niet echt terug in het geloof in reïncarnatie.
Geeft het jou geen hoop dat moest je in dit leven om de een of andere reden veel tegenslag hebben of je verneukt dit leven. Dat je een volgende keer terug de mogelijkheid krijgt om dit te veranderen, om te leren uit jou fouten. (in school krijg je nooit oneindig veel kansen in het leven wel.)
Tot slot,
Ik ben gedoopt en communie en die hele rimram maar ik volg zeker niet de katholieke kerk. -> waarom zou God enkel te vinden zijn in een rijkelijk versierde kerk?
Dan ben ik op zoek gegaan naar dingen die mij wel lagen.
Dus mijn geloof bestaat uit veel verschillende dingen.