Citeer:
Na je 18e ga je lichamelijk enkel nog er op achteruit, Rens. Dit heet 'oud worden'. Klinkt dramatisch, maar is wel de eenvoudigste verklaring.
Zo eenvoudig ligt het m.i. niet, Sado. Wat mij betreft net even iets te kort door de bocht.
Ik ben denk ik ouder dan Rens en dan jij, maar ik heb géén last van mouches volantes of andere klachten (ja alleen van een dovig linkeroor) en als ik die mouches al zou hebben zou ik het mogelijk in ergere mate moeten hebben omdat ik ouder ben en er vergeleken met jullie verder op achteruit gegaan ben???
M.i is er “meer” aan de hand. Zie mijn voorgaande uitgebreide reactie.
Citeer:
Denk jij dat je oren en je ogen er niet op achteruit gaan, na al 20 jaar perfect te hebben gefunctioneerd? Het is een wonder dat ze het zo goed doen als ze het doen, en voor de rest is het normaalste zaak van de wereld dat ze op een gegeven moment beginnen met aftakelen.
Haha, ik hoor mijn huisarts hier praten. Die zegt dat ook altijd die paar keer als ik bij hem langskom; “joh, Nico met alles waar mensen aan bloot staan tegenwoordig, is het een groot wonder dat mensen niet veel vaker ziek zijn of nog ergere klachten hebben. Het is iedere keer weer een wonder dat je zoveel dagen gezond bent!”
Citeer:
Leven zal nooit leuk en moeiteloos zijn als je net doet alsof je zelf het perfecte beeld van gezondheid dient te bezitten, want dat doet niemand. Leven is vanzelf leuk en moeiteloos als je *loslaat*. Volgens mij moet je je definitie van 'leuk en moeiteloos leven' een beetje bijstellen, of iets realistischer worden.
Hm, mooi gesproken Sado. Mee eens ook mijn visie.
Volgens mij lukt het jou ook nog om dit op jezelf toe te passen Sado als ik het zo lees.
Das mooi man.Daar heb ik wel respect voor als je ook zo in het leven staat/kan staan.
Citeer:
Overigens, het laat het leven over het algemeen koud wat jij wel of niet gelooft; kenmerkend van het leven is dat het gebeurd zoals het gebeurd. Enige wat je kunt doen is meebuigen. Die mouches zijn er om te blijven, en je hebt geen andere keuze dan je daar aan aan te passen. Als het mij is gelukt, waarom zou jij het dan niet kunnen? Het antwoord, dat weet jij net zo goed, als ik.
Het leven IS zoals het IS en gebeurt zoals het gebeurt. Daar kan je vaak niet iets aan doen, wel aan de manier hoe je daar naar kijkt, of over denkt en daar mee omgaat.
Het is inherent aan het leven: de nodige “pijn” in de ruimste zin van het woord.
En dat kan lichamelijk en/of geestelijk en/of emotioneel zijn. Het leven kent (soms) klachten/pijn en de één heeft dit in meerdere of mindere mate dan de ander.
Echter pijn waartegen je je gaat verzetten (dankzij je ego), wordt lijden. En de enige deur die een uitgang biedt uit dat lijden is acceptatie (en dat heeft niet perse meteen met goedkeuren te maken). Zonder acceptatie geen verandering.
Als ik het zo lees, heb jij jouw mouches weten te accepteren, Sado en heb jij je weten aan te passen. Thumbs-up!
En dan na acceptatie gaat het loslaten ook een stuk beter/makkelijker lijkt me.
Immers niet-accepteren houdt weerstand/verzet/strijd in en dat staat het loslaten juist in de weg, omdat je het dan juist vasthoudt.
Wellicht kun je, Rens, hier wat meer over in gesprek gaan met Sado om erachter te komen hoe hij daar mee om is gegaan. Wat heeft hij gedaan om zich eraan aan te passen en het te accepteren? Dat is juist interessant: de INHOUD en niet het BETREKKINGSNIVEAU (of Sado wel of niet arrogant overkomt op jou en of hij het volgens jou met veel of weinig gevoel brengt. Het gaat nu hier juist om jou.Haal niet de aandacht bij jezelf weg.)
Citeer:
Al jouw antwoorden lijken op elkaar in de zin van dat je dingen zegt zoals ze zijn (volgens jou).
Dat is een duidelijke kwaliteit van Sado om dingen heel nuchter en direct te zeggen zoals ze voor hem zijn. Eerlijk gezegd heb ik ook even moeten wennen aan de Sado-manier. Maar ondertussen heb ik jou en jouw reacties zeker weten te waarderen,Sado.
Citeer:
Dat je zeker van iets bent zegt niet dat je gelijk hebt.
Mee eens. Maar volgens mij zegt Sado dat ook niet.
Sterkte, groeten Nico